Kirjoittaja Aihe: "Strategia on perseestä" (oli: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???)  (Luettu 11848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Muokkasin aiheeseen uuden otsikon, koska näemmä en ole ainoa joka tuskailee opensusen kehityssuunnan kanssa.

Aiheesta on muuallakin aika rankkoja kommentteja:

http://news.opensuse.org/2010/09/03/strategy-sucks/

(strategy sucks = strategia on perseestä)

Suomeksi mistä valitetaan lyhyesti:
-kehityssuunta on epäselvä, koska selkeää johtoa ei ole
-yhteisöä ei kuunnella
-bugien korjaukset ja vakaus on uhrattu nopealle julkaisutahdille
-laatu on mitä sattuu

Erityisesti tämän kommentin kanssa olen aika samoilla linjoilla

Lainaus käyttäjältä: Virgil Leisure@opensuse news
"I have been a Suse booster for years, but !!! I feel like it has been a force it down your throat attitude with 11.3." 
Karkea käännös: "olen ollut susen kannattaja/suosittelija jo vuosia, mutta !!! 11.3:n asenne tuntuu kuin se pakotettaisiin kurkusta alas."

Vanha teksti:

Lainaus käyttäjältä: letkume
Nyt tulee tukevaa tekstiä, herkimmät voi jättää lukematta. Pahoittelut jo etukäteen.

Olen käyttänyt susea sen eri muodoissa kohta kymmenen vuotta, eli voisin sanoa olevani jotakuinkin tutustunut tähän distroon esittäessäni seuraavan kysymyksen.

EIKÖ KUKAAN TESTANNUT TÄTÄ ENNEN JULKAISUA???

Eikö kenellekään tullut mieleen hommata projektipäällikköä vahtimaan, että homma toimii?

Tarkoittaako uusi nykyään testaamatonta(unstable)?

Varsinkin Flash -sisältö tappaa koko järjestelmän. Ennen pelkkä "killall -9 npviewer.bin" komento riitti palauttamaan homman kohtuu eläväksi.

En muista koska viimeksi olen Linuxilla joutunut turvautumaan virtanappiin, nyt sitä saa tehdä päivittäin.

Jopa 11.1 tms. julkaisu kde4:n alkumetreillä oli jotakuinkin vakaa..

Ovatko ne kellot ja pillit (bells and whistles) niin tärkeitä, että sielu on uhrattu?



Voiko 11.3 päivittää taaksepäin 11.2?

« Viimeksi muokattu: 05.09.2010 - klo:07:29 kirjoittanut letkume »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #1 : 31.08.2010 - klo:23:06 »
Varsinkin Flash -sisältö tappaa koko järjestelmän. Ennen pelkkä "killall -9 npviewer.bin" komento riitti palauttamaan homman kohtuu eläväksi.

Flash ei koskaan ole vakainta softaa ollut ;)
Valitukset kyseisen softan toiminnasta voi osoittaa Adobelle.

Lainaus
Voiko 11.3 päivittää taaksepäin 11.2?

Voi.
Joidenkin asetusten (KDE) kanssa saattaa ilmetä ongelmia, eli siihen kannattaa varautua.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest624

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #2 : 31.08.2010 - klo:23:08 »
Ei tietty kamalasti lohduta, mutta minulle 11.3 on ollut ehdottomasti paras julkaisu ikinä. Ainoa vika mitä systeemissä on esiintynyt on näytön himmeys bootin aikana. Mutta kaikissa muissa versioissa on ollut julmetusti enemmän säätämistä. tämä toimii kuin unelma.

guest857

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #3 : 01.09.2010 - klo:07:32 »
hmm ettei olisi mahdollinen raudan tiensä päähän tulo tuohon epä vakauteen syynä?  :-\ Mulla nyt ei niin hurjaa kokemusta oo tästä 11.3 vielä, mutta enimmäkseen positiivista on ollut.

vms100

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #4 : 01.09.2010 - klo:11:10 »
Mun mielestä Opensuse on kylläkin käyttäjäystävällisestä päästä, ainoo on et mullaki vaivaa noi epävakaudet. Tiedä sitten mistä tulee. Firefox + FF tuppaa kaatamaan koko koneen.

