Kirjoittaja Aihe: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä  (Luettu 9263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« : 06.03.2021 - klo:12:33 »
Tulipa hankittua em. laite  :)

1. laitteen mukana tuli (ainakin lähes) umpinainen muovikotelo, mutta siinä Raspi kuumenee niin, että "lämpömittari" alkaa vilkkua näytössä. Katsoa 4K videota Youtubesta testimielessä. Tarkoitus on laittaa Raspi TV:n taakse ja yhteys nettiin tulee olemaan wi-fi.

Mitä koteloa suosittelette? Ei saisi "tukkia" wi-fiä ja ei saisi sytyttää koko taloa palamaan.

2. löysin ohjeen: How to Boot Raspberry Pi 4 From a USB SSD or Flash Drive (https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb). Minulla on pieniä USB-tikkuja vaikka kuinka paljon, mutta vain tuo yksi microSD. Ajattelin, että jos saisin bootattua USB:ltä, niin hyvä homma.
Mutta, mutta... Minulla on nyt microSD:llä Manjaro ja tykkään siitä huomattavasti paremmin kuin alkuperäisestä, Raspin omasta "Ubuntusta".

Soveltuuko nuo ohjeet myös Manjarolle (pois lukien apt komennot)?

muoks: muutettu kirjoitusasu oikeaksi Manjarolle
« Viimeksi muokattu: 07.03.2021 - klo:20:11 kirjoittanut RaijaR »
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #1 : 07.03.2021 - klo:09:22 »
Suosittelen alumiinista koteloa ja jäähdytyselementtejä. Itsellä riittää ainakin media center käyttössä hyvinkin jäähdytykseen. Kokeilin kerran sellaista tuulettimella varustettua koteloa ja minua ainakin se tuulettimen ääni häiritsi niin paljon, että oli pakko vaihtaa tohon passiiviseen jäähdytykseen.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #2 : 07.03.2021 - klo:19:38 »
tykkään siitä huomattavasti paremmin kuin alkuperäisestä, Raspin omasta "Ubuntusta".

Tarkoittanet Debianista? RPille saa kyllä Ubuntunkin – ja väittämän mukaan jopa openSUSEn –, mutta oletuskäyttöjärjestelmä on Raspberry OS, entinen Raspbian, joka on käytännössä vain lisäasennuslähteellä varustettu Debian.

Itsekin olen miettinyt Raspbianin (jolla nimellä se minulla vielä on) vaihtamista pois nimipalvelinkoneestani sen jälkeen, kun menivät myymään sielunsa Microsoftille.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #3 : 07.03.2021 - klo:20:03 »
Suosittelen alumiinista koteloa ja jäähdytyselementtejä. Itsellä riittää ainakin media center käyttössä hyvinkin jäähdytykseen. Kokeilin kerran sellaista tuulettimella varustettua koteloa ja minua ainakin se tuulettimen ääni häiritsi niin paljon, että oli pakko vaihtaa tohon passiiviseen jäähdytykseen.

Passivinen minuakin kiinnostaa. Pelkään vain, ettei wi-fi toimi, jos raspi on metallisessa umpikotelossa. Tietysi sekin olisi vaihtoehto, että laittaisi jäädytyselementit, eikä laittaisi mitään mitään koteloa. Jäähdytyselementit tietysti hommaan joka tapauksessa.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #4 : 07.03.2021 - klo:20:09 »
tykkään siitä huomattavasti paremmin kuin alkuperäisestä, Raspin omasta "Ubuntusta".

Tarkoittanet Debianista? RPille saa kyllä Ubuntunkin – ja väittämän mukaan jopa openSUSEn –, mutta oletuskäyttöjärjestelmä on Raspberry OS, entinen Raspbian, joka on käytännössä vain lisäasennuslähteellä varustettu Debian.

Itsekin olen miettinyt Raspbianin (jolla nimellä se minulla vielä on) vaihtamista pois nimipalvelinkoneestani sen jälkeen, kun menivät myymään sielunsa Microsoftille.

Joo, Debiania tarkoitan. Minulle kaikki sen haaran distrot on "ubuntuja"  :D
Tuumasin, että nyt pitää kokeilla jotain muutakin kuin openSUSE Tumbleweediä raspiin. Vai että meni M$:lle. Ilmankos siitä NOOBsia tyrkyttävät. Ikinä en em. OS:ää asenna.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #5 : 08.03.2021 - klo:07:53 »
Passivinen minuakin kiinnostaa. Pelkään vain, ettei wi-fi toimi, jos raspi on metallisessa umpikotelossa. Tietysi sekin olisi vaihtoehto, että laittaisi jäädytyselementit, eikä laittaisi mitään mitään koteloa. Jäähdytyselementit tietysti hommaan joka tapauksessa.
No toki se jotain vaimentaa, mutta kyllä se minulla ainakin toimii ongelmitta wlanilla.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #6 : 08.03.2021 - klo:12:20 »
OK. Kiitos tiedosta.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #8 : 15.04.2021 - klo:21:20 »
Minä ostin tämän
https://raspberrypi.dk/en/product/argon-one-m-2-case-for-raspberry-pi-4/?currency=EUR

On kyllä nopee tolla ssd-levyllä ihan eri tasolla kun sd-kortilla.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #9 : 17.04.2021 - klo:15:09 »
Uskotaan, että on nopea  :)

Minä yritin saada RPI4B:stä selainta TV:hen, mutta resoluutio ei toiminut, kuten piti. Aina jäi jostain reunasta jotain puuttumaan. Yritin useammalla distrolla, mutta en saanut pelaamaan. Luovutin ja kaivoin vanhan läppärin kätköistä ja päivitin siihen Tumbleweedin. Se toimi heti, tai ainakin pienen suostuttelun jälkeen  ;)

Olen nyt ostanut kaksi RPI:tä, enkä ole keksinyt kummallekaan mitään järkevää käyttöä. Ensimmäisen annoin veljenpojan pojalle. Ja toinen odottaa tulevaisuuttaan.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pari Raspberry Pi 4 B kysymystä
« Vastaus #10 : 18.04.2021 - klo:20:53 »
Mediakeskuksena aivan loistava. Esim LibreELEC.