Kirjoittaja Aihe: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus  (Luettu 10929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest658

  • Vieras
Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« : 06.11.2011 - klo:15:37 »
Tässä viime aikoina on linux maailmassa keskusteltu työpöytäympäristöjen kehityksestä ja täten myös linuxin tulevaisuudesta työpöytäkäytössä. Keskustelua on tullut ubuntun vaihdettua oletustyöpöydäksi unityn ja gnome on kehittynyt kolmos versioon, joka on tyystin erillainen kuin aijempi 2.x versio. KDE on kehittynyt myös 3.x versiosta aika lailla toisenlaiseksi 4.x sarjan myötä. Muutokset ovat joillekkin käyttäjille olleet liikaa ja käyttäjät ovat vaihtaneet toiseen työpöytäympäristöön. Linus Torvalds vaihtoi gnome kolmosen tullessa ulos Xfce:hen. Hän ei pitänyt gnome kolmosen ja uuden kde 4.x sarjan muutoksista.

Omat kokemukset eri työpöytäympäristöistä ovat varsin rajalliset, sillä olen ollut linuxiin tutustumisesta lähtien KDE-käyttäjä. Olen kylläkin kokeillut jonkun verran gnome 2.x ja gnome kolmosta sekä Xfce ja nyt on käytössä LXDE. Siksi haluaisinkin nyt saada teiltä openSUSE - foorumilaisilta omat näkökannat eri työpöytäympäristöihin. Mikä on se tulevaisuudeen linux-työpöytäympäristö?



Viimeisin uusi tuttavuus oli gnome kolme josta ensi kokemus oli se, että säädettävyys oli varsin rajallista. Se alussa tuntui vieraalta, sillä kde:ssa sai säädettyä lähes kaikkea. Se ei kuitenkaan häirinnyt, sillä sain ohjelmat toimimaan ja se on minulle kaikkein tärkeintä.

Miksi sitten vaihdoin gnomesta LXDE:hen? Gnome kolme ei antanut minun säätää verkkoyhteyttä. Siis jopa win7 säätäminen onnistuu paremmin (helpommin). Voi olla, että tässä on taas minun osaamattomuudesta kyse (todennäköistä), mutta en sitten millään päässyt käsiksi verkkoasetuksiin, josta olisin voinut saada koneen takaisin nettiin (graafisesti). Asetuksien nappula oli kyllä siellä verkkoyhteys ohjelmassa, mutta sitä ei saanut klikattua. Pääsin sinne kerran ja muutin asetuksia, mutta toista kertaa minua se sinne halunnut päästää ja nettiyhteys oli pimeenä.

Tässä tavallaan gnome kolmosen kehitystiimi on mennyt liian pitkälle yksinkertaistaessaan käyttöympäristöä siten, että mitään ei saa säätää tai se on hyvin rajoittunutta. Ei siinä mitään, mutta tällaisessa ongelmatilanteessa, mikä minun esimerkissä oli, niin yksinkertaisuus ja säädettävyyden puute romahduttaa koko gnome kolmosen idean ja tulee mieleen, että he ovat menneet hitusen liian pitkälle tässä yksinkertaistamisessa. Voi tietenkin olla bugi, joka on jo korjattu, mutta eipä siinä mitään, nyt on LXDE tulilla ja katotaan josko siinä saisi kaikki käyttämäni ohjelmat toimimaan. Lyhyt aika tässä enään on muutenkaan, kun uutta openSUSEA ja Fedoraa pukkaa uunista ulos, joten tässä on oiva aika testata uusia systeemejä.



No ei ole turhan helpoksi tehty tässä LXDE:ssä tämä äänien saaminen toimintaan. Eli on taas nämä usb-headsetit, joita en siis saa toimintaan. Gnomessa lähtivät heittämällä pelaamaan, siis ihan oletuksena ja kaiuttiminen ja kuulokkeiden vaihtaminen onnistui nappulaa painamalla. Siinäkin oli tämä alsamixerin muistaakseni käytössä mikä on myös tässä lxde:ssäkin. Olisiko kenelläkään mitään hajua miten nuo saisi toimintaan? Googlella löysin jonkun ohjeen, jossa neuvottiin asentamaan gnome-alsamixeriä, mutta en sellaista paketti yastilla löytänyt.

