Lenovoon (intell ja intellin näytönohjain) asensin ensin win8 ja sitten kun asennus oli täysin valmis menin windowsin puolella asetukset-> muuta tietokoneen asetuksia -> yleiset -> käynnistyksen lisäasetukset-> käynnistä uudelleeen -> käytä laitetta ATAPI CDD1. ( muistaakseni ATAPI CDD1, nyt kun suse on asennettu niin siellä näkyy samoja laitteita tosin vähän erinimillä)
Kone käynnistyy uudelleen ja CD/DVD asemassa oleva OpenSuse 12.3 asennus käynnistyy. Annoin susen suorittaa osioinnin automaattisesti ja se osioi suhtessa ~40 % win ja ~60% opensuse. Kaikki meni onnistuneesti aina siihen asti kunnes sammutin koneen (virrat pois) niin ainoastaan win8 näkyvissä suoraan windowssiin kun käynnistin uudelleen.
Uudelleen käynnistys ja suoraan biosiin josta disabloin secure bootiin tallennisin muutokset, uudelleen käynnistys ja dualboot oli valmis, opensuse oletuksena ja win 8 toisena kuten kuuluukin.
Yastissa olen käynnistyslataimessa enabloinut secure boot ja siellä on valittuna GRUB2-EFI
Sitä en ole kokeillut toimiiko dualboot jos biosista enabloi secure bootin, nyt kun opensusen käynnistyslataimessa on secure boot enabloitu ja GRUB2-EFI valittu.
Kaikki toimii hienosti, (win tosin kiukutteleee wlanin kanssa , vaatii vianmäärityksen ajon ennen kuin menee pälle, mutta winiä todella harvoin käytän)
Näin minulla, muitakin vaihtoehtoja voi hyvinkin olla joten en ota vastuuta toimiiko minun asennusmetodi toisilla.