Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys  (Luettu 10575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest658

  • Vieras
Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« : 21.10.2011 - klo:12:34 »
Eli tällainen kaveri kuin Jem Matzan kertoo/pohtii  Ubuntu 11.10 asennuksesta ja Unity - työpöytäympäristöstä. Hänen mielestään uudessa ubuntussa on tehty pahoja virheitä, kun on valittu unity ensisijaiseksi työpöytäympäristöksi. Tämä voi johtaa hänen mielestään ubuntun loppumiseen. Hänen päätelmä siitä, että miksi unity " on niin syvältä" on se, että "unity olettaa, että olet täydellisen vajaa, joka ainoastaan kykenee painelemaan kiiltäviä nappuloita". (Why does Unity suck so much? Because it assumes you're a complete retard who can only click shiny buttons.) Pohdintaa on myös gnome kolmosen huonoudesta ja jakeluiden nykytilanteesta. Sitten hän antaa ratkaisuja mihin jakeluihin ja työpöytiin kannattaa siirtyä.

Lukekaa itse koko juttu. Parempi kun en enempää käännä huonolla kielipäälläni  :) 

http://www.jemmatzan.com/2011/10/unity-is-the-end-of-ubuntu.html

guest943

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #1 : 22.10.2011 - klo:16:18 »
vakuuttavaa tekstiä mutta KDE:n haukkuu aika keven perustein. Valittaa eittei tykkää yhen palkin logiikasta. Se on kyllä vai perusteema, itsellänikin on kaksi palkkia opemsisessa.

guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #2 : 23.10.2011 - klo:08:59 »
Typerää nillitystä minusta. Tekstiä jossa on lähinnä just sitä, mitä kirjoittaja väitti ettei siinä olisi. Kirjoittaja ei tunnu olleen tippaakaan kiinnostunut tutkimaan niitä uusia työpöytiä, vaan tuskastui alkuunsa siihen, että homma ei toimi kuin ennen.
Gnome 3:n fallback mode on nimittäin hyvin liki gnome 2 ui:ta. Ja sen tiedon löytäminen on hyvin helppoa.
Lisäksi gnome-shellin käyttö on lopulta hyvin helppoa ja nopeaa, kunhan siihen viitsii tutustua. Se vie jonkun aikaa, kuten voi olettaakin, mitäpä uutta järjestelmää ei tarvitsisi opetella?

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #3 : 23.10.2011 - klo:09:57 »
Lisäksi gnome-shellin käyttö on lopulta hyvin helppoa ja nopeaa, kunhan siihen viitsii tutustua. Se vie jonkun aikaa, kuten voi olettaakin, mitäpä uutta järjestelmää ei tarvitsisi opetella?
Noin yleisesti ottaen, mun mielestä peruskäyttäjältä ei voi odottaa komentoriviosaamista. Hommat on hoidettavissa ilman sitäkin. Edistyneemmät käyttäjät on sitten asia erikseen.

guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #4 : 23.10.2011 - klo:16:34 »
Gnome-shell ei ole komentorivi, vaan nimitys gnome 3 ui:lle.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #5 : 23.10.2011 - klo:16:35 »
Gnome-shell ei ole komentorivi, vaan nimitys gnome 3 ui:lle.
Ok, tunnustan maalaisuuteni, sekoitin tämän Unix shelliin. Asia on siis kunnossa :D

guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #6 : 24.10.2011 - klo:08:38 »
Gnome-shell ei ole komentorivi, vaan nimitys gnome 3 ui:lle.
Ok, tunnustan maalaisuuteni, sekoitin tämän Unix shelliin. Asia on siis kunnossa :D

Kyllä minäkin tuota aluksi vähän ihmettelin.
Olen nyt pari viikkoa gnome 3:a testannut ja alun ärtymys on vaihtunut lievään ihastukseen. Kun viimeisen puolen vuoden - vuoden aikana ärtymys kde:ta kohtaan on vain kasvanut, niin päätös vaihtaa työpöytää aika helppo.

guest658

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #7 : 24.10.2011 - klo:09:58 »
Gnome-shell ei ole komentorivi, vaan nimitys gnome 3 ui:lle.
Ok, tunnustan maalaisuuteni, sekoitin tämän Unix shelliin. Asia on siis kunnossa :D

Kyllä minäkin tuota aluksi vähän ihmettelin.
Olen nyt pari viikkoa gnome 3:a testannut ja alun ärtymys on vaihtunut lievään ihastukseen. Kun viimeisen puolen vuoden - vuoden aikana ärtymys kde:ta kohtaan on vain kasvanut, niin päätös vaihtaa työpöytää aika helppo.