Lisäys: Sain yastin säädöistä ääniliitäntää vaihtamalla kyllä äänen kuulumaan kuulokeista ja kuulokkeiden äänisäädinkin pelaa jotenkuten (ei niin hyvin kuin gnomessa, tässä se hyppää kolmen painalluksen jälkeen täysille). Silti tässä ei mistään ilmeisesti voi lennossa vaihtaa ääniliitäntää eli kuulokkeita ja kaiuttimia. Olis kyllä mahtava homma, jos nuo gnomen äänijärjestelmät saisi asennettua näihin muihin työpöytäjärjestelmiin. Se nimittäin pelasi sillä puolen hyvin.

Lisäys 2: Näyttää bugaavan muutenkin. Äänenvoimakkuuden kun laittaa nollille, niin silti äänet kuuluu. Pitäisi tässä vaiheessa olla jo tällaiset seikat linuxeissa jo historiaa.

guest857

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #1 : 06.11.2011 - klo:20:27 »
Lainaus
Omat kokemukset eri työpöytäympäristöistä ovat varsin rajalliset, sillä olen ollut linuxiin tutustumisesta lähtien KDE-käyttäjä. Olen kylläkin kokeillut jonkun verran gnome 2.x ja gnome kolmosta sekä Xfce ja nyt on käytössä LXDE. Siksi haluaisinkin nyt saada teiltä openSUSE - foorumilaisilta omat näkökannat eri työpöytäympäristöihin. Mikä on se tulevaisuudeen linux-työpöytäympäristö?
Luulisin, että kaikkia variaatioita kehitetään juurikin siihen suuntaan joka kehittäjästä tuntuu parhaalta. Sitten me vain valkaamme sen itselle parhaiten soveltuvan.  Itse pidän KDEstä ja myös LXDEtä käytän... Mutta eiköhän noita vaihtoehtoja ole jatkossakin, sillä linuxithan ovat vaihtoehtojen "luvattu maa"  ;D

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #2 : 06.11.2011 - klo:21:16 »
Lainaus
Omat kokemukset eri työpöytäympäristöistä ovat varsin rajalliset, sillä olen ollut linuxiin tutustumisesta lähtien KDE-käyttäjä. Olen kylläkin kokeillut jonkun verran gnome 2.x ja gnome kolmosta sekä Xfce ja nyt on käytössä LXDE. Siksi haluaisinkin nyt saada teiltä openSUSE - foorumilaisilta omat näkökannat eri työpöytäympäristöihin. Mikä on se tulevaisuudeen linux-työpöytäympäristö?
Luulisin, että kaikkia variaatioita kehitetään juurikin siihen suuntaan joka kehittäjästä tuntuu parhaalta. Sitten me vain valkaamme sen itselle parhaiten soveltuvan.  Itse pidän KDEstä ja myös LXDEtä käytän... Mutta eiköhän noita vaihtoehtoja ole jatkossakin, sillä linuxithan ovat vaihtoehtojen "luvattu maa"  ;D

Juu. Tiedän tämän. Tämähän on se yksi linux järjestelmän vahvuuksia, että se on muokattavissa eri tarpeisiin. Tässä ajattelin jo vähän pidemmälle tulevaisuuteen. Mielestäni markkinoilla saisi olla ainakin yksi linuxjärjestelmä, jossa todella keskityttäisiin järjestelmän vakauden ja jo olemassa olevien ohjelmien kehittämiseen uuden luomisen sijaan. Tarkoitan siis sitä, että ei ole esimerkiksi viime vuosina ollut varmaa, että tuleeko ohjelmien päivitysten jälkeen parempaa vai alkaako ohjelmat yhtäkkiä bugaamaan. Kehitys on ollut ainakin kde puolella aika kovaa. Siis on kehitetty uutta, mutta vanhoja bugeja ei ole saatu korjattua.

Oletusasetuksiltaan eri työpöydät ovat turhan vaikeita vielä ottaa käyttöön. Tuon kodeekkien osalta sen ymmärtää, sillä ne on lisenssin alla. Tarkoitan vaan sitä, että saa tässä vielä vähän turhan paljon painia nimenomaan asennuksen jälkeisissä toimissa, jotta saa kaikki pelaamaan.

Nyt säädin varmaan kolme tuntia noita kuulokkeita ja tuloksena on se, että en käytä niitä tässä opensuse 11.4 LXDE:ssä, sillä luettuani http://tuxradar.com/content/how-it-works-linux-audio-explained tämän tajusin millainen viidakko tuo linuxin äänijärjestelmä on. Tällaisten perusasioiden toivoisi parantuvan linuxmaailmassa noin yleisesti, eli äänet toimisi ilman poppakonsteja. Gnome kolmosessa nuo kuulokkeet pelasivat, joten toivoa on, että ne vielä muillakin työpöytäjärjestelmillä joskus toimii.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2763
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #3 : 06.11.2011 - klo:21:42 »
No yksi vaihtoehto on käyttää SLED 11. Näihin yrityskäyttöön tarkoitettuihin jakeluihin ei tule mitään uutta ennen kuin ne on kunnolla testattu.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #4 : 06.11.2011 - klo:21:54 »
Siksi haluaisinkin nyt saada teiltä openSUSE - foorumilaisilta omat näkökannat eri työpöytäympäristöihin. Mikä on se tulevaisuudeen linux-työpöytäympäristö?

