Kirjoittaja Aihe: Ubuntu dumppaa xserverin?  (Luettu 8665 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Ubuntu dumppaa xserverin?
« : 08.12.2010 - klo:18:31 »
Mikropiltistä luin että Ubuntu poistaa xserverin oletusasennuksesta ja että Gnome yhteisö hyppii seinille sen takia. Tietääkö kukaan tarkemmin tästä jutusta?

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #1 : 08.12.2010 - klo:19:14 »
Mikropiltistä luin että Ubuntu poistaa xserverin oletusasennuksesta ja että Gnome yhteisö hyppii seinille sen takia. Tietääkö kukaan tarkemmin tästä jutusta?

En minäkään juuri mitään tiedä, mutta eikö Gnome-yhteisön kimmastus johdu pikemmin Gnome Shellin korvaamisesta Unityllä? X:n korvaaminen Waylandillä tapahtuu tasoa alempana eikä vaikuta sen paremmin Gnomeen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #2 : 08.12.2010 - klo:19:19 »
X:n korvaaminen Waylandillä
Onko tästä tietoa jossain?

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #4 : 09.12.2010 - klo:10:13 »

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #5 : 28.04.2011 - klo:23:31 »
Nyt se on sitten realisoitu: http://www.ubuntu.com/ubuntu/whats-new
Pakko testata virtuaalikoneella.

guest857

  • Vieras
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #6 : 28.04.2011 - klo:23:36 »
Nyt se on sitten realisoitu: http://www.ubuntu.com/ubuntu/whats-new
Pakko testata virtuaalikoneella.
Testasin ja näytti ihan Gnomelta....  ???

guest624

  • Vieras
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #7 : 03.05.2011 - klo:19:54 »
Nyt se on sitten realisoitu: http://www.ubuntu.com/ubuntu/whats-new
Pakko testata virtuaalikoneella.
Testasin ja näytti ihan Gnomelta....  ???

Varmaan näyttikin, kun se on oikeastaan Gnome. Unity on vaihtoehtoinen shell gnomen päälle.
Ja jos oot testannut live CD -versiota, niin käytössä on todennäköisesti ollut ihan normaali gnome, kun liveCD-unity toimii vain intelin näytönohjainten kanssa. ENkä itse saanut unitya toimimaan virtualboxissakaan.

Itse asensin ubuntun ihan siitä syystä, että halusin testata tuota unityä. Olisi kyllä aikalailla sitä, mitä olen viimeaikoina kaivannut. Vaan en tahtoisi ubuntua. Kuinkahan kova työ olisi saada tuo toimimaan opensusessa...

guest857

  • Vieras
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #8 : 03.05.2011 - klo:21:22 »
Lainaus
Ja jos oot testannut live CD -versiota, niin käytössä on todennäköisesti ollut ihan normaali gnome, kun liveCD-unity toimii vain intelin näytönohjainten kanssa. ENkä itse saanut unitya toimimaan virtualboxissakaan.
Joo liveä virtualboxissa  ;D

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #9 : 03.05.2011 - klo:23:21 »
Tää uus Ubuntu on kyllä helvetin tyylikäs. En ole moneen vuoteen edes kokeillut, tää on miellyttävä yllätys. Unitystä en tosin tykkää, se tuntuu joltain tablet koneiden työpöydältä. Onneksi perinteisen Gnomen saa helposti päälle. Tässä fontit on oletyuksena hyvän näköiset, mulla on aina ollu openSusen kanssa fonttien kanssa pientä ongelmaa, en o ihan ollu tyytyväinen niiden rosoiseen ulkoasuun. Tässä ne näyttää kyllä tosi hyviltä, ihan samaan tapaan kuin Mandrivassa ja sen forkeissa. Ubuntun oma fonttiperhekkin on hyvännäköinen.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #10 : 04.05.2011 - klo:12:39 »
Tässä fontit on oletyuksena hyvän näköiset, mulla on aina ollu openSusen kanssa fonttien kanssa pientä ongelmaa, en o ihan ollu tyytyväinen niiden rosoiseen ulkoasuun.

Gnome on ollut pidemmän aikaa askelen KDE:ta edellä kirjasinten pehmennyksessä, valitettavasti. KDE:ssa täytyy aina kokeilla yksitellen, mikä pehmennyksen määrä on paras omalla näytöllä, mutta Gnomessa homma toimii kerrasta.

Lainaus
Ubuntun oma fonttiperhekkin on hyvännäköinen.

Olen samaa mieltä. Ilmeisesti sitä ei kuitenkaan ole lisensoitu avoimeksi niin, että sen voisivat muutkin ottaa käyttöönsä?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #11 : 04.05.2011 - klo:12:46 »
Ubuntu tunnisti wlan tulostimenikin heittämällä, täysin ilman mitään kikkailua. Tähän ei Suse pystynyt ja tulostus tässä temppuillee muutenkin edelleen. Täytyy sanoa että k.o distro vaikuttaa todella hienolta näin vuosien tauon jälkeen. Hyvää työtä.

Tässä fontit on oletyuksena hyvän näköiset, mulla on aina ollu openSusen kanssa fonttien kanssa pientä ongelmaa, en o ihan ollu tyytyväinen niiden rosoiseen ulkoasuun.

Gnome on ollut pidemmän aikaa askelen KDE:ta edellä kirjasinten pehmennyksessä, valitettavasti. KDE:ssa täytyy aina kokeilla yksitellen, mikä pehmennyksen määrä on paras omalla näytöllä, mutta Gnomessa homma toimii kerrasta.
Asensin kokeeksi susen Gnomen. Sama juttu fonttien kanssa. Lukuisista asetuskokeiluista huolimatta, ne ei näytä niin hyviltä kuin  Ubuntussa, Mandrivassa (KDE) tai sen forkeissa. Mulla on ollu aina näin. En ymmmärrä mistä se johtuu.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ubuntu dumppaa xserverin?
« Vastaus #12 : 04.05.2011 - klo:15:54 »

Lainaus
Ubuntun oma fonttiperhekkin on hyvännäköinen.

Olen samaa mieltä. Ilmeisesti sitä ei kuitenkaan ole lisensoitu avoimeksi niin, että sen voisivat muutkin ottaa käyttöönsä?
Omaan käyttöön sen saa tuolta: http://font.ubuntu.com/