Kirjoittaja Aihe: Ajuri Nvidian näytönohjaimille  (Luettu 60190 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« : 21.11.2009 - klo:08:34 »
Nvidian ajurin asennus

Tuettujen ohjainten luettelo

1-Click:
Uudet ohjaimet(GeForce 6xxx ja uudemmat):
 

Vähän vanhemmat ohjaimet (GeForceFX)


Vanhat ohjaimet (GeForce4 ja vastaavat):


Jos et tiedä, mikä ohjain sinun tulisi valita niin kannattaa antaa järjestelmän päättää siitä.
Asennuslähteen lisääminen komentoriviltä:

Koodia: [Valitse]
sudo zypper ar http://download.nvidia.com/opensuse/11.2/ NVIDIA
Avaa tämän jälkeen YaST > Ohjelmistohallinta ja oikea ajuri laitteistollesi pitäisi olla valmiiksi valittuna.

Lue lisää täältä > http://opensuse.fi/Nvidia
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest624

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #1 : 21.11.2009 - klo:09:33 »
Hieno homma.


Avaa tämän jälkeen YaST > Ohjelmistohallinta ja oikea ajuri laitteistollesi pitäisi olla valmiiksi valittuna.

Ei tunnu aina toimivan. Ainakaan mulla ei toiminut, vaikka 190-ajuri ihan virallisestikin tukee tätä piirisarjaa..

Tuo "pitäisi" on kyllä tuossa ihan paikallaan.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #2 : 21.11.2009 - klo:09:40 »
Avaa tämän jälkeen YaST > Ohjelmistohallinta ja oikea ajuri laitteistollesi pitäisi olla valmiiksi valittuna.

Ei tunnu aina toimivan. Ainakaan mulla ei toiminut, vaikka 190-ajuri ihan virallisestikin tukee tätä piirisarjaa..

Tuo "pitäisi" on kyllä tuossa ihan paikallaan.

Osa ohjaimista on blokattu noista ajureista monista eri syistä, tämän takia on mahdotonta luvata että homma toimii kaikilla.
Eli, jos ajuri ei sisällä tukea ohjaimelle vaikka Nvidia sen lupaisi, käyttäjä voi yrittää kääntää paketin Nvidian tarjoamasta .sh-paketista.
Ymmärrän että käyttäjä jonka ohjain on tuettujen joukossa, turhautuu jos tuki on tarjotusta paketista poistettu.
Toisaalta, väitän että sekin on kuitenkin parempi kuin se että ajuri aiheuttaisi järjestelmän jumiutumisen.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest624

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #3 : 21.11.2009 - klo:10:18 »
Avaa tämän jälkeen YaST > Ohjelmistohallinta ja oikea ajuri laitteistollesi pitäisi olla valmiiksi valittuna.

Ei tunnu aina toimivan. Ainakaan mulla ei toiminut, vaikka 190-ajuri ihan virallisestikin tukee tätä piirisarjaa..

Tuo "pitäisi" on kyllä tuossa ihan paikallaan.

Osa ohjaimista on blokattu noista ajureista monista eri syistä, tämän takia on mahdotonta luvata että homma toimii kaikilla.
Eli, jos ajuri ei sisällä tukea ohjaimelle vaikka Nvidia sen lupaisi, käyttäjä voi yrittää kääntää paketin Nvidian tarjoamasta .sh-paketista.
Ymmärrän että käyttäjä jonka ohjain on tuettujen joukossa, turhautuu jos tuki on tarjotusta paketista poistettu.
Toisaalta, väitän että sekin on kuitenkin parempi kuin se että ajuri aiheuttaisi järjestelmän jumiutumisen.

Tarkennan itseäni. tämä M8200 toimii oikein hyvin repoista asennetulla 190.42-ajurilla, mutta automaattisesti se ei tullut valituksi, vaan piti valita itse. Ajuri kyllä tuli sitten käyttöön ihan automaattisesti.
Aiemmilla ajureilla repoista asennettu ei toiminut mitenkään, vaan piti asentaa käsin tuosta .sh-paketista.

Ei tämä minua haittaa, mutta tuntuu, että tuo automaattinen ajurin valinta yastissa ei ole täysin aukoton.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #4 : 21.11.2009 - klo:10:30 »
Ei tämä minua haittaa, mutta tuntuu, että tuo automaattinen ajurin valinta yastissa ei ole täysin aukoton.