Tulevaisuuden työpöytäympäristö on se jota haluat jakelussasi käyttää.
Mielipiteitä on just niin paljon kuin käyttäjiäkin.
Tästä syystä niitä työpöytäympäristöjä tulee aina olemaan enemmän kuin niitä oikeasti tarvittaisiin. 

Lainaus
Viimeisin uusi tuttavuus oli gnome kolme josta ensi kokemus oli se, että säädettävyys oli varsin rajallista. Se alussa tuntui vieraalta, sillä kde:ssa sai säädettyä lähes kaikkea. Se ei kuitenkaan häirinnyt, sillä sain ohjelmat toimimaan ja se on minulle kaikkein tärkeintä.

Se että et saa, tai et saa helposti, jotain asetusta muutettua ei ainakaan itseäni miellytä.
Itselleni tärkeintä Linuxissa on aina ollut valinnan mahdollisuus.

Lainaus
Miksi sitten vaihdoin gnomesta LXDE:hen? Gnome kolme ei antanut minun säätää verkkoyhteyttä. Siis jopa win7 säätäminen onnistuu paremmin (helpommin). Voi olla, että tässä on taas minun osaamattomuudesta kyse (todennäköistä), mutta en sitten millään päässyt käsiksi verkkoasetuksiin, josta olisin voinut saada koneen takaisin nettiin (graafisesti). Asetuksien nappula oli kyllä siellä verkkoyhteys ohjelmassa, mutta sitä ei saanut klikattua. Pääsin sinne kerran ja muutin asetuksia, mutta toista kertaa minua se sinne halunnut päästää ja nettiyhteys oli pimeenä.

Verkkoyhteyttä voi säätää niin monella eri tavalla. Jos työpöytäympäristön työkaluilla se ei onnistu, niin sitten YaSTilla tai konsolista se varmasti onnistuu.

Lainaus
No ei ole turhan helpoksi tehty tässä LXDE:ssä tämä äänien saaminen toimintaan. Eli on taas nämä usb-headsetit, joita en siis saa toimintaan. Gnomessa lähtivät heittämällä pelaamaan, siis ihan oletuksena ja kaiuttiminen ja kuulokkeiden vaihtaminen onnistui nappulaa painamalla. Siinäkin oli tämä alsamixerin muistaakseni käytössä mikä on myös tässä lxde:ssäkin. Olisiko kenelläkään mitään hajua miten nuo saisi toimintaan? Googlella löysin jonkun ohjeen, jossa neuvottiin asentamaan gnome-alsamixeriä, mutta en sellaista paketti yastilla löytänyt.

Ohjeet oli openSUSEen?

alsamixer löytyy erittäin suurella todennäköisyydellä koneestasi, ilman ylimääräisten pakettien asentelua.

Lainaus
Lisäys: Sain yastin säädöistä ääniliitäntää vaihtamalla kyllä äänen kuulumaan kuulokeista ja kuulokkeiden äänisäädinkin pelaa jotenkuten (ei niin hyvin kuin gnomessa, tässä se hyppää kolmen painalluksen jälkeen täysille). Silti tässä ei mistään ilmeisesti voi lennossa vaihtaa ääniliitäntää eli kuulokkeita ja kaiuttimia. Olis kyllä mahtava homma, jos nuo gnomen äänijärjestelmät saisi asennettua näihin muihin työpöytäjärjestelmiin. Se nimittäin pelasi sillä puolen hyvin.

Asenna pavucontrol jos se ei ole jo asenettuna.

Lainaus
Lisäys 2: Näyttää bugaavan muutenkin. Äänenvoimakkuuden kun laittaa nollille, niin silti äänet kuuluu. Pitäisi tässä vaiheessa olla jo tällaiset seikat linuxeissa jo historiaa.

Valitse oikea kanava pääkanavaksi.

