Konfiguroinnin aikana VMware kysyi hakemistoa, johon virtuaalikoneiden tiedostot sijoitetaan. Vastasin oletuksella " /var/lib/vmware/Virtual Machines".
Minulla on 160 gigan kovalevyllä varaamatonta tilaa 64 gigatavua. Sieltä kannattaisi ottaa iso osio virtuaalikoneille. Jos saan tehdyksi SLED10:n työkaluilla uuden osion vaikka kaikesta 64 gigatavusta, saako sinne virtuaalikoneiden tiedostot vaikkapa komennolla
"ln /var/lib/vmware/Virtual Machines /mnt/uusi_osio". Vai onko parempaa tapaa?
---------------------------------------------------
Minulla on koneella kolme kovalevyä, joista yksi eli hdb on linuksille. Tällä hetkellä siellä asustaa SLED10 ja Simple Mepis 6. Mepiksen tilalle ehkä laitan Fedora Core 7:n, jos edes siinä 3D kiihdytyksen saisi toimimaan.
Kovalevy on kokenut kovia useiden epäonnistuneiden ja joidenkin onnistuneiden linuksasennusten jäljiltä. WindowsXP:n laitehallinta näyttää sieltä neljä osiota:
1. 1,79 Gt
2. 10,00 Gt
3. 30,23 Gt
4. 42,81 Gt, tämä on ensisijainen osio. Vapaata tilaa 64,22 Gt.
Osiot 2. ja 3. ovat viimeksi asennetun SLED10:n käytössä, osio 4. Mepiksellä.
Mepiksen mukana tuli erinomainen ohjelma, Qtparted. Sen mukaan
1. /dev/hdb5 linux-swap 1.78 GB, "Used space" 0.00 MB
2. /dev/hdb6 reiserfs 10.00 " " " 3.71 GB
3. /dev/hdb7 reiserfs 30.23 " " " 1.29 "
4. /dev/hdb4 ext3 42.81 " " " 4.23 "
lisäksi /dev/hdb-1 free 64.22 "
kuin myös /dev/hdb1 extended 42.02 "
160 gigan kovalevystä windows ja linuks näkevät 149 gigatavua. En niuhottaisi turhasta, mutta minne lie 10 gigaa hukattu?
Mikä on Qtpartedin näyttämä hdb1?
Jos linus näkee levyllä osiot hdb4 - hdb7, niin missä ovat hdb1 - hdb3
Jonkun aikaisemman asennuksen yhteydessä lienen onnistunut luomaan linux-swap osion, mutta se ei taida olla nyt käytössä. Saisiko sen liitetyksi SLED10:n swap-osioksi niin ei menisi hukkaan?
Minun ohella suurin syyllinen lienee Fedora Core 3:n asennusohjelma, joka onnistui sotkemaan koneeni niin, että asennus jumittui ja lopulta piti vetää töpseli seinästä. WindowsXP:kin piti asentaa uudestaan ja yhtä sun toista katosi levyiltä :'(
Hyvä ratkaisu olisi tyhjentää kovalevy Knoppixin avulla ja asentaa uudestaan vain SLED10. Mutta osaisinko tehdä tar-paketin, mihin tulisivat kaikki oleelliset tiedostot ja hakemistot niin että saisin SLED10:n suurin piirtein nykyiseen hyvään kuntoon?