Kirjoittaja Aihe: LibreOffice  (Luettu 59891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest158

  • Vieras
Vs: LibreOffice
« Vastaus #40 : 10.05.2012 - klo:22:48 »
No nysse tuli - siis uusittu/päivitetty LibreOffice - siis se 3.5-sarjalainen 3.5.3 openSUSE:llekin, ihan Susen omista lähteistä ladattavaksi ja stablena siis, vaikka joku supertietävänä itseään pitävä yritti aiemmin muuta näistä päivityksistä väittaakin.
No hän puhui enempi yleisesti Linuxeista tai oliko Debianista, kun ei lie niin hyvin openSUSE:n toiminnoista perillä...

Mistä tuo uusi LibreOffice oikein tuli? Ei sitä ainakaan päivityslähteessä ole.

Koodia: [Valitse]
jmp@phenom:~> zypper if libreoffice
Luetaan asennuslähteiden tietoja...
Luetaan asennettuja paketteja...


Tiedot kohteesta paketti libreoffice:

Asennuslähde: openSUSE Current updates
Nimi: libreoffice
Versio: 3.4.5.5-4.5.1
Arkkitehtuuri: x86_64
Toimittaja: openSUSE
Asennettu: Kyllä
Tila: ajan tasalla


Jos sitä ei löydy OSS-, NONOSS- tai Update-asennuslähteistä, niin kyse ei sillöin ole virallisesta päivityksestä. ;)

Lainaus
Muutama kk meni odotellessa, Ubuntulle tää taisi tulla yllättäen jo kuukausia sitten, niinkuin foorumillaan kertoivat ja saivat minutkin aiheesta täällä kyselemään, mutt turpiin lyötiin, niin kuin monesti ennenkin täällä, kun satun kyseleen hiukankin kriittisiksi jonkun ymmärtävin sävyin...  mutt hyvä näinkin

Saat vielä muutaman kuukauden odotella ennenkö tuo virallisesti openSUSEssa mukana on, openSUSEn versio on silloin kuitenkin jo 12.2

kyllä se on ihan päivityslähteissä näkyy: Yastilla normaalisti päivitin.  Ja näkyyhän se täälläkin http://download.opensuse.org/repositories/LibreOffice:/Stable/openSUSE_11.4/i586/

guest158

  • Vieras
Vs: LibreOffice
« Vastaus #41 : 10.05.2012 - klo:22:50 »
saivat minutkin aiheesta täällä kyselemään, mutt turpiin lyötiin, niin kuin monesti ennenkin täällä, kun satun kyseleen hiukankin kriittisiksi jonkun ymmärtävin sävyin...

Tuo ”turpiin lyönti” on kyllä ihan vain oma tulkintasi. Itse tulit hyvin kiivaasti vaatimaan palvelua, ja kun sinulle ystävällisesti yritettiin selittää Linux-jakelujen päivitysperiaatteita, rupesit mekastamaan.

Hienoa kuitenkin, jos yksi itkupotkuraivarihemmo on saatu tyytyväiseksi :)

taitaa ottaa koville, kun tuollaisia määritelmiä viljelet :D

minähän en mekastanut, vaan kysyin, ett millos tulee, kun ei silloin vielä näkynyt - siis liki kk Ubuntufoorumilla kerrotun julkistamispäivän jälkeen...
Aikas lapsellisia sun tulkintasi.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: LibreOffice
« Vastaus #42 : 11.05.2012 - klo:09:06 »
kyllä se on ihan päivityslähteissä näkyy: Yastilla normaalisti päivitin.  Ja näkyyhän se täälläkin http://download.opensuse.org/repositories/LibreOffice:/Stable/openSUSE_11.4/i586/

Ainakaan minä en sitä virallisista asennuslähteistä löydä.
Ja ilman ylimääräisen asennuslähteen lisäämistä sitä ei käyttöönsä saa.
 