Oletusasetuksiltaan eri työpöydät ovat turhan vaikeita vielä ottaa käyttöön. Tuon kodeekkien osalta sen ymmärtää, sillä ne on lisenssin alla. Tarkoitan vaan sitä, että saa tässä vielä vähän turhan paljon painia nimenomaan asennuksen jälkeisissä toimissa, jotta saa kaikki pelaamaan.

Nyt säädin varmaan kolme tuntia noita kuulokkeita ja tuloksena on se, että en käytä niitä tässä opensuse 11.4 LXDE:ssä, sillä luettuani http://tuxradar.com/content/how-it-works-linux-audio-explained tämän tajusin millainen viidakko tuo linuxin äänijärjestelmä on. Tällaisten perusasioiden toivoisi parantuvan linuxmaailmassa noin yleisesti, eli äänet toimisi ilman poppakonsteja. Gnome kolmosessa nuo kuulokkeet pelasivat, joten toivoa on, että ne vielä muillakin työpöytäjärjestelmillä joskus toimii.

Jos kuulokkeet pelasivat Gnome 3:ssa, niin ne pelaa ihan varmasti muissakin työpöytäympäristöissä
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #5 : 06.11.2011 - klo:22:36 »
Minulla on suuri heikkous ilmaista itseäni, huomaan sen esimerkiksi tuosta jmp:n vastauksesta.  ;)

Tuo ensimmäinen kysymys voisi olla niin, että mistä työpöytäympäristöstä tulee sellainen, että sen voisi ottaa ihan Matti Meikäläiset käyttöön (tulevaisuutta on tietenkin vaikea ennustaa). En ole nimittäin vielä sellaista nähnyt. Gnomessa oli jo yritystä, mutta vielä sitä saa aikalailla säätää, että siitä tulisi täysverinen työpöytäjärjestelmä joka tyydyttäisi massoja. KDE ei sen sijaan vielä ole asettunut aloilleen tarpeeksi vaan se muuttuu liikaa, joka ei välttämättä ole ihan peruskäyttäjälle mieleen, jos pitää kokoajan opetella uuttaa (kokemukset 4.6 asti).

Lainaus
Se että et saa, tai et saa helposti, jotain asetusta muutettua ei ainakaan itseäni miellytä.
Itselleni tärkeintä Linuxissa on aina ollut valinnan mahdollisuus.

Siihen asti se ei ollut niin tärkeää, kunnes verkkoasetusten muuttaminen ei enään graafisesti onnistunut. Se oli se viimeinen niitti  :) Pystyn kyllä elämään sen kanssa, että en voi oletus-teemaa muuttaa. Tärkeämpää sen sijaan on se, että laitteisto toimii. Plussaa tietenkin olisi se, että työpöytäjärjestelmän käyttö olisi mahdollisimman helppoa ja tuota en minäkään ymmärrä, että miksei gnome kehitys-tiimi olisi voinut jättää noita tiettyjä säätöjä myös graafiselle puolelle, kun niitä kuitenkin käyttäjät haluavat käyttää. 

Lainaus
Verkkoyhteyttä voi säätää niin monella eri tavalla. Jos työpöytäympäristön työkaluilla se ei onnistu, niin sitten YaSTilla tai konsolista se varmasti onnistuu.

Tiedän tämän. Tässä tullaankin siihen perusjuttuun miksi täällä "valitan" aina kaikesta. Silloin kun aloitin linuxiin tutustumisen, niin olen ajatellut ja esittänyt kysymyksen siitä lähtien, että voisiko tätä tavallinen käyttäjä ottaa haltuun ja osata käyttää. Konsolit sun muut ovat meille nörteille se luontevin juttu, mutta ei sille käyttäjälle, joka haluaa käyttää vain ohjelmia tekeäkseen töitä tai surfatakseen netissä. Harrastajat ovat erikseen ja he voivat tarvittaessa vaikka koodata itselleen paremman ohjelman, jos nykyinen ei mielytä.

Lainaus
Ohjeet oli openSUSEen?

alsamixer löytyy erittäin suurella todennäköisyydellä koneestasi, ilman ylimääräisten pakettien asentelua.

En muista. Löytyy joo mutta, josko tuo gnome-alsamixer olis pelannut paremmin.

Lainaus
Asenna pavucontrol jos se ei ole jo asenettuna.

Kokeillaan.

Lainaus
Jos kuulokkeet pelasivat Gnome 3:ssa, niin ne pelaa ihan varmasti muissakin työpöytäympäristöissä

Sillä mainitsinkin tuon gnome-alsamixerin.

Lisäys: PulseAudio Volume Controllilla sain laitteiden vaihdon onnistumaan, mutta kuulokkeiden äänensäätönappula ei toimi.

