Minulla ei ole (Btrfs:llä) tuollaisia aikoja ollut kuin hitaan USB3-tikun kautta käynnistäessä. Tosin käytän konettani käytännössä joka päivä.
Semmoinen taustatieto, että minulla tulee /home (ja pari muutakin jakoa) NFS:llä NASsista. Se on osasyynä esim. siihen, että Baloo on pöytäkoneessa vielä mahdottomampi kuin yleensä. (Yleisohjeeksi annetaan usein, että NFS-jaot pitäisi sulkea pois Baloo-hausta, mutta jos tekisin niin, Baloo-haulla ei olisi yhtään mitään käyttöarvoa, koska /home on NFS:ssä! Tällä hetkellä olenkin ottanut Baloon kokonaan pois.)
NFS:n ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa mitenkään Btrfs-juuriosioon. Silti aina kun jätän pöytäkoneen pariksi päivää käyttämättä, btrfs balance -prosessi tosiaan pitää konetta käynnistettäessä vankinaan niin, ettei edes virtuaalipääteistuntoihin tahdo päästä kirjautumaan eikä vallankaan työpöydälle.
Muoks: Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: Btrfs on kuitenkin nykyaikaisin mainituista tiedostojärjestelmistä. XFS tai edes ext4 eivät kai ole mitenkään SSD-optimoituja (korjatkaa jos olen väärässä). Sinänsä ne toimivat SSD-asemissa aivan hyvin.
Mitä taas uusiin tiedostojärjestelmiin tulee, pohdin viikko sitten taas, mitä tiedostojärjestelmää muistitikuilla kannattaisi käyttää. Yksi hyvältä vaikuttanut vaihtoehto oli
F2FS, mutta heti perään huomasin, että se on openSUSEssa
oletusarvoisesti poistettu käytöstä. Linkissä mainitut syyt ovat hyväksyttäviä, mutta sikäli harmi, että siinä on taas yksi nykyaikainen järjestelmä hieman umpikujassa.