Omalla koneella ei pysty oikeen Sussun kanssa ajamaan KDE4 samaan aikaan, ainoostaan gnomella oon saanu sen vakaaksi.

guest158

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #5 : 01.09.2010 - klo:11:45 »
Ikävää luettavaa, mutt mulla on pienissä ja kevyissä kokeiluissani 11.3:n 32-bittinen toiminut OK ikivanhassa (liki 7v) koneessani.
FF ei oo saanut Sussua kaadettua... tarkka 'likka' ;) ja ainakin Ylen:n uutiset, ym videot on toimineet ok.

Mutt vaikka useimmat (?) täälläkin käyttänevät ja kehuvat 64-bittistä, niin minä oon pysynyt 32-bittisissä myös työkoneissani, joihin voi valita kumman version asentaa... kaikkien valmistajien 64-bittiset ei oo ilmeisesti sitten vieläKÄÄN valmiita, mutt kyllä openSUSE:n vastuulla on silti pakettinsa toimivuus. Ei voi olla niin, että vaan kehut kelpaa ja moitteet ohjataan muualle.

guest658

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #6 : 01.09.2010 - klo:12:47 »
Minulla on kyllä kokemuksia susen epävakaudesta esimerkiksi tässä uusimmassa 11.3 versiossa on tullut paljon kaatumisia lähinnä dolphin ja yast ovat kaatuneet, mutta eipä nuo niin paljon haittaa kun ne ei koko järjestelmää kaada. Flash nyt on taas ihan täys susi, mutta sehän ei ole käyttöjärjestelmien syytä vaan Adoben.

Eniten harmittaa wlan toimivuus joka aina ajoittain lakkaa toimivasta, niin kuin sen kuuluisi toimia. Netti vaan tahmaa ja toimii erittäin hitaasti. Monesti on auttanut se kun on sammuttanut koneen kokonaan ja käynistänyt uudellee. Joskus sekään ei auta. Käytän windowssia rinnalla joten olen käynnyt sitä kautta aina netin ongelma hetkellä testaamassa, että toimiiko se siellä puolen ja yleensä se siellä toimii. Tähän ongelmaan olen yrittänyt löytää ratkaisua jo pitkään, mutta en ole sitä vielä löytänyt.

Tuollaista tekstiä tulee silloin kun tahmaa tuonne /var/lib/messages logiin:

Aug 26 01:11:26 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: trying to use old lease in `/var/lib/dhcpcd/dhcpcd-eth0.info'
Aug 26 01:11:26 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: broadcasting for a lease
Aug 26 01:11:46 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: timed out


Edit:Netti ongelma korjaantui noilla ohjeilla: http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=3845.0

Linux 2.6.34-12-desktop x86_64
openSUSE 11.3 (x86_64)
4.4.4 (KDE 4.4.4) "release 2"

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #7 : 01.09.2010 - klo:13:04 »
Minulla on kyllä kokemuksia susen epävakaudesta esimerkiksi tässä uusimmassa 11.3 versiossa on tullut paljon kaatumisia lähinnä dolphin ja yast ovat kaatuneet, mutta eipä nuo niin paljon haittaa kun ne ei koko järjestelmää kaada. Flash nyt on taas ihan täys susi, mutta sehän ei ole käyttöjärjestelmien syytä vaan Adoben.

Eniten harmittaa wlan toimivuus joka aina ajoittain lakkaa toimivasta, niin kuin sen kuuluisi toimia. Netti vaan tahmaa ja toimii erittäin hitaasti. Monesti on auttanut se kun on sammuttanut koneen kokonaan ja käynistänyt uudellee. Joskus sekään ei auta. Käytän windowssia rinnalla joten olen käynnyt sitä kautta aina netin ongelma hetkellä testaamassa, että toimiiko se siellä puolen ja yleensä se siellä toimii. Tähän ongelmaan olen yrittänyt löytää ratkaisua jo pitkään, mutta en ole sitä vielä löytänyt.

Tuollaista tekstiä tulee silloin kun tahmaa tuonne /var/lib/messages logiin:

Aug 26 01:11:26 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: trying to use old lease in `/var/lib/dhcpcd/dhcpcd-eth0.info'
Aug 26 01:11:26 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: broadcasting for a lease
Aug 26 01:11:46 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: timed out

Linux 2.6.34-12-desktop x86_64
openSUSE 11.3 (x86_64)
4.4.4 (KDE 4.4.4) "release 2"

Vaikuttaisi, että ei saa uusittua ip-osoitetta dhcp-palvelimelta. Onko openSUSEn palomuuri päällä? Oletko määritellyt tuon wlan mihin alueeseen?