Lisäys2: Vedämpä sanat takaisin. Ei toiminut tuo vaihtaminenkaan kuin tiettyihin sovelluksiin eli musiikkisoittimen ja totem-playeriin. Selaimen äänet eivät toimi ja vlc:ssä ei myöskään toimi. Eli ollaan taas lähtötilanteessa.  Vlc:ssä lähti kyllä siten toimimaan kun vaihtoi sen omista setuksista, mutta se ei ole sama asia.

Lisäys3: Vlc-playeriin löysi pulse pluginin mutta vielä tarvis firefoxille samallainen löytää, jotta esimerkiksi flashit kuuluisivat kuulokkeista.



On kyllä turhauttavaa. Nyt bugaa tuossa palkissa oleva äänenvoimakkuudensäätö. Se aina häviää sieltä jonnekkin. Lxde tiedoston hallinta on muutamaan otteeseen kaatunut. Lisäksi tuosta GMixeristä katoaa aina se pääkanavan säädin. Nyt mulla on ainakin kolme paikkaa mistä mä joudun volumea säätämään, Gmixer, pulseaudion äänenvoimakkuudensäädin ja itse sovelman säädin. Ei ole kyllä käytettävyyden kannalta mikään optimi tilanne. Ei tällaista voi tavallinen käyttäjä käyttää. Liian monimutkaista. Gnomessa onnistuivat äänien osalta, mutta monessa muussa epäonnistuivat. Mistä löytyisi linux-jakelu johon olisi otettu jokaisesta jakelusta ne hyvät ja toimivat osaset?

Jatkan tätä kuuloke-aihetta täällä: http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=4488.msg29244#msg29244   



guest857

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #6 : 08.11.2011 - klo:00:03 »
Lainaus
Tuo ensimmäinen kysymys voisi olla niin, että mistä työpöytäympäristöstä tulee sellainen, että sen voisi ottaa ihan Matti Meikäläiset käyttöön (tulevaisuutta on tietenkin vaikea ennustaa). En ole nimittäin vielä sellaista nähnyt. Gnomessa oli jo yritystä, mutta vielä sitä saa aikalailla säätää, että siitä tulisi täysverinen työpöytäjärjestelmä joka tyydyttäisi massoja. KDE ei sen sijaan vielä ole asettunut aloilleen tarpeeksi vaan se muuttuu liikaa, joka ei välttämättä ole ihan peruskäyttäjälle mieleen, jos pitää kokoajan opetella uuttaa (kokemukset 4.6 asti).
Minun mielestäni taas gnome ja KDE ovat oletusasetuksillakin aikalailla sopivia kenelle tahansa ihan tavalliselle käyttäjälle. Olettaen, että tärkeintä on olla pikakuvake firefoxille sekä tiedoston hallintaan...  Lisäksi löytyy myös multimedia ja pikaviestimet sunmuut integroituna. Toki kyse on siitä kuinka sen peruskäytön määrittelee  ;)

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #7 : 08.11.2011 - klo:02:26 »
Minä olin aikoinaan erittäin tai vähintääkin tyytyväinen kde 3.x sarjaan. Silloin tuntui, että ei konetta tarvitse säätää enään ollenkaan. Aika tietenkin kultaa muistot ja vaatimustasokin on noussut jonkun verran. Sen jälkeen tuli kde 4.x sarja ja siinä oli ties mitä bugia ja uudistusta, joista olen täälläkin kirjoitellut. Ei mitään elämää suurempaa, mutta kuitenkin sellaista pientä, jonka kanssa sai tapella. Esimerkiksi amarok oli kova bugaamaan. Joissakin versioissa se toimi ja seuraavassa ei toiminut.

Nyt muutamien viikkojen ajan kokeilin gnome kolmosta. Ei siinäkään mitään isompaa ongelmaa ollut ja itseasiassa oli alussa hyvinkin mielyttävä tuttavuus varsinkin kde-säätämisen jälkeen. Vähänkään syvemmälle kun siinä tarvitsi jotakin säätää esim. ip-osoitetta, niin oltiin ongelmissa, kuten tuossa viestiketjun alussa kerroin. Lisäksi nautiluksessa oli pari ärsyttävää bugia.

Nyt on sitten susen lxde kokeilussa. Näyttää ihan yksinkertaiselta (hyvässä mielessä) ja vähän kde 3.x sarjalaiselta ja tämä voisikin olla se minun työpöytäympäristö jota voisin käyttää. Pidän tuosta PCManFM-tiedostonhallinnasta, mutta se ei sitten jostakin syystä osaa näyttää video-tiedostojen esikatseluja. Ei se mikään iso juttu tietenkään ole, mutta tällaisista pienistä asioista se käyttökokemus muotoutuu ja järjestelmä on joko mielyttävä käyttää tai sitten ei.

