Kirjoittaja Aihe: OPENsuse 11.2 ongelma  (Luettu 13478 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

guest1136

  • Vieras
OPENsuse 11.2 ongelma
« : 24.01.2010 - klo:17:31 »
Terve kaikille!  Tosiaan asensin koneeseeni OPENsuse 11.2 ja ensimmäinen ongelma ilmaantui heti :-(
Verkkoyhteyttä ei ole? Koneeni on/oli asennuksen ajan netissä kiinni jotta päivitykset onnistuisivat asennuksen aikana.
Koneen uudelleen käynnistyksen jälkeen huomautusalueella ilmoitus että verkkoyhteyttä ei ole!
Noh ajattelin että täytyy varmaan käsin yrittää asentaa se, vaan eipä onnistu!
En pääse kirjautumaan pääkäyttäjänä sisään! HUH mikä avuksi?
Koneeni on Fujitsu Siemens A1650G läppäri!

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #1 : 24.01.2010 - klo:17:41 »
Jos käytit oletusasetuksia asennuksessa pitäisi pääkäyttäjän salasana olla sama kun sinun oman käyttäjän salasana.

Yritätkö siis käyttää langatonta vai langallista nettiä?

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #2 : 24.01.2010 - klo:17:48 »
Langallista yhteyttä ja salasanat ei toiminu (siis samat)
Langatonta en edes yritä saada päälle koska ubuntun kanssa olen sitä jo yrittänyt ja todennut että ei toimi  ::)
Ja mä teen aina asennukset oletuksilla ensin  :)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #3 : 24.01.2010 - klo:18:01 »
Mitä sinulla sanoo tämä komento
Koodia: [Valitse]
/sbin/ifconfig

Lisäksi onnistuuko tämä sillä sinun käyttäjän salasanalla? Jos onnistuu niin laita anna komento ja irroita verkkopiuha ja laita takaisin. Mitä tulee lokiin
Koodia: [Valitse]
sudo tail -f /var/log/messages

Lisäksi voisit laittaa tämän tulosteen kanssa sen jälkeen kun olet laittanut piuhan takaisin kiinni.
Koodia: [Valitse]
dmesg | tail

Tuosta pääkäyttäjästä en oikein tiedä kun itse aina määritän sille oman salasanan. Ehkäpä joku toinen osaa auttaa siinä. Sitä kyllä tarvitaan kun asetuksia halutan muuttaa tai päivityksiä tehdessä.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #4 : 24.01.2010 - klo:18:06 »
Langatonta en edes yritä saada päälle koska ubuntun kanssa olen sitä jo yrittänyt ja todennut että ei toimi  ::)
Tuo sinun langaton kortti pitäisi toimia windows ajureilla käyttäen ndiswrapperia
http://www.linlap.com/wiki/fujitsu+amilo+a1650g

"The Broadcom wireless controller included with the in the Amilo A1650G does not have any native drivers for Linux. Due to this you will need to install the ndiswrapper module. Installation instructions which you can follow are available on our Configuring the ndiswrapper module guide. The windows driver to use with ndiswrapper are available on the Fujitsu website."

Tässä pari linkkiä jossa asennusohjeita
http://en.opensuse.org/Ndiswrapper

http://www.linwik.com/wiki/configuring+the+ndiswrapper+module+for+wireless+controllers+without+native+linux+drivers+in+suse-opensuse+11.0

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #5 : 24.01.2010 - klo:18:18 »
No hemmetti mun täytyy ajaa suse uudestaan koneeseen ja kokeilla noilla sun ohjeilla!  Kiitos jo etukäteen!  Jos ei toimi niin tulen kysymään lisää ohjeita ja jos toimii niin tulen kiittelemään uudestaan  :D

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #6 : 24.01.2010 - klo:18:24 »
No hemmetti mun täytyy ajaa suse uudestaan koneeseen ja kokeilla noilla sun ohjeilla!  Kiitos jo etukäteen!  Jos ei toimi niin tulen kysymään lisää ohjeita ja jos toimii niin tulen kiittelemään uudestaan  :D
No ei sitä uudelleen pitäisi joutua asentamaan. Tosin jos et ole vielä mitään kerennyt säätämään niin eihän siihen kauan mene.

