Kirjoittaja Aihe: openSUSE Leap 16.0  (Luettu 39 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

• Jäsen
  • Sukupuoli: Nainen
openSUSE Leap 16.0
« : eilen kello 22:00 »
Kiinnostaisi alkaa kokeilemaan em. distroa, mutta virtuaalikoneeseen en sitä halua asentaa.
Minulla on tietokoneessani vielä hulppeasti tilaa, mutta en osaa jakaa sitä, jotta voisin asentaa openSUSE Leap.
Mistähän löytäisin ohjeet, joilla osasin tämä osioinin tehdä ja asentaa openSUSE Leapin?
Väinö minibulli on kuin linux. Ei hätkähdäs mistään!

Poissa peran

• Käännösryhmä
  • *
Vs: openSUSE Leap 16.0
« Vastaus #1 : tänään kello 09:41 »
Tosiaan varmaan sen voi asentaa vanhan rinnalle, kunhan osoioi itse. Itse en nykyään tykkää asentaa yhteen kiintolevyyn useampaa kuin yhden käyttöjärjestelmän vaan asennan mieluummin kokeiltavan käyttiksen USB-medialle (siis en vain livelevynä, vaan myös natiiviasennuksena).

Tälläkin koneella on sisäisessä levyssä Winukka, jota tarvitsen vain yhtä ohjelmaa varten, ja normaalisti koneessa on letkun päässä nvme-USB, jossa on linukka. Etuna tässä on se, että jos haluan ajaa sisäisellä asemalla, niin riittää, että asettaa bootiksi sisäisen ja jos haluan ajaa nvme-USB:n sisällä olevaa linukkaa, niin siihenkin riittää, että asettaa bootiksi USB:n.

Haittapuolena on, että tosiaan joka käynnistyksellä pitää valita haluttu media. Hyvänä puolena on, että järjestelmät eivät sotke toisiaan. Jos koneessa on kaksi sisäistä asemaa, niin silloin silloin pääsee eroon myös USB-letkusta. Kuitenkin nykyaikaiset USB-pohjaiset kiintolevykotelot, jotka syövät sisään nvme-kiintolevyn, eivät ole häiritsevän hitaita. Toki natiivin asennuksen voi tehdä myös USB-tikkuun, mutta siinä järjestelmä toimii huomattavan hitaasti, jonka todellakin huomaa käyttäessä. Itseäni ei kuitenkaan USB-nvme-aseman hitaus ei häiritse, vaikka USB-tikun hitaus häiritseekin. Mittaamalla toki todennäköisesti huomaa nopeuseron NVME:n sisäisessä ja NVME:n USB:n välillä.

Tässä on esimerkki NVME-USB-kotelosta ja sen esimerkki sisälle laitettavasta NVME-asemasta.
Kotelo USB-asemalle:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/189425/eem2-sb2/axagon-ulkoinen-kotelo-m-2-nvme-sata-ssd-levylle-3-2-gen2-usb-c-musta
Mahdollinen NVME-asema:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/205468/snv3s-1000g/kingston-1tb-nv3-pcie-4-0-nvme-ssd-levy-m-2-2280-6000-4000-mb-s

Toki oston yhteydessä kannattaa varmistaa, että kyseinen asema ja kotelo todella toimii yhdessä. Olen sen verran onneton raudan ostaja, että en voi antaa 100%:n varmuutta asiasta, vaikka luulen kyseisen yhdistelmän toimivan.

Poissa RaijaR

• Jäsen
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: openSUSE Leap 16.0
« Vastaus #2 : tänään kello 15:56 »
Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta. Pitääpä oikein tosissaan miettiä, josko laittaisi ulkoisen aseman. Siinähän voisi testailla muitakin distroja, jos haluaisin. Ja mikä parasta, en ehkä ihan niin helpolla sotkisi vanhaa kunnon Tumbleweediä.

ps. minun eka distro oli SOT Best Linux, ja siitä se tauti lähti  :)
Väinö minibulli on kuin linux. Ei hätkähdäs mistään!