Kirjoittaja Aihe: SSD-levy  (Luettu 3332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest1093

  • Vieras
SSD-levy
« : 13.03.2013 - klo:20:34 »
Moi !

Käytössä uusi läppäri ja siinä SuSE 12.3 sekä SSD levy.

Trim tuettu. Todettu komennolla:

sudo /sbin/hdparm -I /dev/sda | grep "TRIM supported"
           *    Data Set Management TRIM supported (limit 8 blocks)

SuSE keskustelua aiheesta löytyy täältä --> https://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/hardware/478425-ssd-trim-2.html#post2487945
Ubuntulle SSD ohje löytyy täältä --> http://www.webupd8.org/2013/01/enable-trim-on-ssd-solid-state-drives.html

Noiden perusteella olen muokannut fstab tiedostoa seuraavasti...

/dev/disk/by-id/ata-C400-MTFDDAK128MAM_000000001225033FEB3C-part4 /                    ext4       noatime,acl,user_xattr,discard        1 1
tmpfs               /tmp                 tmpfs      defaults,noatime,mode=1777 0 0

Osaako kukaan sanoa menikö oikein???

SuSE keskustelussa sanotaan ettei SWAP partitiota pidä koskaan laittaa SSD-levylle. No, mihinkäs se sitten laitetaan kun muutakaan levyä ei ole ja haluan että esim. 'hibernate' toimii...? Muistia on 8 GB joten SWAPia ei varmaan "koskaan" käytetä vaikka välillä käytän koneessa kahta tai kolmea virtuaalikonetta yhtaikaa.

Sitten kokeilin Ubuntu ohjeen perusteella seuraavaa:

sudo /sbin/fstrim -v /
          *25701777408 bytes were trimmed

Ei virheitä mutta voinko/pitääkö ottaa käyttöön Ubuntu ohjeen scripti jolla päivittäin trimmataan levyä???
...ja mitähän sekin käytännössä tarkoittaa?   :-\


-tjka-

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: SSD-levy
« Vastaus #1 : 14.03.2013 - klo:16:00 »

Noiden perusteella olen muokannut fstab tiedostoa seuraavasti...

/dev/disk/by-id/ata-C400-MTFDDAK128MAM_000000001225033FEB3C-part4 /                    ext4       noatime,acl,user_xattr,discard        1 1
tmpfs               /tmp                 tmpfs      defaults,noatime,mode=1777 0 0

Osaako kukaan sanoa menikö oikein???
minusta ihan ok.

SuSE keskustelussa sanotaan ettei SWAP partitiota pidä koskaan laittaa SSD-levylle. No, mihinkäs se sitten laitetaan kun muutakaan levyä ei ole ja haluan että esim. 'hibernate' toimii...? Muistia on 8 GB joten SWAPia ei varmaan "koskaan" käytetä vaikka välillä käytän koneessa kahta tai kolmea virtuaalikonetta yhtaikaa.
No sinun pitää valita kumpi on sinulle tärkeämpää levyn käyttöikä vai "hibernate". Tosin minulla ei ole kokemusta siitä kuinka nopeasti toi oikeesti hajoaa tuo levy joten vähän huono olen kommentoimaan.

Sitten kokeilin Ubuntu ohjeen perusteella seuraavaa:

sudo /sbin/fstrim -v /
          *25701777408 bytes were trimmed

Ei virheitä mutta voinko/pitääkö ottaa käyttöön Ubuntu ohjeen scripti jolla päivittäin trimmataan levyä???
...ja mitähän sekin käytännössä tarkoittaa?   :-\

Kannattaahan tuota käyttää. Tai no ei kai se scriptiä tarvitse eikös tuon komennon voi laittaa sellasenaan croniin...

guest1093

  • Vieras
Vs: SSD-levy
« Vastaus #2 : 14.03.2013 - klo:22:17 »
Valitsen vaihtoehdon 'hibernate' koska kyseessä on duuniläppäri. Levyn käyttöikä ei ole siis ongelma...  ;D  ...pitää vaan muistaa backupit.

-tjka-