Kirjoittaja Aihe: openSUSE 12.3 on julkaistu.  (Luettu 46061 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #20 : 13.03.2013 - klo:22:49 »
Joo, eli vetelit updatea 12.3 repoilla?

Tuo kohta "Making sure you are up to date" on aika turha tuossa.

guest1584

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #21 : 13.03.2013 - klo:23:13 »
Niin, nyt tosiaan kun sitä ajattelee, niin kyllä taisin.
Sitä kyllä vähän siinä asentaessa jo mietin kun siinä oli että 1289 päivitystä saatavilla, että olenkohan nyt tässä päivittämässä sitä vanhaa, vai asentamassa uutta, vai mitä oikein teen.
No tiedänpähän seuraavalla kerralla, että tuon vaiheen voi ehkä sitten skipata.
No matka ei ole tärkeä vaan päämäärä.

guest1437

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #22 : 14.03.2013 - klo:21:30 »
Onkin aikaa milloin päivitys olisi ollut näin helppo ja toimiva, 12.2 --> 12.2

guest1584

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #23 : 14.03.2013 - klo:21:32 »
Hahhah, minulla tämä päivitys nyt ei ollut niin kamalan toimiva. Tai ehkä olisi voinut olla, mutta ehkä taas sössin.
Ja kun tässä nyt oli kaikenlaisia pieniä juttuja vähän hölmösti, niin päätinpä jättiviisaasti asentaa vain koko jutun ihan uusiksi. No vihdoin monien vaikeuksien kautta sain asennettua tämän, ja nyt näyttää jo paremmalta.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #24 : 15.03.2013 - klo:09:18 »
opensuse.fi etusivulle voisi päivittää myös 12.3.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #25 : 15.03.2013 - klo:13:29 »
opensuse.fi etusivulle voisi päivittää myös 12.3.

done
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest1584

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #26 : 16.03.2013 - klo:11:16 »
LiveCD:n ongelma on aina ollut tilarajoitukset. Jotain joudutaan aina jättämään pois kun tila on kortilla.
USB-tikku on nopeampi kuin CD ja huomattavasti mielekkäämpi käyttää. Toki live olisi saanut sisältää sekä 32- että 64-bittiset versiot.
Itse olen tätä muutosta odottanut jo pidemmän aikaa.

No kyllä, on USB toki kätevämpi, mutta se on kyllä Linuxeissa aina ollut hienoa, että on niin paljon valinnan varaa. Voi valita tai tehdä aikalailla juuri semmoisen jonka haluaa. Ja voi myös asentaa sen miten haluaa. Ja nyt sitten Suussi vetää pois yhden asennusmahdollisuuden. Ei se ole minun mielestäni kyllä mitenkään hienoa. Päinvastoin, tietenkin.
Itsekin kun tämän nyt sitten päädyin liveltä asentamaan ihan uusiksi, niin johan minulla siinäkin tuli ongelmia. Niistä ongelmista taisin päästä, kun asensin grub2 sijaan grubin. Mutta jos se ei olisi toiminut, niin yksi vaihtoehto minulla sitten olisi ollut liveCD, jos se sillä vaikka toimisi. Ei se ole mitenkään sanottu, että se toimisi, mutta ei ole kyllä todellakaan niinkään sanottu, että ei toimisi. Hyvin voisi toimia jostain syystä CDltä, vaikkei USBlta. Ei näistä koskaan tiedä.
Mutta enpä sitten voikaan tehdä sitä enää Suussin kohdalla. Huono juttu. En edelleenkään omista DVDasemaa.

Voisi sitten tehdä liveUSBn, ja sitten vielä pienemmän liveCDn. Palvelun pitäisi pelata. Kun kyllä nyt käsittääkseni kaikissa jakiksissa joita minä nyt olen tarkastellut, on ollut CDmahdollisuus.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #27 : 16.03.2013 - klo:22:20 »
Palvelun pelata? Awesome dude.

guest1584

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #28 : 16.03.2013 - klo:22:34 »
Just' niin. Linuxihmiset eivät edes odota saavansa palvelua.
Pitäisköhän mun alkaa murista. >:(

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #29 : 16.03.2013 - klo:22:40 »
Yhteisöprojekti taitaa olla vähän vieras käsite. Kannattaa ostaa kaupallinen paketti jos haluaa "palvelua".