Eli vielä kerran, jos pakettia ei löydy OSS, NON-OSS tai Update- asennuslähteistä, se ei kuulu varsinaiseen jakeluun. 

Kokeile antaa komento zypper if libreoffice ja tarkista mistä pakettisi on asennettu.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: LibreOffice
« Vastaus #43 : 17.05.2012 - klo:11:58 »
kyllä se on ihan päivityslähteissä näkyy: Yastilla normaalisti päivitin.  Ja näkyyhän se täälläkin http://download.opensuse.org/repositories/LibreOffice:/Stable/openSUSE_11.4/i586/

Ainakaan minä en sitä virallisista asennuslähteistä löydä.
Ja ilman ylimääräisen asennuslähteen lisäämistä sitä ei käyttöönsä saa.
 
Eli vielä kerran, jos pakettia ei löydy OSS, NON-OSS tai Update- asennuslähteistä, se ei kuulu varsinaiseen jakeluun. 

Kokeile antaa komento zypper if libreoffice ja tarkista mistä pakettisi on asennettu.


paketit olen as4entanut jo Stable LibreOffice Repository:stä, (http://download.opensuse.org/repositories/LibreOffice:/Stable/openSUSE_11.4/ ), jonka olen asennuslähteeksi vuosia sitten asettanut niistä ohjelmistoasennuslähteistä, joita openSUSE:n asennuksen jälkeen voi lisäillä eli siis ihan normaaleista ei mistään piilolähteistä.

Tämän jälkeen ihan normaalisti Ohjelmistohallinnasta löytyy tuo lähde, asennuslähtet-välilehdeltä kyseinen paikka.
Ei pitäisi olla sinun tasoiselle asiantuntijalle mitenkään outo paikka.

Eikä myöskään ihan mahdotonta pitäisi olla ko lähteestä löytyvä valintamahdollisuus:
Vaihda järjestelmäpaketit tämän asennuslähteen versioihin (Stable LibreOffice Repository)
...ja siellähän on tuo mainitsemani asennuspaketti odottamassa LibreOffice 3.5.3.2-1.1 -päivittäjiä

niin jokohan alkaisit löytää. Minä ainakin olen ko mahdollisuutta käyttänyt jo vuosia.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: LibreOffice
« Vastaus #44 : 17.05.2012 - klo:12:00 »

Eli vielä kerran, jos pakettia ei löydy OSS, NON-OSS tai Update- asennuslähteistä, se ei kuulu varsinaiseen jakeluun. 



guest158

  • Vieras
Vs: LibreOffice
« Vastaus #45 : 17.05.2012 - klo:12:07 »
eli käytät(te) vieläkin esim vanhoja Firefoxeja ettekä esim mun käyttämääni tietoturvafixattua 12.0xx -versiota...?
tai Cromen 19.0 -päivitystä, etc...

No omapa on asianne ja valintanne, jos haluatte saivarrella määritelmällä "ei kuulu varsinaiseen jakeluun" vaikka openSUSE tuota Libreofficeakin ihan itse jakaakin.

halusinpa vaan informoida muita käyttäjiä päivitysmahdollisuudesta

mutt Hyvää jatkoa teillekin ...'menneisyyden vangit'... ;)

Poissa tiger61

  • Jäsen
  • Viestejä: 362
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LibreOffice
« Vastaus #46 : 17.05.2012 - klo:12:37 »
eli käytät(te) vieläkin esim vanhoja Firefoxeja ettekä esim mun käyttämääni tietoturvafixattua 12.0xx -versiota...?
tai Cromen 19.0 -päivitystä, etc...
Kyllä tuo Firefox 12.0xx-versio löytyy JMP:n mainitsemasta UPDATE-asennuslähteestä!!! Ja Chrome ei tietääkseni ole koskaan jakeluun kuulunut, vaan se on pitänyt aina omasta asennuslähteestä erikseen asentaa ja sieltä siten myös päivittää.