Ota tässä kohtaa rasti pois kohdasta "Käytä tätä salasanaa järjestelmän ylläpitoon" Tällöin sinulle tulee erillinen pääkäyttäjän salasana.
http://opensuse.fi/Asennusopas_openSUSE_11.2#Luo_uusi_k.C3.A4ytt.C3.A4j.C3.A4

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #7 : 24.01.2010 - klo:18:38 »
   Tätä piti kysyä!  Kun mun koneeseen kelpaa vaan toi lvm pohjainen?
Jos asennan osiointipohjaisen niin se ilmoitaa käynnistyksessä että swap5 ei löydy  ??? 

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #8 : 24.01.2010 - klo:18:41 »
Mä asennan ton susen tähän ubuntun rinnalle niin voin vaihdella edes takaisin ja kysellä ohjeita ja laittaa tietoja noista komennoista!

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #9 : 24.01.2010 - klo:18:45 »
   Tätä piti kysyä!  Kun mun koneeseen kelpaa vaan toi lvm pohjainen?
Jos asennan osiointipohjaisen niin se ilmoitaa käynnistyksessä että swap5 ei löydy  ??? 
Ilmeisesti sinulla on jotain ubuntun osiota siellä sekoittamassa.

Kyllä se osiontipohjainenkin toimii. Valitse se ja paina "muokkaa osiomääritystä..."

Siellä poista sieltä se swap5 osio käytöstä jos siellä sellainen näkyy. Ole tarkkana siellä jos sinulla on samalla koneella ubuntu, että et vahingossa asenna sen päälle tai poista mitään ubuntun osioita.

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #10 : 24.01.2010 - klo:18:54 »
Ok kiitos!  Alan asentaa sitä nyt, joten olen hetken poissa  :D

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #11 : 24.01.2010 - klo:21:29 »
En pääse kirjautumaan pääkäyttäjänä sisään! HUH mikä avuksi?
Piti ihan asentaa testi mielessä tuo 11.2 ilman erillistä pääkäyttäjää.

Kyllä minulla toimi kaikki ihan normaalisti sillä normikäyttäjän salasanalla.


Mitä tarkalleen ottaen tarkoiti tuolla kirjautumisella? Ei sinun tarvitse, eikä edes pidä kirjautua työpöytäympäristöön pääkäyttäjänä. Ollessasi kirjautuneena omana käyttäjänäsi pääset kyllä käyttämään kaikkia pääkäyttäjälle tarkoitettuja työkaluja antamalla sen salasanan.

Eli graafiset työkalut löytyy yast:sta. ja komentorivillä pääset pää käyttäjäksi antamalla su tai sudo komennon

esimerkki su-komennosta
Koodia: [Valitse]
su
/etc/init.d/ssh start

sama sudo-komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/ssh start

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #12 : 24.01.2010 - klo:22:13 »
No niin!  Neljä kertaa asennuksen tehneenä ja lievän v...tuksen saaneena lopetan asentelun tältä päivältä  :'(
Totta!  Neljä kertaa asensin ja kertaakaan en saanut susea edes käyntiin!
Tarkistin levypolton, se oli kunnossa.  Tarkistin koneen osien toimivuuden, kaikki kunnossa.
Mitäs nyt  ???  Huomenna lataan susesta jonkun muun version ja kokeilen sillä! 
Vaikkakin yksi kysymys olisi vielä, miten suse asennetaan ubuntu studion rinnalle?  Kaksi kertaa koitin, enkä onnistunut siinäkään  :-X
Mulla on vaikeuksia ymmärtää tätä koska kun laitan Ubuntu studion levyn koneeseen ja asennan niin se menee ongelmitta ja kaikki toimii  ;D
Ehdotuksia?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #13 : 24.01.2010 - klo:22:23 »
No niin!  Neljä kertaa asennuksen tehneenä ja lievän v...tuksen saaneena lopetan asentelun tältä päivältä  :'(
Totta!  Neljä kertaa asensin ja kertaakaan en saanut susea edes käyntiin!
Tarkistin levypolton, se oli kunnossa.  Tarkistin koneen osien toimivuuden, kaikki kunnossa.
Mitäs nyt  ???  Huomenna lataan susesta jonkun muun version ja kokeilen sillä! 
Vaikkakin yksi kysymys olisi vielä, miten suse asennetaan ubuntu studion rinnalle?  Kaksi kertaa koitin, enkä onnistunut siinäkään  :-X
Mulla on vaikeuksia ymmärtää tätä koska kun laitan Ubuntu studion levyn koneeseen ja asennan niin se menee ongelmitta ja kaikki toimii  ;D
Ehdotuksia?

Onhan sinulla varmasti openSUSE:lle oma osio?