Sama täällä. KDE:ssa meni vähän turhan paljon aikaa perusjuttujen kanssa säätämiseen. Gnomessa on lähtenyt nyt kaikki perustoiminnat aika hyvin toimimaan ja voi keskittyä muihin asioihin. Silti en tuota KDE:ta hylkää vaan seuraan, että mihin suuntaan sitä ollaan viemässä. Nyt siinä on omaan makuuni liian paljon muutoksia versiosta toiseen ja joitakin bugeja ei vaan ole saatu korjatuksi. Tarkoitan sitä, että vähän vakautta kaipaisin ihan perusjuttuihin koko aikaisen muutoskierteen sijaan. Tämä siis on minun kokemuspohjalta ja "fiiliksestä" kumpuava mielipide ja kyllä tuossa KDE:ssakin olen kaikki lopulta saanut toimimaan. Tässä gnomessa vaan vähän vähemmällä kikkaillulla. Lisäksi ei tuossa gnome käyttöliittymässäkään mitään vikaa ole ja mielestäni työpöytien vaihtaminen, ikkunajärjestelmä ja ohjelmien käynistäminen toimii sulavasti. Pieniä yksityiskohtia tässä on ilmaantunut, joita on miettinyt, että miksi jotakin ominaisuutta ei ole voinut siihen jättää päälle, mutta eikähän tämä tästä hioudu vielä.

guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #8 : 24.10.2011 - klo:10:10 »
Nyt siinä on omaan makuuni liian paljon muutoksia versiosta toiseen ja joitakin bugeja ei vaan ole saatu korjatuksi.

Juuri tätä minäkin.
Mulla vaihtuu joka versiossa mm.komento jolla saan dvd aseman auki. Joskus riittää "eject" toisinaan pitää käyttää jotain solid-hardware-komentoa. Laitehuomauttimen oletuksia ei saa edelleenkään muutettua eikä uudet lisäykset toimi paitsi hyvin löysillä säännöillä. Ominaisuus josta oli puhetta jo 4.0 julkaisun jälkeen. Nepomuk on edelleen susi ja akonadi herjaa jos sen jättää pois päältä.
Uusia ominaisuuksia tulee kokoajan lisää, mutta virheitä ei korjata.
Lisäksi mulla kde vie kamalasti muistia.

guest658

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #9 : 24.10.2011 - klo:14:16 »
On se muuten kumma juttu, että ei tuo työpödän passiivisuus-tila ole ollut puute vaikka sitä alussa vähän kummeksuikin. Nyt on kokeilussa tuo perinteinen työpöytä eli siinä on nuo peruskuvakkeet ja työpöytäkansion tiedostot. Nyt vaivaa se, että siinä on noita kuvakkeita  :D Alussa oli aika orpo olo kun ei mitään tapahtunut, kun tuota työpöytää klikkaili ja siihen ei saanut edes mitään tiedostoja ja kuvakkeita. Nyt taidan laittaa takaisin tuon asetuksen oletusarvoon.

Työpöydän saa "aktiiviseksi" dconf-editorilla. Kohdasta -> org -> gnome -> desktop -> background. Klikataan "show-desktop-icons" kohtaa.



guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #10 : 24.10.2011 - klo:14:49 »
On se muuten kumma juttu, että ei tuo työpödän passiivisuus-tila ole ollut puute vaikka sitä alussa vähän kummeksuikin. Nyt on kokeilussa tuo perinteinen työpöytä eli siinä on nuo peruskuvakkeet ja työpöytäkansion tiedostot. Nyt vaivaa se, että siinä on noita kuvakkeita  :D Alussa oli aika orpo olo kun ei mitään tapahtunut, kun tuota työpöytää klikkaili ja siihen ei saanut edes mitään tiedostoja ja kuvakkeita. Nyt taidan laittaa takaisin tuon asetuksen oletusarvoon.

Työpöydän saa "aktiiviseksi" dconf-editorilla. Kohdasta -> org -> gnome -> desktop -> background. Klikataan "show-desktop-icons" kohtaa.

Ja paljon helpommin gnome-tweak (tjsp, en ole kotona, niin en voi tarkistaa.) -työkalulla.
Samalla ohjelmalla voi muokata käytettäviä teemoja, mm. vaihtaa tilaavievän adwaita-ikkunateeman johonkin muuhun. Teemojen vaihto tarvitsee user-themes -lisäosan.
Minua häiritsi eniten panelin/task barin puute. Avant window navigator on just sopiva ohjelma siihen tarkoitukseen.

guest658

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #11 : 24.10.2011 - klo:14:58 »
Lainaus
Ja paljon helpommin gnome-tweak (tjsp, en ole kotona, niin en voi tarkistaa.) -työkalulla.

No niinpäs olikin. En ole ihan kaikkia juttuja tuolla tweakilla vielä kokeillut. Eli File Manager -> "Have file manager handle the desktop". Hoituu asia nopeammin.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #12 : 24.10.2011 - klo:18:56 »
n gnome-tweak (
mistä tuo löytyy?

muoks: mä en löydä yksinkertasimpiakaan asetuksia täältä. Mistä esim teemaa muutetan?

guest658

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #13 : 24.10.2011 - klo:19:30 »
n gnome-tweak (
mistä tuo löytyy?

Pitää asentaa erikseen Gnome-Tweak-Tool

Lainaus
muoks: mä en löydä yksinkertasimpiakaan asetuksia täältä. Mistä esim teemaa muutetan?