Joten Nakki - ota asioista selvää ennenkuin heittelet kärkeviä kommentteja ilman totuuspohjaa - se olisi rakentavan keskustelun perusedellytys.
"Työkone":
OpenSuse Tumbleweed
Intel E8500, 4 Gt RAM, GeForce Quadro K4000, Samsung SyncMaster P2770HD, Samsung ML1675

"Viihdeyksikkö":
Win 10 - toistaiseksi Tidalin mastereiden vuoksi
Intel i5, 8 Gt RAM, LG 55"

Yhteydenpitoväline:
OnePlus 6

guest624

  • Vieras
Vs: LibreOffice
« Vastaus #47 : 17.05.2012 - klo:13:05 »
Ai juku kun on hyvää keskustelua...

guest158

  • Vieras
Vs: LibreOffice
« Vastaus #48 : 17.05.2012 - klo:13:47 »
eli käytät(te) vieläkin esim vanhoja Firefoxeja ettekä esim mun käyttämääni tietoturvafixattua 12.0xx -versiota...?
tai Cromen 19.0 -päivitystä, etc...
Kyllä tuo Firefox 12.0xx-versio löytyy JMP:n mainitsemasta UPDATE-asennuslähteestä!!! Ja Chrome ei tietääkseni ole koskaan jakeluun kuulunut, vaan se on pitänyt aina omasta asennuslähteestä erikseen asentaa ja sieltä siten myös päivittää.

Joten Nakki - ota asioista selvää ennenkuin heittelet kärkeviä kommentteja ilman totuuspohjaa - se olisi rakentavan keskustelun perusedellytys.


jahaa, kehiin astui uusi herjan heittäjä, joka lukee jmp:n viestit toisin kuin hän on kirjoittanut...

Kummallista nimittäin kun mun lukemassani JMP:n viestissä hän kyllä ilmaisee, ettei moista päivitystä löydy...
lainaus JMP:n viestistä: Mistä tuo uusi LibreOffice oikein tuli? Ei sitä ainakaan päivityslähteessä ole.

No mutt hyvä että muut löytävät tuon openofficen. Tuli mieleeni, ett JMP:n usein mainostama zypper taitaa olla osin rajoittunut toiminnoiltaan, jos ei löydä päivityksiä mitä Yast löytää ja näyttää...

Ja toiseksi kyllä minä tiedän, että Crome ei kuulu openSUSE-paketointiin, mutt FF:n päivityksiin ett sinä puolestasi ottanut kantaa. Se kun kyllä kuuluu paketointiin mukaan.

olen näitä Sussuja veivannut jo 10 vuotta sekä työssäni että vapaa-aikanani. Joten ehkä joidenkin muiden kannattais ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa kovasti vastaan vänkäämään. ...nimeämättä nyt kuitenkaan sen enempää sinua kuin jotain supertyyppejäkään...

ps. edit lisäys: ja eikös tässä nyt kuitenkin jutusteltu lähinnä openOfficesta...? se Cromehan oli vain lisä-esimerkki

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: LibreOffice
« Vastaus #49 : 17.05.2012 - klo:13:50 »
Kyllä tuo Firefox 12.0xx-versio löytyy JMP:n mainitsemasta UPDATE-asennuslähteestä!!!

->
Kummallista mun lukemassani JMP:n viestissä hän kyllä ilmaisee, ettei moista päivitystä löydy...
lainaus JMP:n viestistä: Mistä tuo uusi LibreOffice oikein tuli? Ei sitä ainakaan päivityslähteessä ole.

