8 lastalasta minullakin, vaikka ei vielä yhtään autokoulu ikäistä. Mahdollisuus siihen kyllä olisi ollut, vaan ei ollut sitä lasta tehtynä esikoisella jo nuorempana, vaan vasta yli kolmekymppisenä.
Juu ja tämä KDE 4.4 auttaa ymmärtääkseni lisää aloittelijoita. Aikoinaan eräs ystäväni nauroi Win 95 tullessa markkinoille, että siinä on sitten homeinen vanha kaurapuuro karkkipaperiin käärittynä. Aika osuva kommentti, mutta olen siitä muistanut vuosien mittaan piikittää, kun on lähetellyt näitä uudistuksia, joita Susen puolellekin on tullut, että niitä karkkipapereita
. Asia on kuitenkin tärkeä, sillä niin kauan kuin liikkeet myyvät Windowsin asennettuna, ilman että mainitsevat sen hintaa, niin ainoa keino Linuxilla on mielestäni kehittyä katuihmisen makuun sopivaksi on kimmeltävää karkkipaperia.
Susen asennus sujuu vähänkään uudempaan koneeseen sujuvasti. (etenkin kun antaa sen itse päättää osioinnista). On vaikea hahmottaa ensikertaa muuten edes tilan tarve, sitä kun ei oikein mistään näy?
Kone menee suoraan verkkoon (ainakin minulla meni)
Firefoksi osasi näyttää Yotube videot ja äänet toimi. ( Osa Facebookin peleistä ei vain anna kaikkia valikoita, syytä en tiedä?)
Tulostimen kanssa oli jonkin verran ongelmia, koska se on usb tulostin ja kiinni Win Xp koneessa, joka mm. jostain syystä jatkuvasti kadottelee usb laitteita? (Ensikertalainen ei olisi saanut toimimaan, tuskin edes toisesta Xp - koneestakaan)
Kännykän kuvien tallennus sujui, kun ymmärsin mistä on kysymys, eli ei Pc suite ohjelmaa (tyhmä minä). Samoin tässä jos ei olisi aiempaa kokemusta, niin omatoiminen homma olisi ehkä kestänyt aika kauan.
Sitten ohjelma jolla pystyy katsomaan
http://www.eenet.ee/EENet/ ja siellä oikeassa reunassa olevasta valikosta esm "Seakaamera Lääne-Virumaal" Ei auennut suoraan Firefoksiin, vaan se kyseli, että millä katsot? No hetken hakemisen jälkeen löysin VLC media playerin, joka näytti sen hyvin. (ensikertalaisen olisi ollut melko vaikea löytää, että millä katsoo). Linux puolella tulee sitten totaalinen toppi useammallekin ensikertalaiselle, muiden ohjelmatarjoajien ohjelmien kanssa.
Ohjelmien asentaminen on jo Windows puolella monelle ihan hepreaa. Ei osata katsoa mahtuuko se yleensäkään ja käynnistyykö se ollenkaan. (Parhaimmat softat tarkistaa onneksi sen ja ilmoittavat siitä, ettei onnistu). Onko Linux ohjelmilla vastaavaa tarkistusta esm päivitysten suhteen? Ikävä yllätys odottaa, jos näin ei ole ja kone sekoaa siihen, että kiintolevytila tulee täyteen ja kaikki kuvat ja tekstit häviävät bittien taivaaseen!
Yleensä nykyään suosittelen kaikille joko Susea, tai Ubuntua ja etenkin silloin, kun tiedän, että kyseinen ihminen ei asentele mitään, vaan käyttää vain asennettuja ohjelmia ja mieluimmin vielä pikakuvakkeista työpöydältä. Tällöin ei tarvitse murehtia niin paljoa viruksista ja muista haittaohjelmista.
Kokonaisuudessa muutokset ensikosketuksesta Linuxiin vuona 2000 ja etenkin Inside Linux IT Linux 2000 ( Red Hat Linux 7 jälkeen on mittava. Nuokin cd on jossain, samoin kuin kuin saman kirjoittajan , eli Raimo Kosken KDE Linux peruskäyttöön kirja.En tiedä, kuinka tarkkaan noilla käskyillä pärjäisi nyky Linuxilla, enkä uskalla edes kokeilla, etten sekoita mitään. Nuo kirjat tuli ostettua, koska kurssilla piti saada Linuxista tietoa. Silloin vain ei ollut mahdollisuutta olla kahta konetta ja kun pakko oli myös olla Win kone, niin pakka kääntyi sille.
Eli kokonaisuutena Linux on selvästi petrannut vuosien myötä ja on hakenut paikkansa minun sydämessäni, vaikka en myönnäkään olevani, mikään Linux uskovainen