Kirjoittaja Aihe: Miksi valitsit openSUSEn?  (Luettu 7784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Miksi valitsit openSUSEn?
« : 06.12.2006 - klo:19:52 »
Gallupin tynkää. Itse vanhana Ubuntu/Kubuntu käyttäjänä kyllästyin niiden distrojen hirveään hypetykseen ja halusin kokeilla jotain muuta. Tällä distrolla on pitkät perinteet, iso kansainvälinen yhteisö ja hyvä maine. Siksi päätin kokeilla sitä. Vielä en o pettynyt, Yast2:n työkalut on erittäin käteviä. Tätä voi varauksetta suositella Linux aloittelijallekin, koska asiat hoituu lähes kokonaan GUI pohjalta. 

Mitens muut, miksi Suse? :)
« Viimeksi muokattu: 06.12.2006 - klo:20:10 kirjoittanut Owdy »

Poissa mikko1200

  • Jäsen
  • Viestejä: 274
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #1 : 08.12.2006 - klo:12:11 »
Kuten totesit: "Tätä voi varauksetta suositella Linux aloittelijallekin, koska asiat hoituu lähes kokonaan GUI pohjalta." Siinähän se suurin syy miksi itse käytän Susea.
openSUSE Leap 15.2 64bit/KDE - Win 10 64bit -MacOS 10.13
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K - 16Gb RAM - GeForce 1050Ti - Asus Xonar D1

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #2 : 08.12.2006 - klo:12:19 »
Olen tätä sussua käyttänyt versiosta 7.xx lähtien. Tai käyttänyt on ehkä väärä sana. Olisko kokeillut. Sitten 8.0 version ostin ja siitä lähtien tää on ollut ykköskäyttis. Monia distroja on tullut kokeiltua, mutta kun ei oikein ole hanskannut, no, ehkä tuo Debian. Samoin FreeBSD, vaikka se ei Linux olekaan. Että näin.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

juippis

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #3 : 09.12.2006 - klo:14:27 »
Jep, SuSEa tuli kokeiltua jo muutama vuosi sitten ja jo silloin se säväytti. Jakelu on sopiva niin aloittelijalle kuin edistyneemmällekin käyttäjälle. Build Servicen myötä pakettien löytyminen helpottuu huomattavasti. Ennen rpm:iä sai metsästää ympäri Internetiä ja toimia että se toimisi. Kaikki on nyt tehty helpoksi.

Tulevaisuus openSUSEn kanssa kiinnostaa, siksi valitsin tämän.

Komeetta

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #4 : 16.01.2007 - klo:20:05 »
Vuodesta 1997 Redhat käyttäjä, myös Debianin haldaaja. Core 5:den jälkeen tuli stoppi kun ei enää niin open pohjalta mielestäni. Kokeilin 10.1:stä ja sille tielle jäin. Olen historiasta perillä ja siksi luottavainen, lisäksi arvostan myös Nowell kokemusta -60 luvulta asti Unix pohjalta ja ison talon tuki ei ole tässä haitaksi kun mieli on vapaa ja SuSe kunnioittaa kyllä varauksetta Open Source henkeä ja on mukana myös Gnu ja Gnome linjoilla joten ei paha...

MikP

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #5 : 17.01.2007 - klo:19:39 »
Koska oli hyviä kokemuksia aiemmista (ja yritin päivittää kymppinollasta) ja SuSE oli saksalainen distro :-)

Nyt kyllä jurppii kun volyymeja ei saa päälle... ja kokemusta on sentään SuSE 6.2 (?)  -> 7 -> Mdk 8, 9, Debian Sarge, Ubuntu, -> SUSE 10,0 -> 10,2

Volyymien lisäksi asennuksessa jurppii tuo jatkuva romppujen vaihtaminen.

guest141

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #6 : 17.01.2007 - klo:20:43 »
Itse tulin viime syksynä opiskeltuani siihen tulokseen etten enää halunnut käyttää mitään microsoftin suljetun lähdekoodin ohjelmistoja, muutenkin paljon enemmän susessakin saa tehdä ja valita kuin jossain windowsissa :D, vaikka sieltä puolelta ihan kohtuu hyviä ohjelmiakin löytyy.
Ja jälleen kerran isän vaikutus ollut että siirtynyt itse viisastuttuani linux käyttäjäksi enkä windowsia koneessani käytä nykyisin ollenkaan :)
Kaiken kun voi tehdä paremmin linux puolella :) Suosittelen muillekkin lämpimästi vaikka alkajaisiksi susea jos kiinnostusta riittää ja halua niin pettymän ei tule.

guest158

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #7 : 03.02.2007 - klo:17:15 »
vähän samaa kuin edelliselläkin kommentoijalla, mutt erona ainakin se, ett mun innoittajana oli poikani ;-) niinkuin koko atk-maailmaan tutustumiseeni. Aikoinaan OS/2:lla tuli lähdettyä liikkeelle, sitt dos ja 'winku-ikkuna' 3.1 ja 3.11 ja sen seuraajista NT, W2K.
Sitt tulikin muutoksen aika ja Mandrake pariksi-kolmeksi vuodeksi ja nyt vimppa ~neljä vuotta SuSE:n eri versiot 8.x:stä eteenpäin.

