Kirjoittaja Aihe: Home-osio  (Luettu 22177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Home-osio
« Vastaus #40 : 26.11.2009 - klo:09:44 »
riitta@linux-dwae:~> find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
riitta@linux-dwae:~> su
Salasana:
linux-dwae:/home/riitta # find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
find: "/root/.thunderbird/": Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
linux-dwae:/home/riitta #

Ei vaikutusta sama teksti tulee.
Täytyykö tämä Suse taas asentaa uudestaan ton takia?

Kun sulla on tuo tilde ja / tuossa komennossa, jonka ajat roottina, niin se hakee sitä /root/.thunderbird/ -kansiosta, vaikka oletkin /home/riitta kansiossa. Mitäs jos ajat rootina komennon
Koodia: [Valitse]
find /home/riitta/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
Mutta kyllä kait tuon pitäisi toimia ihan käyttäjänä, mikäli vain ollaan omassa kotikansiossa.



Mikäli sähköposti on asetettu IMAP-protokollalla, on kohtuullisen yksinkertaista asettaa sähköpostitili ihan alusta uuteen koneeseen, paitsi jos käytössä on ollut koko liuta erilaisia suotimia ja kansioita, joita ei palvelinpäässä ole.
Mikäli taas on käytetty POP-protokollaa, homma on julmetunmoinen, mikäli sähköpostiviestejä on paljon. Mutta toisaalta, olisipa hyvä tilaisuus vaihtaa IMAP:iin. (On aika vähänlaisesti syitä käyttää POP-protokollaa...)

Kontaktiluettelon saa tiedostoon, joka lienee helppo siirrettävä. Löytynee thunderbirdistä jostain valikosta kohta vie tai export. Voipi olla, että myös asetukset voi exportata, en tiä kun en käytä thunderbirdiä.
Jos vaihdat root-oikeudet pelkästää komennolla su niin ei se hakemisto miksikään muutu.

Vasta jos käytät komentoa su - muuttuu hakemisto, käyttäjän aliakset ja muut "asetukset"

Kuten tuosta Noblen vastauksestakin näet ei hakemisto muutu miksikään kun käytti komentoa su.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Home-osio
« Vastaus #41 : 26.11.2009 - klo:10:04 »
Poistin valokuvakansion, nyt on siirrettävää 6Gt. Nyt koitin kopsata sitä tikulle, jonka muutin ext3 muotoon. Edelleen ei pysty kopioimaan kaikkia tiedostoja ja täytyy tehdä
roottina, muuten ei kopsaa ollenkaan.

Miten nuo ip:t taas selvitettiin? Eli mikä on tuo koneen ip?
Koodia: [Valitse]
/sbin/ipconfig
Onko ne koneet verkossa? Jos on niin kopiomalla scp:llä homma hoituu hetkessä.

guest624

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #42 : 26.11.2009 - klo:10:36 »
riitta@linux-dwae:~> find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
riitta@linux-dwae:~> su
Salasana:
linux-dwae:/home/riitta # find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
find: "/root/.thunderbird/": Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
linux-dwae:/home/riitta #

Ei vaikutusta sama teksti tulee.
Täytyykö tämä Suse taas asentaa uudestaan ton takia?

Kun sulla on tuo tilde ja / tuossa komennossa, jonka ajat roottina, niin se hakee sitä /root/.thunderbird/ -kansiosta, vaikka oletkin /home/riitta kansiossa. Mitäs jos ajat rootina komennon
Koodia: [Valitse]
find /home/riitta/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
Mutta kyllä kait tuon pitäisi toimia ihan käyttäjänä, mikäli vain ollaan omassa kotikansiossa.



Mikäli sähköposti on asetettu IMAP-protokollalla, on kohtuullisen yksinkertaista asettaa sähköpostitili ihan alusta uuteen koneeseen, paitsi jos käytössä on ollut koko liuta erilaisia suotimia ja kansioita, joita ei palvelinpäässä ole.
Mikäli taas on käytetty POP-protokollaa, homma on julmetunmoinen, mikäli sähköpostiviestejä on paljon. Mutta toisaalta, olisipa hyvä tilaisuus vaihtaa IMAP:iin. (On aika vähänlaisesti syitä käyttää POP-protokollaa...)

Kontaktiluettelon saa tiedostoon, joka lienee helppo siirrettävä. Löytynee thunderbirdistä jostain valikosta kohta vie tai export. Voipi olla, että myös asetukset voi exportata, en tiä kun en käytä thunderbirdiä.
Jos vaihdat root-oikeudet pelkästää komennolla su niin ei se hakemisto miksikään muutu.

