Kirjoittaja Aihe: openSUSE 12.1  (Luettu 14211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest1234

  • Vieras
openSUSE 12.1
« : 11.11.2011 - klo:20:15 »
Hieno käyttis. Toimii ripeästi i7 prossulla@3800. 16gb muistia.

Puutteita on lievästi ilmaistuna muutamia. En usko että mitään mitä ei ole korjattavissa. Laitoin rc2 eilen ja jotain 1670 yht laskien modulia ne päivitti. Odottelen lopullista versiota.

-antsu

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: SuSe 12
« Vastaus #1 : 17.11.2011 - klo:19:45 »
12.1 asennettu DVDltä, bugeja löytyy.

- Asennuksessa valitsin kieleksi suomen. Kaikki suomi paketit eivät asentuneet, esim KDE paketti piti asentaa jälkikäteen.
- CUPS ei löydä verkkotulostinta, RC versio löysi.

Selvitellään...

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #2 : 17.11.2011 - klo:22:55 »
jep - moni niistä korjautuu parissa vkossa, jolloin tulee mun vuoroni... (m)asentaa...  ::)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #3 : 17.11.2011 - klo:23:04 »
Verkkotulostin löyty kun sammutti palomuurin

guest1089

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #4 : 18.11.2011 - klo:09:18 »
Yritin kans koululla asentaa kolmeen eri koneeseen ja jostain syystä asennus kaatui kaikissa koneissa :(

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #5 : 18.11.2011 - klo:12:51 »
Päivitin 11.4 -> 12.1 versioon.
Kmail ei ainakaan suostunut käynistymään, libreoffise on englannin kielellä päivityksen jälkeen.
Joten näyttää siltä että jonkinlainen säätörumba tässä nyt on edessä..onneksi on aikaa..

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #6 : 18.11.2011 - klo:14:16 »
Päivitin 11.4 -> 12.1 versioon.
Kmail ei ainakaan suostunut käynistymään, libreoffise on englannin kielellä päivityksen jälkeen.
Joten näyttää siltä että jonkinlainen säätörumba tässä nyt on edessä..onneksi on aikaa..

Tää päivitys vai puhdas asennus on kans yksi ikuisuuskysymys. Minä en oo enää vuosiin suostunut päivittämään vanhaa käyttistä uuteen, vaan asentanut sen viime vuosina vain ja ainoastaan puhtaana asennuksena, jopa aina uudelle kovalevyllekin. Käytän ns vaihtokelkkaa, jota jotkut vihaa tai inhoaa, mutt minä tykkään ja mulla se systeemi toimii - siis kotikone silloin kyseessä.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #7 : 19.11.2011 - klo:04:55 »
Pikku bugi zypper dupilla, tosin päivityshistoria 11.2-->11.3-->11.4-->12.2..

zypper dup asentaessaan networkmanageria rikkoo käytössä olevan toiminnan, eli verkko putoaa.

Onneksi ei jäänyt montaa pakettia ja sattui olemaan gnome(pthyi) mukana, mistä sai toimivaa networkmanageria lainaan..

On muuten aika villiksi mennyt gnome. Ihme sekamelska.

guest658

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #8 : 19.11.2011 - klo:17:26 »
Terveppä taas! Päätimpä vaihteeksi taas testata josko KDE olisi käytettävä käyttöjärjestelmä. Tässä puolen tunnin säätämisen jälkeen ei kovin lupaavalta vaikuta. Sama homma näköjään jatkuu mihin viimeksi tämän kde:n kanssa jäin. Aivan ensimmäiseksi heittää kaatumis-ilmoituksen KCMinit cloded unexpectedly. Rhythmbox ei käynnisty asennuksen jälkeen. Eikä myöskään Amarok. Oikeassa ylälaidassa oleva Desktop elementti on siirtynyt omalta paikaltaan keskemmäs ruutua eli bugaa. Ei muuten lähtenyt asentumaan edes tuolta usb-dvd asemalta kuten muut linuxit. Onneksi on vielä toinen asema.

Lisäys: tuo desktop merkki oli onneksi liikutettava joten sen sain nyt omalle paikalleen.




Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #9 : 19.11.2011 - klo:18:00 »
Ethän mee jollain vanhalla kde profiililla?

guest658

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #10 : 19.11.2011 - klo:18:07 »
Ethän mee jollain vanhalla kde profiililla?

