Kirjoittaja Aihe: Kuinka käytän usb levyä Linux Mintissä, joka on asennettu virtuaalikoneeseen?  (Luettu 83 kertaa)

1 Jäsen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla RaijaR

• Jäsen
  • Sukupuoli: Nainen
Isäntäkone on opensuse tumbleweed, jossa uusimmat päivykset (22.7.2026). Virtuaalikoneeseen on asennettuna linux mint (22.3), joka myös päivitetty tänään viimeiseen softaan.
Kun tyrkkään ulkosen usb kovalevyn kiinni tumbleweediin, niin millä jipolla saan se näkymään virtuaalikoneessa (linux mint)?
Lisätietoa saa kysyttäessä,  koska en tiedä mitä halutaan tietää  ;)
Väinö minibulli

Poissa SuperOscar

• Käännösryhmä
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Missä virtuaalikoneessa? Ainakin VirtualBoxissa pitää asentaa Extension Pack, jotta (kaikki) USB-laitteet toimisivat.
pöytäkone 1, kannettavat 1–2, NUC: Debian GNU/Linux 13;  pöytäkone 2: FreeBSD 15.0-RELEASE; kannettava 3: NixOS 25.11; RPi 1: FreeBSD 14.3-RELEASE; RPi 2: Raspberry Pi OS 13

Paikalla RaijaR

• Jäsen
Väinö minibulli

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
Geminin antaman ohje

Koodia: [Valitse]
Jos käytät Linuxin sisäänrakennettua KVM-ympäristöä:

Kytke USB-levy koneeseen.

Avaa Virtuaalikoneiden hallinta (virt-manager) ja avaa Mint-virtuaalikoneen ikkuna.

Napsauta yläpalkista Tiedot- kuvaketta (valosymboli/i-ikoni).

Paina alhaalta Lisää laite (Add Hardware).

Valitse vasemmalta USB Host Device.

Etsi listalta ulkoinen kiintolevysi, valitse se ja paina Valmis (Finish).

Vinkki (Jaettu kansio):
    Jos haluat vain lukea ja kirjoittaa tiedostoja levylle siten, että levy pysyy samaan aikaan auki myös Tumbleweedissä, USB-laitteen kaappauksen sijaan kannattaa käyttää virtuaalikoneen jaettua kansiota (Shared Folder). Tällöin liität levyn Tumbleweediin normaalisti ja jaat sen kansiona virtuaalikoneelle.

Paikalla RaijaR

• Jäsen
Kiitos vastauksesta, mutta sain virheilmoituksen.  :-[

Luulen, että ongelma tässä on ehkä se, että virtuaalikoneessa olevan käyttäjän käyttätunnus on eri kuin usb levyllä olevien tiedostojen käyttäjätunnus??? Yritän siis testata virtuaalikoneessa, mikä on vialla. Tiedän velipojan käyttäjätunnuksen ja salasanan ja loin käyttäjän em. tiedoilla.
En taida jatkaa testausta virtuaalikoneessa...

Otin velipojan koneesta varakopion omalle usb-levylle ennekuin velipojan tietokone vaihdettiin toiseen. Nyt siis kaikki hänen hakemistot ja tiedostot on minun "nimissäni" ulkoisella levyllä.
Em. usb-levyllä on kaksi hakemistoa: varakopio-velipoika ja vara-varakopio-velipoika.

Niissä suojakset yms. ovat muotoa:
Nimi     Koko     Muutettu    Oikeudet   Omistaja     Käyttäjäryhmä
joku     25.kiB   xx.yy.jne    -rw-r-r        minä           minä 

Mitenkäs saisin asetettua oikeudet siihen kuntoon, että saisin yhdellä rykäyksellä asetettua oikeudet kuntoon?
Väinö minibulli