Kirjoittaja Aihe: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella  (Luettu 6829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

whiski

  • Vieras
Tuollaisen näin ja aloin miettimään sitä, mistä Linux lähti ja missä se nyt on? Voiko karrikoidustikaan todeta noin, kuin tuossa alhaalla on? Jos tuollaista ajatusmaailmaan on, niin onko siinä yksi syy tähän nyky tilanteeseen? Pelkoa ja vierastamista näen aina kun puhun Linuxin hyvyydestä. Esimerkiksi kun sanon jollekin, että Raision Myllyn kauppakeskuksessa on kolme netti konetta, joissa voi ilmaiseksi surffailla, niin vastaus on jees. En vain uskalla kaikille sanoa, että siellä pyörii Ubuntu alla, ettei tule pakkomyynnin makua...

Ja tässä sitten minua mietityttänyt kappale.

"Linuxin kehityshän alkoi siitä, että Linus Torvalds ei ollut tyytyväinen DOS-käyttöjärjestelmään. Tuohon aikaan DOS kaipasi avukseen Windows käyttöliittymän. Onko tilanne vielä sama, että Linux on korjailtu DOS ja KDE ja GENOME vastaavat vanhaa Windows käyttöliittymää?"

vms100

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #1 : 16.01.2010 - klo:19:46 »
Väärin. Torvalds ei ollut tyytyväinen minixiin  ;)

tupe

  • Vieras

whiski

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #3 : 16.01.2010 - klo:20:09 »
Mutta kyse olikin siitä, jos tuollaista ajatusmaailmaa on, niin onko siinä yksi syy nykytilanteeseen? Eli pelko pitkistä komentojonoista?

tupe

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #4 : 16.01.2010 - klo:20:16 »
Mutta kyse olikin siitä, jos tuollaista ajatusmaailmaa on, niin onko siinä yksi syy nykytilanteeseen? Eli pelko pitkistä komentojonoista?
Nyt ei ole tietoa asiasta, mutta luulisin, että syyt ovat olleet muut, kuin pitkät komentojonot. Kuka muistaa, kuka teki ensimmäisenä graafisen käyttöliittymän?

tupe

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #5 : 16.01.2010 - klo:20:21 »
Kuka muistaa, kuka teki ensimmäisenä graafisen käyttöliittymän?
Täältähän se löytyikin :) Edit Laitetaan uusi: http://bit.ly/4KibGv
« Viimeksi muokattu: 16.01.2010 - klo:20:55 kirjoittanut tupe »

whiski

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #6 : 16.01.2010 - klo:20:46 »
Jostain syystä linkkisi oli rikki? Ainakin minulla se ei toiminut? Ja kun laitoin ja tarkistin, niin oikein, mutta eipäs enää täällä itse sivulla, vaan "äyttöliittymä " on mustana, jolloin linkki on rikki? Liittyykö tuo ääkkösiin, en tiedä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Graafinen_käyttöliittymä

tupe

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #7 : 16.01.2010 - klo:20:56 »
Jostain syystä linkkisi oli rikki? Ainakin minulla se ei toiminut? Ja kun laitoin ja tarkistin, niin oikein, mutta eipäs enää täällä itse sivulla, vaan "äyttöliittymä " on mustana, jolloin linkki on rikki? Liittyykö tuo ääkkösiin, en tiedä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Graafinen_käyttöliittymä

Nyt on linkki korjattu. Toivottavasti toimii :)

whiski

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #8 : 16.01.2010 - klo:20:58 »
Nyt toimii. Vaan mikä palvelu sinulla on käytössä tuossa lyhyt linkissä? Tyhmä tyhmempi minä, ota silmä käteen ja katso olihan se siellä ihan selkeästikin.... :-[
« Viimeksi muokattu: 16.01.2010 - klo:21:04 kirjoittanut whiski »

