Kirjoittaja Aihe: Compiz mietteitä  (Luettu 8197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Compiz mietteitä
« : 29.09.2007 - klo:15:13 »
Tässä kun muutaman päivän olen tuota compizia testaillut 10.2/KDE3.5.7 voi todeta että hyvin toimii, ainakin geforce fx 5200 kortilla. Käyttöönottokin oli paljon helpompaa kuin berylin. Vielä en tosin ole montaakaan hyödyllistä toimintoa löytänyt kun noita mahdollisuuksia on "liikaa". Kuutio kyllä olisi hyvä jos saisi enemmän työpöytiä kuin nuo 4. En ainakaan ole keksinyt tapaa lisätä niitä. Ikkunoiden häivytys on yksi hyödyllinen, varsinkin kun läpinäkyvyyttä voi rullalla säätää. Samoin työpöytää klikkaamalla ja pyöräyttällä rullaa häviää ikkunat. Tuostakin on jossain tilanteessa hyötyä. Muutakin hyödyllistä varmaankin löytyy, mutta vaatii pidemmän ajan omaksua ne. Miinuksena huomasin heti tuon kun ohjelmia jää auki ja bootin jälkeen tullaan työpöydälle kaikki ikkunat ovat yhdessä rykelmässä. Ei hyvä. Itse en ainakaan keksinyt voiko tuota muuttaa perinteiseksi. Kaffeinessa on pieniä ongelmia kun katsoo nauhotettuja tv ohjelmia. Tarkoitan kuvan kokoa. Onneksi parilla alt+1 ja alt+2 tai F näppäimellä kuvan saa sopivaksi. Tv kuva kyllä tulee heti oikein. Testikoneessa missä atin näytönohjain ja 10.3 en compizia saanut toimiin. Nyt pääsen kyllä työpöydälle ja kaikki muut toimii, mutta 3D työpöytä ei. 3D toimii kyllä muuten. Toivotaan tuohon atiinkin parannusta pikapuoliin. Kaikenkaikkiaan tuo 3D työpöytä alkaa näyttää jo hyvältä ja toimivalta KDE:ssäkin. Silmänkarkkiahan tuo on ja itse en ainakaan tuottavassa työssä käyttäisi, mutta näin kotioloissa menettelee.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

rob

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #1 : 29.09.2007 - klo:21:33 »
Samaa mieltä että kovin vähän on noita hyödyllisiä ominaisuuksia, ainoa mistä itse pidän on tuo toiminto kun heilauttaa hiiren tuonne oikeaan ylänurkkaan niin kaikki aukiolevat sivut tulevat pienenä ruudulle. Mutta ihan siistejä nuo karkitkin on ;D

peksa

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #2 : 06.10.2007 - klo:12:39 »
Itse olen Compiz-Fusionia käytellyt GF6800GT:n kanssa SuSEssa nvidia-metodilla, työpöytä on todellakin upea, mutta compizia vaivaa nykyisellään kasa pikkuvikoja, esim. ikkunoiden resize ei toimi tökkimättä sisällön näkyessä, lisäksi välillä switcher-plugineissa tuntuu olevan epävakautta. Itselläni compizin asetukset ei suostu muistamaan alt+tab näppäinyhdistelmää vaan aina käynnistäessä juuri se yhdistelmä on resetoitunut.

Välillä esim. paketteja asennellessa tai GIMPiä käyttäessä koko compiz tuntuu tökkivän, tämä onkin mielestäni compizin pahin vika. Tai ehkä tämä singlecore-AMD64 ei vain riitä. ~Viikon testin jälkeen palasin takaisin gnomen vakiojärjestelyyn, parin versionumeron jälkeen voisi testata compizia uudestaan.

Edittiä: 10.3 & XGL:n kanssa Compiz-Fusion vaikuttaa vakaammalta eikä tökkimistäkään ole ilmennyt vielä "One-click-install" onnistui helposti, vaikuttaa hyvältä siis.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2007 - klo:17:48 kirjoittanut peksa »

guest158

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #3 : 31.10.2007 - klo:20:26 »
niin minustakin :-)
vielä kun pari efektiä löytyis, niin johan suupielet vääntyis vaihteeksi ylöspäin (perheen ihmetykseksi ;-)
toki nytkin on tullut kehuttua tätä pakettia vähän joka puolella - joskus 'kilpailijankin' sivuilla

eli lakanariepotus toimii kyllä, mutt läpikuultavuutta en niihin 'hepeniin' oo saanu
ja toiseks ilmiö nimeltä dodge ei vaihda mulla ikkunoita sillee kivasti kuin demossa
jotain(ko) säätöjä pitäis(kö) tehdä?

http://www.yigg.de/182789_CompizFusion_Demo

guest158

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #4 : 08.11.2007 - klo:23:14 »
no eipä taida muutkaan olleet saaneet Dodgea toimimaan esitetyllä tavalla tai haluavat pitää taitonsa omassa tiedossaan mieluummin... ?