Jos ohjaimen pci_id ei ole ajurin tiedossa, sitä ei valita, mitä kertoo komento

Koodia: [Valitse]
/usr/sbin/hwinfo --gfxcard
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest624

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #5 : 21.11.2009 - klo:10:44 »
Koodia: [Valitse]
28: PCI 200.0: 0300 VGA compatible controller (VGA)
  [Created at pci.318]
  UDI: /org/freedesktop/Hal/devices/pci_10de_86f
  Unique ID: B35A.A+EkLoYjeHC
  Parent ID: 37TO.525tXn6RMe5
  SysFS ID: /devices/pci0000:00/0000:00:10.0/0000:02:00.0
  SysFS BusID: 0000:02:00.0
  Hardware Class: graphics card
  Model: "nVidia C79 [GeForce 9200M G]"
  Vendor: pci 0x10de "nVidia Corporation"
  Device: pci 0x086f "C79 [GeForce 9200M G]"
  SubVendor: pci 0x1734 "Fujitsu Technology Solutions"
  SubDevice: pci 0x1151
  Revision: 0xb1
  Driver: "nvidia"
  Driver Modules: "nvidia"
  Memory Range: 0xcc000000-0xccffffff (rw,non-prefetchable)
  Memory Range: 0xd0000000-0xdfffffff (rw,prefetchable)
  Memory Range: 0xce000000-0xcfffffff (rw,prefetchable)
  I/O Ports: 0x4000-0x4fff (rw)
  IRQ: 20 (925053 events)
  I/O Ports: 0x3c0-0x3df (rw)
  Module Alias: "pci:v000010DEd0000086Fsv00001734sd00001151bc03sc00i00"
  Driver Info #0:
    Driver Status: nvidiafb is active
    Driver Activation Cmd: "modprobe nvidiafb"
  Driver Info #1:
    Driver Status: nvidia is active
    Driver Activation Cmd: "modprobe nvidia"
  Config Status: cfg=no, avail=yes, need=no, active=unknown
  Attached to: #23 (PCI bridge)

Primary display adapter: #28


Tuossa lukee, että koneessa olisi M9200 G -piirisarja, kun pitäisi olla M8200 G. Hassua. Tähän kyllä vaihdettiin juuri emo, mutta olisivatko vaihtaneet takuuseen erilaisen emolevyn? No mene ja tiedä.

[OT] Pitäisikö mun löytää komennolla /usr/sbin/hwinfo jokin maininta mikrofonista, kun sellainen pitäis olla sisäänrakennettuna?[/OT]

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #6 : 21.11.2009 - klo:11:02 »
Seuraavat 9200-sarjan ohjaimet löytyvät listalta

0x06E8 GeForce 9200M GS
0x084B GeForce 9200

ohjaintasi listalta ei löydy, tämän vuoksi sitä ei automaagisesti tunnisteta.

[OT] Pitäisikö mun löytää komennolla /usr/sbin/hwinfo jokin maininta mikrofonista, kun sellainen pitäis olla sisäänrakennettuna?[/OT]

Mahdollisesti, komenna

Koodia: [Valitse]
/usr/sbin/hwinfo |less
tai kokeile jotain seuraavista komennon /usr/sbin/hwinfo -- perään


        arch, bios, block, bluetooth, braille, bridge, camera,
        cdrom, chipcard, cpu, disk, dsl, dvb, fingerprint, floppy,
        framebuffer, gfxcard, hub, ide, isapnp, isdn, joystick, keyboard,
        memory, modem, monitor, mouse, netcard, network, partition,
        pci, pcmcia, pcmcia-ctrl, pppoe, printer, redasd,
        reallyall, scanner, scsi, smp, sound, storage-ctrl, sys, tape,
        tv, uml, usb, usb-ctrl, vbe, wlan, xen, zip
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest624

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #7 : 21.11.2009 - klo:13:58 »
Seuraavat 9200-sarjan ohjaimet löytyvät listalta

0x06E8 GeForce 9200M GS
0x084B GeForce 9200

ohjaintasi listalta ei löydy, tämän vuoksi sitä ei automaagisesti tunnisteta.

Tämä on sikäli mielenkiintoista, että M9200 G -piiriä ei ole kaiketi olemassakaan. 9200 numeroinnilla on vain nuo yllä mainitut (ainakin mikäli on nVidian nettisivuihin uskominen). Ja tuo 0x086f piätisi kaiketi olla juurikin mainitsemani M8200 G.

