Yast2 on tosi helppo työkalu ohjelmien asentamiseen silloin kun se löytää asennettavan ohjelman. Minulla varmaan on poikkeuksellisen huono onni kun ne mitä minä etsin ovat liian vaikeita Yastille. Esimerkiksi yleinen peli Planet Penguin Racer, joka on Ubuntu 6.10:ssä ei löydy Yastilla.
YaST2 on varsin monipuolinen ohjelmisto. Voit erilaisin tavoin etsiä paketteja.
Jos haet sanaa jota ei löydy, vaihda hakusanaa.
Tuo mainitsemasi peli löytyy
YaST2 käyttämällä varsin helposti. Ainakin ftp/http OSS asennuslähteeltä.
Paketin nimi
ppracerAvaa
YaST -> Ohjelmisto -> OhjelmistonhallintaValitse
Suodin: PakettiryhmätValitse
Ajanvietteet ja siitä
PelitPelit on vielä jaettu useampaan eri luokkaan. Valitse haluamasi pelit ja asenna ne.
Ei löydy ilmainen VMware Player, jonka luulisi kuuluvan perusvarustukseen. Sen ja monta muuta ohjelmaa olen aikaisemmin asentanut yksinkertaisesti imuroimalla rpm-pakkauksen ja napauttamalla hiiren oikeaa painiketta.
Mainitsemasi VMware Player on kaupallinen paketti, jonka jakamiseen tarvitaan todennäköisesti lupa.
Mutta koska jakelu sisältää Xenin joka taas on vapaan lähdekoodin ohjelma, niin tuon VMwaren pois jättäminen on loogista.
Linux Format lehden tammikuun numerossa on artikkeli "The 15 best ever games for Linux". Näistä Frozen Buble on valmiina Suse 10.2:ssa (tosi hyvä peli) mutta 14 muusta ei Yast2 taaskaan tiedä mitään. Löytyisikö asennuslähdettä ja miten?
En tiedä mitä nuo muut 14 ovat, kokeile kuitenkin etsiä
YaST2:lla kuten yllä neuvoin, oletan että osa niistä sieltä löytyy.
Ohjelmien hallintahommassa Yast kysyy, synkronoidaanko Xen tms. toiminta. Kestää usein kauan. Suositellaanko Xen vai oliko se Zen ohjelman käyttöä? Jostain luin, että sitä ei kannata ottaa mukaan.
Voit poistaa
YaST2 käyttämällä tuon
Enterprise ohjelmistohallinnan ja vaihtaa sen
openSUSE-ohjelmistohallintaan.