Kirjoittaja Aihe: OpenOffice tiedostojen (win) käyttö LibreOfficessa (suse)  (Luettu 8286 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest1447

• Vieras
Moikka!
Asensin joitakin päiviä sitten Open SuSen 12.1 ja KDE:n.  LibreOffice mitä tänään testasin ensimmäisen kerran toimi kyllä ja suomikin pelasi laakista.  Mutta, mutta... Windowsissa OpenOfficella tehdyt tiedostot ilmoittavat kaikki (tekstinkäsittely ja taulukkolaskenta) olevansa kirjoitussuojattuja, pöh.
Onko tosiaan niin, että jos haluan työstää aiemmin windows puolella OpenOfficella tekemääni projektia niin minun on suljettava SuSe ja häippästävä Windowsiin tekemään duunia. 
Ei tunnu oikein järkevältä, varsinkin kun tästä 12.1 versiosta pääsee entistä notkeammin Windows puolelle.  Samoja tiedostomuotoja, mutta tietenkin tehty eri ohjelmalla ja eri käyttöjärjestelmällä.

guest158

• Vieras
Vs: OpenOffice tiedostojen (win) käyttö LibreOfficessa (suse)
« Vastaus #1 : 18.01.2012 - klo:09:40 »
tota, samaa tiedostoa ei taida saada auki ainakaan samanaikaisesti kahta kertaa - siis ei kahteen eri ikkunaan ainakaan samassa käyttiksessä.
Tiedosto taidetaan merkitä lukituksi, kun joku sitä käyttää eli tiedosto pitää toiselta koneelta/kj:stä sulkea ennen toisessa paikassa avaamista
Muuten vois muokkaukset esim mennä poskelleen

guest624

• Vieras
« Vastaus #2 : 18.01.2012 - klo:10:47 »
Kyse lienee kuitenkin oikeuksista.
Oletan, että tiedostot ovat windows-osiolla, kun niihin kerran pääsee windowsilla käsiksi. osiota ei liene asetettu käyttäjän kirjoitettavaksi. Koska käyttäjä ei saa kirjoitettua osiolle täytyy tiedosto avata vain-luku -tilassa. Osion asetuksia tulisi muuttaa siten, että osiolle saa käyttäjä kirjoittaa. Se onnistuu niin yastilla kuin shellilläkin, mutta kun en ole koneella, niin en osaa ulkomuistista neuvoa. Apua löytyy ainakin googlella, kokeile vaikka hakusanaa "levyn liittäminen".

Poissa Samuel

• Jäsen
« Vastaus #3 : 18.01.2012 - klo:11:43 »
Kun joskus on tullut vastaava eteen, olen tallentanut kirjotussuojatun tiedoston uudella nimellä, ja sitten jatkanut työstämistä. En usko, että toi on mitenkään viksua, mutta sen kanssa joskus elänyt ;-)

guest1447

• Vieras
« Vastaus #4 : 18.01.2012 - klo:12:34 »
Moikka!
tota, samaa tiedostoa ei taida saada auki ainakaan samanaikaisesti kahta kertaa - siis ei kahteen eri ikkunaan ainakaan samassa käyttiksessä.
Hyvin onnistuu.  Ainakin windows avaa saman tiedoston kahteen vierekkäiseen ikkunaan kiltisti.  Susea en ole vielä testannut.
Tiedosto taidetaan merkitä lukituksi, kun joku sitä käyttää eli tiedosto pitää toiselta koneelta/kj:stä sulkea ennen toisessa paikassa avaamista
Muuten vois muokkaukset esim mennä poskelleen
Joo, toki se on suljettuna windows puolen käyttiksellä kun itse olen linuxissa samalla koneella.   
Oletan, että tiedostot ovat windows-osiolla, kun niihin kerran pääsee windowsilla käsiksi. osiota ei liene asetettu käyttäjän kirjoitettavaksi. Koska käyttäjä ei saa kirjoitettua osiolle täytyy tiedosto avata vain-luku -tilassa. Osion asetuksia tulisi muuttaa siten, että osiolle saa käyttäjä kirjoittaa. Se onnistuu niin yastilla kuin shellilläkin, mutta kun en ole koneella, niin en osaa ulkomuistista neuvoa. Apua löytyy ainakin googlella, kokeile vaikka hakusanaa "levyn liittäminen".
Niin tarkoitit, että minä linuxissa ollessani en pysty kirjoittamaan windows puolella olevaan tiedostoon koska windows "jarruttaa" oikeuksissa.  Minä kokeilen tuota Yast konstia jos se vaikka sillä onnistuisi.   Olen nyt windowsissa joten kokeilu jää iltaan tai huomiseen, mutta työlistalla on.  Kiitos!
Kun joskus on tullut vastaava eteen, olen tallentanut kirjotussuojatun tiedoston uudella nimellä, ja sitten jatkanut työstämistä. En usko, että toi on mitenkään viksua, mutta sen kanssa joskus elänyt ;-)
Tuo toimii kyllä hätäratkaisuna, mutta ei tosiaan tunnu mielekkäältä pidemmän päälle.  Ei varsinkaan nyt kun kyse on samasta koneesta ja samasta pääkäyttäjästä molemmissa käyttöjärjestelmissä.   
Harmi jos tuo ei vieläkään toimi, kun inspiraation tai työhalun iskiessä yleensä on "väärässä" käyttiksessä  ja homma pitäisi saada työstettäväksi heti eikä parin tunnin viiveellä. 
No, tutkitaan asiaa.  Jospa tuo vielä ratkeaisi...