Vasta jos käytät komentoa su - muuttuu hakemisto, käyttäjän aliakset ja muut "asetukset"

Kuten tuosta Noblen vastauksestakin näet ei hakemisto muutu miksikään kun käytti komentoa su.

Niin, mutta se tilde siinä hakemistopolun edessä = kotihakemisto. Rootin kotihakemisto on /root/

On aivan yhdentekevää, missä hakemistossa olet. Kun kirjoitat komentoriville vaikkapa cd ~/Työpöytä, menet poikkeuksetta kansioon /home/TUNNUKSESI/Työpöytä.

Katso vaikka mistä seuraavat komennot eivät löydä kansiota .thunderbird
Koodia: [Valitse]
minä@polo-PC:~> find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
find: "/home/minä/.thunderbird/": Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
minä@polo-PC:~> su
Salasana:
polo-PC:/home/minä # find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
find: "/root/.thunderbird/": Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
polo-PC:/home/minä #

Kansio ei todellakaan vaihtunut tässä välissä, mutta kummastipa tuo yritti pääkäyttäjänä etsiä kansiota /root/.thunderbird.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Home-osio
« Vastaus #43 : 26.11.2009 - klo:12:26 »
Niin, mutta se tilde siinä hakemistopolun edessä = kotihakemisto. Rootin kotihakemisto on /root/

On aivan yhdentekevää, missä hakemistossa olet. Kun kirjoitat komentoriville vaikkapa cd ~/Työpöytä, menet poikkeuksetta kansioon /home/TUNNUKSESI/Työpöytä.

Katso vaikka mistä seuraavat komennot eivät löydä kansiota .thunderbird
Koodia: [Valitse]
minä@polo-PC:~> find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
find: "/home/minä/.thunderbird/": Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
minä@polo-PC:~> su
Salasana:
polo-PC:/home/minä # find ~/.thunderbird/ -name lock -exec rm {} \;
find: "/root/.thunderbird/": Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
polo-PC:/home/minä #

Kansio ei todellakaan vaihtunut tässä välissä, mutta kummastipa tuo yritti pääkäyttäjänä etsiä kansiota /root/.thunderbird.
Joo olet oikeassa en tuota niin tarkkaan miettinyt.

Ne aliakset säilyy, mutta se on sitten ihan toinen juttu.

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #44 : 27.11.2009 - klo:00:35 »
En osaa oikein näitä viestin kopiointijuttuja niin että ne tulis noin laatikoihin,
mutta käytän leikkaa ja liimaa systeemiä.

Mikäli sähköposti on asetettu IMAP-protokollalla, on kohtuullisen yksinkertaista asettaa sähköpostitili ihan alusta uuteen koneeseen, paitsi jos käytössä on ollut koko liuta erilaisia suotimia ja kansioita, joita ei palvelinpäässä ole.
Mikäli taas on käytetty POP-protokollaa, homma on julmetunmoinen, mikäli sähköpostiviestejä on paljon. Mutta toisaalta, olisipa hyvä tilaisuus vaihtaa IMAP:iin. (On aika vähänlaisesti syitä käyttää POP-protokollaa...)

Nyt on niin että tuossa vanhassa koneessa on pop-protokolla eikä siitä nyt miksikään muutu.
Ne sähköpostiosoitteet ja sähköpostit on nyt siitä saatava tähän koneeseen.

Niin se vielä että rupesin asentamaan Susea uusiksi. En saanut enää millään Tunderbirdiä käynnistymään. Katotaan nyt kuinka käy.

Minä ihmettelen miksi se voi olla julmetunmoinen?
Käytin XP:tä monia vuosia, tai siitä saakka kun se tuli, eikä siinä homma ollut kummonenkaan
Yksi tiedosto vain jemmaan ja XP.n uusi asennus ja sitten Tunderbirdin asennus ja se kopsattu tiedosto takaisin ja kaikki pelas kuin ennenkin. Miksi se tässä Susessa tuntuu olevan täysin mahdotonta, vaikka tiedosto on olemassa vanhassa koneessa?
Aina täällä sanotaan että home-kansio jemmaan ja siinä kaikki.
Ja mulla käy niin että kun yritän sitä kopsata niin joko oikeudet ei riitä tai joitain tiedostoja ei pysty lukemaan/kirjoittamaan.

