Kirjoittaja Aihe: 11.1 beta1  (Luettu 11374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MikP

  • Vieras
11.1 beta1
« : 20.09.2008 - klo:09:39 »
11.1 beta1 julkaistu eilen. Nyt hopi hopi kaikki lataamaan dvd:tä torrentilla, että saataisiin aikanaan kunnollinen suomennos lopulliseen julkaisuun. Muistattehan, että release candidates -vaiheessa suomennokselle ei enää voida tehdä mitään.

* release notes.
* ärsyttävimmät pukit:

Lainaus
    *  Bug #427923: Distribution uses openSUSE 11.0 branding
    * Bug #427678: Build key ring of openSUSE-build-key missing in initrd. Workaround: hit "Import" on Public GnuPG Key error message, to import openSUSE:Factory OBS Project key.
    * Bug #427664: openSUSE-images missing from install media. Note: Installation will be slower. Images will be added for Beta2
    * Bug #427692: Desktop selection still offers KDE3. This option will go away in Beta2, and KDE3 will be moved to "other window managers."
    * Bug #418585: Error: Failed to detect print queues. Workaround: Just hit OK.
    * Bug #427741: 2nd stage install: Error: no network running. Workaround: hit OK
    * Bug #427738: Autostarting compiz doesn't work on Thinkpad R51 -- white screen after login in GNOME. Workaround: remove "ati radeon radeonrandr12" from /usr/bin/compiz-manager line 71

guest749

  • Vieras
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #1 : 20.09.2008 - klo:10:33 »
Terve.

Osaatko laittaa jotakin pointtereita ohjeisiin siitä, miten laadukkaan suomennoksen tekemistä voi auttaa? Muistelen hämärästi nähneeni foorumillakin keskustelua asiasta... kiitos.


guest749

  • Vieras
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #2 : 20.09.2008 - klo:10:52 »
Terve.

Osaatko laittaa jotakin pointtereita ohjeisiin siitä, miten laadukkaan suomennoksen tekemistä voi auttaa? Muistelen hämärästi nähneeni foorumillakin keskustelua asiasta... kiitos.


Taisin löytää: http://opensuse.fi/Kehitysversio_ja_suomentaminen

guest53

  • Vieras
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #3 : 21.09.2008 - klo:04:40 »
Vanhakin jo nuortui kun "first beta release of openSUSE 11.1." latautui hissukseen torrentilla Xubuntussa, mikä on ainoa toimiva linux minulla nyt. Kunhan Brasero suostuu polttamaan DVD:n, niin 8)

Torrentilla imuroitua ei kai tarvitse tarkistaa?
Lainaus
Transfer
Seeding to 12 of 15 peers
Progress 100%
3.5 GiB (3.5 verified)
Downloaded 1.9 GiB
Uploaded 3.4 GiB
Failed DL 16.1 MiB ???

Ratio 1.8
Swarm Rate (at the moment) 4.3 MiB/s
Error

......................
Asentui ihan kivasti KDE 4.1, hiukan oudosti käyttäytyy työpöytä, mutta ei haittaa. Tosi nopeaa :)

guest53

  • Vieras
Vs: 11.1 beta1 ja repolaiset?
« Vastaus #4 : 21.09.2008 - klo:09:34 »
Onko tällä kehitysversiolla omat lähteet vai opiskelenko kääntämään alkukielestä vai asennanko turhia ihmettelemättä -rpm:stä?

Toki tiedän suurin piirtein, miten asennetaan "sourcesta" kääntäen. Tulisiko siten turvallisin asennus? Entä riippuvuudet?

Beta1 on sattumalta ainoa linuxini Mandrivan USB-tikkua lukuun ottamatta ja haluaisin kokeilla murheenkryyniä aMSN.

PS: Olisi sittenkin pitänyt jatkaa kernelin kääntämiseen jumittunutta yritystäni asentaa Gentoo niin osaisin jotain :-[

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #5 : 21.09.2008 - klo:09:54 »
Tuo 11.0 paketti voi hyvikin toimia 11.1 betassa
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #6 : 21.09.2008 - klo:11:02 »
totas noin...
Yleisesti - ainakin uskoakseni/kuvittelen ett kovin kokemattomien tai windows-orientoituneiden ei kantsis kovin ahnaasti 'sukeltaa' kehitysvaiheessa ('alaikäisen') sussun vietäväksi ;)
(ei ainakaan vanhenpien 'herrasmiesten') Siitä kun ei pelkästään hyvää seuraa...

OpenSusen beta-versiot, varsinkin varhaiset, ovat tunnetusti keskeneräisiä, puutteellisia ja bugisia. Ne on tarkoitettu selkeästi vain testaajien käyttöön. Joskus ne eivät oo edes asentuneet, ainakaan normaalitavalla.

Tuota aMSN-ohjelmaa/sovellusta en tunne miteskään, mutt nimestään päätellen se ei oo niitä prioriteetiltaan kärjessä keikkuvia Sussun sovelluksia. Joten anna olla ellet haluu itseäsi masokistisesti kiusata tai siitä peräti nautintoa...


Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #7 : 21.09.2008 - klo:11:14 »
OT:
OpenSuse 11:ssa toimii toi aMSN moitteettomasti
:OT
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #8 : 21.09.2008 - klo:12:49 »
fossiili, käytä valmista distroa, openSUSE 11.0 on mainio distro. Jos tarkoituksesi ei ole osallistua bugijahtiin, älä käytä beetaa.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #9 : 21.09.2008 - klo:13:05 »
Itse toivon että jos hiemankaan Linux on hallussa tuota tulevaa versioa testattaisiin.
Ei sitä kannata "tuotantokäyttöön" laittaa mutta nimenomaan bugien etsintää (ja käännösten testaamiseen(*)) se on hyvä juttu.
Jos on jokin laite/ominaisuus joka toimii jossain toisessa jakelussa mutta ei openSUSEssa
(jos laite vaatii suljetun ajurin, niin sitä tuskin mukaan saadaan), siitä kannattaa ehdottomasti tehdä bugiraportti.
Muuten niitä ei välttämättä saada toimimaan tulevassakaan versiossa.

