Kirjoittaja Aihe: Linux Mintin asennus ei onnistu QEMU/KVM  (Luettu 484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

• Jäsen
  • Sukupuoli: Nainen
Linux Mintin asennus ei onnistu QEMU/KVM
« : 30.08.2025 - klo:18:54 »
Velipojalla on käytössä Linux Mint, ja minä olen pitänyt vastaavaa versiota ko. järjestelmästä virtuaalikoneessa asennettuna, jotta voin tarvittaessa auttaa häntä.

Vaan nyt ei onnistu Mintin asennus virtuaalikoneeseen. QEMU/KVM on asennettu ja Linux Mintin iso-tiedosto ladattu. Muistelen, että tämän korjaaminen on pikku juttu, mutta en muista millään, eikä minun pätsit-hakemistosta apua löydy.
Herja on alla oleva
Koodia: [Valitse]
Asennus ei onnistu: ”sisäinen virhe: process exited while connecting to monitor: 2025-08-30T15:43:18.191941Z qemu-system-x86_64: -blockdev {"driver":"file","filename":"/home/raija/imaget/linuxmint-22.1-cinnamon-64bit.iso","node-name":"libvirt-1-storage","read-only":false}: Could not open '/home/raija/imaget/linuxmint-22.1-cinnamon-64bit.iso': Permission denied”

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/share/virt-manager/virtManager/asyncjob.py", line 71, in cb_wrapper
    callback(asyncjob, *args, **kwargs)
    ~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/share/virt-manager/virtManager/createvm.py", line 2085, in _do_async_install
    installer.start_install(guest, meter=meter)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/share/virt-manager/virtinst/install/installer.py", line 770, in start_install
    domain = self._create_guest(
            guest, meter, initial_xml, final_xml,
            doboot, transient)
  File "/usr/share/virt-manager/virtinst/install/installer.py", line 711, in _create_guest
    domain = self.conn.createXML(initial_xml or final_xml, 0)
  File "/usr/lib64/python3.13/site-packages/libvirt.py", line 4594, in createXML
    raise libvirtError('virDomainCreateXML() failed')
libvirt.libvirtError: sisäinen virhe: process exited while connecting to monitor: 2025-08-30T15:43:18.191941Z qemu-system-x86_64: -blockdev {"driver":"file","filename":"/home/raija/imaget/linuxmint-22.1-cinnamon-64bit.iso","node-name":"libvirt-1-storage","read-only":false}: Could not open '/home/raija/imaget/linuxmint-22.1-cinnamon-64bit.iso': Permission denied
Väinö minibulli on kuin linux. Ei hätkähdäs mistään!

Poissa RaijaR

• Jäsen
Vs: Linux Mintin asennus ei onnistu QEMU/KVM
« Vastaus #1 : 31.08.2025 - klo:18:39 »
Ihmettelen, tai no en niin hirveästi tämän koneen kanssa, että mihin viestit tällä palstalla häviää >:(

No, yritin virtuaalikoneeseen asentaan linux mintiä ja onnistuin tupeksimaan asian niin, ettei kone käynnistynut kuin icewm:ään.
Tässä uusi yritys.
Itse virtuaalikoneen hallitsimen asennus meni ilman herjoja, mutta en ole varma, että menikö putkeen   ::)

raija@localhost:~/imaget> l
yhteensä 2910656
drwxr-xr-x. 1 raija raija         66 31. 8. 18:19 ./
drwx------. 1 raija raija       1416 31. 8. 18:27 ../
-rwxrwxrwx. 1 raija raija 2980511744 31. 8. 17:51 linuxmint-22.1-cinnamon-64bit.iso*
raija@localhost:~/imaget>

Asennus ei sitten onnistukaan, kun tulee herja: Virhe: Ei aktiivista yhteyttä, johon asenta. sic.
Jätin tähän, kun en halunnut taas asentaa opensusea ties monettako kertaa uudestaan (arviolta varmaan 20 kertaa)

Mitenkän tästä jatkaisin?

t. epätoivoinen
ps. saadankohan tämä kombo tumblewee&nividia koskaan toimimaan kunnolla?!

Poissa png

• Jäsen
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #2 : 31.08.2025 - klo:19:16 »
t. epätoivoinen
ps. saadankohan tämä kombo tumblewee&nividia koskaan toimimaan kunnolla?!

Kyllä se aikaa myöten korjaantuu, sulla taitaa vain olla niin uutta rautaa, että ajurit eivät vielä ole toimivia.
Kyllä se siitä.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa RaijaR

• Jäsen
« Vastaus #3 : 01.09.2025 - klo:18:01 »
Kyllähän tässä oli ongelma tällä(kin) kertaa näppiksen ja näytön välissä.
Olin kyllä yrittänyt asettaa kvm- ja libvirt- parametrit käytäjätunnukselle raija, mutta jotenkin olin sen(kin) onnistumut ryssimään.
Nyt sain kuitenkin asennettua Mintin virtuaalikoneeseen.
Tästä oli siis kyse:
localhost:~ # groups raija
raija : raija kvm libvirt <-----------
localhost:~ #

Mutta joo, kyllä tämä kone on minun hermoja koetellut, joten toivotaan, että joskus alkaa homma toimimaan, kuten pitääkin...

ps. olisi tuo herja voinut olla selvempikin, koska kyse lienee ollut siitä, ettei "raijalla" ollut valtuuksia asentaa ko. distroa (Could not open '/home/raija/imaget/linuxmint-22.1-cinnamon-64bit.iso': Permission denied”), vaikka asennushan tehdään root-oikeuksin?