On ollu kiva lukea linuxin ja Sussun käytön voimallisesta kasvusta ja erityisesti nyt noiden 'herkkähipiäisimpien' individualistien vouhotuksen hiljaa hiipuessa näyttävien sopimusten seurauksena...
- PSA (Peugeot ja Citroën -autojen valmistaja) kun valitsi Sussun 20 000 työasemaansa ja 2500 serveriinsä
- DeutsheBank
- WallMart
- ym...
- E-marketit ~1750 kassapäätettä
- jne...

olo tuntuukin 'kotoisalta'

take

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #8 : 08.02.2007 - klo:21:04 »
Kun mitkään mikropehmeät käyttikset ei suostunu toimimaan. DOS:ia lukuunottamatta. DOS:illa olisi vaan melko haastavaa ollut saada nettiyhteys sun muut pelaamaan. Sitten koulusta vielä tulee matskua MS Office muotoisena niin niitten lukeminen oliskin ollu mielenkiintosta. ;D OpenSUSE nyt tuli kun eräs nimeltämainitsematon kehotti kokeilemaan. JA KAPPAS. Se asentui. Vau. Siihen oli seonnut aiemmin Win 3.1 ja Win98SE. Niitten kanssa meni hermo sitten kun asennuksen jälkeen masiina sekos ekassa buutissa ja sen jälkeen scandisk eteni n. 1% vuorokausivauhtia. >:( Enpä tiedä mikä siinä mahtoi mättää. Myöhemmin kokeilin myös Ubuntua mutta se vaan tuntui vieraalta.

Poissa mikko1200

  • Jäsen
  • Viestejä: 274
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #9 : 20.02.2007 - klo:16:47 »
Win98SE:n 6 kuolemaa viikon sisään (ja yhtä monta formatointia ja puhdasta asennusta) ei ainakaan vähentänyt haluja kokeilla jotain aivan muuta. Koneessa myös XP autopelejä varten. Se jaksoi jopa hieman yli 2 vuotta ennen ensimmäistä kuolemista. Mac on vielä kokeilematta/kokematta mutta eipä ole ollut tarvetta kun Suse on pitänyt tyytyväisenä ja pärjää vanhalla PC "romu raudalla".
openSUSE Leap 15.2 64bit/KDE - Win 10 64bit -MacOS 10.13
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K - 16Gb RAM - GeForce 1050Ti - Asus Xonar D1

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #10 : 20.02.2007 - klo:18:05 »
Kolme mäkkiä on ollut ja tosi hyviä ja ennenkaikkea loogisia käyttää, mutta mutta jos tulee ongelmia raudan kanssa, niin sitten maksaa. Kaks G3 konetta makaa nurkissa kun emo hajalla eikä uutta wanhaa löydy. Vinkkinä sain että jenkeistä löytys, mutta saattaa maksaa hunajaa. Eli toi rautapuoli mäkeissä kusee verrattuna PC rautaan.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Kuukkeli

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #11 : 23.02.2007 - klo:13:20 »
Windowsin tietoturva iski kerran oikein urakalle. Suoraan kiveksiin. Silloin lensi XP:n levy nurkkaan ja ubuntu tilalle. Valitettavasti en ihantunut ubuntuun - vaihdoin Kubuntuun! Sillä leikin hetken ja nyt on testissä ollut joulukuun lopulta lähtien SUSE 10.2. Kaatuilut ja muut villit kuviot ovat olleet mukana alusta lähtin. Mutta sitten asensin linuxin kuten se kuuluu ja kuuntelin pari neuvoa. kumma juttu. Nyt se toimii.

Toki syynä voi olla "halpa" "teho"-rauta. :)

Haluaa parempaa, kuin mihin on varaa.. Siitä tulee ongelmia. Nyt on suse ollut tyytyväinen majaiiluunsa XP:n kanssa samalla kiintolevyllä. XP on siellä että voin pelata yhtä peliä. Suse kaikkea muuta varten.

tupe

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #12 : 23.02.2007 - klo:23:09 »
Itse aloitin linuxin käytön Red Hat 8.0 versiolla. Sen jälkeen tuli kokeiltua Mandraken paria eri versiota. Mandraken jälkeen kiinnostuin SUSE:sta, versio oli silloin 9.1.  Siitä lähtien olen pysynyt SUSE:ssa.  Välissä on ollut 9.2, 9.3 ja 10.0.  10.1 myös kokeilin, mutta kun silloisilla Samsungin ajureilla ei laserini CLP-510 toiminut siinä, niin palasin takaisin 10.0.   Samsung on sen jälkeen päivittänyt ajurinsa, ja laserini toimii 10.2 ilman vaikeuksia.