guest158

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #9 : 16.01.2010 - klo:21:21 »
Alkuperäiseen kysymykseen, ett kyll alla on jokin linux ...GNU-linux tai GNU/Linux - tekstipohjainen (UI) käyttöjärjestelmä ja sen päälle käynnistetään halutessa KDE, Gnome, tms-käyttöliittymä, jos siis graaffista (GUI) 'hiirikopeloo' haluu
Ja se on just wikipediassakin kerrottu yliopiston tai ehkä sittenkin Xeroxin Palo Alton keskuskuksessa kehitetty graafinen GUI. Sitä en tiedä eli muista, oliko se silloin aikoinaan itsenäinen vai tarviittiinko senkin apuna Torwaldsin Linux:a (kernel) vai koko GNU/Linuxia

whiski

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #10 : 16.01.2010 - klo:22:14 »
Tässä ollaankin sitten peruskysymyksen äärellä. Varmaankin yli 95 % tietokoneen käyttäjistä, ei ole kiinnostunut säätelemään käyttöjärjestelmää, vaan on tyytyväisiä siihen, että hiirellä klikaten ne muutamat asiat luontuu. Netti/ pankki sähköposti ja tietenkin surffailu yleensä. Kirjoitushommat pitää sujua, ihan graafisella pohjalla tekstinkäsittelynä ja kuvien käsittelyyn, sekä mediaan vastavat tuotteet.

Velvoittaa tuntemaan järjestelmää, tai odottaa, että tietäisi että osaisi komentokehoitteessa kirjoittaa mitä ja mihin ja miten, niin ei aloittelijalta ja etenkään ikäihmiseltä onnistu, siinä on ydin. Eikä tällöin kannata heittää kommenttia "jos siis graaffista (GUI) 'hiirikopeloo' haluu " koska se vain karkottaa uusia käyttäjiä.

Kun Win puolella ei pahemmin tarvita noita komentorivin käskyjä, niin se on unohtunut myös täysin. En itsekkään hallitse niitä ja aina on kauhea pelko, että joutuu niitä kirjoittamaan. Lunttilappu silloin ainoa apu, tai että joku toinen tekee sen. Pitäisi oppia, mutta kun sairaus on vienyt muistia, niin on vaikea uutta oppia. Nytkin on tilanteita, että ihan muutaman sanankaan muistaminen ei onnistu, muuten kuin lunttilapulla, saati joku komentokehoite/ käsky.

Kun tiedän että on ihmisiä, joilla ei ole yhtään käsitystä tietokoneohjelmista, niin niille on periaatteessa samantekevää, onko se Linux/ Windows/ tai vaikka Mac. He ei sitä edes erota. Jo selaimen tunnistaminenkin tekee monille vaikeaa, saati jonkun ohjelman asentaminen/ käyttöön otto. Olen Windows maailmassa opettanut aloittelevia eläkeläisiä ja työikäisiä, ja tiedän ihan tarkkaan mitä se on. Jo pelkkä hiiren opetteluun voi mennä ilta, onneksi edes pasianssia pelaten ( on muuten hyvä opetusvälinen hiiren käyttöön). Ihan yhtä lailla olisin voinut nuo alkeet opettaa Linux puolellekin, mutta kun se ei ollut sopivaa päättäjille. Sain sentään järjestää luokkatilaa jonkin aikaa http://twiki.linux-aktivaattori.org/Etusivu porukalle. Nykyään en kuitenkaan enää ole mukana siinä toiminnassa, mutta opin heiltä paljon. Ja silti olen aivan "aasintumpelo" näissä Linux asioissa ja ymmärrän joka kerta, kun joku aloitteleva lähtee asentamaan Linuxia koneeseen. Se ei kun aina onnistu, ei sitten millään. Useimmiten syy on se, että kone on liian vanha ja sen vuoksi se ei niele enää uusimpia distroja, kuten olen todennut. Vähänkään uudempi kone ja nyky distrot menee heittämällä. Nettiyhteys toimii yleensä kuin junan vessa, mutta kun alkaa hakkaamaan vastaan, niin silloin on tarpeen tuo pelottava käskyjen kirjoittaminen. Tällöin asiallinen suhtautuminen tällaisin "aasintumpeloihin" ja heidän tyhmiin kysymyksiin on tarpeen jopa graafista neuvontaa, jollei lähellä satu olemaan joku joka osaa ja pääsee auttamaan tilanteessa.

