tää 32 vs 64 -bittinen kysymys ja vbertailu tai tarpeellisuus tai hyöty tai muu vastaava uusiutuu aika-ajoin tällä palstalla, jonka ylläpitäjät kannustavat ainakin pääsääntöisesti 64-bittistä versiota, mutta minä en suosittele, koska en kotikäytössä ole nähnyt tarvetta 64-bittiselle käyttikselle ellet käytä jotai _todella_ isoja kuva-dokumentteja tai tietokantoja, tms ja koska sille tehdyt jotkut apuohjelmat eivät taida vieläkään olla 64-bittisiä.
32-bit asentaminen järjestelmään joka tukee 64-bit käskykantaa, on sulaa hulluutta
Koska 64-bittinen osaa ajaa 32-bittisiä ohjelmia suurempia ongelmia ei tule. Kunhan asentaa tarvittavat yhteensopivuuspaketit.
Annas esimerkki toimimattomasta apuohjelmasta.
Me firmassa taas kerran kokeiltiin 64-bittistä 11.2-Sussu-versiota meidän suht uusiin koneisiin (1-2 v ikäisiä, 4 Gb muistia, 2-ytimiset prosut). Mut heikolla tuloksella. Oliko vika näytönohjaimissa vai missä ja javassa, tms, ei selvitetty, vaan vaihdettiin 32-bittisiin, jolloin kaikki toimi perfect.
Suurin ongelma on suljetuissa ohjelmissa joiden kehittäjät eivät osaa/halua tehdä softaansa 64-bittisinä.
Muutama esimerkki yleisesti käytössä olevista ohjelmista: flash ja skype.
Tämä ongelma koskee myös muita käyttöjärjestelmiä ja tällaisissa tapauksissa kaikki valitukset suoraan kehittäjille. Kukaan muu ei asiassa voi auttaa.
Javassa ongelmaa ei enää ole koska siitä on olemassa 64-bit versio.
Näytönohjaimissa ATIn suljettu ajuri on tunnetusti hankala saada toimimaan, mutta ongelmia on myös 32-bittisessä versiossa.
Jos koneessa taas on Nvidia niin suljetun ajurin asentaminen ei ole mikään ongelma.
Eli olen edelleen eri mieltä sivuston ylläpitäjien kanssa bittisyyksistä ja pitäidymme 32-bittisissä työasemissamme - mitä lienevät Shuttlen pikkukuutioita. Ja mulla muutamaa kertaluokkaa isompi loota pöydän alla.
No tämä ylläpitäjä on käyttänyt 64-bittistä jakelua SUSE Linux 9.0:sta eteenpäin
Enkä ole takaisin vaihtanut, enkä vaihda.
Ongelmia on silloin tällöin jos laitteisto on liian uutta, mutta siihen ei auta edes 32-bit versio.
Bios-päivitys auttaa yleensä, sillä oletuksella että sellainen on saatavilla.
Tällä hetkellä käytössä on Lenovon kannettava(tiedot löytyy sigusta) joka ei sitten millään toiminut kunnolla openSUSE 11.2:n kanssa.
openSUSE 11.3 Milestone 6 tässä kuitenkin toimii, mutta koska jakelu on kehitysvaiheessa, en sitä kuitenkaan voi kaikille suositella.