Tämähän nyt on täysin yhdentekevää sinänsä minulle, koska tämä ajuri toimii ja kaikki on hyvin (mikrofoniongelmaa lukuun ottamatta, mutta se ei kuulu tähän ketjuun)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #8 : 21.11.2009 - klo:15:32 »
Tämä on sikäli mielenkiintoista, että M9200 G -piiriä ei ole kaiketi olemassakaan. 9200 numeroinnilla on vain nuo yllä mainitut (ainakin mikäli on nVidian nettisivuihin uskominen). Ja tuo 0x086f piätisi kaiketi olla juurikin mainitsemani M8200 G.

Valmistajat muuttelee noita tuotenimiä ja pci_id:t saattavat olla jotain ihan muuta kuin niiden pitäisi.
Ja tuosta aiheutuu sitten kaikkia pieniä ongelmia. ;)

0x0845 GeForce 8200M G
0x0849 GeForce 8200
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Senior

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #9 : 02.02.2010 - klo:16:58 »
En ole Suse 11.2 asentanut vielä mutta ainakin live-cd:n perusteella ei suurempia ongelmia näytön suhteen pitäisi olla. Tunnistaneeko resoluutiot paremmin itse asennuksen yhteydessä? Minulla Acer 19" eli 16x9 ----1366x768 ja Mint 8 sekä Karmic tunnistaneet vaivattomasti. Äänet tuntuvat myös live-cd-kokeilujen jälkeen pelittävän. Samoin printterin (Canon S-100 mustesuihku) löysi heti.

Poissa askoin

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 289
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille 11.3ssa
« Vastaus #10 : 17.07.2010 - klo:00:13 »
Oli vanhassa koneessa (Compaq 5000 Duron 700) kiinni 11,2, kortti kelpas ja toimi
Nyt 11.3:lla sanoopi:
AddScreen/ScreenInit failer for driver0
Kortti on Compaqille tehty TNT2 Model64/Model64pro.
Mitä sille pitäs syöttää?

Eiks muuten SaX2 -r ole enää 11.3:ssa toimiva loitsu?
tässä ei ole mitään anekdoottia

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille 11.3ssa
« Vastaus #11 : 17.07.2010 - klo:01:54 »
Eiks muuten SaX2 -r ole enää 11.3:ssa toimiva loitsu?
 Ei, Sax2 on pudotettu jakelusta pois. http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=3702.msg25201#msg25201


SaX2 has been dropped completely now – instead use xrandr, krandrtray, nvidia-settings and so forth depending on your graphics card/driver. But auto-detection should “just work” most of the time anyway

zarmo

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille 11.3ssa
« Vastaus #12 : 31.07.2010 - klo:12:38 »
Minulla on läppärissä nVIDIA GeForce GT 325M. Milläs systeemillä tämän nyt asennan. Olen hieman pelokas nvidian suhteen, kun pariin kertaan olen saanut Ubuntun näyttämään vain mustaa...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille 11.3ssa
« Vastaus #13 : 31.07.2010 - klo:18:21 »
Minulla on läppärissä nVIDIA GeForce GT 325M. Milläs systeemillä tämän nyt asennan. Olen hieman pelokas nvidian suhteen, kun pariin kertaan olen saanut Ubuntun näyttämään vain mustaa...
http://opensuse.fi/Nvidia

zarmo

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille 11.3ssa
« Vastaus #14 : 02.08.2010 - klo:10:40 »
Huonommaksi taas meni. Milloinkohan sitä uskoo, ettei pitäs sorkkia toimivaa systeemiä. :)
Sain onneksi ehkä kaiken ennalleen.

guest158

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #15 : 02.08.2010 - klo:13:37 »
tuntematta ongelmaasi, niin kommentoin kuitenkin, ett asensin ekaan testikoneeseen juuri 11.3:n ja siihen tuon sulle ehdotetun nVidian ajurin. Mulla on joku vanha näytönohjain - mutta ns 'uusi' - N7600GS. Ja siihen laitoin Yast2:lla - sillä graafisella asennustyökalulla/ohjelmalla nVidian uuden ajurin. Ja kyll se toimii mulla hyvin.

11.1:ssä mulla on vanhempi nvidian ajuri 190.42-9.1 ja toimii yhtäs hyvin
Näyttönä 24" BenQ

OneClick-asennus on ihan hyvä tapa, vaikka minä käytänkin mieluummin graafista Yast2:a, joka löytyy openSUSE:sta
ja nuo nvidian ajurit saa asennettaviksi, kun määrittää asennuslähteet ensin samaisella Yast2:lla
Järjestelmävalvojan asetukset (Yast2) ->asennuslähteet -> ohjelmistolähteet -> lisää (painike alhaalla) -> yhteisöasennuslähteet ja taas painat seuraava-valintaa -> ja sieltä NVIDIA repository Sitt näetkin jo mikä ohjain sulla on asennettuna ja sinisellä tekstillä, jos siihen on tullut päivitys.