Ja jos ollenkaan tulkitsen tuota sinun vastaustasi, niin tulen siihen tulokseen, että vaikka ei pohjalla olekkaan Dos, vaan unix, ja sen päällä käyttöliittymä, niin ollaan lähtötilanteessa, jossa kyseinen kirjoittaja tosin sotki järjestelmät, mutta periaatteen oikein? Toki kait tuo sama systeemi on myös muissa, sillä moottorihan siellä alla tarvitaan, joka hommia pyörittää, moottorin laadusta vain on kyse, onko se Mersu, vai Lada, tai peräti Ferrari?  :D

Tämä on jonkin asteinen yksinpuhelu näin ikäihmisen kannalta, joka koittaa kovin selvitä näissä tietokonekiemuroissa, eikä enää haluaisi turhaan maksaa satoja euroja, kun ilmaiseksikin selviäisi, tai ainakin lähes ilmaiseksi.

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #11 : 16.01.2010 - klo:23:52 »
Tämä on jonkin asteinen yksinpuhelu näin ikäihmisen kannalta, joka koittaa kovin selvitä näissä tietokonekiemuroissa, eikä enää haluaisi turhaan maksaa satoja euroja, kun ilmaiseksikin selviäisi, tai ainakin lähes ilmaiseksi.
En tiedä olenko jo ikäihminen, mutta lapsen lapsi meni jo autokouluun!
Ja mitä tulee käyttöjärjestelmiin, niin kyllä totuus taitaa olla sellainen että nää ilmaiset käyttikset pelastavat
myös niitä kanssa ihmisiä jotka ovat joutuneet vaikeuksiin niillä Win alkuisilla koneilla.

guest624

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #12 : 17.01.2010 - klo:06:38 »
Kovin suuri osa keksinnöistä lähtee siitä, että joku ei ole tyytyväinen A:han, ja tekee sitten B:n, johon voisi olla tyytyväinen.
Ei se tarkoita sitä, että B on paranneltu A. B voi olla jotain aivan muuta kuin A.

Ja jos B olisikin paranneltu A, niin ei se siitä sen huonompaa tee.


Ihmiset pelkää linuxia koska mielikuvissa kyseessä on edelleen järjestelmä, joka toimii hirvittävällä määrällä tekstiä. Susessa esimerkiksi on kuitenkin graafiset käyttöliittymät liki kaikkien merkittävien asetusten määrittämiseen. Tuleeko jollekulle mieleen jokin oikeasti tärkeä asetus, jota ei voi hoitaa graafisesti?
Ihmiset pitäisi saada ymmärtämään se, että linux on nykyisin jotain muuta kuin kasa tekstiä.
(tai ei se oikeasti ole, mutta GNU/Linux on :D)

whiski

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #13 : 17.01.2010 - klo:13:18 »
8 lastalasta minullakin, vaikka ei vielä yhtään autokoulu ikäistä. Mahdollisuus siihen kyllä olisi ollut, vaan ei ollut sitä lasta tehtynä esikoisella jo nuorempana, vaan vasta yli kolmekymppisenä.

Juu ja tämä KDE 4.4 auttaa ymmärtääkseni lisää aloittelijoita. Aikoinaan eräs ystäväni nauroi  Win 95 tullessa markkinoille, että siinä on sitten homeinen vanha kaurapuuro karkkipaperiin käärittynä. Aika osuva kommentti, mutta olen siitä muistanut vuosien mittaan piikittää, kun on lähetellyt näitä uudistuksia, joita Susen puolellekin on tullut, että niitä karkkipapereita :P. Asia on kuitenkin tärkeä, sillä niin kauan kuin liikkeet myyvät Windowsin asennettuna, ilman että mainitsevat sen hintaa, niin ainoa keino Linuxilla on mielestäni kehittyä katuihmisen makuun sopivaksi on kimmeltävää karkkipaperia.  :-[

Susen asennus sujuu vähänkään uudempaan koneeseen sujuvasti. (etenkin kun antaa sen itse päättää osioinnista). On vaikea hahmottaa ensikertaa muuten edes tilan tarve, sitä kun ei oikein mistään näy?

