intel..
EDIT jmp:lle, en etsi tässä ketjussa suoria vastauksia ongelmiini, vaan haluan lähettää viestin, että kokonaisuus alkaa lähteä lapasesta. ks. korjattu ensimmäinen viesti.
Näytönohjain ongelmat liittyvät aika pitkälle uuteen X.orgin versioon. Siitä olisiko pitänyt pitäytyä vanhassa versiossa voidaan tietysti keskustella.
Vanha versio olisi tod.näk. toiminut nyt paremmin, mutta jakelun elinkaaren loppupäässä törmättäisiin ongelmiin.
Edelleen suosittelen kehitysversion testaamista hyvissä ajoin. Näin pahimmat virheet saadaan pois "valmiista" paketista.
Olen seurannut tuota strategy-keskustelua alusta asti. Mikä openSUSEn pitäisi ottaa suunnaksi? Jos käyttäjiltä kysytään, niin sitä ei saada koskaan sovittua.
Osa porukasta haluaisi KDE3:n takaisin, osa haluaa vakaan pitkän tuen sisältävän jakelun ja osa haluaa uusinta uutta.
Osa haluaa palvelinversion, osa sellaisen joka sisältää kehittäjille työkaluja.
Osan mielestä KDE:n valitseminen oletus työpöytäympäristöksi pitää perua. Kun taas osa ei ymmärrä miksi Gnome on listalla ylempänä vaikka KDE on oletus.
Niin kauan kun selvää kehityssuuntaa ei valita, ongelmia on ja tulee olemaan.
Kun kehityssuunta saadaan jossain vaiheessa valittua, osa ihmisistä tulee vaihtamaan jakelua koska eivät ole tyytyväisiä valittuun suuntaan.
Tätä opensusen lyhyttä versioiden tuki aikaa kritisoin 11.2-version yhteydessä tuskaillessani mokkulan ja amarokin kanssa. Varoittelin että opensusesta tulee pelkkä testialusta ja käyttäjät katoavat kyllästtyään ongelmiin.
Mokkulat, niiltä osin mitä olen itse testannut, toimivat ilman suurempia ongelmia.
Amarok(packmanin versio) toimii kyllä.
Opensusen pitäisi tarjota pitkäntuen versiota ubuntun tapaan. Uskon että nämä ongelmat tekevät hallaa myös maksullisen version myynnille.
Pitkän tuen versiota en itse kannata. Jos sellaisen haluaa, voi aina ostaa pitkään tuetun SLE-paketin.
SLE pohjautuu openSUSEn versioon jota on testattu huomattavasti pidemmän aikaa.
Minusta tuo alkuperäinen artikkeli oli hyvä ja asiallinen, mutta kommentit pääasiassa typerää nillittämistä, kun juttu nyt ei sattunut toimimaan just mulla niin hyvin kuin jokin aiempi versio.
Jos Poortvlietin artikkelit/kommentit ovat pääsääntöisesti olleet erittäin hyviä.
Toivon että hän uutena community managerina saisi asioihin hieman vauhtia.