Sinne (tweak tool) -> shell extensions valikkoon pitää sitten asentaa halumiaan laajennuksia. Tuo teema-laajennus on gnome-shell-extensions-user-theme. Teemat ladataan sitten erikseen ja valitaan shell -> theme kohdasta.Ladattu teema-paketti puretaan ensin ~/.theme kansioon.

Tuossa on yksi teema: http://half-left.deviantart.com/art/GNOME-Shell-Elementary-Luna-251149793

Tuossa on niitä samalta sivustolta lisää: http://half-left.deviantart.com/gallery/26559426



Laitetaanpa tähän vielä tuo kuvakkeiden pienennys, jos jollakin häiritsee nuo isot kuvakkeet tuolla toiminnot -> sovellukset kohdassa.

Tuota tiedostoa kun muokkaa saa kaikki sovellukset näkymään samalla ruudulla : /usr/share/gnome-shell/theme/gnome-shell.css

Koodia: [Valitse]
icon-grid {
    spacing: 36px;
    -shell-grid-item-size: 118px;}

.icon-grid .overview-icon {
    icon-size: 96px;}

Noita arvoja kun säätää kuvakkeiden koot muuttuu. Minulla on arvot 36px, 80px ja 70px. Mielestäni noilla arvoilla ovat nyt kuvakkeet sopivan kokoisia 24" näytöllä ja 1920 x 1080 resoluutiolla.
 

guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #14 : 24.10.2011 - klo:20:44 »
gnome3:n ulkonäön muuttaminen ei todellakaan ole mikään simppeli homma. Tehtävissä se on, mutta ei liian helppoa.

tästä voi katella vähän vinkkejä. Osa noista hankalista muokkauksista on tehtävissä myös helpommilla työkaluilla, mutta osa ilmeisesti ei. Minulle pääosin kelpaa tuo oletusteema, kunhan saa pinennys-suurennusnapit ja vähemmän tilaa vievän ikkunateeman.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #15 : 24.10.2011 - klo:20:46 »
Tämäkö on nyt sitä "tosi simppeliä" käyttämistä? KDEssa avataan asetukset ja säädetään ulkoasu kohdilleen. Tuo Gnomen versio on kaikkea muuta kuin simppeli :D

guest658

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #16 : 24.10.2011 - klo:20:59 »
Tämäkö on nyt sitä "tosi simppeliä" käyttämistä? KDEssa avataan asetukset ja säädetään ulkoasu kohdilleen. Tuo Gnomen versio on kaikkea muuta kuin simppeli :D

Ehkä kehittävät tuota vielä, että noitakin asioita saa helposti muuttaa. Itse tosin olen pärjännyt aika pitkään ihan perusasennuksella ja teemaakin olen vaihtanut vain testatakseni miten se tapahtuu. Nyt on taas oletusteema päällä. Noiden kuvakkeiden (toiminnot -> sovellukset) kokokaan ei juuri minua häiritse, kun käynistän ohjelmat windowsnäppäin + ohjelman alkukirjaimet yhdistelmällä ja suosikkipalkissa olevilla kuvakkeilla.

Ihan peruskäyttäjää ajatellen gnome kolmosessa saisi olla muutaman asetuksen vaihtaminen helpompaa. Muuten tämä on jo mielestäni aika hyvä ainakin tämän astisen käyttökokemukseni perusteella.


guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #17 : 24.10.2011 - klo:21:37 »
Tämäkö on nyt sitä "tosi simppeliä" käyttämistä? KDEssa avataan asetukset ja säädetään ulkoasu kohdilleen. Tuo Gnomen versio on kaikkea muuta kuin simppeli :D

Lähes kaikki tuntemani ihmiset, joille tietokone on VAIN työkalu ja/tai viihdeväline (netti-dvd-jne) pelaavat käyttöjärjestelmästä riippumatta oletusteemoilla (pl. taustakuva). Teemat yms ovat merkityksellisiä vain heille, joille tietotekniikka itsessään on syy käyttää tietokonetta ja heille joille visuaaliset tekijät ovat erityisen tärkeitä. Gnome3:n ulkonäön muokkaamisen vaikeus ei ole peruskäyttäjälle mikään ongelma.
KDE:n ulkonäön säädön ongelma on siinä, että valmiita teemoja on hitonpaljon ja KAIKKI niistä ovat jossain suhteessa kehnoja. Koska tahtoisin kaiken näyttävän aina mahdollisimman hyvältä, olen käyttänyt lukemattomia tunteja pelkkien värien säätöön, enkä ole koskaan ollut erityisen tyytyväinen, hommaa vaikeuttaa vielä lievä värisokeus. Puhumattakaan sitten ikoneista, ikkunateemoista yms. Gnome3 on siitä kiva, että kun säätömahdollisuudet ovat hyvin rajoitetut / vaikeat, voin hyvillä mielin antaa asian olla.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu 11.10 ja Unity, Jem Matzan tilitys
« Vastaus #18 : 24.10.2011 - klo:21:39 »
Teeemat oli vaan yksi esimerkki...