Samat tunnukset ja salasanat ovat mitä tuossa lxde:ssä oli. Asensin live-cd:llä puhtaalle osiolle lxde:n päälle. Pitää testata vielä, että saanko tässä noita usb kuulokkeita toimimaan. Sitten alan asentamaan gnomea jos ne ei vielä tässä pelaa. Tuo nepomuk jaksaa myös tuossa herjata kokoajan ilmoitus-osiossa, että se ei ole käytössä. Kyllä kait minä sen tiedän, kun olen sen kerta itse ottanut pois päältä  :)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #11 : 19.11.2011 - klo:18:12 »
T. Aivan ensimmäiseksi heittää kaatumis-ilmoituksen KCMinit cloded unexpectedly.
http://www.pclinuxos.com/forum/index.php?action=printpage;topic=98362.0 Removing the Nvidia driver solves the problem for now. Auttasko?

guest658

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #12 : 19.11.2011 - klo:18:20 »
T. Aivan ensimmäiseksi heittää kaatumis-ilmoituksen KCMinit cloded unexpectedly.
http://www.pclinuxos.com/forum/index.php?action=printpage;topic=98362.0 Removing the Nvidia driver solves the problem for now. Auttasko?

Ei sillä mulla on nuo nouveau ajurit käytössä. Tuo kaatumis-ilmoitushan tuli aivan ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Lisäksi se on tullut nyt myös myöhempien kirjautumisien yhteydessä.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #13 : 19.11.2011 - klo:18:47 »
Ok, mulla ei kyl o moisia ongelmia. RCssä kun mulla oli gnome ja lxde ja kde päällekkäin, silloin tapahtu mystisiä juttuja. Nyt pelkällä kdella homma toimii kyllä ihan hyvin.

guest658

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #14 : 19.11.2011 - klo:19:19 »
Ok, mulla ei kyl o moisia ongelmia. RCssä kun mulla oli gnome ja lxde ja kde päällekkäin, silloin tapahtu mystisiä juttuja. Nyt pelkällä kdella homma toimii kyllä ihan hyvin.

Jep. Voi olla. Laitoin tässä kuitenkin tämän opensusen gnomen. Aijemmin mulla oli fedoran gonome. Pitää asentaa tässä toiselle asemalle tuo kde ja testata sitä lisää, kun on aikaa.

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #15 : 19.11.2011 - klo:19:50 »
Päivää pitkästä aikaa...

zypper dup:lla 11.3 --> 12.1 päivittyi kotiserveri suht siististi, mutta kun yhtä sohtaa pitää ajaa väriruudulla, käyttis pyörii runlevel 5:llä, mikä poiki nvidia-ajuriongelman. nVidian ftp-siteltä päivittynyt G02-ajuri ei tuonut ratkaisua, vaan piti ryystää irtoajuri, joka teki kaikki tarvittavat konfiguraatiomuutokset ja jo taas näkyi "värikuva".

Toisaalla kokeilin btrfs:llä äärimmäisen helposti laadittavan softa-RAID1:n, mutta epäselväksi jäi, miten tehdään drive-fail tai mitä ylipäätään käy depricated-modessa.

guest624

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #16 : 20.11.2011 - klo:11:05 »
Miten kummassa voi homma mennä niin, että betan asennus menee ongelmitta, mutta julkaisuversion kanssa on kamala määrä ongelmia.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #17 : 24.11.2011 - klo:05:57 »
Vaimon läppärissä on ongelma mikä ilmeni tässä uudessa susessa. Jos konetta ei käytä, läppäri sammuttaa näytön ja se ei enää käynnisty kuin buuttaamalla kone. Näytönsäästäjät ja virransäästö disabloitu.

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #18 : 24.11.2011 - klo:07:42 »
Mahtaako kyse olla vain näytön sammutukseta toipumattomuudesta (näytönohjaimen tai ajurien säätötarve) vai koko koneen standby-tilasta (BIOS-virransäästötilojen säätötarve) ja toimiiko muilla distroilla paremmin/huonommin/samoin?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2764
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.1
« Vastaus #19 : 24.11.2011 - klo:08:22 »
Vaimon läppärissä on ongelma mikä ilmeni tässä uudessa susessa. Jos konetta ei käytä, läppäri sammuttaa näytön ja se ei enää käynnisty kuin buuttaamalla kone. Näytönsäästäjät ja virransäästö disabloitu.
Mulla oli samanlaisia ongelmia mun dell inspiron one kanssa opensuse 11.4 kanssa, mutta ne ratakesi kyllä säätämällä asetuksia. En tarkalleen muista mikä sen korjasi kun säätelin kaikkea mahdollista. Mikä näytönohjain siinä on?