 ;D

Poissa tiger61

  • Jäsen
  • Viestejä: 362
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LibreOffice
« Vastaus #50 : 17.05.2012 - klo:14:32 »
jahaa, kehiin astui uusi herjan heittäjä, joka lukee jmp:n viestit toisin kuin hän on kirjoittanut...
mutt FF:n päivityksiin ett sinä puolestasi ottanut kantaa. Se kun kyllä kuuluu paketointiin mukaan.

olen näitä Sussuja veivannut jo 10 vuotta sekä työssäni että vapaa-aikanani. Joten ehkä joidenkin muiden kannattais ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa kovasti vastaan vänkäämään. ...nimeämättä nyt kuitenkaan sen enempää sinua kuin jotain supertyyppejäkään...

ps. edit lisäys: ja eikös tässä nyt kuitenkin jutusteltu lähinnä openOfficesta...? se Cromehan oli vain lisä-esimerkki
Ai herjasinko  - en mielestäni - mutta jos koit kirjoitukseni herjana, niin pyydän anteeksi. Itse olet välillä ottamassa hyvinkin kärkkäästi kantaa asioihin ja muiden keskustelijoiden näkemyksiin, mutta jos joku sitten sattuu välillä "oikaisemaan" kommenttejasi, niin otat heti siitä vahvasti itseesi.

Lueppa tuo edellinen viestini uudelleen - erityisesti kohta Firefox.

No otsikko keskustelulle on LibreOffice, mutta itseppäs vedit nuo "lisä-esimerkit" mukaan, joten kyllä mielestäni niihin voi keskustelussa ottaa kantaa. Vai eikö?
"Työkone":
OpenSuse Tumbleweed
Intel E8500, 4 Gt RAM, GeForce Quadro K4000, Samsung SyncMaster P2770HD, Samsung ML1675

"Viihdeyksikkö":
Win 10 - toistaiseksi Tidalin mastereiden vuoksi
Intel i5, 8 Gt RAM, LG 55"

Yhteydenpitoväline:
OnePlus 6

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: LibreOffice
« Vastaus #51 : 17.05.2012 - klo:14:41 »
jahaa, kehiin astui uusi herjan heittäjä, joka lukee jmp:n viestit toisin kuin hän on kirjoittanut...

Kummallista nimittäin kun mun lukemassani JMP:n viestissä hän kyllä ilmaisee, ettei moista päivitystä löydy...
lainaus JMP:n viestistä: Mistä tuo uusi LibreOffice oikein tuli? Ei sitä ainakaan päivityslähteessä ole.

Olisitko Nakki ystävällinen, ja kokeilisit antaa sen komennon jonka mainitsin.

joka siis oli:

Koodia: [Valitse]
zypper if libreoffice
ja liitä tuloste tänne näytille, niin voimme jatkaa tätä keskustelua niin että sinäkin ymmärtäisit sen.
Voit tietysti tehdä saman YaSTilla, mutta usko pois, se on zypper-komentoa käyttämällä huomattavasti helpompaa.

Lainaus
No mutt hyvä että muut löytävät tuon openofficen. Tuli mieleeni, ett JMP:n usein mainostama zypper taitaa olla osin rajoittunut toiminnoiltaan, jos ei löydä päivityksiä mitä Yast löytää ja näyttää...

YaST ja zypper käyttävät samaa libsatsolver-kirjastoa toimintoihinsa.
Kun poistat kaikki epäviralliset asennuslähteet, niin ei YaSTikaan löydä LibreOfficelle kertomaasi päivitystä

Lainaus
olen näitä Sussuja veivannut jo 10 vuotta sekä työssäni että vapaa-aikanani. Joten ehkä joidenkin muiden kannattais ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa kovasti vastaan vänkäämään. ...nimeämättä nyt kuitenkaan sen enempää sinua kuin jotain supertyyppejäkään...

Kokemusta  S.u.S.E:sta löytyy jo viime vuosituhannelta ;)
Edelleen, OBS on paketointi palvelu jossa kuka tahansa voi tehdä SUSEen paketteja.
Se että SUSElla työskentelevät kaverit jotka viralliseen jakeluun LibreOfficen tai Firefoxin paketteja tekevät, tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden uusiin versioihin, ei tee niistä virallisia.

Eli vielä kerran, jos päivitystä tai uutta versiota ei löydy OSS-, NONOSS- tai Update-asennuslähteistä niin se ei ole virallinen.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)