Tosin eth0 on  yleensä LAN-verkko ja eth1 tai wlan0 on sitten langattomalle. mikäli sinun langaton on joku muu kuin eth0 niin silloin tuolla loki tiedolla ei ole mitään tekemistä ongelmasi kanssa.

Kokeile ottaa aluksi susen palomuuri päältä pois ja katso onko vaikutusta.

guest658

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #8 : 01.09.2010 - klo:13:17 »

1. Palomuuri on päällä.
2. Wlan on määritetty ulkoiseen vyöhykkeeseen.
3. Eli tässä oli tuolloin myös tuo eth0 määritetty ja käytössä vaikka siinä ei ollutkaan lankaa kiinni. Nyt olen sen ottanut pois ja se on ei määritetty tilassa. Tuo wlan0 sitten yhdistyy Zyxelin adsl reitittimeen. Tosiaan tuolla minun vikaviestillä ei ole tässä tapauksessa mitään tekemistä kuten sanoit, sillä se kuluu tuohon langalliseen verkkoon. En nyt äkkiseltään muista että olenko ottanut joskus palomuurin pois kun "tahmausta" on ilmennyt, mutta luulisin, että senkin vaihtoehdon olen myös kokeillut, kun tämä ongelma on roikkunut openSUSE versiosta toiseen.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #9 : 01.09.2010 - klo:14:32 »
Mutt vaikka useimmat (?) täälläkin käyttänevät ja kehuvat 64-bittistä, niin minä oon pysynyt 32-bittisissä myös työkoneissani, joihin voi valita kumman version asentaa... kaikkien valmistajien 64-bittiset ei oo ilmeisesti sitten vieläKÄÄN valmiita,

Jos valmistajan laitteessa olisi vikaa, niin huomaisit sen kyllä 32bittisessäkin.
Jos laitteelle ei ole avointa ajuria ja valmistaja ei sille ajuria 64bittisenä tarjoa, niin ongelmia ilmenee hyvin suurella todennäköisyydellä.
Se että valmistaja ei ajuria tarjoa, ei voi olla jakelun vika.

Lainaus
mutt kyllä openSUSE:n vastuulla on silti pakettinsa toimivuus. Ei voi olla niin, että vaan kehut kelpaa ja moitteet ohjataan muualle.

Vaikka yli kaiken inhoan auto vertauksia, niin se ilmeisesti on ainoa tapa tähän.

Jos auton konepelti on hitsattu kiinni, niin aika hankala sitä korjata on.

Eniten harmittaa wlan toimivuus joka aina ajoittain lakkaa toimivasta, niin kuin sen kuuluisi toimia. Netti vaan tahmaa ja toimii erittäin hitaasti. Monesti on auttanut se kun on sammuttanut koneen kokonaan ja käynistänyt uudellee. Joskus sekään ei auta. Käytän windowssia rinnalla joten olen käynnyt sitä kautta aina netin ongelma hetkellä testaamassa, että toimiiko se siellä puolen ja yleensä se siellä toimii. Tähän ongelmaan olen yrittänyt löytää ratkaisua jo pitkään, mutta en ole sitä vielä löytänyt.

Tuollaista tekstiä tulee silloin kun tahmaa tuonne /var/lib/messages logiin:

Aug 26 01:11:26 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: trying to use old lease in `/var/lib/dhcpcd/dhcpcd-eth0.info'
Aug 26 01:11:26 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: broadcasting for a lease
Aug 26 01:11:46 kone1 dhcpcd[2203]: eth0: timed out

Kokeile muuttaa zyxelistä dhcp:n asetuksia(pidempi liisausaika, enemmän osoitteita käyttöön, jne.).
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #10 : 01.09.2010 - klo:15:05 »
aikas kehno olikin tuo autoveratuksesi, joten jätän sen omaan arvottomuuteensa. En siis esittänyt Suse/Novellin korjaavan Adoben tuotteita.
Kysymyshän oli vaan Flashin toimimisesta 64-bittisessä ympäristössä ja siinä useilla olevista hankaluuksista.
Mulla 32-bittisessä ympäristössä ongelmia ei ole. Ja sen halusin taas kerran tuoda esiin, mutt toivon, että ei aloitettaisi taas henkilökohtaista väittelyä aiheesta.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #11 : 01.09.2010 - klo:15:08 »
Kysymyshän oli vaan Flashin toimimisesta 64-bittisessä ympäristössä ja siinä useilla olevista hankaluuksista.
Mulla 32-bittisessä ympäristössä ongelmia ei ole. Ja sen halusin taas kerran tuoda esiin, mutt toivon, että ei aloitettaisi taas henkilökohtaista väittelyä aiheesta.

