Kirjoittaja Aihe: openSUSE 11.3 julkaistu  (Luettu 15651 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #20 : 22.07.2010 - klo:07:39 »
Päivää kotvasta aikaa.

Päivitin kotiserverin (Dell optiplex GX270, P4 HT, 2G RAM) OpenSuse 11.1:stä 11.3:een käyttämällä zypperin jakelupäivitysominaisuutta, mustalta ruudulta ja näinä ohjeita mukaillen:

http://en.opensuse.org/SDB:System_upgrade

Plussana voi sanoa, että päivitys tapahtui eikä konetta tarvinnut herätellä millään rescue-cd:llä. Miinuspuolena mainittakoon, että päivitysyhteys oli merkillisen häiriöinen (10Gbit kaapelimodeemiyhteydellä!) ja ehkäpä jonka kuudes pakettilataus oli jollain tapaa vaikeuksissa. Päivityksen jälkeen Samban käyttäjätunnukset ja salasanat piti annostella uudestaan, joskin se oli Webminillä helppo homma, tunnusten vähäisen määränkin takia.

...muuten homma pelasi ihan ookoo. Näytönohjainajuriasioista en tiedä, koska tätä konetta ajetaan suurimman osan ajasta mustalla ruudulla ja X-sovelluksetkin suurimmilta osin muilla koneilla X-forwardin kautta.

En suosittele "zypper dup"-päivitystä, ellei tietysti asennuslähteenä ole omaan sisäverkkoon pystytetty paketti-repository.

EDIT: komento ' zypper dup --download "in-advance" ' eli pakettien lataus ennen päivitykseen ryhtymistä olisi varmasti ollut ihan jees, mutta tuo download-parametri ei toiminut 11.1:ssä.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #21 : 22.07.2010 - klo:12:30 »
En suosittele "zypper dup"-päivitystä, ellei tietysti asennuslähteenä ole omaan sisäverkkoon pystytetty paketti-repository.

EDIT: komento ' zypper dup --download "in-advance" ' eli pakettien lataus ennen päivitykseen ryhtymistä olisi varmasti ollut ihan jees, mutta tuo download-parametri ei toiminut 11.1:ssä.

Tuon DownloadInAdvance voi lisätä /etc/zypp/zypp.conf-tiedostoon.
Näin se on mulla ollut jo pidemmän aikaa ja olen sen avulla välttänyt latauksesta johtuvat ongelmat jo pidemmän aikaa.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #22 : 22.07.2010 - klo:14:34 »
Ai, hyvä tietää. Yleensähän tuolla on merkitystä lähinnä suurten päivitysten yhteydessä.

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #23 : 31.07.2010 - klo:23:18 »
Otin härkää sarvista ja päivitin 11.2 -> 11.3 versioon.

Itseäni kommentoiden, että kyllä taas olin helkkarin tyhmä kun menin hyvin toimivan
11.2 version päivittämään uudempaan  >:(

Näyttö on edelleen surkeassa jamassa, eikä edes skype toimi kunnolla.

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #24 : 01.08.2010 - klo:11:49 »
Otin härkää sarvista ja päivitin 11.2 -> 11.3 versioon.

Itseäni kommentoiden, että kyllä taas olin helkkarin tyhmä kun menin hyvin toimivan
11.2 version päivittämään uudempaan  >:(

Näyttö on edelleen surkeassa jamassa, eikä edes skype toimi kunnolla.

Muille en viitsis enää tästä edes kommentoida, mutt ku sattu tuttu nimimerkki monen vuoden ajalta, niin tulkoon 'sanotuksi' kuten useampaan kertaan ennenkin, ett minä - siis minä itte ;) - en oo kokemastasi syystä enää piiiiiitkiiin aikoihin suostunut päivittämään uuteen versioon, EN! Toki uusi kovalevy on kustannus, mutt ei kai kauhian iso. Siksi mulla on noita aiempia versioita sisältäviä levyjä tossa pinossa useampikin ...jos vaikka joskus tulis tarve etsiä niiltä jotain vanhaa tai peräti iki-vanhaa tietoa, kun tota serveriäkään en oo saanut aikaiseksi laittaa pystyyn itelleni, monista aikomuksistani huolimatta.