Mutt josko tää uus efekti innostas enempi Sussun näpelöijiä: http://dev.compiz-fusion.org/~cyberorg/2007/11/07/one-more-cube-right-prism-and-wallpapers/


guest66

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #5 : 08.11.2007 - klo:23:49 »
Samaa mieltä että kovin vähän on noita hyödyllisiä ominaisuuksia, ainoa mistä itse pidän on tuo toiminto kun heilauttaa hiiren tuonne oikeaan ylänurkkaan niin kaikki aukiolevat sivut tulevat pienenä ruudulle. Mutta ihan siistejä nuo karkitkin on ;D
Tuohon on toimivamipikin ohjelma joka ei vaadi compizia.
# zypper se kompose
* Reading installed packages [100%]

S | Repository            | Type    | Name              | Version      | Arch
--+-----------------------+---------+-------------------+--------------+-----
v | Main Repository (OSS) | package | kompose           | 0.5.3-126    | i586
i | Packman Repository    | package | kompose           | 0.5.4-0.pm.1 | i586
  | Packman Repository    | package | kompose-debuginfo | 0.5.4-0.pm.1 | i586

http://kompose.berlios.de/



Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #6 : 09.11.2007 - klo:05:27 »
no eipä taida muutkaan olleet saaneet Dodgea toimimaan esitetyllä tavalla tai haluavat pitää taitonsa omassa tiedossaan mieluummin... ?

Kokeilin tuota äsken ja kyllä se toimii. Muokkasin ainoastaan kohtaa Focus animation (http://opensuse.fi/stuff/dodge.png)


Oma mielipide on että, vaikka tuo compiz on hienon näköinen ja siinä on joitakin elämää helpottavia ominaisuuksia, se ei kuitenkaan ole tarpeeksi vakaa päivittäiseen käyttöön.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #7 : 09.11.2007 - klo:08:09 »
tosta samasata paikasta minäkin oon yritelly, mutt oon aina jättäny sen oletuksena olleen merkinnän sinne jäljelle.
Siinä mahd vikani - joten eikun uutta yritystä - kiitos selkeästä vinkistä.

...vaan eipä lähteny toimiin... tarviiko jonkun muun säädön vielä tuekseen?

guest158

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #8 : 09.11.2007 - klo:19:16 »
tosta samasata paikasta minäkin oon yritelly, mutt oon aina jättäny sen oletuksena olleen merkinnän sinne jäljelle.
Siinä mahd vikani - joten eikun uutta yritystä - kiitos selkeästä vinkistä.

...vaan eipä lähteny toimiin... tarviiko jonkun muun säädön vielä tuekseen?


Mutt NYT lähti toimimaan!  :)
Mä olin hävittäny ne suluissa olevat tekstit (type=...), kun olin mennyt poistamaan siellä olleen none:n vaikka se oliski pitäny muokata esittämäsi mukaiseksi.
Mutt saihan ne tekstit sinne ittekin kirjotettua samalla tavalla.

Ja nyt TOIMII Dodge! Hienoa!

Kiitos taas kerran!

...ja eikun ilosanomaa viemään toisiin ties minkä distrojen keskustelupalstoihin ties millä nimillä... ;-)

guest158

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #9 : 13.11.2007 - klo:13:59 »
ja nyt saa kuution sisään paitsi akvaarion kaloineen, niin myös vaiiikka 'merenneitoja'... ;-)
http://img228.imageshack.us/img228/7064/phwel2uu6.jpg


Aspo

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #10 : 14.11.2007 - klo:03:49 »
Minua kiinnostaisi tietää mitä ominaisuuksia imiset yleisesti käyttävät compiz/compiz-fusion systeemissä?
Eli mitkä ovat sellaisia ominaisuuksia joiden olettaisi olevan oletuksena päällä "out of box", ja mitkä taas ei...