SUSE on itseäni miellyttänyt mm. sen vuoksi, että yleensä kaikki laitteet mitä olen käyttänyt olen saanut suhteellisen mukavasti toimimaan.  Nyt lisäksi tämä uusi KDE:n SUSE valikkotyyli miellyttää kovasti.   

Toisella koneellani on käynyt useampia eri linuxeja, ja tällä hetkellä siinä on Debian Etch. Mutta pää koneella pysyy SUSE 10.2, johon olen erittäin tyytväinen. Tämä SUSE 10.2 vaikuttaa olevan taas loistava paketti.

Niin joo onhan se winkkarikin toisella levyllä olemassa, kun tarvitsen sitä yhteen ainoaan hommaan, eli Topfieldini firewall päivitykseen.  Tällä hetkellä vielä noin kerran vuodessa, ja joskus kait siitäkin pääsee kokonaan eroon  :D

guest53

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #13 : 24.02.2007 - klo:10:18 »
Ensimmäinen hyvin toimiva Linux oli SuSe 10.0 boxed. 3D kiihdytys yms. ja kirjoitin toimivat. Ainoa narinan aihe oli, etten onnistunut millään saamaan tuotetukea, vaikka se kuuluisi ostettuun versioon tiettyyn rajaan saakka. Syynä lienee kuuluisa saksalainen byrokratia-perinne, se vaikeuttaa nykyäänkin Novellin virallisen tukisivun hyväksikäyttöä. Joidenkin muiden distrojen asennusten yhteydessä grub onnistui sotkeutumaan tai sitten SuSe siten, että runsaista neuvoista huolimatta sitä ei saanut käynnistymään.

Jossain välissä Minulla oli Mandriva, olin jopa heidän klubinsa jäsen. Se on samaa tasoa kuin nykyinen Suse 10.2, ei 3D kiihdytys onnistu  runsaista neuvoista huolimatta, kirjoitin tosin toimi Mandrivassa. Nykyinen Suse on seurausta nopeustestistä, jonka mukaan Suse 10.2 on kaksi kertaa nopeampi kuin Ubuntu 6.10 ;)

Tämä testi herätti suurta pahennusta monilla foorumeilla ("Ei distroja voi noin verrata" =  saa verrata), mutta sen perusteella ja muutenkin valitsin Suse 10.2:n pojan, pojanpoikien, pojantyttären ja miniän yhteiseen heikohkoon koneeseen. Siinä kuitenkin tehokkaan näytönohjaimen ansiosta toimii 3D ja kirjoitin muuten vain sattuu toimimaan. Kuutio pyörii yms. mukavaa lisää ja tykkäävätkin! Heidän takiaan pidän Suse 10.2:n koneella ja muutenkin se on hyvä Linux,  josta nytkin kirjoitan.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #14 : 24.02.2007 - klo:15:34 »
Nykyinen Suse on seurausta nopeustestistä, jonka mukaan Suse 10.2 on kaksi kertaa nopeampi kuin Ubuntu 6.10 ;)
Mikä testi?

Makekaze

  • Vieras
Vs: Miksi valitsit openSUSEn?
« Vastaus #15 : 03.03.2007 - klo:14:47 »
Yast ja sen tuoma peruasetusten vaivattomuus.

Palomuurin asetukset ja koneen saaminen reitittimeksi on siitä hyvänä esimerkkinä mielestäni.
Jotenkin se on niin mukava kun saa suoraan lähes kaikki asetukset oikeiksi heti asennuksen aikana, sekä on kaikki tarpeelliset ohjelmat asennettuna ja ei tarvitse säätää perusjuttujen kanssa sen jälkeen käytännössä yhtään. Muutenkin openSUSE tuntuu vain istuvan minun logiikalle hyvin (tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia..  ;D)

Säätäminen onnistuu helposti suurimpaan osaa asioita, mutta saa ne tehtyä pitemmänkin kaavan mukaa ja hieman monipuolisemminkin jos haluaa ja se on hyvä asia mielestäni. Aina kun ei todellakaan jaksa kaikkea tehdä käsin vaan voi parilla klikkauksella saada asian x kohdilleen. :)

Makekaze