Kirjoittaja Aihe: openSUSE 12.1  (Luettu 56861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
openSUSE 12.1
« : 01.06.2011 - klo:15:23 »
seuraavan opensuse version (openSUSE 12.1) kehitys on alkanut. Mikäli kiinnostaa niin ei muuta kun lataamaan, testaamaan ja raportoimaan bugeja.
http://software.opensuse.org/developer/en

http://opensuse.fi/Kehitysversio_ja_suomentaminen

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #1 : 02.06.2011 - klo:11:49 »
Mä oon monestikin julkituonut kielivammaisuuteni, mutt numerot mä oon uskonut joteski hallitsevani vielä toistaiseksi ...niinku laskemisen jopa sataan asti ;) jne... mutt nyt epäilen ett jollekin on tullu siinä suhteessa jotain häikkiä - siis mulle tai muille.
Mä kun oon luullu tätä nytkin näpelöimääni Sussua (11.4) tuoreimmaks, mutt onks teillä muilla sitt käytössä jo 12. Sussu ...vai syntyks se kuolleena tai adoptoitiinko heti jonnekin muualle? Miks nyt touhuutte 12.1-versiosta? Mihin se 12.0 jäi?

guest624

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #2 : 02.06.2011 - klo:12:10 »
Numerointi muuttuu hieman.

Lainaus
Decision: version x.0 is unnecessary, the November release will be known as x.1, those x.2 in July, and the March version gets the number x.3. The next openSUSE, which appears in November 2011, will therefore take the number 12.1.

Eli suomennettuna, marraskuussa tuleva julkaisu on aina x.1, Heinäkuussa x.2 ja maaliskuussa x.3.
 x.0 ei julkaista ollenkaan. Osasyynä ainakin oli se, että halutaan päästä irti ajatuksesta, että x.0 on jotenkin isomman muutoksen julkaisu ja x.1-3 päivityksiä siihen. Näinhän ei asia ole opensusella ollut ikinä. Haluttiin säilyttää opensusemainen versionumerointi, ilman kytköstä päivityksen merkittävyyteen.
Minusta uusi numerointi on yhtä "typerä" kuin entinen, mutta nyt numerointi on ainakin tavallaan johdonmukainen. Aika yhdentekevää koko versionumerointi. Minusta mielenkiintoisin olisi ollut julkaisuiden nimeäminen ilman minkäänlaista versionumeroa.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #3 : 02.06.2011 - klo:12:10 »
Mä oon monestikin julkituonut kielivammaisuuteni, mutt numerot mä oon uskonut joteski hallitsevani vielä toistaiseksi ...niinku laskemisen jopa sataan asti ;) jne... mutt nyt epäilen ett jollekin on tullu siinä suhteessa jotain häikkiä - siis mulle tai muille.
Mä kun oon luullu tätä nytkin näpelöimääni Sussua (11.4) tuoreimmaks, mutt onks teillä muilla sitt käytössä jo 12. Sussu ...vai syntyks se kuolleena tai adoptoitiinko heti jonnekin muualle? Miks nyt touhuutte 12.1-versiosta? Mihin se 12.0 jäi?
Versio numerointi muutettiin, koska se usein ymmärrettiin että 1x.0 versio olisi iso päivitys ja 1x.1, 1x.2 jne olivi vain pieniä päivityksiä.
Jatkossa ei enää ole 1x.0 versiota ollenkaan. Koska openSUSEn julkaisu tapahtuu 8kk välein on uusi versionumerointi siten
1x.1 = Marraskuun julkaisu
1x.2 = Heinäkuun julkaisu
1x.3 =  Maaliskuun julkaisu

Täällä infoa lontooksi
http://news.opensuse.org/2011/04/06/plus-ca-change-plus-cest-la-meme-chose/

http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=4362.0

Asiasta oli äänestyskin
http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=4214.msg28035#msg28035

EDIT: ja tosiaan kyllä täällä käpelöidään jo 12.1 sussua ja hyvin toimii.

