Kirjoittaja Aihe: zyxel prestige 660H-61 netti ongelmat  (Luettu 5210 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest658

  • Vieras
zyxel prestige 660H-61 netti ongelmat
« : 06.01.2009 - klo:09:06 »
Minulla on zyxelin prestige 660H-61 ADSl reititin. Siinä on ajoittain ilmennyt jumimista koko sen käyttöiän aikana, mitä se minulla on ollut.

Viimeaikoina se on alkanut jumimaan ihan tosissaan ja käytännössä netin käyttö tällöin käy mahdottomaksi.

Onko muilla kokemusta tästä kyseisestä laitteesta?

Olen asentanut siihen uusimman firmwaren. Olen resetoinut laitteen monesti. Olen käytännössä kokeillut vaikka mitä, että olen saanut tämän laitteen takaisin toimimaan, silloin kun se jumittaa. Käytännössä tämä tarkoittaa laitteen resetointia virtajohdon poiskytkentää ja sun muita jo maagiseksi muuttuneita rituaaleja. :)

Sitten kun olen saanut tämän laitteen takaisin toimimaan, niin kuin sen kuuluukin toimia, niin koneen uudelleen käynistys johtaa taas jumimiseen.

Ja mikä oudointa, nämä ongelmat ovat sattumanvaraisia eli välillä laite toimii ihan hyvin. Joskus netti jumahtaa lennosta. Olen aika varma, että kyse on tästä laitteesta eikä esimerkiksi operaattorissa, sillä liikennettä netin ja koneen välillä on jonkin verran silloin kun jumii.

1. Voiko koneen dualbootti sekottaa reititintä, jos käytän välillä susea ja välillä xp:tä samassa koneessa? Olen laittanut molempien käyttöjärjestelmien koneen nimeksi saman nimen. Pitääkö mahdollisesti tehdä jotain muuta tämän lisäksi?

2. Mitä tarkoittaa ifconfigin "RX" arvo? Silloin kun netti jumii niin tuolle riville alkaa tulemaan erroria.

3. Onko joku tästä mainitusta laitteesta konfiguroinut Firewall - Thresholdia? Eikö tämä palomuurin ominaisuus ole sellainen, että asetettujen arvojen ylittyessä palomuuri alkaa rajoittamaan liikennettä? Voisko olla mahdollista, että tässä laitteessa ei riitä potku suorittamaan Thresholdia? Otin tämän zyxelin palomuurin pois kokonaan käytöstä ja nyt toimii taas yhteys niin kuin pitääkin. Jos tämä threshold on yksi vian aiheuttaja voisiko joku neuvoa vähän perusteita tästä miten sen voisi konfata sellaiseksi, jotta se sietäisi enemmän rasitusta. Tässä on zyxelin

threshold valikko ja tämän hetkiset arvot:

Firewall - Threshold

Denial of Service Thresholds

One Minute Low          [ 80] (Sessions per Minute)
One Minute High         [100] (Sessions per Minute)
Maximum Incomplete Low  [ 80] (Sessions)
Maximum Incomplete High [100] (Sessions)
TCP Maximum Incomplete  [ 10] (Sessions)
 
Action taken when TCP Maximum Incomplete reached threshold

*   Delete the Oldest Half Open Session when New Connection Request Comes.
     Deny New Connection Request for [10] Minutes(1~255)

Sen verran vielä taustatietoa, että tämän laitteen kautta menee parhaillaan neljä konetta nettiin samaan aikaan. Kaksi konetta on johdolla ykkös ja kakkos paikassa ja kaksi menee langattomasti. Langaton puoli on tässä laitteessa yleensä toiminut melko vakaasti. Totaalinen jumiminen ei johdu
jaetusta kaistasta vaan se tapahtuu jopa silloin, kun laitteessa on kiinni ainoastaan yksi kone johdolla. (Olen kokeillut myös verkkokaapelin vaihtoa) Laitteessa on reititys päällä ja NAT käytössä. (Ollut koko sen käyttöiän)




Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: zyxel prestige 660H-61 netti ongelmat
« Vastaus #1 : 06.01.2009 - klo:10:07 »

2. Mitä tarkoittaa ifconfigin "RX" arvo? Silloin kun netti jumii niin tuolle riville alkaa tulemaan erroria.

http://opensuse.fi/Ip-osoitteen_tarkistus

guest658

  • Vieras
Vs: zyxel prestige 660H-61 netti ongelmat
« Vastaus #2 : 06.01.2009 - klo:10:42 »
Ok. Eli RX tarkoittaa vastaanotettuja paketteja. Olen nyt tällä hetkellä susen puolella ja näissä RX paketeissa on ifconfigin mukaan erroreita paljon. Zyxelin boxi väittää että RX paketeissa ei olis erroreita. Käytännössä tämä www puoli ei nyt sitten jostakin syystä toimi ihan täydellä teholla kun noita erroreita tulee koko ajan. Tuollasia ilmoituksia oli tuon zyxelin logeissa useita "192.168.1.33 exceeds the max. number of session per host!"
Nyt kun käynistin tänne susen puolelle, niin enään logeihin ei tule vastaavaa viestiä eikä muitakaan logeja.

EDIT:

Käynistin uudelleen nettiyhteyden tuolta yastin verkkoasetusten kautta ja nyt ei tule enään noita RX paketti erroreita. Mitenkähän tuon zyxelin sain konfattua siten, että toimis lennosta tämä käyttiksen vaihto ettei tarvis aina kaiken näköistä kikkailla?

Testasin vielä tätä dualboottia. Eli käynistin susesta windowssiin ja siellä yhteys ei ollut normaalisti suojattu eli ei ollut sitä lukkoa siinä yhteyskuvakkeen päällä, mutta palomuuri oli silti päällä, kun tarkistin. No laitoin yhteyden katkaisu ja kytkentä ja yhteys muuttui normaaliksi. Poistuin xp:stä ja laitoin restart ja menin suseen. Taas tuli näitä RX erroreita. Uudelleen käynistin netin yastin kautta ja erroreita ei enään tullut.   

guest658

  • Vieras
Vs: zyxel prestige 660H-61 netti ongelmat
« Vastaus #3 : 06.01.2009 - klo:11:40 »
Testasin vielä siten että käynistin susen uudelleen ilman, että kävin windowssin puolella ja taas tuli erroreita. Sitten sammutin koneen ja käynistin suseen ja taas erroreita. No onneksi tähän auttaa se, että käynistää netin uudestaan yastista. Olisi kyllä mukava kuulla jos jollakin olisi kyseinen laite ja vielä jos olisi sellainen kone jossa on kaksi käyttöjärjestelmää, niin miten siinä toimii kyseinen laitos. 

EDIT: Korjaus edelliseen. Ei autakaan vaikka uudelleen käynistää yhteyden yastissa. Erroreita tulee solkenaan. Alkaa kohta keinot olla vähissä.

guest658

  • Vieras
Vs: zyxel prestige 660H-61 netti ongelmat
« Vastaus #4 : 06.01.2009 - klo:13:57 »
Asensin tähän pöytäkoneeseeni langattoman ja sain pelaamaan sen xp:ssä ja susessa ilman erroreita. Toivottavasti tämä nyt jollakin lailla pelittää. Nopeudetkin on ihan kohillaan. En tiiä sitten miten tuo zyxel puuroutuu, kun tuohon langattomaan alkaa tulla enemmän kuormitusta.