Minua kiinnostaisi tietää mitä ominaisuuksia imiset yleisesti käyttävät compiz/compiz-fusion systeemissä?
Eli mitkä ovat sellaisia ominaisuuksia joiden olettaisi olevan oletuksena päällä "out of box", ja mitkä taas ei...
Itse kytkin kaikenmaailman kumi-ikunat ja ikkunan sisällön näkymiset kokoa muutettaessa pois päältä ja käänsin työpötäkuution näkymän niin että käyttäjä on työpöytien ympäröimänä, eikä perinteiseen malliin niiden ukopuolella; Lisäksi huomasin hyödylliseksi sen, että työpöydän tausta on osittain läpinäkyvä ja täten kaikkien työpöytien sisällön näkee yhtäaikaa (poistin siis myöskin taustakuvan kaikilta työpöydiltä ja käytin yhtä yleistä kuvaa "3d avaruuden" taustalla).
Muita käytännön hyötyä tarjoavia ominaisuuksia olivat tietty kuvallinen taskswitcher ja sekä aikaisemmin jo tässä ketjussa mainitun kompose sovelluksen kaltainen ikkunoiden pienennys toiminto; kätevää on myös, että alapalkin ohjelmista näkyy pikkukuvat jos niiden päälle vetää hiiren...
Sitten on tietty vielä pakolliset "efektit", eli varjot ikkunoiden takana ja menuissa + taustalle jäävien ikkunoiden osittainen läpinäkyvyys. Muita ominaisuuksia tehokkaassa työpöydän käytössä ei sitten jääkkään kaipaamaan.
Lopulta päädyin kuitenkin käyttämään kden omaa koposiittimanageria (koska pelaan) joka toimii ihan ok (vakaasti) jos vain kytkee ikkunoiden sisällön näkyvyyden kokoa muuttaessa pois. Myöskään ei-aktiivisten ikunoiden läpinäkyvyys ei toimi täysi bugittomasti (jotkut sovellukset ohittavat välillä läpinäkyvyyden ilmoitusalueelta palautettaessa jne.) joten sekin kannattaa olla pois käytöstä; toisaalta läpinäkyvyys sopii mainiosti ikkunoiden siirtämiseen. Muilta ominaisuuksiltaan kden oma systeemi onkin kevyt ja vakaa; Vain kuvallista taskswitcheriä ja vakaampaa komposea olen jäänyt toistaiseksi kaipaamaan..
BTW. ikkunoiden perusominaisuus eli ikkunan koon muuttainen sisällön näkyessä ei toimi mielestäni missään käyttiksessä tai ikkunamanagerissa jota olen kokeillut (toiminto näyttää rumalta); Eli ei vistassa, ei muissa wintowseissa, ei kdessa eikä gnomessa tai kummassakaan copizin kanssa (mäkistä en ole ihan varma koska olen käyttänyt sitä liian vähän)... Miksihän mokoma ominaisuus on säädetty jokapaikkaan oletuksena päälle, kun pätevämpiäki vaihtoehtoja olisi..