Moni asia se vaan pitää 'oppia' kantapään kautta ...ja joskus jopa useampaankin kertaan... ;)

Nytkin tossa on uusi levy odottamassa, ett saisivat noita virheittän fixattua ensin pois alta

guest839

  • Vieras
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #25 : 01.08.2010 - klo:12:14 »
Päivitys ei minullakaan mennyt nappiin mutta täysin uusi asennus toimii hyvin.
Vanha kotikansiokin löytyi uuden vierestä eli kaikki tiedostot tallessa.
Mokkula toimi suoraan, näyttö, kamera, puhelin, tikku, printteri myös.
Paras Suse versio tähän asti Gnome versiona.
Paria multimedia softaa lukuunottamatta joista muualla foorumilla juttua kaikki minulle tärkeä toimii, ne ei kyllä ole ennenkään toimineet Susessa minulla, sen takia täytyy pitää Ubuntu koneetta missä ne toimii.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #26 : 01.08.2010 - klo:12:49 »
Väittäisin että 90% ongelmista johtuu vanhoista määrityksistä.
Päivitys onnistuu, mutta vanhat kotihakemiston sälät sotkee asennuksen.
Uuden käyttäjän luominen ratkaisisi lähes kaikki ongelmat.

Paria multimedia softaa lukuunottamatta joista muualla foorumilla juttua kaikki minulle tärkeä toimii, ne ei kyllä ole ennenkään toimineet Susessa minulla, sen takia täytyy pitää Ubuntu koneetta missä ne toimii.

Laita bugi-raportti paketoijalle, jos sellaista et vielä ole tehnyt, ilman sitä paketin tekijä ei tiedä ongelmista.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #27 : 03.08.2010 - klo:08:04 »
Olen jumittunut uudelleen asennuksessa "päivitys" !
Ja tuosta ei homma etene, enkä ole keksinyt vielä ratkaisua.
Jos joku osaa jotain vinkkiä antaa tuon kuvan perusteella, olisin melkein ikionnellinen  ;)

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #28 : 03.08.2010 - klo:08:29 »
Olen jumittunut uudelleen asennuksessa "päivitys" !
Ja tuosta ei homma etene, enkä ole keksinyt vielä ratkaisua.
Jos joku osaa jotain vinkkiä antaa tuon kuvan perusteella, olisin melkein ikionnellinen  ;)

Tarjoan uudelleen sitä toimivaa vaihtoehtoa, joka tosin saattaa maksaa jonkun kympin eli tee uudelle tai jollekin käyttämättömäksi jääneelle levylle kokonaan UUSI ASENNUS.

Unohda moinen päivitys.

Tosin sen 'jymähtäminenkin' voi olla vaan väliaikainen juttu, vaikka veisikin runsaastikin aikaa.
Onhan täälläkin useampi kertonut päivityksen kestäneen tuntitolkulla - siis useita tunteja - jopa 10:stä taisi joku mainita.

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #29 : 03.08.2010 - klo:09:31 »
Unohda moinen päivitys.

Liian työlästä tehdä puhdas asennus, on niin paljon erikoisvirityksiä että niiden
toimintaan saattaminen voi viedä päiviä !
Nyt tässä on tullut kohta paripäivää 5min välein aukko tärkeään säätietokantaan.

Myöskään pakitus 11.3 --> 11.2 versioon ei onnistu, silloin tulee ilmoitus että
ympäristönvaihto EI ONNISTU..vaikka olen esimerkiksi tyhjentänyt /boot hakemiston kokonaan
ennen kuin 11.2 versiota olen yrittänyt takaisin asentaa..