guest1584

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #30 : 16.03.2013 - klo:22:53 »
On joo vähän vieras käsite, mutta taisin ymmärtää sen kertalukemalta.
Eihän yhteisöprojekti suinkaan tarkoita palveluttomuutta. Vaan sitä, että palvellaan toinen toisiamme. Mutta mitäs minä aloittelija oikein voin muita palvella. Aluksi pitää tietenkin nojautua muiden palveluihin. Sitten voi palvella myös muita.
Ei siihen palveluun mitään kaupallista pakettia tarvita. Kyllähän minä tästä kai voisin alkaa rakentamaan OpenSUSE liveCDtä, mutta olisi tietenkin hyvä jopa ymmärtää asioista jotain ennen kuin aloittaa moista. Tokihan voisi sanoa yhteisölle: "Tehkää tuommoinen" mutta se ei käy. Pitää itse tehdä mikä kiinnostaa eikä kysyä muilta. Tietenkin muitten avustuksella. Yhteisöprojektina.
Noidankehä sulkeutuu. Tästä kyllä todella päästään siihen, että olin väärässä. Periaatteessa ainakin.

Voiko SUSEstudiossa rakentaa liveCDn?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #31 : 17.03.2013 - klo:00:22 »
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #32 : 17.03.2013 - klo:09:02 »
DVD  asema maksaa tänäpäivänä niin vähän että kannattaako kauheesti kikkailla ja nähdä vaivaa. Samat piuhat kiinni kun on cd-asemassakin ja se on siinä.

kirjottava asema 19€
http://www.jimms.fi/tuote/SH-224BB%2FBEBE
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest1584

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #33 : 17.03.2013 - klo:11:10 »
Niin no sitä vain että olenhan tässä muutenkin valitellut "turhaan", mutta ihan sama. Koska USBilla asensin.
Mutta vielä palatakseni tuohon yhteisöjuttuun, niin kyllä pitäisi tietenkin palvella. Keitä? Yhteisömme köyhiä ja vähäosaisia tietenkin, eli aloittelijoita ja siirtyjiä ja semmoisia. Eihän niille nyt voi sanoa, että täs on tämmönen ydin, rakenna siihen joku työpöytäjuttu jos haluut. Kuten vanhuksissa on Suomen tulevaisuus, niin uusissa käyttäjissä on Linuxien tulevaisuus. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä enemmän tekijöitä, sitä parempi. No tuo paremmuus ei kyllä päde. Pakosti. Mutta aina toivottavasti. Niin kiva sitten jos tuommoisille aloittelijoille olisi mahdollisuus myös CDhn. Kuka aloittelija viitsii studioida CDn?
Mutta ihan sama.
 
DVDaseman ostoa olen kyllä suunnitellut jo pitkään, mutta siinä on aina se, että pitäisi ryhtyä johonkin. Kerran juuri näin eräällä kirpputorilla 3€ DVDaseman, mutta en silloin sitä viitsinyt ostaa, kun oli epävarmaa toimiiko koneeni yhtään, niin en viitsinyt. DVDaseman ostoa kyllä puoltaa sekin, että jostain ihan kumman syystä meillä on jotain 15 tyhjää DVDtä. Ne sitten voisi asennella täyteen OpenSUSEja.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #34 : 17.03.2013 - klo:11:20 »
Kannattaako tästä nyt kauhean isoa elämää nostaa... SUSEn lisäksi ainakin Ubuntu on kai jo siirtynyt CD:tä suurempaan live-kokoon. Ilmeisesti CD:lle sopiminen ei enää nostata kauheasti tunteita, koska USB:lta asentaminen (ja kokeileminen) on yleistynyt.

Minulle isompi mieliharmi on se, että DVD-kokoinen asennusmedia on ikävästi hitusen päälle 4 Gt. Tikuissa kun yleensä 4 Gt:n jälkeen seuraava koko on 16 Gt, ja tuntuu tyhmältä asentaa 4,3 Gt kuva 16 Gt tikulle :P
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #35 : 17.03.2013 - klo:11:34 »
Tuolla Liven koolla ei sinällään ole mitään väliä, koska tällä ohjeella tuon saa pienellä kikkailulla tehtyä.
Tuossa pitää vain muistaa pari pientä asiaa. Image ei voi olla osiolla jota asennuksessa käytetään ja että on syytä muistaa millä nimellä Imagen tallensi.