Näitä valituksia kuulee jokaisen version julkaisun jälkeen:

Lainaus
Eivät vieläkään ole saaneet toimimaan laitetta X kunnolla, ei toiminut edellisessäkään versiossa. Mutta jakelu X:ssä se toimii.

Lainaus
Miksi tätä toimintoa ei saada openSUSEssa toimimaan asennuksen yhteydessä, kun se kuitenkin toimii jakelussa X.

Eli jos jotain haluaa, niin se on syytä saattaa tekijöiden tietoon.

(*) Hyvänä esimerkkinä toimii esim. tämä http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=1835.0
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #10 : 21.09.2008 - klo:16:36 »
Beta tullut torrentilla jo 3 tuntia ja vielä jäljellä neljä. 8 megan yhteys. Missähän jakajat :-X No, eipä tuolla kiirettä ole.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #11 : 21.09.2008 - klo:16:52 »
Beta tullut torrentilla jo 3 tuntia ja vielä jäljellä neljä. 8 megan yhteys. Missähän jakajat :-X No, eipä tuolla kiirettä ole.

Multa on lähtenyt tänään 5Gt tavaraa ulos ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #12 : 21.09.2008 - klo:17:00 »
Beta tullut torrentilla jo 3 tuntia ja vielä jäljellä neljä. 8 megan yhteys. Missähän jakajat :-X No, eipä tuolla kiirettä ole.

Multa on lähtenyt tänään 5Gt tavaraa ulos ;)

Varmaan Parkano välillä hidastelee ;D
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #13 : 21.09.2008 - klo:18:59 »
Varmaan Parkano välillä hidastelee ;D

Näin se varmaan on  ;D
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest53

  • Vieras
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #14 : 21.09.2008 - klo:20:41 »
fossiili, käytä valmista distroa, openSUSE 11.0 on mainio distro.
"Tavallinen" 11.0 on toki mielestäni parhaita tämän hetken jakeluita. Oikein hyviä ovat myös Mandriva 2008.1 ja Ubuntu 8.04. Minulla tuotantokäyttö tarkoittaisi linuxin asentamista johonkin ei ihan ajanmukaiseen mikroon, lapsillani tai jollekulle, jolle annan jonkun minulla nyt olevista "romukoneista".
Itselläni on koko ajan käytettävissä kaksi Mandriva Flash USB-tikkua, 2007 ja 2008.1 ja toki WindowsXP sotapeleihin. Lisäksi voin koska tahansa melkein heittämällä asentaa Suse beetan lisäksi Xubuntun, joka on myös salamannopea vanhahkossa koneessani.

Valitan, jos olen kysymyksilläni vaivannut liikaa. Olen joka foorumilla välillä yrittänyt tiedoittaa, että  olen vain eläkeläisukko, joka tekniikasta innostuneena harrastaa ...

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #15 : 22.09.2008 - klo:03:07 »
Minullakin lataa 8 Megan yhteydellä n. 50-80 kt/s. :P

Keskimäärin lähettää suuremmalla nopeudella, kuin lataa, vaikka maksimi lähetysnopeus on moninkertaisesti hitaampi kuin maksimi latausnopeus.

No, jätetään yöksi päälle, josko jossain vaiheessa tulisi sitten vähän nopeammin.

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #16 : 22.09.2008 - klo:07:34 »
fossiili, käytä valmista distroa, openSUSE 11.0 on mainio distro.
Valitan, jos olen kysymyksilläni vaivannut liikaa. Olen joka foorumilla välillä yrittänyt tiedoittaa, että  olen vain eläkeläisukko, joka tekniikasta innostuneena harrastaa ...

Täällä toinen samanmoinen, 14 vuotta olen eläkkeellä ollut.
Linux on pääkäyttis OS/2 Warp:in jälkeen, windows maailma ei ole koskaan minua innostanut.
Harrasteita on niin paljon, että tietokoneen käyttöjärjestelmän tulee olla idioottivarma ;-)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #17 : 22.09.2008 - klo:17:02 »
11.1 asennettu ja heti katastroohvi :o Ei kelpaa rootin eikä käyttäjän salasanat. Näppikseltä ne tulee oikein. Sitten iski ajatus josko tuossa vaiheessa olis syystä tai toisesta jenkkinäppis käytössä ja mulla on kummassakin salasanassa erikoismerkit, jotka tietenkin jenkkinäppiksessä on eri paikassa. Pitääpä kaivaa esiin toi kirja missä mulla on kaikenmaailman näppiskarttoja. Että semmosta tällä kertaa.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest53

  • Vieras
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #18 : 23.09.2008 - klo:03:58 »
toivon että jos hiemankaan Linux on hallussa tuota tulevaa versioa testattaisiin
ja http://en.opensuse.org/How_to_Participate
Lainaus
Even if you think that you have no Linux skills you can still help.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 11.1 beta1
« Vastaus #19 : 23.09.2008 - klo:09:39 »
No niin. Tuli asia selvitettyä miksi salasanat ei toimi. Tuossa asennusvaiheessa on käytössä us näppiskartta, joten kannattaa käyttää niitä merkkejä mitkä ovat suomalaisessa näppiksessä samoilla paikoilla. Eiköhän tuohon kuitenkin tule korjaus jossain vaiheessa.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.