Minulla on suuri heikkous ilmaista itseäni, huomaan sen esimerkiksi tuosta jmp:n vastauksesta.
Tuo ensimmäinen kysymys voisi olla niin, että mistä työpöytäympäristöstä tulee sellainen, että sen voisi ottaa ihan Matti Meikäläiset käyttöön (tulevaisuutta on tietenkin vaikea ennustaa). En ole nimittäin vielä sellaista nähnyt. Gnomessa oli jo yritystä, mutta vielä sitä saa aikalailla säätää, että siitä tulisi täysverinen työpöytäjärjestelmä joka tyydyttäisi massoja. KDE ei sen sijaan vielä ole asettunut aloilleen tarpeeksi vaan se muuttuu liikaa, joka ei välttämättä ole ihan peruskäyttäjälle mieleen, jos pitää kokoajan opetella uuttaa (kokemukset 4.6 asti).
Se että et saa, tai et saa helposti, jotain asetusta muutettua ei ainakaan itseäni miellytä.
Itselleni tärkeintä Linuxissa on aina ollut valinnan mahdollisuus.
Siihen asti se ei ollut niin tärkeää, kunnes verkkoasetusten muuttaminen ei enään graafisesti onnistunut. Se oli se viimeinen niitti
Pystyn kyllä elämään sen kanssa, että en voi oletus-teemaa muuttaa. Tärkeämpää sen sijaan on se, että laitteisto toimii. Plussaa tietenkin olisi se, että työpöytäjärjestelmän käyttö olisi mahdollisimman helppoa ja tuota en minäkään ymmärrä, että miksei gnome kehitys-tiimi olisi voinut jättää noita tiettyjä säätöjä myös graafiselle puolelle, kun niitä kuitenkin käyttäjät haluavat käyttää.
Verkkoyhteyttä voi säätää niin monella eri tavalla. Jos työpöytäympäristön työkaluilla se ei onnistu, niin sitten YaSTilla tai konsolista se varmasti onnistuu.
Tiedän tämän. Tässä tullaankin siihen perusjuttuun miksi täällä "valitan" aina kaikesta. Silloin kun aloitin linuxiin tutustumisen, niin olen ajatellut ja esittänyt kysymyksen siitä lähtien, että voisiko tätä tavallinen käyttäjä ottaa haltuun ja osata käyttää. Konsolit sun muut ovat meille nörteille se luontevin juttu, mutta ei sille käyttäjälle, joka haluaa käyttää vain ohjelmia tekeäkseen töitä tai surfatakseen netissä. Harrastajat ovat erikseen ja he voivat tarvittaessa vaikka koodata itselleen paremman ohjelman, jos nykyinen ei mielytä.
Ohjeet oli openSUSEen?
alsamixer löytyy erittäin suurella todennäköisyydellä koneestasi, ilman ylimääräisten pakettien asentelua.
En muista. Löytyy joo mutta, josko tuo gnome-alsamixer olis pelannut paremmin.
Asenna pavucontrol jos se ei ole jo asenettuna.
Kokeillaan.
Jos kuulokkeet pelasivat Gnome 3:ssa, niin ne pelaa ihan varmasti muissakin työpöytäympäristöissä
Sillä mainitsinkin tuon gnome-alsamixerin.
Lisäys: PulseAudio Volume Controllilla sain laitteiden vaihdon onnistumaan, mutta kuulokkeiden äänensäätönappula ei toimi.
Lisäys2: Vedämpä sanat takaisin. Ei toiminut tuo vaihtaminenkaan kuin tiettyihin sovelluksiin eli musiikkisoittimen ja totem-playeriin. Selaimen äänet eivät toimi ja vlc:ssä ei myöskään toimi. Eli ollaan taas lähtötilanteessa. Vlc:ssä lähti kyllä siten toimimaan kun vaihtoi sen omista setuksista, mutta se ei ole sama asia.
Lisäys3: Vlc-playeriin löysi pulse pluginin mutta vielä tarvis firefoxille samallainen löytää, jotta esimerkiksi flashit kuuluisivat kuulokkeista.
On kyllä turhauttavaa. Nyt bugaa tuossa palkissa oleva äänenvoimakkuudensäätö. Se aina häviää sieltä jonnekkin. Lxde tiedoston hallinta on muutamaan otteeseen kaatunut. Lisäksi tuosta GMixeristä katoaa aina se pääkanavan säädin. Nyt mulla on ainakin kolme paikkaa mistä mä joudun volumea säätämään, Gmixer, pulseaudion äänenvoimakkuudensäädin ja itse sovelman säädin. Ei ole kyllä käytettävyyden kannalta mikään optimi tilanne. Ei tällaista voi tavallinen käyttäjä käyttää. Liian monimutkaista. Gnomessa onnistuivat äänien osalta, mutta monessa muussa epäonnistuivat. Mistä löytyisi linux-jakelu johon olisi otettu jokaisesta jakelusta ne hyvät ja toimivat osaset?
Jatkan tätä kuuloke-aihetta täällä:
http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=4488.msg29244#msg29244