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #45 : 27.11.2009 - klo:00:41 »
Onko ne koneet verkossa? Jos on niin kopiomalla scp:llä homma hoituu hetkessä.

On koneet verkossa. Kerros nyt yksityiskohtaisesti miten tuo scp onnistuu?
Joutuuko asentamaan jotain koneille, mites palomuuri ja muut?

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #46 : 27.11.2009 - klo:01:04 »
Nyt asensin Susen uusiksi, mutta ei mitään vaikutusta, thunderbirdin käynnistyksessä tulee sama ilmoitus.

Koitin poistaa tuota thunderbirdin asetustiedostoa, mutta sitä ei pysty poistamaan?
Sain sen nimettyä uudelleen ja sitten thunderbird käynnistyi.

Miten saan pois tuon riitta kansion, eli käyttäjän kaikki tiedostot, jos vaikka
jollain ilveellä sais ne tosta vanhasta koneesta kopsattua.
Kaikki mitä tekee niin oikeudet ei riitä.

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #47 : 27.11.2009 - klo:01:08 »
/sbin/ipconfig

Ton kun kirjoittaa konsoliin niin tulee vastaus
tiedostoa tai hakemistoa ei ole.

Eli miten sen ip:n sai selville?

Katsoin tuon sbin kansion, eikä siellä ollut edes ohjelmaa nimeltä ipconfig, vain
pelkkä ip?

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Home-osio
« Vastaus #48 : 27.11.2009 - klo:05:45 »
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #49 : 27.11.2009 - klo:07:02 »
Yöllä lukee pieleen, vaikka kuinka katsoo.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Home-osio
« Vastaus #50 : 27.11.2009 - klo:07:30 »
Yöllä lukee pieleen, vaikka kuinka katsoo.
Ei kyllä se olin minä kun olin laittanut väärin. Ilmeisesti liikaa wintaasa näprännyt samanapäivänä  :o

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #51 : 27.11.2009 - klo:07:41 »
Nyt koitan tätä scp-systeemiä.
Kirjoitin.
scp riitta@192.168.11.65:/home/riitta /home

Tarkoitus oli vanhalta koneelta kopsata riitta-hakemisto uuden koneen riitta-hakemiston päälle.

Tapahtui.
ssh: connect to host 192.168.11.65 port 22: Connection timed out

Siinä kaikki, eli ei minulta näköjään tämäkään onnistu.
Mulla näyttää olevan mahdotonta saada vanhoja sähköposteja ja asetuksia uuteen koneeseen.
Miten se voi muilta onnistua?

guest624

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #52 : 27.11.2009 - klo:07:48 »
Kun alat kopioimaan sitä .thunderbird -kansiota, niin eihän sulla ole thunderbird käynnissä? Silloin se tuskin antaa kopsata kaikkea.

Jos kyse on ihan normaaleista pöytäkoneista, niin itse varmaan siirtäisin vanhan koneen kovalevyn uuteen koneeseen kopiointia varten. On minusta jotenkin helpompaa kuin tikkujen ja verkkojen kanssa puljaaminen.

Ja mikäli joudut tekemään siirron pääkäyttäjänä, niin sun täytynee muuttaa siinä uudessa koneessa .thunderbird-kansion oikeudet siten, että normikäyttäjällä on oikeudet siihen kansioon. Eli kopioinnin jälkeen komennat (edelleen rootina):
Koodia: [Valitse]
chown -R riitta:users /home/riitta/.thunderbird

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #53 : 27.11.2009 - klo:07:55 »
Nyt on kysymys käyttäjän riitta koko asetus, tai home, tai mikä se nyt on kansiosta.
Koneessa täysin uusi 11.2 asennus. Mitään muuta ei ole vielä tehty kuin asennus.

guest624

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #54 : 27.11.2009 - klo:08:14 »
Nyt on kysymys käyttäjän riitta koko asetus, tai home, tai mikä se nyt on kansiosta.
Koneessa täysin uusi 11.2 asennus. Mitään muuta ei ole vielä tehty kuin asennus.

Mutta kysehän oli siitä, että vanhasta koneesta piti saada siirrettyä kotikansion sisältö uuteen koneeseen.

