Kirjoittaja Aihe: "Strategia on perseestä" (oli: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???)  (Luettu 11850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #20 : 02.09.2010 - klo:05:32 »
En ole tarkemmin tutkinut, kun ei ole oikein kerinnyt.

Joku "ominaisuus" tässä selvästi on. Ei auta selittelyt, toivottavasti saavat pian kuntoon.

Mulla tuntui myös xfce desktopilla kaatuilevan, eli ei vaikuta opengl hommalta.. Saako tuon jostain pois?

Mikä näytönohjain käytössä on?
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #21 : 05.09.2010 - klo:07:11 »
intel..

EDIT jmp:lle, en etsi tässä ketjussa suoria vastauksia ongelmiini, vaan haluan lähettää viestin, että kokonaisuus alkaa lähteä lapasesta. ks. korjattu ensimmäinen viesti.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2010 - klo:07:33 kirjoittanut letkume »

guest624

  • Vieras
Muokkasin aiheeseen uuden otsikon, koska näemmä en ole ainoa joka tuskailee opensusen kehityssuunnan kanssa.

Aiheesta on muuallakin aika rankkoja kommentteja:

Niin, yksi valitti, kuinka opensuse on liian "bleeding edge" ja toimii nykyisin vain uusien komponenttien kanssa ja toinen siitä kun se tehdään edelleen toimivaksi myös 486-koneissa, joita ei hänestä ole enää olemassakaan, ja kuinka siitä puuttuu uusia toiminnallisuuksia.

Kaikkia ei voi koskaan miellyttää, eikä koskaan ole mahdollista tehdä modernia ja ajantasaista järjestelmää joka toimii suoraan laatikosta joka ikisessä mahdollisessa kokoonpanossa.

Minusta tuo alkuperäinen artikkeli oli hyvä ja asiallinen, mutta kommentit pääasiassa typerää nillittämistä, kun juttu nyt ei sattunut toimimaan just mulla niin hyvin kuin jokin aiempi versio.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
http://news.opensuse.org/2010/09/03/strategy-sucks/

Aika rankkaa tekstiä  :-\ Pitäsköhän tässä oikeasti huolestua vai meneekö tuo normaaliin mielipide-erojen piikkiin. Itsellä ei ole ollut mitään isompia ongelmia 11.3:n kanssa. Käytän KDEta ja en kyllä tiedä mitään muuta jakelua jossa se toimis yhtä hyvin. Noh, seurataan tilannetta.

guest717

  • Vieras
Tätä opensusen lyhyttä versioiden tuki aikaa kritisoin 11.2-version yhteydessä tuskaillessani mokkulan ja amarokin kanssa. Varoittelin että opensusesta tulee pelkkä testialusta ja käyttäjät katoavat kyllästtyään ongelmiin.

Opensusen pitäisi tarjota pitkäntuen versiota ubuntun tapaan. Uskon että nämä ongelmat tekevät hallaa myös maksullisen version myynnille.


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
intel..

EDIT jmp:lle, en etsi tässä ketjussa suoria vastauksia ongelmiini, vaan haluan lähettää viestin, että kokonaisuus alkaa lähteä lapasesta. ks. korjattu ensimmäinen viesti.

Näytönohjain ongelmat liittyvät aika pitkälle uuteen X.orgin versioon. Siitä olisiko pitänyt pitäytyä vanhassa versiossa voidaan tietysti keskustella.
Vanha versio olisi tod.näk. toiminut nyt paremmin, mutta jakelun elinkaaren loppupäässä törmättäisiin ongelmiin.

Edelleen suosittelen kehitysversion testaamista hyvissä ajoin. Näin pahimmat virheet saadaan pois "valmiista" paketista.

Olen seurannut tuota strategy-keskustelua alusta asti. Mikä openSUSEn pitäisi ottaa suunnaksi? Jos käyttäjiltä kysytään, niin sitä ei saada koskaan sovittua.
Osa porukasta haluaisi KDE3:n takaisin, osa haluaa vakaan pitkän tuen sisältävän jakelun ja osa haluaa uusinta uutta.
Osa haluaa palvelinversion, osa sellaisen joka sisältää kehittäjille työkaluja.
Osan mielestä KDE:n valitseminen oletus työpöytäympäristöksi pitää perua. Kun taas osa ei ymmärrä miksi Gnome on listalla ylempänä vaikka KDE on oletus.

Niin kauan kun selvää kehityssuuntaa ei valita, ongelmia on ja tulee olemaan.
Kun kehityssuunta saadaan jossain vaiheessa valittua, osa ihmisistä tulee vaihtamaan jakelua koska eivät ole tyytyväisiä valittuun suuntaan.