Miksei tässä lxde tai kde puolella voi esimerkiksi nuo usb-kuulokkeet toimia oletusarvoisesti, kun se kerta gnome puolellakin jo toimii? Jmp tuossa aijemmin sai minut vakuuttuneeksi, että se tässä lxde puolellakin voisi toimia. Siksi tässä niitä yritänkin saada vielä toimimaan. Aika paljon tässä silti saa uutta opetella mikä tietenkin on jatkossa hyvä asia, jos jotakin ongelmia ilmenee. Silti olisin toivonut, että lxde:n tekijät olis nyt laittaneet tähän tuon kuulokkeiden tuen valmiiksi, jottei tässä tarvis montaa tuntia käyttää pelkästää siihen, että saa yhdet headsetit toimintaan. Jotka ei muuten vieläkään toimi ja google on kyllä käynyt kuumana.

Tässä yritän sanoa sitä, että eri jakeluissa on hyviä asioita, jotka pitäisi saada saman järjestelmän alle. Ohjelmia tietenkin voi vaihtaa. Amarokin tilalle olen ottanut rhythmboxin, jota käytän kaikissa jakeluissa tästä lähin. Sitten tullaan laitteistopuolelle, jonka soisi olla tuettuna linux-jakeluissa näin yleisesti ottaen samalla tasolla, kuten esimerkiksi taas kerran nämä usb-kuulokkeet  :)

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #8 : 09.11.2011 - klo:15:52 »
Minulle sopivan työpöytäjärjestelmän haku jatkuu. LXDE oli vielä raakile minun makuuni. Ei jälleen kerran ollut kyse mistään isoista asioista, mutta kun kerran näitä vaihtoehtoja on, niin miksi tyytyä sellaiseen, joka ei itselle ole sopiva. Seuraavaksi on vuorossa XFCE. Kokeilen samalla fedora 16. Kohtapa tässä on nämä suosituimmat työpöydät katsastettu ja vieläkö tässä joutuu lopulta tuon kde:n asentamaan  :)

guest624

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #9 : 09.11.2011 - klo:16:16 »
Mä olen jo pitkään ollut tyytymätön KDE:n kehitykseen.
En siis kuitenkaan siihen, mistä yleensä nuristaan, kuinka 4-sarja on kokonaisuutena kehno. Minusta näin ei ole.
Kyse on tästä täällä jo mainitusta tavasta kehittää koko ajan uutta, mutta niitä vanhoja ominaisuuksia ei saateta valmiiksi, vakaiksi ja toimiviksi. Esimerkkejä mainitakseni, laitehuomauttimeen on pyydetty 4.0-versiosta lähtien ominaisuutta, että oletuksena olevat valinnat voisi kytkeä pois ja uusien luonti tehtäisiin helpommaksi. Mitä viimeksi tuosta tehtyä bugi/feature-pyyntöä seurannut, kehitysryhmä totesi ajatuksen oelvan hyvän ja kehittämisen arvoinen. Nyt mennään 4.7-versiossa, eikä noista ominaisuuksista ole kuultukaan. Plasma kaatuilee edelleen taajaan, nepomuk jumittaa ja syö resursseja, yms. Kaikkea pystyy toki säätämään, mutta se ei ole nyky KDE:n kanssa oikeastaan vaihtoehto vaan pakko.

Nyt olen ehkä kuukauden - puoltoista testaillut 12.1+Gnome3 yhdistelmää ja olen siihen tykästynyt. Omat hankaluutensa siinäkin on, lähinnä ulkoasun tuunaaminen voisi olla helpompaa (tai edes valmiiden teemojen käyttöönotto). Merkittävintä on kuitenkin minusta se, että siinä asiat tuntuu toimivan, erityistä säädön tarvetta ei ole. Tokihan se tuntui aluksi oudolta ja kömpelöltä, mutta aika pienellä käytöllä siinä kuitenkin sai asiat sellaiselle mallille, että käyttö on miellyttävää. Nyt sanoisin Gnome3:a hyvin selkeäksi ja yksinkertaiseksi käyttää. Tulen hylkäämään KDE:n ainakin toistaiseksi, kunhan 12.1 julkaistaan. Toki jotain jää kaipaamaan, mutta uskon kuitenkin työpöydän rasittavuuden vähenevän. Ja jos ei vähene, niin aina voi vaihtaa takaisin.

