Kirjoittaja Aihe: ohjelmien kääntämisellä tehoja?  (Luettu 5258 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anoa

  • Vieras
ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« : 27.05.2007 - klo:10:28 »
Pystyykö joku kertomaan minkä suuruusluokan teholisäystä voi saada kääntämällä itse tarvitsemansa ohjelmat, kernelistä alkaen. Olisi nimittäin pari vanhempaa kokeilukäyttöön hankittua konetta tarkoitus laittaa siten, että toiseen työpöytä työskentelyssä tarvittavat ja toiseen palvelin puolen softat. Kiitollisena otetaan vinkit vastaan ;)

Ps. tarkoitus on vain opetella noilla viiden euron koneilla (PIII).
« Viimeksi muokattu: 27.05.2007 - klo:10:38 kirjoittanut anoa »

presidentti

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #1 : 27.05.2007 - klo:10:37 »
Itsellä vaikutus ainakin on huomattava, itse kun olen kaikki kääntänyt alusta loppuun nykyisessä kokoonpanossa.
Hyvin sen huomaa esim. openofficessa: ennen binääristä asennettu käynnistyi puoli minuuttia, nyt siihen menee joku alle 10 sekuntia.

fsu

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #2 : 27.05.2007 - klo:10:40 »
promillen....

Vanhat koneet saa toimimaan parhaiten, kun:
1. Ei käynnistä liikaa taustapalveluja.
2. Käyttää kevyttä ikkunamanageria. kde ja gnome ovat kummatkin melko raskaita vanhalle koneelle. Kokeile vaihtoehtoisia ikkunamanagereita, kuten esim. xfce:tä.
3. Ei käytä konetta niin, kuin se olisi jokin tehomylly: avaa vaan ne ohjelmat, joita tarvitset.
4. Ei pidä kovalevyä 100% täynnä.
5. Käyttää kevyitä ohjelmia. esim. openofficen sijasta voi _kokeilla_ kofficea, jos se täyttäisi tarpeet..

Jos kuitenkin haluaa käyttää esim. kde:tä, niin kde:n asetuksista löytyy myös melkoisesti säätöjä, joita voi koittaa twiikata paremmiksi kevyelle koneelle. turhat efektit pois ja jokin kevyt windeco + tyyli. kde:lla on myös omat palvelut, joita voi myös koittaa sammuttaa.

EDIT:
OpenOffice muuttuu kuulemma nopeammaksi, kun ottaa sen java-tuen pois. en tiedä, mihin sitä tarvitaan..
« Viimeksi muokattu: 27.05.2007 - klo:10:43 kirjoittanut fsu »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #3 : 27.05.2007 - klo:10:53 »
Täytyy yhtyä tuohon fsun vastaukseen.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

anoa

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #4 : 27.05.2007 - klo:10:57 »
Kiitos vastauksista - hyvä, että ne ovat hieman erilaidalta, ettei tule ns. karkeaa virhettä - jatketaan iterointia ;)

Jos vaikutus on noin suuri, niin ilman muuta hihat ylös - onpahan tekemistä kesän sateisin päivinä. Kääntäminen on silloin ihan must. Jos vaikutus taas on promillen luokkaa, niin silloin on vain asennoiduttava siten, että tää on opettelua ennen omaan pääkoneeseen koskemista. Näyttää siis vähän siltä kuin olisin jo päättänyt tehdä tuon kääntämisprojektin.

Vielä käyttötarkoituksesta...
- Palvelin koneeseen onkin tarkoitus laittaa joko xfce tai ei mitään graafista.
- Työasemaan taasen xfce (tai kde)
- Palveliman käyttö: web- ja db-palvelin
- Työaseman käyttö: netti ja koodaus.

Kysymyksiä...
- Onko olemassa jotain listaa ns. turhista palveluista, jotka voi jättää pois, kun ei niitä kaikkia vielä tunne
- Miten muuten noiden itse kääntämien päivittäminen tapahtuu? Uusi xxx-source koneelle ja uusi kääntö ja...
- Mistä kde palveluja käynnistetään/sammutetaan?
« Viimeksi muokattu: 27.05.2007 - klo:11:26 kirjoittanut anoa »

fsu

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #5 : 27.05.2007 - klo:12:04 »
Kysymyksiä...
- Onko olemassa jotain listaa ns. turhista palveluista, jotka voi jättää pois, kun ei niitä kaikkia vielä tunne
- Miten muuten noiden itse kääntämien päivittäminen tapahtuu? Uusi xxx-source koneelle ja uusi kääntö ja...
- Mistä kde palveluja käynnistetään/sammutetaan?

heh.. no tommosta listaa on aika hankala tehdä, kun jollekkin turha palvelu voi olla toiselle hyvinkin tärkeä... ;)
jos et esim. kannattanee mennä sieltä yastin käynnistystasoeditorista läpi juttuja ja miettiä, mitä tarvitsee ja mitä ei..