Jos ei omista DVD-tallenninta niin täältä voi pyytää poltettua levyä, sen joku kysyjälle aivan varmasti lähettää ;)

PItäisi ilmeisesti hankkia jostain halpoja ja luotettavia usb-tikkuja joihin noita Livejä siirtäisi, niitä voisi sitten kyselijöille lähettää.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #36 : 17.03.2013 - klo:11:38 »
Minulle isompi mieliharmi on se, että DVD-kokoinen asennusmedia on ikävästi hitusen päälle 4 Gt. Tikuissa kun yleensä 4 Gt:n jälkeen seuraava koko on 16 Gt, ja tuntuu tyhmältä asentaa 4,3 Gt kuva 16 Gt tikulle :P

Kyllä tuohon väliin vielä 8Gt tikku löytyy.
Se mitä itse kaipaisin olisi image jossa olisi sekä 32- että 64-bittinen versio, DVD-versio menisi silloin 8Gt:n tikulle.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest1584

  • Vieras
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #37 : 17.03.2013 - klo:11:42 »
Kannattaako tästä nyt kauhean isoa elämää nostaa...
Ei, ei tosiaan.

Ah, kiitos Jmp, olen kauan pähkäillyt ja pähkäillyt tuota nettiasentamisjuttua, ja sitä jopa yrittänyt tehdäkin, mutta en ole vain millään ymmärtänyt. Vaikka tuotakin ohjetta kyllä olin tutkaillut. Mutta nyt se minulle vihdoin selvisi. Sepäs onkin hieno juttu.

Jos ei omista DVD-tallenninta niin täältä voi pyytää poltettua levyä, sen joku kysyjälle aivan varmasti lähettää ;)
Sitten pitäisi enää vain omistaa DVD-luin.

Mutta ehkä CDt ovat jo historiaa. Pitänee minunkin astua nykyisyyteen, vaikkei yhtään huvittaisi, koska maailma menee koko ajan alaspäin.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #38 : 18.03.2013 - klo:15:19 »
Kannattaako tästä nyt kauhean isoa elämää nostaa... SUSEn lisäksi ainakin Ubuntu on kai jo siirtynyt CD:tä suurempaan live-kokoon. Ilmeisesti CD:lle sopiminen ei enää nostata kauheasti tunteita, koska USB:lta asentaminen (ja kokeileminen) on yleistynyt.

Minulle isompi mieliharmi on se, että DVD-kokoinen asennusmedia on ikävästi hitusen päälle 4 Gt. Tikuissa kun yleensä 4 Gt:n jälkeen seuraava koko on 16 Gt, ja tuntuu tyhmältä asentaa 4,3 Gt kuva 16 Gt tikulle :P

Kuka enää ostaa 4g tikkuja?

Minusta tyylikkäin asennusmedia olisi juurikin tuolle min 8gt tikulle sopiva tikulta ajettava installerin ja dvd-asennuslähteen sisältävä keksintö.

Eli, image tikulle dd:llä tai vastaavalla ja tikulta aukenisi live-kde tyyppinen asennus, joka kuitenkin "asentuisi" jaa laajentuisi tikulla vapaana olevaan tilaan kunnolliseksi linux-asennukseksi.

Näin voisi testailla ja asennella haluamiaan paketteja ja desktoppeja ilman, että asentaa koneeseen muuta kuin usb tikun.



Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: openSUSE 12.3 on julkaistu.
« Vastaus #39 : 18.03.2013 - klo:15:23 »
Kuka enää ostaa 4g tikkuja?

No ei kukaan, mutta arvaas, montako minulla niitä on?! 8 Gt tikkuja en reh. san. ole koskaan itse edes nähnyt, mutta 16-gigaisiakin minulla on jo kolme.

Viimeksi kun poikkesin paikallisessa Clas Ohlssonissa, taisi olla niin, että tiskin takaa löytyi tasan kahta tikkukokoa: 4- ja 16-gigaisia. Tosin en muista pienemmän kokoa varmaksi, koska ostin sen isomman.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11