Jompi kumpi noista kevyemmistä työpöydistä mulla oli satunnaisessa käytössä joskus, mutta olkoonkin, että olivat nopeita käyttää, niin minusta tuntuivat menneisyyden systeemeiltä, karrikoidusti samalta kuin win 95/98. (joo, ei niin vanhoilta)

Minusta on kiva, että kehittäjät luovat jotain uutta. Uusia keinoja käyttää tietokonetta. Ilman pioneerihenkeä olisi paljon jäänyt keksimättä. Linux-maailmassa löytyy aivan varmasti johonkin fakkiutuneelle jatkossakin samankaltainen työpöytä

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #10 : 09.11.2011 - klo:17:01 »
Allekirjoitan nimimerkin äyni tekstin. KDE:ssa nimenomaan pystyi säätämämään lähes kaikkea, mutta säätämisen tarve ei ollut lähtöisin vapaaehtoisuudesta vaan pakosta. Esimerkiksi täälläkin jo muutamassa aiheessa olen kirjoittanut kde tehtäväpalkista, jonka oletus-teema bugas, sillä seurauksella, että esimerkiksi kelloa ei erottanut enään palkista. Ratkaisuksi mulle annettiin se, että vaihda teemaa. No kyllä se onnistuu, mutta tämä toimenpide syntyi siksi, että oletusasennus ei ollut valmis. Ja tämä bugi oli muuten useammassa versiossa (en tiedä onko sitä vieläkään korjattu). Bugi-raporttia en asiasta tehnyt, kun se ei minulta luonnistu, joten avaudun sitten täällä, pahoittelut siitä.

Gnome 3 on minun mielestäni ottanut tässä asiassa askeleen eteenpäin, sillä se perusasetuksiltaan on jo aika valmis. Säätämisen tarvetta ei hirveästi ole. Voisivat sitä kuitenkin vielä kehittää, että perussäädöt onnistuvat, niin että ne jotka haluavat muuttaa sitä oman makuiseksi, niin voisivat sen tehdä yksinkertaisesti.

Minä arvostan sitä, että ne ohjelmat, joita käytän toimivat hyvin. Tiedostonhallinta on esimerkiksi yksi sellaisista asioista. Vakaus on yksi tärkeä pointti myös. Tässä lxde:ssä on kaatunut tuo flash muutamaan otteeseen, tosin tämä nyt ei todennäköisesti ole lxde:n vika. Muissa järjestelmissä se on kuitenkin viimeaikoina pelannut. Laitteistotuki on kolmas asia joka on tärkeää. Ei ole tarkoituksenmukaista, että käyttäjä joutuu tuntikaupalla etsimään tietoa, että saa jonkun laitteen toimimaan. Gnomessa USB-kuulokkeet lähtivät suoraan toimimaan, niin kuin monesti olen jo sanonut. Tässä lxde:ssä tosin lähti yksi java sovellus oletuksena toimimaan, jota olen muissa järjestelmissä joutunut erikseen asentamaan.

Enään seitsämän päivää uuteen suseen. Siihen mennessä olen saanut jo aika hyvän käsityksen näistä eri työpöytäjärjestelmistä ja saapa nähdä millä työpöydällä tuleva sussu asentuu.




guest624

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #11 : 09.11.2011 - klo:17:21 »
Bugi-raporttia en asiasta tehnyt, kun se ei minulta luonnistu, joten avaudun sitten täällä, pahoittelut siitä.

Useimmista kohtaamistani ongelmista on kyllä tehty raportit. Apu siellä on yleensä hyvää ja virheitä luvataan korjata ja ominaisuuksia muuttaa. Kuitenkin ilmiasultaan samat ongelmat ovat läsnä versiosta toiseen. Lienevätkö ongelmat sitten pohjimmiltaan eri.
Minusta lähinnä tuntuu, että KDE:n vioista ei kannata juuri tehdä bugiraporttia, kun se ei johda minnekään, ellei kyse ole vakavasta virheestä.
Bugiraportin tekeminen ei ole tottumattomalle kamalan yksinkertaista, vaikka kielimuuri ei olisikaan esteenä. Täytettäviä kohtia on kovin monta ja aikaa sekä vaivaa kuluu.