Itse kytkin kaikenmaailman kumi-ikunat ja ikkunan sisällön näkymiset kokoa muutettaessa pois päältä ja käänsin työpötäkuution näkymän niin että käyttäjä on työpöytien ympäröimänä, eikä perinteiseen malliin niiden ukopuolella; Lisäksi huomasin hyödylliseksi sen, että työpöydän tausta on osittain läpinäkyvä ja täten kaikkien työpöytien sisällön näkee yhtäaikaa (poistin siis myöskin taustakuvan kaikilta työpöydiltä ja käytin yhtä yleistä kuvaa "3d avaruuden" taustalla).
Muita käytännön hyötyä tarjoavia ominaisuuksia olivat tietty kuvallinen taskswitcher ja sekä aikaisemmin jo tässä ketjussa mainitun kompose sovelluksen kaltainen ikkunoiden pienennys toiminto; kätevää on myös, että alapalkin ohjelmista näkyy pikkukuvat jos niiden päälle vetää hiiren...
Sitten on tietty vielä pakolliset "efektit", eli varjot ikkunoiden takana ja menuissa + taustalle jäävien ikkunoiden osittainen läpinäkyvyys. Muita ominaisuuksia tehokkaassa työpöydän käytössä ei sitten jääkkään kaipaamaan.

Lopulta päädyin kuitenkin käyttämään kden omaa koposiittimanageria (koska pelaan) joka toimii ihan ok (vakaasti) jos vain kytkee ikkunoiden sisällön näkyvyyden kokoa muuttaessa pois. Myöskään ei-aktiivisten ikunoiden läpinäkyvyys ei toimi täysi bugittomasti (jotkut sovellukset ohittavat välillä läpinäkyvyyden ilmoitusalueelta palautettaessa jne.) joten sekin kannattaa olla pois käytöstä; toisaalta läpinäkyvyys sopii mainiosti ikkunoiden siirtämiseen. Muilta ominaisuuksiltaan kden oma systeemi onkin kevyt ja vakaa; Vain kuvallista taskswitcheriä ja vakaampaa komposea olen jäänyt toistaiseksi kaipaamaan..


BTW. ikkunoiden perusominaisuus eli ikkunan koon muuttainen sisällön näkyessä ei toimi mielestäni missään käyttiksessä tai ikkunamanagerissa jota olen kokeillut (toiminto näyttää rumalta); Eli ei vistassa, ei muissa wintowseissa, ei kdessa eikä gnomessa tai kummassakaan copizin kanssa (mäkistä en ole ihan varma koska olen käyttänyt sitä liian vähän)... Miksihän mokoma ominaisuus on säädetty jokapaikkaan oletuksena päälle, kun pätevämpiäki vaihtoehtoja olisi..
« Viimeksi muokattu: 14.11.2007 - klo:03:56 kirjoittanut Aspo »

guest66

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #11 : 14.11.2007 - klo:10:45 »
BTW. ikkunoiden perusominaisuus eli ikkunan koon muuttainen sisällön näkyessä ei toimi mielestäni missään käyttiksessä tai ikkunamanagerissa jota olen kokeillut (toiminto näyttää rumalta); Eli ei vistassa, ei muissa wintowseissa, ei kdessa eikä gnomessa tai kummassakaan copizin kanssa (mäkistä en ole ihan varma koska olen käyttänyt sitä liian vähän)... Miksihän mokoma ominaisuus on säädetty jokapaikkaan oletuksena päälle, kun pätevämpiäki vaihtoehtoja olisi..
Mielestäni tuo toimii oikein hyvin.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #12 : 15.11.2007 - klo:08:00 »
Tervehdys,

tein AIGLX/compiz-fusion pikaohjeen http://opensuse.fi/AIGLX

Jos joku voisi käydä tsekkaamassa oikeellisuuden ja laittaisi myös ATI -osion kuntoon?

Kommenttia ?

Aspo

  • Vieras
Vs: Compiz mietteitä
« Vastaus #13 : 15.11.2007 - klo:21:36 »
BTW. ikkunoiden perusominaisuus eli ikkunan koon muuttainen sisällön näkyessä ei toimi mielestäni missään käyttiksessä tai ikkunamanagerissa jota olen kokeillut (toiminto näyttää rumalta); Eli ei vistassa, ei muissa wintowseissa, ei kdessa eikä gnomessa tai kummassakaan copizin kanssa (mäkistä en ole ihan varma koska olen käyttänyt sitä liian vähän)... Miksihän mokoma ominaisuus on säädetty jokapaikkaan oletuksena päälle, kun pätevämpiäki vaihtoehtoja olisi..
Mielestäni tuo toimii oikein hyvin.

Joo.. oma Mielipiteeni :) mutta useat ohjelmat käyttäytyvät ko. tilanteessa yleensä aika oudosti koska itse ohjelma joutuu piirtämään itsensä yhä uudestaan ja uudestaan kun sitä suurentaa sisällön näkyessä, oli käyttis sitten mikä tahansa...