Kirjoittaja Aihe: uusi käyttäjä ja siihen liittyvät ongelmat  (Luettu 3874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Retu66

  • Vieras
uusi käyttäjä ja siihen liittyvät ongelmat
« : 10.04.2007 - klo:08:32 »
Tervehdys Gurut ;)

Olen tutustumassa OpenSUSEEN ja asentamassa sitä koneelle. Pakko kysyä muutama kysymys kun asennuksessa tuli
heti ongelmia.

a) ohjelma ei tunnistanut koneeni AsRock emoa, vaan ilmoitti tuntematon laite onko sillä merkitystä ?, vai annanko mennä eteenpäin

b) asennusohjelma aikoi pienentää windows osiota 26 gigaan, minkä vuoksi ? minulla on susea varten varattuna oma 35 gigan asennusta varten.

c) tuleeko Radeon 9800 pro:n ja creativen äänikortin kanssa mitään ongelmia. Tarkoituksena on alkaa Suseen tutustuminen varovaisesti mutta varmasti. täältä varmaan voi kysellä apua hätätilanteessa .

Kiitos Ilkka

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2779
  • Sukupuoli: Mies
Vs: uusi käyttäjä ja siihen liittyvät ongelmat
« Vastaus #1 : 10.04.2007 - klo:08:58 »
Tässä minun kommenttinit asiaan:

a) Missä vaiheessa se sinulle ilmoittaa, että tuntematon laite?

b) Sinun tulee asennusvaiheessa kertoa se osio minne haulat openSUSEn asentaa, oletuksena se taitaa pienentää löytämäänsä osiaa... tässä tapauksessa Windows osio. Mene siinä kohtaa sinne "expert" välilehdelle ja määritä openSUSE asentumaan omalle osiolle.

c) ATIn korteille löytyy kyllä linux ajurit, itselläni ei ole kyseistä korttia, mutta kyllä sen pitäisi toimia.
Tässä linkki ohjeisiin: http://en.opensuse.org/ATI_Driver

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, voit kokeilla "live" DVD:llä miten laitteistosi tunnistuu tällöin sinun ei tarvitse asentaa mitään.
http://opensuse.fi/Lataa#Live_DVD
tai voithan asentaa suoraan openSUSEn sille erilliselle osiolle ja ratkoa sitten mahdollisia laitteisto ongelmia. Täältä saat varmasti apua ja hyviä vinkkejä.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: uusi käyttäjä ja siihen liittyvät ongelmat
« Vastaus #2 : 10.04.2007 - klo:09:04 »
Tervehdys Gurut ;)

Olen tutustumassa OpenSUSEEN ja asentamassa sitä koneelle. Pakko kysyä muutama kysymys kun asennuksessa tuli
heti ongelmia.

a) ohjelma ei tunnistanut koneeni AsRock emoa, vaan ilmoitti tuntematon laite onko sillä merkitystä ?, vai annanko mennä eteenpäin

Se että emon merkkiä ei tunnisteta ei ole ongelma, jatka asennusta.

Lainaus
b) asennusohjelma aikoi pienentää windows osiota 26 gigaan, minkä vuoksi ? minulla on susea varten varattuna oma 35 gigan asennusta varten.

Vaihtoehtoina on joko Osiointi -> Ota ehdotus osiointiasetusten pohjaksi tai Luo omat osiointi asetukset.
Määritä tässä itse että tuohon windows osioon ei kosketa.

Lainaus
c) tuleeko Radeon 9800 pro:n ja creativen äänikortin kanssa mitään ongelmia. Tarkoituksena on alkaa Suseen tutustuminen varovaisesti mutta varmasti. täältä varmaan voi kysellä apua hätätilanteessa .

No ATI on ATI, sen kanssa voi aina tulla ongelmia, mutta voi myös olla että kaikki menee hienosti.
Riippuu siitä mikä tuo creativen äänikortti malliltaan on?

Kysy ihmeessä jos tulee kysyttävää, sitähän varten tämä keskustelualue täällä on.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Retu66

  • Vieras
Vs: uusi käyttäjä ja siihen liittyvät ongelmat
« Vastaus #3 : 10.04.2007 - klo:09:14 »
Creativen kortti on malliltaan Audigy 2 ZS - toivottavasti asentuu ilman isompia ongelmia...kokeillaan...eihän muuten opi mitään...olen aikaisemmin asentanut ubbutumbun ...., nyt aattelin kokeilla vähän toisenlaista mediaa....tv Ilkka ps. kiitos avusta, toivottavasti tämä lähtee tästä meneemään. Kirjoittelen tätä toisella koneellani....joka on P3 550:n winukka käytössa tämän aattelin pitää, tämänhän voisi tietenkin kokonaan omistaa linux käyttöön mutta antaa nyt olla....tv Ilkka

Kiitos

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: uusi käyttäjä ja siihen liittyvät ongelmat
« Vastaus #4 : 10.04.2007 - klo:09:30 »
Mielikuva on että tuo Audigy 2 ZS pitäisi toimia OK.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Retu66

  • Vieras
Vs: uusi käyttäjä ja siihen liittyvät ongelmat
« Vastaus #5 : 10.04.2007 - klo:15:33 »
No niin asennus jäi sitten kesken, eli odotin puoli tuntia normaali tilassa se vaan pyöritti näytön ollessa mustana, seuraavaksi yritin uudestaan asennnusta, vikasietotilassa, ja nyt meni huomattavasti paremmpin eteenpäin, se alkoi sitten lataamaan päivityksiä, ja asensi ylimmäisen päivityksen, jonka jälkeen tuli ilmoitus asennusta ei voi jatkaa tuntemattoman laitteen tai huonosti asennetun näytönohjaimen takia. Itse ajattelen että syynä voisi olla olla Asrockin emolevy vian piirisarjalla (P4 2800) tahi sitten Atin Radeon 9800 pro ? Voisikos tähän saada vinkkiä. Muistaako kukaan miten mikkisoftan original käynnistys palautetaan, jos joudun luopumaan tämän OpenSUSUN asennuksesta kiitos :(

tv Ilkka