Kone menee suoraan verkkoon (ainakin minulla meni)

Firefoksi osasi näyttää Yotube videot ja äänet toimi. ( Osa Facebookin peleistä ei vain anna kaikkia valikoita, syytä en tiedä?)

Tulostimen kanssa oli jonkin verran ongelmia, koska se on usb tulostin ja kiinni Win Xp koneessa, joka mm. jostain syystä jatkuvasti kadottelee usb laitteita? (Ensikertalainen ei olisi saanut toimimaan, tuskin edes toisesta Xp - koneestakaan)

Kännykän kuvien tallennus sujui, kun ymmärsin mistä on kysymys, eli ei Pc suite ohjelmaa (tyhmä minä). Samoin tässä jos ei olisi aiempaa kokemusta, niin omatoiminen homma olisi ehkä kestänyt aika kauan.

Sitten ohjelma jolla pystyy katsomaan http://www.eenet.ee/EENet/ ja siellä oikeassa reunassa olevasta valikosta esm "Seakaamera Lääne-Virumaal" Ei auennut suoraan Firefoksiin, vaan se kyseli, että millä katsot? No hetken hakemisen jälkeen löysin VLC media playerin, joka näytti sen hyvin. (ensikertalaisen olisi ollut melko vaikea löytää, että millä katsoo). Linux puolella tulee sitten totaalinen toppi useammallekin ensikertalaiselle, muiden ohjelmatarjoajien ohjelmien kanssa.

Ohjelmien asentaminen on jo Windows puolella monelle ihan hepreaa. Ei osata katsoa mahtuuko se yleensäkään ja käynnistyykö se ollenkaan. (Parhaimmat softat tarkistaa onneksi sen ja ilmoittavat siitä, ettei onnistu). Onko Linux ohjelmilla vastaavaa tarkistusta esm päivitysten suhteen? Ikävä yllätys odottaa, jos näin ei ole ja kone sekoaa siihen, että kiintolevytila tulee täyteen ja kaikki kuvat ja tekstit häviävät bittien taivaaseen!

Yleensä nykyään suosittelen kaikille joko Susea, tai Ubuntua ja etenkin silloin, kun tiedän, että kyseinen ihminen ei asentele mitään, vaan käyttää vain asennettuja ohjelmia ja mieluimmin vielä pikakuvakkeista työpöydältä. Tällöin ei tarvitse murehtia niin paljoa viruksista ja muista haittaohjelmista.

Kokonaisuudessa muutokset ensikosketuksesta Linuxiin vuona 2000 ja etenkin Inside Linux IT Linux 2000 ( Red Hat Linux 7 jälkeen on mittava. Nuokin cd on jossain, samoin kuin kuin saman kirjoittajan , eli Raimo Kosken KDE Linux peruskäyttöön kirja.En tiedä, kuinka tarkkaan noilla käskyillä pärjäisi nyky Linuxilla, enkä uskalla edes kokeilla, etten sekoita mitään. Nuo kirjat tuli ostettua, koska kurssilla piti saada Linuxista tietoa. Silloin vain ei ollut mahdollisuutta olla kahta konetta ja kun pakko oli myös olla Win kone, niin pakka kääntyi sille.

Eli kokonaisuutena Linux on selvästi petrannut vuosien myötä ja on hakenut paikkansa minun sydämessäni, vaikka en myönnäkään olevani, mikään Linux uskovainen ;)




Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #14 : 19.01.2010 - klo:01:51 »
Kone menee suoraan verkkoon (ainakin minulla meni)
Minun koneellani verkkoon pääsy kesti vaivaiset neljä tuntia.

vms100

  • Vieras
Vs: Nyysseistä löydetty jutun pätkä Ei provo tarkoituksella
« Vastaus #15 : 19.01.2010 - klo:18:21 »
Kone menee suoraan verkkoon (ainakin minulla meni)
Minun koneellani verkkoon pääsy kesti vaivaiset neljä tuntia.

Yleisesti ottaen, Wlan on eri asia.