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #12 : 09.11.2011 - klo:20:00 »
Nyt on tuo XFCE katsastettu, tosin live-cd:n voimin. Alkunäkymä näytti siltä, että ei kannata lähteä testailemaan sitä sen pidempää. Alkaa olla vaihtoehdot gnomessa ja kde:ssa. Lisäys: Vai pitäisikö tässä vielä asentaa ubuntu ja unity  :) Ehkei sitten kuitenkaan...

guest1089

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #13 : 09.11.2011 - klo:21:21 »
Taistelen kanssa tässä että siirtyisinkö tuohon LXDE:hen vai Gnomeen. Tuo LXDE on siitä mukava kun se on erittäin nopea myös vanhemmissa koneissa :)

guest728

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #14 : 10.11.2011 - klo:11:52 »
Onhan vielä KDE 3.5 ilman tukea ( http://en.opensuse.org/KDE3 ) ja jopa huhutaan että tulisi mukaan 12.1:een ( http://forum.kde.org/viewtopic.php?f=28&t=97700 )

guest624

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #15 : 10.11.2011 - klo:14:05 »
Onhan vielä KDE 3.5 ilman tukea ( http://en.opensuse.org/KDE3 ) ja jopa huhutaan että tulisi mukaan 12.1:een ( http://forum.kde.org/viewtopic.php?f=28&t=97700 )

Hmm...
Pitäisikin ihan huvikseen asentaa tuo ja kokeilla, että miltä se tällä hetkellä tuntuisi.
Muistan kun KDE4 julkaistiin, niin sen tuntuma oli todella "uusi" ja erilainen. Nyt KDE4 on sen oloinen, että niinhän tuo työpöytä on ollut "aina". Voisi olla että win95-fiilis ei ole kaukana. :)
Ei sillä, KDE3.5 oli käyttäjän kannalta toimiva ja hyvä silloin kun sitä käytti. Mutta ei ilmeisesti kehittäjän kannalta.

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #16 : 10.11.2011 - klo:16:44 »
http://www.datamation.com/open-source/gnome-vs.-kde-vs.-unity-performing-seven-basic-tasks-1.html

Laitan aiheeseen liittyen GNOME vs. KDE vs. Unity vertailun By Bruce Byfield.

http://www.theregister.co.uk/2011/11/09/xcfe_for_gnome_refugees/

Lisää ajankohtaista pohdintaa otsikolla Why GNOME refugees love Xfce

guest624

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #17 : 10.11.2011 - klo:21:05 »
http://www.datamation.com/open-source/gnome-vs.-kde-vs.-unity-performing-seven-basic-tasks-1.html

Laitan aiheeseen liittyen GNOME vs. KDE vs. Unity vertailun By Bruce Byfield.

Ihan hyvä vertailu.
Itse en olisi edes harkinnut gnomea, mikäli KDE:ssa hommat pelaisi niin kuin pitäisi.

guest857

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #18 : 12.11.2011 - klo:11:49 »
Nyt on tuo XFCE katsastettu, tosin live-cd:n voimin. Alkunäkymä näytti siltä, että ei kannata lähteä testailemaan sitä sen pidempää. Alkaa olla vaihtoehdot gnomessa ja kde:ssa. Lisäys: Vai pitäisikö tässä vielä asentaa ubuntu ja unity  :) Ehkei sitten kuitenkaan...
Entäs ihan joku fluxbox tms..... icewm?  ;D

guest658

  • Vieras
Vs: Työpöytäympäristöjen tulevaisuus
« Vastaus #19 : 12.11.2011 - klo:15:11 »
Nyt on tuo XFCE katsastettu, tosin live-cd:n voimin. Alkunäkymä näytti siltä, että ei kannata lähteä testailemaan sitä sen pidempää. Alkaa olla vaihtoehdot gnomessa ja kde:ssa. Lisäys: Vai pitäisikö tässä vielä asentaa ubuntu ja unity  :) Ehkei sitten kuitenkaan...
Entäs ihan joku fluxbox tms..... icewm?  ;D

Itse asiassa olen tuota icewm ohimennen käyttänyt. Tais olla fedorassa, joku vikasietotyöpöytänä tai vastaavana, kun se otti sen käyttöön. Ei se hullummalta vaikuttanut. Tuosta fluxboxista jo voi nähdä screencappien perusteella, että en ehkä lähde edes testaamaan ainakaan tällä hetellä.



http://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/how-to-activate-screen-saver-in-ubuntu-11-10/

En tiedä sitten, että mitä ovat kehittäjät miettineet, mutta ei tällaisten asioiden kuten näytönsäästäjän vaihtaminen tulisi olla näin iso urakka. Tosin en itse näytönsäästäjää tarvitse, mutta on niitä käyttäjiä vielä, jotka niitä käyttää.