Sieltä useimmiten pitää valita kaksi päivitettävää tiedostoa. Mutt silloin tietty ei, jos on vaan yksi sinisella kirjoitettu tiedoston nimi.

Ruksin kohdalla klik, jolloin merkki muuttuu toisen näköiseksi eli päivitetystä tarkoittavaksi. Värikin ainakin aiemmin muuttui vihreäksi ja sitt vaan alhaalta oikealta sopivaa painiketta - oliko se asenna vai päivitä vai OK vai seuraava, mutt eiköhän se jo selviä (laitoin ohjelman jo kines, enkä viitsis avata uudelleen enää vain ton vuoksi.

Yast2 on siis koko ajan graafinen kikkare.

zarmo

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille 11.3ssa
« Vastaus #16 : 02.08.2010 - klo:13:51 »
No ei saamari, nyt lakkasi käynnistymästä koko OpenSUSE.
Yastista siis laitoin nvidian pakettivarastot ja asensin ne nvidia-systeemit, mitä tuo tykkäs laittaa. Ei toiminut kunnolla, joten ajattelin, että poistanpa nuo, kun alkutilanne oli kuitenkin sinällään ihan toimiva. Sammuttamisen jälkeen ei enää toiminut.

Jotakin en selvästi osaa. En ole tässä enkä Ubuntussa ikinä saanut toimimaan kunnolla näitä nvidia-juttuja. Ihan kun muka johonkin niitä tarvitisin, aina vaan tyhmyyksissään yrittää, hoho. Onneksi loppuu loma, niin ei varmaan enää mielenkiinto riitä rikkomaan lisää käyttiksiä. :D

guest158

  • Vieras
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #17 : 02.08.2010 - klo:17:43 »
siis ensin päivitit ja sitt poistit ja sitt boottasit eikä enää käynnistynyt lainkaan?
No ei kai, jos/kun poistit sen näytönohjaimen. Ei ainakaan näytölle tuu minkäänlaista raapua ilman näytönohjainta.

No nyt sitt vaan uusi (m)asennus ja kun se on valmis, niin tuo päivityslähde käyttöön ja päivittämään.

Mut ennen näytönohjaimen päivitystä, päivitä käyttispakettiin vkon aikana tulleet korjaukset.
Näytti olevan useita x.org ja/tai x11 -päivityksiä.
Nuo päivitykset tehdään sujuvasti myös YAST2:lla, mutt sen päivityksen nimi siellä onkin internetpäivitys muistaakseni.
Se siis ensin ja sitt tuo näytönohjaimen päivitys, niin eiköhän se siitä.

Poissa Ville

  • Jäsen
  • Viestejä: 72
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #18 : 03.08.2010 - klo:00:56 »
En tiedä, että miten tossa 11.3:ssa, mutta ainakin itselläni oli häikkää nvidian kanssa 11.2:sessa.

Uusin ajuriversio on 256.35_2.6.31.5_0.1-14.1 ja päivitetty kernel on kuitenkin jo versiossa 2.6.31.12-0.2.1. No tästä seuraa sitten se että nvidia asentaa noi päivitystiedostot tietenkin kansioon /lib/modules/2.6.31.5-0.1-desktop/updates vaikka ne pitäisi mennä kansioon /lib/modules/2.6.31.12-0.2.1-desktop/updates.

Kone hakee sitten buutissa turhaan niitä tiedostoja ja X ei tietenkään käynnisty. Ongelma ratkeaa sillä, että linkkaa nvidia.ko:n oikeaan kansioon (ln -s /lib/modules/2.6.31.5-0.1-desktop/updates/nvidia.ko /lib/modules\/2.6.31.12-0.2-desktop/updates/).

Sitä en oikein tajua, että mitä varten tiedostojen siirtäminen ei toimi vaan toi pitää hoitaa nimenomaan linkkaamalla (kokeilin sitäkin). Ilmeisesti toi päivitys käyttää sitten myös jossain vaiheessa asennusta niitä tiedostoja sieltä 2.6.31.5-0.1:n kansiosta suoraankin.

Ja lisäksi jos oikein muistan niin aikaisemmat ajuripäivitykset ovat osanneet itse hoitaa tuon linkityksen oikean kernel-version kansioon.

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: Ajuri Nvidian näytönohjaimille
« Vastaus #19 : 03.08.2010 - klo:04:07 »
Eiko sussuun saa fedorasta tuttuja akmod-paketteja?