Tätä opensusen lyhyttä versioiden tuki aikaa kritisoin 11.2-version yhteydessä tuskaillessani mokkulan ja amarokin kanssa. Varoittelin että opensusesta tulee pelkkä testialusta ja käyttäjät katoavat kyllästtyään ongelmiin.

Mokkulat, niiltä osin mitä olen itse testannut, toimivat ilman suurempia ongelmia.
Amarok(packmanin versio) toimii kyllä. 

Lainaus
Opensusen pitäisi tarjota pitkäntuen versiota ubuntun tapaan. Uskon että nämä ongelmat tekevät hallaa myös maksullisen version myynnille.

Pitkän tuen versiota en itse kannata. Jos sellaisen haluaa, voi aina ostaa pitkään tuetun SLE-paketin.
SLE pohjautuu openSUSEn versioon jota on testattu huomattavasti pidemmän aikaa.

Minusta tuo alkuperäinen artikkeli oli hyvä ja asiallinen, mutta kommentit pääasiassa typerää nillittämistä, kun juttu nyt ei sattunut toimimaan just mulla niin hyvin kuin jokin aiempi versio.

Jos Poortvlietin artikkelit/kommentit ovat pääsääntöisesti olleet erittäin hyviä.
Toivon että hän uutena community managerina saisi asioihin hieman vauhtia.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest717

  • Vieras
Lainaus
Mokkulat, niiltä osin mitä olen itse testannut, toimivat ilman suurempia ongelmia.
Amarok(packmanin versio) toimii kyllä. 

Muuten toimii paitsi samba-jaoista ei osaa edelleenkään näyttää kappaleiden nimiä. KDE3-versio kyllä osasi. Ilmoitin bugista mutta kaipasivat että useampi ilmoittaisi samasta bugista.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Mitkään valmiit ohjelmistopaketit eivät ratkaise mitään, jos ne voidaan hankkia repoista klikkaamalla.

KDE3:sta haluttiin pitää kiinni, koska KDE4 ei ollut vielä tuotantokelpoinen. KDE4 on ollut ajoittain tuotantokelpoinen, mutta vakausongelmat ja rönsyilevä kehityssuunta eivät tee siitä kovin houkuttelevaa vaihtoehtoa. Tällä hetkellä KDE4:n pahin ongelma lienee yhä knetworkmanager, jota ei ole saatu toimimaan kunnolla/loogisesti. Suunta on hyvä, mutta toteutus kestää liian kauan.

Gnomesta en ole koskaan välittänyt, en ymmärrä miksi opensuse lähti tähän kelkkaan..

xfce sensijaan oli ok veto, mutta panostaisin enemmän meego tms. juttuihin.


Palvelinporukka pettyy kerta toisensa jälkeen, kun opensuse kaartaa nenä ubuntun p****ssä ja hylkää perinteensä. YAST kehitystyö on opensuselle elintärkeä. Esim. yastin xen -työkalun kehitys nostaisi opensusen myös virtuaalipalvelinrintamalla eri kastiin. Tästä olisi suuri hyöty myös slessille.

guest658

  • Vieras

No tässä kävi taas sillä lailla, että kun tulin windowsin puolelta susen puolelle, niin netti ei lähtenyt toimimaan olleenkaan. Käynistin koneen uudestaan ei toiminut edelleenkään. Käynnistin wlanin konsolista ja edelleenkään ei mitään. Sammutin koneen ja tein Zyxeliin sähköresetin ja ei mitään edelleenkään. Vaihdoin pois sen ifup vai mikä se on ja tuli se "käyttäjän hallinnoima netti" päälle ja homma lähti toimimaan. En tiiä missä tässä on se vika sitten. Kävin tuossa välillä windowssinkin puolella ja siellä yhdisti nettiin eli kyseessä ei ainakaan ole yhteyden poikki meno operaattorin verkkoon.

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #29 : 07.10.2010 - klo:02:12 »
Mulla toimii kuin junan vessa.
Pendolinonko?

guest658

  • Vieras
Ainakin minulla näyttäis muuttuneen vakaammaksi tämä 11.3 versio, kun jätin asentamatta nvidian 3D-ajurit (nvidia-gfxG02 260.19.12_k2.6.34.0_12). Ei nyt lyhyen käyttökokemuksen jälkeen ole enään tullut niitä 2 - 5 sekunnin totaali jumituksia, jolloin ei edes hiiren kursori liikkunut. Saa nähdä, että loppuuko myös dolphinin ja muiden ikkunajärjestelmää käyttävien ohjelmien kaatuminen.