No sitten käytetään reikäistä 64bittistä betaa, se toimii ainakin paremmin kuin 32bittinen ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest658

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #12 : 01.09.2010 - klo:15:36 »

Ei taida olla minun antiikin aikaisessa Zyxelissä tuollasta mahdollisuutta tai ainakin en sellaista sieltä löytänyt.

zyxel 660-hw61

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #13 : 01.09.2010 - klo:16:22 »

Flash ei koskaan ole vakainta softaa ollut ;)
Valitukset kyseisen softan toiminnasta voi osoittaa Adobelle.


Se nyt oli vain esimerkki.

Fakta on kuitenkin se, että mikään ohjelma ei saisi kataa koko järjestelmää.

Moni kokee epävakauden eri tavalla, mutta minulle jo yksikin järjestelmän täydellinen jumiutuminen on liikaa.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #14 : 01.09.2010 - klo:18:17 »
Lainaus
Kokeile muuttaa zyxelistä dhcp:n asetuksia(pidempi liisausaika, enemmän osoitteita käyttöön, jne.).

Ei taida olla minun antiikin aikaisessa Zyxelissä tuollasta mahdollisuutta tai ainakin en sellaista sieltä löytänyt.

zyxel 660-hw61

Laita sitten "pysyvä IP" wlanille. Sen pitäisi auttaa.
DHCP asetuksissa napsauta LAN ja sitten Static DHCP tai jotain vastaavaa.
Lisää wlanisi mac sille varattuun kenttään ja valitse sille IP joka on alueen rajoissa esim. 192.168.1.39
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #15 : 01.09.2010 - klo:18:46 »
Se nyt oli vain esimerkki.

Fakta on kuitenkin se, että mikään ohjelma ei saisi kataa koko järjestelmää.

Moni kokee epävakauden eri tavalla, mutta minulle jo yksikin järjestelmän täydellinen jumiutuminen on liikaa.

Mulla on kannettavassa huhtikuusta lähtien ollut käytössä 11.3.
Ne jumit joihin olen alpha-beta-milestone versioissa törmännyt, ovat aika pitkälti johtuneet vanhoista määrityksistä.
Flash on jumittanut koneen pari kertaa finaali versiossa, aina samoilla sivuilla. Miksi näin tapahtuu on jäänyt hämärän peittoon.

Muita suurempia jumiutumisia ei sitten ole ollut.
Kaikki kannettavan laitteet, lukuunottamatta sormenjälkilukijaa, toimivat moitteetta.

Ei tämä 11.3 täydellinen paketti ole, se on selvä. Jos sellaisen haluaa, niin sitten bugiraportteja väsäämään.
Se vain on oikeastaan ainoa toimiva tapa kertoa kehittäjille ongelmista. 
 
Tiettyjen ohjelmistojen kanssa eletään siirtymäaikaa, joka toivon mukaan on ohi ennen seuraavan version(11.4) julkaisua.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #16 : 01.09.2010 - klo:18:58 »
Mulla toimii kuin junan vessa.

Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #17 : 01.09.2010 - klo:20:02 »
Muuten olen saannut kaikki toimimaan(jopa näytön kirkkauden säätö  ;)), mutta noi työpöytä tehosteet ja kaikki opengl ohjelmat kokoruutu tilassa jumittaa koneen täysin, ei auta kun virtojen pois laitto. :(
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

guest658

  • Vieras
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #18 : 01.09.2010 - klo:20:04 »

Tämän laitan heti testaukseen. Olisi kyllä mahtava juttu jos se tällä korjaantuisi.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: opensuse 11.3 = epävakauden temppeli ???
« Vastaus #19 : 01.09.2010 - klo:20:22 »
Muuten olen saannut kaikki toimimaan(jopa näytön kirkkauden säätö  ;)), mutta noi työpöytä tehosteet ja kaikki opengl ohjelmat kokoruutu tilassa jumittaa koneen täysin, ei auta kun virtojen pois laitto. :(

En ole tarkemmin tutkinut, kun ei ole oikein kerinnyt.

Joku "ominaisuus" tässä selvästi on. Ei auta selittelyt, toivottavasti saavat pian kuntoon.

Mulla tuntui myös xfce desktopilla kaatuilevan, eli ei vaikuta opengl hommalta.. Saako tuon jostain pois?
« Viimeksi muokattu: 01.09.2010 - klo:20:40 kirjoittanut letkume »