Kirjoittaja Aihe: Hävettää kysyä, mutta pakkohan se on ...  (Luettu 5519 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla RaijaR

• Jäsen
  • Sukupuoli: Nainen
Hävettää kysyä, mutta pakkohan se on ...
« : 05.01.2009 - klo:12:34 »
Kuinka päivitän openSUSE 11.0 -> 11.1?

Minulla on poltettuna DVD:lle 11.1-image,laitoin sen asemaan ja toivoin, että olisi tullut joku upgrade-kehote, mutta eipä tullut.
Editoin sitten Yastilla asennuslähteiksi 11.0  -> 11.1 (kaikki, jotka suostuivat uuden hakemiston löytämään), ja toivon löytäväni upgraden Yastista, mutta ei.

Aikoinaan päivitin 10.3 -> 11.0 jotenkin em. metodilla, mutta nyt en sitten muista millään miten se onnistui.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hävettää kysyä, mutta pakkohan se on ...
« Vastaus #1 : 05.01.2009 - klo:12:43 »
Molemilla tavoilla onnistuu

DVD asennuksella pitää mennä asennusta eteenpäin muutama valikko sitten siellä tulee vaihtoehdoksi päivitys.

asennuslähteet muuttamalla voit käyttää joko Yastia tai zypperiä

yast --> Päivitä kaikki paketit josta uudempi versio saatavilla

zypper dist-upgrade tai zypper dup

Poissa letkume

• Jäsen

guest839

• Vieras
« Vastaus #3 : 05.01.2009 - klo:13:38 »
Käytössä OpenSuse 11,0, Gnome, Intelin näytönohjain ja ääni Fujitsu-läppärillä ja mokkula-yhteys.

Mulla olis myös toi 11,1 poltettuna, mutta kannattaako päivittää ?
Nykyinen versio on toiminut ongelmitta niin onko uudessa niin paljon parannuksia että kannattaa ruveta päivittelemään ?

Ihmettelee
Mieite

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
« Vastaus #4 : 05.01.2009 - klo:14:00 »
Käytössä OpenSuse 11,0, Gnome, Intelin näytönohjain ja ääni Fujitsu-läppärillä ja mokkula-yhteys.

Mulla olis myös toi 11,1 poltettuna, mutta kannattaako päivittää ?
Nykyinen versio on toiminut ongelmitta niin onko uudessa niin paljon parannuksia että kannattaa ruveta päivittelemään ?

Ihmettelee
Mieite
No jos ei ole pakottavaa tarvetta niin ei kannata toimivaa lähtee päivittää. Eikös se vanha sanonta mene jotenkin "Jos joku ei ole rikki niin sitä ei kannata korjata" Ainahan siinä päivityksiä tulee, mutta samalla voi joku lakata toimimasta. Mutta tämäkin on kiinni siitä minkälainen käyttäjä olet jos haluat aina testailla uusinta uutta niin sittenhän se kannattaa päivittää vaikka samat ohjelmat saa kyllä 11.0:lle.

Täälläkin on asiasta keskusteltu, tässä muutama aihe
http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=2467.0
http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=2477.0

Paikalla RaijaR

• Jäsen
« Vastaus #5 : 05.01.2009 - klo:14:03 »
Jiihaa!

Päivitetty on ja hyvin onnistui. Vaihdoin samalla kielen Suomeksi. Hassuinta oli, että tulostin harmien ohjeen printterille ja se jäi kesken. Kun päivitys oli valmis, niin printteri suolsi lopun tekstistä ulos  ;D

Nyt vaan tarttis laittaa asennuslähteet kuntoon. Mulla oli aiemmin tommoset, mutta tartteeko niitä kaikkia?
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.

Poissa Rantarosvo

• Jäsen
« Vastaus #6 : 05.01.2009 - klo:14:24 »
Miulla tossa syksyllä tulostin kiukutteli. Ei napannut hommaa korjata ja muutaman päivän päästä kun sen korjasin, joutu ihmettelemään kun tulostin rupes tuuppaamaan lappua ulos. Tulosti kaikki ne mitä olin yrittänyt tulostaa :) Kone oli ollut kiinnikkin välillä.  ;D
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Paikalla RaijaR

• Jäsen
« Vastaus #7 : 05.01.2009 - klo:14:44 »
mietelle vastaan, että kannattaa päivittää, jos se näin helpolla menee kuin minulla.
Eikös se ylläpito jossain vaiheessa kuitenkin lopu?
Täytyy vieläkin ihmetellä kuinka helppoa päivitys oli ...

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
« Vastaus #8 : 05.01.2009 - klo:14:56 »
Jiihaa!

Päivitetty on ja hyvin onnistui. Vaihdoin samalla kielen Suomeksi. Hassuinta oli, että tulostin harmien ohjeen printterille ja se jäi kesken. Kun päivitys oli valmis, niin printteri suolsi lopun tekstistä ulos  ;D

Nyt vaan tarttis laittaa asennuslähteet kuntoon. Mulla oli aiemmin tommoset, mutta tartteeko niitä kaikkia?
Kyllä nuo on ihan ok. Kannattaa poistaa noi mitkä sulla on kahteen kertaan tai itse asialla kannattaa varmaan poistaa kaikki ja asentaa ne sieltä yhteisöasennuslähteistä uudeleen 11.1 versiolle.

Paikalla RaijaR

• Jäsen
« Vastaus #9 : 05.01.2009 - klo:15:06 »
Homma hoidettu ohjeiden mukaan.
Harmi sinäänsä, että openSUSE:sta on tullut näin helppokäyttöinen, mutta onhan minulla tuo minibulli (sen kanssa riittää "tuunaamista") :D