Kirjoittaja Aihe: "nykyaikainen" formaatti ssd:lle?  (Luettu 4621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa askoin

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 289
  • Sukupuoli: Mies
"nykyaikainen" formaatti ssd:lle?
« : 16.03.2019 - klo:13:46 »
Kehitys kulkee, perässä ei pysy... mikä on arkikäytössä nykyisin  formaatti pöytäkoneelle? Uus SSD 240Gt odottaa formatoimista.
tässä ei ole mitään anekdoottia

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: "nykyaikainen" formaatti ssd:lle?
« Vastaus #1 : 16.03.2019 - klo:13:58 »
btrfs tai ext4. En osaa perustella, mutta itse käytän kyseistä (btrfs). Siis käyttöjärjestelmän ja käyttäjän (/home) tiedostoja varten.

Isoa dataa varten käytän xfs:ää.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: "nykyaikainen" formaatti ssd:lle?
« Vastaus #2 : 16.03.2019 - klo:15:31 »
Minun täytyy tunnustaa, että olen alkanut kääntyä Red Hatin kannalle ja ruvennut vähän karsastamaan Btrfs:ää. Pöytäkoneessa on käynyt niin, että aina kun on muutama päivä väliä koneen käytössä, käynnistys kestää tuskallisen pitkään jonkin Btrfs:n oman balanssinsäätörutiinin takia. Sitten kun kymmenkunta minuuttia on odottanut ja rutiini rauhoittunut, konetta voi taas käyttää.

XFS:ssä ei ole koskaan tullut näitä ongelmia, joten yleensä alustan kaikki levyt sille, ellei ole erityistä syytä käyttää jotain muuta (esim. ext4:ää /boot-osioon). Poikkeuksia ovat toistaiseksi openSUSE-asennukset, mutta en tiedä miten jatkossa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: "nykyaikainen" formaatti ssd:lle?
« Vastaus #3 : 16.03.2019 - klo:16:14 »
Pöytäkoneessa on käynyt niin, että aina kun on muutama päivä väliä koneen käytössä, käynnistys kestää tuskallisen pitkään jonkin Btrfs:n oman balanssinsäätörutiinin takia. Sitten kun kymmenkunta minuuttia on odottanut ja rutiini rauhoittunut, konetta voi taas käyttää.

Minulla ei ole (Btrfs:llä) tuollaisia aikoja ollut kuin hitaan USB3-tikun kautta käynnistäessä. Tosin käytän konettani käytännössä joka päivä.

XFS:ssä ei ole koskaan tullut näitä ongelmia, joten yleensä alustan kaikki levyt sille, ellei ole erityistä syytä käyttää jotain muuta (esim. ext4:ää /boot-osioon). Poikkeuksia ovat toistaiseksi openSUSE-asennukset, mutta en tiedä miten jatkossa.

Minullakaan ei ole koskaan ollut XFS:n kanssa ongelmia. Samaa tiedostoformaattia käyttää (muutama vuosi sitten) myös LinkStation:n verkkolevyissä. Tosin en ole käyttänyt sellaisia pitkään aikaan, koska Raspberry Pi on toimintavarmempi, eikä sitä tarvitse erikseen rootata.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: "nykyaikainen" formaatti ssd:lle?
« Vastaus #4 : 16.03.2019 - klo:18:43 »
Minulla ei ole (Btrfs:llä) tuollaisia aikoja ollut kuin hitaan USB3-tikun kautta käynnistäessä. Tosin käytän konettani käytännössä joka päivä.

Semmoinen taustatieto, että minulla tulee /home (ja pari muutakin jakoa) NFS:llä NASsista. Se on osasyynä esim. siihen, että Baloo on pöytäkoneessa vielä mahdottomampi kuin yleensä. (Yleisohjeeksi annetaan usein, että NFS-jaot pitäisi sulkea pois Baloo-hausta, mutta jos tekisin niin, Baloo-haulla ei olisi yhtään mitään käyttöarvoa, koska /home on NFS:ssä! Tällä hetkellä olenkin ottanut Baloon kokonaan pois.)

NFS:n ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa mitenkään Btrfs-juuriosioon. Silti aina kun jätän pöytäkoneen pariksi päivää käyttämättä, btrfs balance -prosessi tosiaan pitää konetta käynnistettäessä vankinaan niin, ettei edes virtuaalipääteistuntoihin tahdo päästä kirjautumaan eikä vallankaan työpöydälle.

Muoks: Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: Btrfs on kuitenkin nykyaikaisin mainituista tiedostojärjestelmistä. XFS tai edes ext4 eivät kai ole mitenkään SSD-optimoituja (korjatkaa jos olen väärässä). Sinänsä ne toimivat SSD-asemissa aivan hyvin.

Mitä taas uusiin tiedostojärjestelmiin tulee, pohdin viikko sitten taas, mitä tiedostojärjestelmää muistitikuilla kannattaisi käyttää. Yksi hyvältä vaikuttanut vaihtoehto oli F2FS, mutta heti perään huomasin, että se on openSUSEssa oletusarvoisesti poistettu käytöstä. Linkissä mainitut syyt ovat hyväksyttäviä, mutta sikäli harmi, että siinä on taas yksi nykyaikainen järjestelmä hieman umpikujassa.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2019 - klo:11:13 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11