guest624

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #4 : 02.06.2011 - klo:12:16 »
Asiasta oli äänestyskin
http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=4214.msg28035#msg28035

Jotenkin mä muistelisin, että käyttöön otettu numerointi ei ollut tuollaisenaan edes ehdolla, mutta saatan muistaa väärinkin.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #5 : 02.06.2011 - klo:12:21 »
Minusta uusi numerointi on yhtä "typerä" kuin entinen, mutta nyt numerointi on ainakin tavallaan johdonmukainen. Aika yhdentekevää koko versionumerointi. Minusta mielenkiintoisin olisi ollut julkaisuiden nimeäminen ilman minkäänlaista versionumeroa.

Miten homma olisi hoidettu ilman versionumeroa?
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest624

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #6 : 02.06.2011 - klo:12:23 »
Minusta uusi numerointi on yhtä "typerä" kuin entinen, mutta nyt numerointi on ainakin tavallaan johdonmukainen. Aika yhdentekevää koko versionumerointi. Minusta mielenkiintoisin olisi ollut julkaisuiden nimeäminen ilman minkäänlaista versionumeroa.

Miten homma olisi hoidettu ilman versionumeroa?

Antamalla julkaisulle nimi, niin kuin niille annetaan monesti nykyisinkin.
Miksi sen yksilöivän tiedon tulee olla numero? Mihin sitä numeroa itsessään tarvitaan?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #7 : 02.06.2011 - klo:12:27 »
Antamalla julkaisulle nimi, niin kuin niille annetaan monesti nykyisinkin.
Miksi sen yksilöivän tiedon tulee olla numero? Mihin sitä numeroa itsessään tarvitaan?

Kuka muistaa myöhemmin oliko "Tyyne" vai "Aune" uudempi versio jos ei ole numeroitu? Noita nykyisellä julkaisutahdilla tulee aika tahtia.

Onhan ne opensuse versiot nykyisinkin nimetty, mutta eipä niiden nimien käyttö ole silti yleistynyt.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #8 : 02.06.2011 - klo:12:43 »
Miten homma olisi hoidettu ilman versionumeroa?

Antamalla julkaisulle nimi, niin kuin niille annetaan monesti nykyisinkin.
Miksi sen yksilöivän tiedon tulee olla numero? Mihin sitä numeroa itsessään tarvitaan?

Asia jota todellakin inhoan on se että annetaan julkaisulle jokin söpö "nimi" jolla sitä sitten kutsutaan.
Aiheuttaa ongelmia niille jotka eivät tiedä uusinta nimeä(tai siitä johdettua lempinimeä).

Tällä hetkellä löytyy pari nimettyä openSUSE versioa: Tumbleweed ja Evergreen.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #9 : 02.06.2011 - klo:14:36 »
Mistä tuon openSUSE 12.1 version saa ladattua ??
Näkyy tarjolla olevan vaan 11.4 versio.

guest624

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #10 : 02.06.2011 - klo:14:56 »
Antamalla julkaisulle nimi, niin kuin niille annetaan monesti nykyisinkin.
Miksi sen yksilöivän tiedon tulee olla numero? Mihin sitä numeroa itsessään tarvitaan?

Kuka muistaa myöhemmin oliko "Tyyne" vai "Aune" uudempi versio jos ei ole numeroitu? Noita nykyisellä julkaisutahdilla tulee aika tahtia.

Onhan ne opensuse versiot nykyisinkin nimetty, mutta eipä niiden nimien käyttö ole silti yleistynyt.

En mä väittänyt, että se olisi käytännöllisempää, vaan mielenkiintoisempaa...  ;)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #11 : 02.06.2011 - klo:14:58 »
Kuka muistaa myöhemmin oliko "Tyyne" vai "Aune" uudempi versio jos ei ole numeroitu? Noita nykyisellä julkaisutahdilla tulee aika tahtia.