Paketteja voi kääntää monella tapaa.. joku haluaa kääntää suoraan tar.gz -paketista ja konffata se sopivaksi. toinen kääntää src.rpm -paketin siellä olevien asetusten mukaisesti jne.
tar.gz-paketista käännettäessä paketissa voi olla mitä tahansa. Yleisiä ohjeita, jotka toimii tilanteessa, kuin tilanteessa on mahdoton antaa.
src.rpm:n kääntäminen uudestaan ei sitten välttämättä eroa alkuperäisestä binääripaketista mitenkään.

kde:n palvelut löytyy:
kcontrol -> kde components -> service manager

anoa

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #6 : 27.05.2007 - klo:14:07 »
Täytyypä ruveta tutustumaan noihin tar.gz -paketteihin, sillä ymmärsin sen mahdollistavan enemmän. Toisaalta mitähän tarkoittaa tuo, että tar.gz paketeissa voi olla mitä tahansa?

Kävin tutustumassa kde:n palveluihin, mutta ihan kaikki ei aivan täysin auennut??? No se nyt ei ole mikään ihme ;) kun suseen ja linuxiin tutustuin vasta vajaat pari vuotta sitten enkä ole työn ja opiskelun viedessä suurimman osan ajasta ehtinyt vielä tutustumaan linuxin ja susen saloihin tavalla jolla mieli tekisi - mutta kohta on kesä  ;D. ...ja takaisin asiaan... Siis mitä ne kde:n palvelut tekevät ja ovatko ne tarpeellisia, mutta ei kai mitään peruttamatonta vahinkoa tapahdu, jos niitä kokeilee ja jos joku tarpeellinen ominaisuus katoaa, niin saahan sen aina takaisin. Jaa, mutta kyllähän tuo varoitteleekin varomattomasta palvelujen sammuttelusta. Pitää vissin maltta ja vähän tutkiskella...

fsu

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #7 : 27.05.2007 - klo:18:21 »
Täytyypä ruveta tutustumaan noihin tar.gz -paketteihin, sillä ymmärsin sen mahdollistavan enemmän. Toisaalta mitähän tarkoittaa tuo, että tar.gz paketeissa voi olla mitä tahansa?
se tarkoittaa sitä, että tar.gz -paketti on vastaava kuin zip. Toinen pakkaa zip:n kuva tiedostoja ja toinen office-dokumentteja. voitko antaa jollekkin ihmiselle yleispätevät ohjeet, miten zip:n sisällä olevia tiedostoja käytetään? toisella saattaa olla adobe photoshop ja toisella msoffice.. ristiin noi tiedostot ei välttämättä silti toimi..

Lisäksi tässä kohtaan on hyvä muistuttaa, miksi pakettienhallinta on hyvä juttu ja miksi sen kautta kannattaa asennella ohjelmistot.
1. Linuxissa paketeilla on yleensä aika iso kasa riippuvuuksia. Riippuvuudet on ohjelmia, jotka tarvitset, että jokin toinen ohjelma toimii. Osaa riippuvuuksista et edes tarvitse, ellet aio kääntää ohjelmia.
Seuraus: itse kääntämällä koneellesi kertyy ohjelmia, joita et oikeasti tarvitse. lisäksi riippuvuuksien asentaminen on tuskallista(eteenkin jos aiot itse kääntää myös riippuvuudet). Jos taas et aio kääntää riippuvuuksia, on melko turhaa kääntää myös itse ohjelmaa...

2. Käsin pakettienhallinnan ohi asennetut paketit joutuu itse päivittämään. Tarkoittanee sitä, että ohjelmasta ei tule uutta ja/tai korjattua versiota koneellesi ellet itse käännä. Lisäksi yhden ohjelman uudelleen kääntö voi myös rikkoa ohjelmat, jotka riippuvat ko. ohjelmasta.
Seuraus: Koneellasi olevat ohjelmat saattavat hajoilla ja softista saattaa olla haavoittuneita versioita asennettuna.

3. Kääntäminen vie aikaa. Jos openofficen käynnistyminen nopeutu sekunnilla ja kääntö kesti vuorokauden, niin laskeppa kauanko menee, että kääntöaika on myös huomioitu ohjelman nopeudessa.. (tämä oli kärjistetty esimerkki ja annetut ajat eivät perustu faktoihin)

yhteenveto
Jos siis aiot itse kääntää ohjelmia, käännä ne susen tapaan rpm:nä. Näin pakettienhallinta pysyy myös perässä, mitä olet tekemässä. Ellet saanut rivien välistä luettua, niin itse pidän moista kääntöhömppää täysin turhana. Saat promillen tehoeron siihen, että saat samat ohjelmat toimimaan kauhealla vaivalla. Kääntäminen on silloin ainut vaihtoehto, kun distrolle ei löydy omaa, jo valmiiksi käännettyä pakettia.