Kyl mun hermot vielä päivän, tai pari kestää tätä asennuspiinaa  :)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #30 : 03.08.2010 - klo:09:42 »
Unohda moinen päivitys.

Liian työlästä tehdä puhdas asennus, on niin paljon erikoisvirityksiä että niiden
toimintaan saattaminen voi viedä päiviä !
Nyt tässä on tullut kohta paripäivää 5min välein aukko tärkeään säätietokantaan.

Myöskään pakitus 11.3 --> 11.2 versioon ei onnistu, silloin tulee ilmoitus että
ympäristönvaihto EI ONNISTU..vaikka olen esimerkiksi tyhjentänyt /boot hakemiston kokonaan
ennen kuin 11.2 versiota olen yrittänyt takaisin asentaa..

Kyl mun hermot vielä päivän, tai pari kestää tätä asennuspiinaa  :)


Missä kohtaan tuo tarkalleen tulee. Joko olet siis päivittänyt kaikki paketit vai oletko vasta käynnistämässä asennusta?

Oletko kokeillut korjaavaa asennusta 11.3 11.2 levyltä?
« Viimeksi muokattu: 03.08.2010 - klo:13:08 kirjoittanut harmie »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #31 : 03.08.2010 - klo:13:06 »
korjaustoimintoa ei mukana enää ole :(
suosittelen seuraavaa: luo uusi käyttäjä, näin vanhat määritykset ei häiritse päivitystä. toki tuo pitäisi tehdä ennen päivityksen aloittamista.

kommentoin lisää kun pääsen koneelle.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #32 : 03.08.2010 - klo:13:09 »
korjaustoimintoa ei mukana enää ole :(
suosittelen seuraavaa: luo uusi käyttäjä, näin vanhat määritykset ei häiritse päivitystä. toki tuo pitäisi tehdä ennen päivityksen aloittamista.

kommentoin lisää kun pääsen koneelle.

joo mulla tuli typo tossa. Tarkoitin palauttamista 11.2 versioon korjaavalla asennuksella.

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.3 julkaistu
« Vastaus #33 : 03.08.2010 - klo:13:20 »
korjaustoimintoa ei mukana enää ole :(

Huomasin tuon myös, pelkkä root konsoli enää jälellä.

Mutta olen oikeastaan pirun onnellinen  :)

Sain kun sainkin taas koneen toimimaan tällä SuSe 11.3 versiolla !
Asentelin päivityksen uudestaan ja valitsin sitten vielä jonkin verran paketteja jotka pakotin uusimaan.

Nyt asensin vielä zypperin kanssa kaikki päivitykset mitä oli saatavilla.

Tälläinen herja kuitenkin edelleen tuli ?

Asennetaan: MozillaFirefox-3.6.8-0.1.1 [valmis]
rpm-lisätuloste:
Error in file "/usr/share/applications/kde4/kfontview.desktop": "fonts/package" is an invalid MIME type ("fonts" is an unregistered media type)
Warning in file "/usr/share/applications/nautilus-folder-handler.desktop": usage of MIME type "x-directory/gnome-default-handler" is discouraged ("x-directory" is an old media type that should be replaced with a modern equivalent)
Warning in file "/usr/share/applications/nautilus-folder-handler.desktop": usage of MIME type "x-directory/normal" is discouraged ("x-directory" is an old media type that should be replaced with a modern equivalent)
Error in file "/usr/share/applications/kde4/kfontview.desktop": "fonts/package" is an invalid MIME type ("fonts" is an unregistered media type)
Warning in file "/usr/share/applications/nautilus-folder-handler.desktop": usage of MIME type "x-directory/gnome-default-handler" is discouraged ("x-directory" is an old media type that should be replaced with a modern equivalent)
Warning in file "/usr/share/applications/nautilus-folder-handler.desktop": usage of MIME type "x-directory/normal" is discouraged ("x-directory" is an old media type that should be replaced with a modern equivalent)