Onhan ne opensuse versiot nykyisinkin nimetty, mutta eipä niiden nimien käyttö ole silti yleistynyt.

En mä väittänyt, että se olisi käytännöllisempää, vaan mielenkiintoisempaa...  ;)

Ei tuen kannalta :(

Mistä tuon openSUSE 12.1 version saa ladattua ??
Näkyy tarjolla olevan vaan 11.4 versio.

http://download.opensuse.org/distribution/12.1-Milestone1/iso/

Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #12 : 01.10.2011 - klo:16:38 »
Mä lupasin itselleni että en enää asenna kuin julkaistuja versioita. Tässä sitä taas mennään ja asennellaan 12.1stä :P

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #13 : 01.10.2011 - klo:18:09 »
Tää toimii pääosin tosi hienosti, nyt jopa läppärin extranappulat alkoivat toimimaan. Nyt lepotilakin toimii.  :)

edit: Kmail ei toimi edelleenkään. Onneksi on thunderbird...
« Viimeksi muokattu: 01.10.2011 - klo:19:31 kirjoittanut Owdy »

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #14 : 02.10.2011 - klo:10:38 »
Jatkan yksinpuhelua. Kuten monessa edellisessä esiversiossa, tässäkään ei toimi fish protokolla :D

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #15 : 02.10.2011 - klo:22:19 »
Päivitin just alpha5 -> beta1, systemd on nyt käytössä automaagisesti eli enää ei tarvitse kikkailla kernel command linen kanssa.
11.4 teema on poistunut käytöstä, uusi väritys hieman kirkas tummempaan teemaan tottuneelle. Siinä ensi huomiot, pistän viikolla lisää käyttökokemuksia.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #16 : 02.10.2011 - klo:23:25 »
mulla kanssa pyörii läppärissä. Piti asentaa kernel-firmware paketti ennen kuin wlan alkoi toimimaan.

Ihan hyvältä vaikuttaa. Käännökset kun vielä saadaan valmiiksi...

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #17 : 02.10.2011 - klo:23:28 »
Mä asensin tän live cd:ltä niin jostain systä kielipaketit ei asentuneet ollenkaan vaikka buutatessa valitsin suomen. Noh, helpostihan ne asentu manuaalisestikkin. Yllättävän stabiili tämä on

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #18 : 03.10.2011 - klo:14:27 »
Onko kukaan ehtinyt kokeilla kdepim-paketin ohjelmia, ennen kaikkea tietysti KMailia? Archin puolella KDE 4.7:n KMail on ollut jo hyvän aikaa käyttökelvoton.

Olen jo muutenkin hyvän aikaa pohtinut pöytäkoneen distron vaihtamista joksikin ei-rolling-muotoiseksi, koska KDE:n versioiden tahdissa ei oikeasti todellakaan kannata pysyä: sen verran kelvotonta kuraa tuutista työnnetään ulos.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest658

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #19 : 03.10.2011 - klo:14:59 »
Lainaus
Olen jo muutenkin hyvän aikaa pohtinut pöytäkoneen distron vaihtamista joksikin ei-rolling-muotoiseksi, koska KDE:n versioiden tahdissa ei oikeasti todellakaan kannata pysyä: sen verran kelvotonta kuraa tuutista työnnetään ulos.

Vaihdoin itsekin hiljattain KDE:n Gnome kolmoseen ja tähän asti olen ollut tyytyväinen siihen. Ei tuossa KDE:ssakaan mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaan ollut, mutta silti siinä oli kaiken näköistä pikku bugia, joiden kanssa ei jaksa nyt värkätä. Seuraan mielenkiinnolla miten KDE kehittyy jatkossa. Mielestäni KDE 3.X versio oli vakaa järjestelmä, mutta KDE 4.X jälkeen on vakaus kärsinyt hivenen. Johtuuko lienee nopeasta kehityksestä vai mistä, mutta itse ainakin arvostan perusjuttujen toimivuutta ja vakautta.