Jos jostain kumman syystä haluat edelleen käännellä kaikki ohjelmat, suosittelen tutustumaan gentoo:n..

Kävin tutustumassa kde:n palveluihin, mutta ihan kaikki ei aivan täysin auennut??? No se nyt ei ole mikään ihme ;) kun suseen ja linuxiin tutustuin vasta vajaat pari vuotta sitten enkä ole työn ja opiskelun viedessä suurimman osan ajasta ehtinyt vielä tutustumaan linuxin ja susen saloihin tavalla jolla mieli tekisi - mutta kohta on kesä  ;D. ...ja takaisin asiaan... Siis mitä ne kde:n palvelut tekevät ja ovatko ne tarpeellisia, mutta ei kai mitään peruttamatonta vahinkoa tapahdu, jos niitä kokeilee ja jos joku tarpeellinen ominaisuus katoaa, niin saahan sen aina takaisin. Jaa, mutta kyllähän tuo varoitteleekin varomattomasta palvelujen sammuttelusta. Pitää vissin maltta ja vähän tutkiskella...
No siellä on esim "kde internet daemon", jota tietääkseni etätyöpöytä tarvitsee. tai jokin "kded media manager", joka ilmoittaa kun laitteita irrotetaan tai liitetään koneeseesi ja kysyy, mitä tehdään.. yms.. Aina kun kytket jonkin palvelun pois(oli se sitten systeemin palveluista tai kde:stä), niin jokin toiminto lakkaa toimimasta. kysehän on vaan siitä, että mitä toimintoja sinä tarvitset..
Osa kde:n palveluista on suoraan linkitetty systeemin palveluihin. esim. toi kded media manager tarvitsee tietääkseni hal-systeemin palvelun ja hal taas tarvitsee dbus:n.

anoa

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #8 : 27.05.2007 - klo:20:02 »
Kiitos vastauksessa - rivien välistä en tosin pystynyt lukemaan, kun siellä oli niin paljon asiaa  ;D
Mutta hupsista - täytyypä olla jatkossa vähän tarkempi, kun luen muiden vastauksia tai miettiessä mitä/miten kysyn, ettei vastaajilta menisi aika hukkaan. En ajatellut aiemman kommentin tarkoittavan tar.gz -pakettien sisällöstä niin yleisellä tasolla, vaan kuvittelin, että sorsafilujen osalta olisi jotakin erikoisempaa??? Mun moka :'(

Täytyypä vissiin ensin tutustua tuon pakettienhallinnan kaikkiin pienempiinkin hienouksiin paremmin ja palata sitten, jos tarpeelliseksi vielä koen, tuohon kääntämiseen. Ihan vähän olen tuota ohjelmointia kerennyt tekemään, että riippuvuuksista on jotain hajua (esim. makefile). Tosin tuolla aiemmin kuvaamallani käyttötarkoituksella ei ollut kovin montaa ohjelmaa (saati OOo) tarkoitus asentaa tuohon työasemaan. Koodaaminen ei graafista tarvi, ja nettiyhteydenkin voisi rajata pois. Taka-ajatuksenahan tässä kuitenkin oli tutustuminen, oppiminen ja harrastaminen, mutta jos itse kääntäminen ei ole kovin järkevää ja jos on ylimääräistä aikaa, niin voisihan sen varmaan järkevämminkin käyttää esimerkiksi 10.3 oikolukuun ;) tai muuhun vastaavaan. Ohjelmointi tosin eniten kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2007 - klo:20:17 kirjoittanut anoa »

juippis

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #9 : 27.05.2007 - klo:20:43 »
Fsu, olen nyt hieman pettynyt sinuun kun et ehdottanut tällaista ratkaisua:
Ottaa ohjelmista ne src.rpm:t, editoi oman maun mukaiseksi, vetää rpm:llä järjestelmään. Apacheen ja PHP:hen voi saada vauhtia kun ottaa turhat ominaisuudet pois, esimerkiksi.

fsu

  • Vieras
Vs: ohjelmien kääntämisellä tehoja?
« Vastaus #10 : 27.05.2007 - klo:22:15 »
Fsu, olen nyt hieman pettynyt sinuun kun et ehdottanut tällaista ratkaisua:
Ottaa ohjelmista ne src.rpm:t, editoi oman maun mukaiseksi, vetää rpm:llä järjestelmään. Apacheen ja PHP:hen voi saada vauhtia kun ottaa turhat ominaisuudet pois, esimerkiksi.

apache ja php ovat jo valmiiksi moduuli pohjaisia.. jätät vaan "turhat" paketit asentamatta.. ;)

src.rpm:n editoiminen on hyvä vaihtoehto, jos paketista puuttuu patchi/ominaisuus tjv.. muutoin lopputulos on yleensä ~sama, kuin alkuperäisessä binäärissä.