Poissa SuperOscar

• Käännösryhmä
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 18.01.2012 - klo:14:53 »
Kyse on, kuten jo todettiin, todennäköisimmin vain tiedoston tai sen sisältävän levyosion oikeuksista.

Toinenkin vaihtoehto tosin on: joskus, esim. ohjelman kaatuessa tai muuten sulkeutuessa huonosti, tiedoston lukituksi merkitsevä lukitustiedosto jää levylle, jolloin ohjelma tulkitsee tiedoston olevan auki muualla vaikkei se olisikaan. Linuxissa Open/LibreOfficen lukitustiedoston nimet ovat muotoa .~lock.tiedoston_nimi.tiedoston_pääte#, ja koska niissä on piste alussa, tiedostonhallinta piilottaa ne näkyvistä. En tiedä, onko sama nimeämismenetelmä käytössä Wintendossa, mutta jostakin tuollaisesta piilotiedostosta voi myös olla kyse. Sen voi turvallisesti poistaa, jos on varma, ettei tiedosto oikeasti ole käytössä.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6; kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Buntu

• Jäsen
« Vastaus #6 : 18.01.2012 - klo:19:08 »
Tiedostot, joita yrität avata, sijaisevat siis Windows-osiolla? Saat pysyvät oikeudet kaikkiin Windows-osion tiedostoihin lisäämällä tiedostoon /etc/fstab  Windows-osion kohdalle asetuksen uid=oma käyttäjätunnuksesi (esim. uid=pedro).
Fstab-tiedostoa voi muokata myös YaST2:lla. YaST2 > Osiointityökalu > Muokkaa... > Fstab-valinnat... > Lisävalinnat. Lisävalinta-ikkunaan siis lisätään tuo asetus.
En ole varma riittääkö tuo uid:n lisääminen yksinään. Minulla on fstab-tiedostossa Windows-osioiden kohdalla seuraavat asetukset:
windows ntfs -osio: users,uid=kai,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=fi_FI.UTF-8
windows vfat -osio: users,uid=kai,gid=users,umask=0002,utf8=true
Noilla asetuksilla ainakin saa kaikki käyttöoikeudet Windowsin tiedostoihin.

guest1447

• Vieras
« Vastaus #7 : 18.01.2012 - klo:19:54 »
Kyllä, yritän avata ja työstää Windows osiolla aiemmin tekemiäni projekteja.   
Nyt aletaan lähestyä totuutta, sikäli että tuota tietoa olin hakemassa, että onnistuuko se lainkaan.   Näköjään onnistuu ja se on hyvä, sillä tämä uusin SuSe vaikuttaa mukavalta tuttavuudelta.   ;D
Testataan noita uusimpia ohjeita, eiköhän tämä tästä lähde rullaamaan.   Homma jatkuu ja raporttia pukkaa... joskus.

guest624

• Vieras
« Vastaus #8 : 18.01.2012 - klo:20:06 »
Niin tarkoitit, että minä linuxissa ollessani en pysty kirjoittamaan windows puolella olevaan tiedostoon koska windows "jarruttaa" oikeuksissa.  Minä kokeilen tuota Yast konstia jos se vaikka sillä onnistuisi.   Olen nyt windowsissa joten kokeilu jää iltaan tai huomiseen, mutta työlistalla on.  Kiitos!

Ei windows mitään jarruta, vaan tavallaan se jarruttaja on se suse.
Linuxissa on hyvin suoraviivainen ja selkeä käyttöoikeusjärjestelmä, toisin kuin windowsissa (win7 tiedosto-oikeusssysteemeistä ei mulla ole itse asiassa tietoa). Kaikki tiedostot on pääkäyttäjän kirjoitettavissa, mutta tavallisille käyttäjille annetaan oikeuksia (kirjoitus, luku, suoritus) vain niihin tiedostoihin mihin on tarve. Jokainen saa yleisesti täydet oikeudet omassa kotikansiossaan olevin tiedostoihin, muttei juuri muihin. Sama homma taltioiden kanssa. Jotta taltiolle (kovalevy, cd/dvd, muistitikku, jne.) voi kirjoittaa täytyy kyseisellä käyttäjällä olla sopivat oikeudet. Ja niiden oikeuksien myöntämiseen on edellä annettu todennäköisesti riittävän hyvät ohjeet. Kunhan käyttäjällä on sopivat oikeudet, niin homma tulee toimimaan. FAT ei tue luku / kirjoitusoikeuksia ollenkaan ja luulen, että NTFS-tiedostojen oikeudet ei ole suoraan yhteensopivat.

guest1447

• Vieras
« Vastaus #9 : 18.01.2012 - klo:21:16 »
FAT ei tue luku / kirjoitusoikeuksia ollenkaan ja luulen, että NTFS-tiedostojen oikeudet ei ole suoraan yhteensopivat.
NTFS levyjärjestelmää ne Windows osiot ovat, kuinkas muuten.   Mjoo, katsotaan.