Meneekö asennus läpi, mutta boottaus ei toimi jos näin niin minne asensit grub:n (käynnistyslataajan)?

Tuleeko sinulle ubuntun käynnistyksen lataaja kun buuttaat?

Ei noita asennuksia voi verrata, koska ubuntun asennat "tyhjään" koneeseen ja openSUSEn taas yrität asentaa siihen rinnalle...

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #14 : 24.01.2010 - klo:22:31 »
Kaksi viimeistä asennusta tein tyhjälle levylle  :)
Asennus menee läpi ilman mitään herjauksia yms....
Kun käynnitän koneen:
Suse alkaa lataamaan itseään, latauskuva tulee ruutuun ja palkki osoittaa latautumista tasan U-kirjaimen puoliväliin asti, sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Kun käynnistän vikasieto tilaan (teksti tila)  Niin ei ilmoita virheistä siellä  :o
lataus näyttää kaiken mitä ladataan ja ajetaan ja kaikkien perässä lukee OK tai Käynnissä.  Hämmentävää!

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #15 : 24.01.2010 - klo:22:38 »
Kaksi viimeistä asennusta tein tyhjälle levylle  :)
Asennus menee läpi ilman mitään herjauksia yms....
Kun käynnitän koneen:
Suse alkaa lataamaan itseään, latauskuva tulee ruutuun ja palkki osoittaa latautumista tasan U-kirjaimen puoliväliin asti, sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Kun käynnistän vikasieto tilaan (teksti tila)  Niin ei ilmoita virheistä siellä  :o
lataus näyttää kaiken mitä ladataan ja ajetaan ja kaikkien perässä lukee OK tai Käynnissä.  Hämmentävää!

koita antaa käynnistyslataajalle parametriksi.
acpi=off

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #16 : 24.01.2010 - klo:22:43 »
Käynnistys lataajalle? 
Anteeksi tyhmyyteni mutta mihin toi muutetaan jos asennan huomenna uudestaan?
Huomasin yhden PIKKU seikan äsken kun katoin asennuslevyn kansioita, openSUSE 11.2_64bit
Mun kone on kyllä 64 bit mutta meniskö 32 helpommin sisään?
Mielestäni olen ladannut 32 bittisen mutta tiedostot levyllä näyttävät 64 bittistä

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #17 : 24.01.2010 - klo:22:51 »
Käynnistys lataajalle?  
Anteeksi tyhmyyteni mutta mihin toi muutetaan jos asennan huomenna uudestaan?
Huomasin yhden PIKKU seikan äsken kun katoin asennuslevyn kansioita, openSUSE 11.2_64bit
Mun kone on kyllä 64 bit mutta meniskö 32 helpommin sisään?
Mielestäni olen ladannut 32 bittisen mutta tiedostot levyllä näyttävät 64 bittistä
Tuohon käynnistysvalinnat riville.
http://opensuse.fi/Tiedosto:Kuva2_112.png

Jos kone on 64 bit niin kannattaa asentaa 64 bittinen. Kyllä sen 32 bittisen pitäisi mennä sisään ihan samanlailla.

EDIT: Taitaa löytyä myös ton F5 painikkeen takaa.

guest1136

  • Vieras
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #18 : 24.01.2010 - klo:23:07 »
Hienoa kun jaksat opastaa minua ja muita ihmisiä täällä!! 
Mun täytyy huomenna kokeilla asentaa uudestaan toi suse ja katsoa täältä ohjetta!  Mä listaan sulle huomenna noi /sbin/ifconfig ja muut jutut jos en saa nettiä toimimaan! 
Todella suuri KIITOS sulle tähän astisesta avusta!  Menen lepuuttamaan hermoja travianin puolelle!
Huomiseen  :)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OPENsuse 11.2 ongelma
« Vastaus #19 : 25.01.2010 - klo:09:04 »
Kaksi viimeistä asennusta tein tyhjälle levylle  :)
Asennus menee läpi ilman mitään herjauksia yms....
Kun käynnitän koneen:
Suse alkaa lataamaan itseään, latauskuva tulee ruutuun ja palkki osoittaa latautumista tasan U-kirjaimen puoliväliin asti, sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Kun käynnistän vikasieto tilaan (teksti tila)  Niin ei ilmoita virheistä siellä  :o
lataus näyttää kaiken mitä ladataan ja ajetaan ja kaikkien perässä lukee OK tai Käynnissä.  Hämmentävää!

Painamalla esc-painiketta näet mitä siellä taustalla tapahtuu ja mihin kohtaan jumittuu.