Mikäli se on vain teknisesti vaivatonta (eli molemmat koneet ovat pöytäkoneita) Oikeasti laittaisin sen vanhan koneen kovalevyn kiinni siihen uuteen koneeseen, mounttaisin sen johonkin kotikansion sisälle ja kopioisin tiedostot normaalisti tiedostonhallinnasta. Jos ei onnistu käyttäjänä, niin rootina varmasti onnistuu. JA KAIKKI MAHDOLLISET OHJELMAT SULJETTUNA! Parasta olisi, jos sen kopioinnin suorittaisi tekstitilassa ilman graafista käyttöliittymää.

Ja oli keino sitten mikä hyvänsä, jos kopioinnin joutuu tekemään pääkäyttäjänä, on normikäyttäjälle annettava oikeudet, ne eivät välttämättä siirry oikein (tai siis tiedostojen "omistaja" ja ryhmä on muutettava oikeiksi). Sen pitäisi onnistua tuolla ylempänä antamallani komennolla.

jboman

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #55 : 27.11.2009 - klo:09:01 »
Tuosta home osion siirtämisestä:
1. tekisin uuteen koneeseen oman hakemiston esim. mkdir /mnt/data/riitanbck
2. siirtäisin vain tarvittavat tiedot tuolta vanhasta koneesta tuonne bck hakemistoon siten että tekisin aina oman hakemiston omalle asialla esim. /mnt/data/riitanbck/thunderbeer :) tms.
2.1 tekisin ehkä noista tarri pallon, jos vain vanhassa koneessa on tilaa, sielläkin voisi olla hakemisto /mnt/tarripallo/, johon voisi dumpata noi tiedot ennen siirtoa.
3. siirronhan voi suorittaa joko tuolta vanhasta koneesta uuteen tai päinvastoin, riippuu kuinka palomuuriasetukset on asetettu, tarkista tai ota siirron ajaksi pois käytöstä, jotta ei homma hyydy tuon takia.
4. tarkistaisin että tuolla riitanbck hakemiston alla olevalla tiedostolla on oikeat käyttäjä uid/guid, onnistuu tuolla chown -R riitta:users
5. suoraa siirtoa home to home en suosittele
6. kun olet saanut tarvittavat tiedostot uudelle koneelle niin älä kirjaudu koneelle riitta tunnuksilla vaan roottina konsoliin esim. CTLR+ALT+F2 ja tee tarvittavat siirrot.
7. tämä oli oma mielipide asiasta....


Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Home-osio
« Vastaus #56 : 27.11.2009 - klo:09:08 »
Nyt koitan tätä scp-systeemiä.
Kirjoitin.
scp riitta@192.168.11.65:/home/riitta /home

Tarkoitus oli vanhalta koneelta kopsata riitta-hakemisto uuden koneen riitta-hakemiston päälle.

Tapahtui.
ssh: connect to host 192.168.11.65 port 22: Connection timed out

Siinä kaikki, eli ei minulta näköjään tämäkään onnistu.
Mulla näyttää olevan mahdotonta saada vanhoja sähköposteja ja asetuksia uuteen koneeseen.
Miten se voi muilta onnistua?
Palomuurissa ei ole varmaan sallittu ssh

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #57 : 27.11.2009 - klo:18:31 »
Tämä menee aina vaan vaikeammaksi.???
Mistä minä tiedän mitkä ovat ne tärkeät tiedot? Postit ja osoitteet tietysti. Mutta muut???
Tämänhän piti olla yksinkertainen juttu, siirtää vain home kansio niin kaikki pelaa???
Tähän mun henkilökohtaiseen koneeseen kaikki onnistu hyvin kun siirsin ensin vanhasta
koneesta Suse-levyn ja asensin siihen 11.2:sen niin kaikki asetukset oli ok, mutta
emännän vanhasta koneesta ei kannata siirtää suselevyä koska se on pieni, vanha ja hajoamassa.

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #58 : 27.11.2009 - klo:18:33 »
Miten se ssh sallitaan palomuurissa?

guest766

  • Vieras
Vs: Home-osio
« Vastaus #59 : 27.11.2009 - klo:18:41 »
Suljin molemmi9sta koneista palomuurin ja kokeilin uudelleen.
Tämä oli tulos.

riitta@linux-p264:~> scp riitta@192.168.11.65:/home/riitta /home
The authenticity of host '192.168.11.65 (192.168.11.65)' can't be established.
RSA key fingerprint is b3:64:81:c4:51:ef:c3:33:51:0c:a8:10:ea:40:f7:2e.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? y
Please type 'yes' or 'no': yes
Warning: Permanently added '192.168.11.65' (RSA) to the list of known hosts.
Password:
scp: /home/riitta: not a regular file
riitta@linux-p264:~>