Tässä openSusessa taitaa olla hiukka bloncin vikaa... se oikkuilee jättämällä usein käynnistämättä usein asioita joiltain osin systeemiä.
Vai miksi mulla vain harvoin tunnistuu tuo webbikamera?
Eilen taas juu - nyt taas ei.
En ole varma, mutta kokeile tätä (veikkaisin että kyse on hal-ongelmasta), liitä kamera(jos ei jo liitettynä) ja komenna root-käyttäjänä
service haldaemon restart
Kysymys yrittää olla leikinomainen, mutt mä oon tosissani ja mua ottaa oikeikeesti pannuun tollanen toimimattomuus!
Jos kyse on tuosta mitä epäilen, niin vika löytyy myös upstreamin hal:ista, korjaus ongelmaan tulee kun sellainen löytyy.
Ja jos Linux ja openSuse, tms oikeesti halutaan työpöydille, niin multimedian monet toiminnot on toimittava ja näytönohjaimien ajuriasia on saatava kuntoon ajantasalle ja ajan mukaiseksi. Muussa tapauksessa tekijät 'kuseskelee omille varpailleen'
Edelleen, suljetut ajurit/kodekit eivät ole jakeluiden vastuulla. Olisihan se hienoa jos kaikki toimisi out-of-box, mutta se nyt vain ei niin mene.
Suljetut ajurit ovat syvältä, niiden ongelmia ei kukaan muu voi korjata kuin niiden valmistaja.
Näytönohjain ajurien kehittäminen on vaikeaa vaikka käytössä olisi laitteiston tarkat speksit ja dokumentaatio.
Ja voit miettiä miten hankalaa on ohjelmoida ajuria ilman speksejä ja dokumentaatiota, yritys ja erehdys periaatteella.
Jos tuon ylläolevan tekstin luettuasi pidät jakeluiden tekijöitä vielä vastuussa heikoista ajureista, et todellakaan ymmärrä mistä kysymys.
Täysin toinen asia on multimedia, kodekkien lisensointi kysymykset ovat monimutkaisia ja osasta kodekkeja täytyisi maksaa että ne voisi jakeluun mukaan laittaa.
Osa käyttäjistä ei halua jakeluaan "myrkytettävän" suljetuilla, ei vapailla binääri-paketeilla. Huomaa että tällaisiakin käyttäjiä löytyy.
Mutta joka tapauksessa sinulla on vaihtoehtona joko hankkia multimedia-paketit joltain kolmannelta osapuolelta "ilmaiseksi" tai ostaa tarvittavat kodekit ->
http://www.fluendo.com/shop/category/end-user-products/ Valinta on sinulla, tee mitä haluat, mutta älä oleta että kaikki haluaisivat samaa kuin sinä.
Ymmärtäisin, jos kohdentaisit valituksesi oikeaan osoitteeseen, mutta nyt juttusi menevät täysin metsään.