Tällasesta päivityksestä on ollut ihan hiljattainkin täällä puhetta, kun vastasin jollekin asiasta etukäteen (?) kysyneelle, että en minä ainakaan suosittele päivittämistä, vaan ehdottomasti ns puhdasta asennusta, koska sitä vanhaa kauhnaa, joka sotkee toimintoja, jää aina mukaan päivityksissä.
No joku 'kuittaisi' kommenttini, ett riittää kun home-hakemistosta poistaa .kde:n... No mitäs minä, vanha ihminen, siitä sitt sen enempää väittelemään, kun kerran nuoremmat 'tietää' paremmin... Mutt kohan muistutin oman vähäisen, ~10 v, _käyttäjä_-kokemukseeni vedoten.
Kyse on tasan samoista ongelmista joihin käyttäjät ovat törmänneet kun ovat päivittäneet KDE4/OO.org jne. ohjelmistoja uusimpiin versioihin.
Päivitys itsessään on harvemmin ongelma, ongelmaksi muodostuu lähes aina käyttäjän ajatus päivityksestä.
Alla on kohtia joihin kaipaisin vielä apuja:
Ei taida johtua palomuurista, 1.4 versiolla soitti sambat hyvin
Muista nyt että päivitit järjestelmän
Tietyt asetukset ovat saattaneet muuttua.
- Järjestelmän suorituskyvyn valtontaikkunassa prosessittaulussa prosessit välkyy eikä sitä voi lukea ollenkaan
Onko käytössä työpöytätehosteet?
Välkkyikö prosessi taulu testikäyttäjällä?
- E160E mokkula ei toimi networkmanagerin kautta.
Just tänään oli kommentointia openSUSEn maililistalla verkon toimimattomuudesta(kyse ei ollut mokkulasta, mutta kuitenkin).
Tietyissä tapauksissa oli auttanut että /etc/resolv.conf-tiedostoon oli lisätty seuraava rivi
nameserver 127.0.0.1Mistähänpäin noita asetusvirheitä kannatais alkaa etsimään?
Itse tekisin näin, jos kerran testikäyttäjä toimii. Kirjautuisin testikäyttäjänä, poistaisin YaSTin kautta oman käyttäjätunnukseni (mutta EN TUHOAISI kotihakemistoa)
Konsolissa root-käyttäjänä siirtäisin vanhan kotihakemiston uudelle nimelle komentamalla
mv /home/vanhatunnus /home/vanhatunnus_old
Tämän jälkeen loisin YaSTilla vanhan käyttäjätunnuksen uudelleen.
Kirjautuisin vanhalla tunnuksellani, ja siirtäisi kaikki tarpeelliset kamat uuteen kotihakemistoon vanhasta kotihakemistosta.