Kirjoittaja Aihe: Sussu oikkuilee  (Luettu 6681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest158

  • Vieras
Sussu oikkuilee
« : 23.12.2008 - klo:07:04 »
Tässä openSusessa taitaa olla hiukka bloncin vikaa... se oikkuilee jättämällä usein käynnistämättä usein asioita joiltain osin systeemiä.
Vai miksi mulla vain harvoin tunnistuu tuo webbikamera?
Eilen taas juu - nyt taas ei.

Eilen /dev-hakemistossa oli tarvittavat video ja video0-hakemistot - tänään ei. Miksi? Miksi ei?
Onko Sussulla blondimaisia taipumuksia?

Kysymys yrittää olla leikinomainen, mutt mä oon tosissani ja mua ottaa oikeikeesti pannuun tollanen toimimattomuus!

Jokun mielestä pikkuvika, josta ei kantsis hermostua, mutt mun mielestäni kiusallinen vika, joka osoittaa tekijöidensä tason.

Ja jos Linux ja openSuse, tms oikeesti halutaan työpöydille, niin multimedian monet toiminnot on toimittava ja näytönohjaimien ajuriasia on saatava kuntoon ajantasalle ja ajan mukaiseksi. Muussa tapauksessa tekijät 'kuseskelee omille varpailleen'

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #1 : 23.12.2008 - klo:08:30 »
Lainaus
Eilen taas juu - nyt taas ei.
Mitä teit webbikameralle eilen tai tänään erilailla?

Lainaus
Ja jos Linux ja openSuse, tms oikeesti halutaan työpöydille..
Linuxin ei ole tarkoitus käännyttää, vaan tarjota vaihtoehto.
Jos haluat, että jokin sinulle tärkeä asia korjataan, voit tehdä sen itse tai kirjoittaa bugiraportin.

Lainaus
näytönohjaimien ajuriasia on saatava kuntoon ajantasalle ja ajan mukaiseksi.
Kumma juttu, mutta minulla ei ole ollut mitään ongelmia näytönohjaimen ajurien kanssa. Olisi hyvä selventää mikä ongelma on jos siihen haluaa vastauksen.

guest158

  • Vieras
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #2 : 23.12.2008 - klo:09:32 »
sorry vaan, mutt muut KYLLÄ tietävät nVidian ajurin ongelmat linuxin kanssa. Joten lopeta samantien typrä muilta opittu mantran toistaminen! Siitä aiheesta kun on täälläKIN keskusteltu enennenkin = nVidian ja Openoffice:n ja KDE 4 yhteisongelmasta. Ja voit käydä lueskelemssa samasta aiheesta välillä myös esim Ubuntu-foorumilla, niin tiedät eikä sun tarvi teeskennellä tietämätöntä. Vika on hyvin tunnettu ...vaikka sinä et siitä tietäisikään.

edit: erilailla toimimisesta lisäys, ett kyllä minä suht samalla lailla tän koneeni oon käynnistänyt joka kerta jo kuudetta vuotta - laitan tuosta yhdestä nappulasta nimittäin virrat päälle... ;)



Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #3 : 23.12.2008 - klo:10:40 »
En käytä ubuntua. Ubuntu käyttää Gnomea, joka on saatavilla myös opensuseen.

nvidiat on meikäläisellä toimineet hyvin, jos xen -konetta ei lasketa.

Kde4 on vielä hyvin tuore ja imho kehitysvaiheessa.

Kannattaa käyttää vanhempaa 3. versiota, jos ei halua "bleeding edge":n ongelmia.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #4 : 23.12.2008 - klo:12:29 »
Tässä openSusessa taitaa olla hiukka bloncin vikaa... se oikkuilee jättämällä usein käynnistämättä usein asioita joiltain osin systeemiä.
Vai miksi mulla vain harvoin tunnistuu tuo webbikamera?
Eilen taas juu - nyt taas ei.

En ole varma, mutta kokeile tätä (veikkaisin että kyse on hal-ongelmasta), liitä kamera(jos ei jo liitettynä) ja komenna root-käyttäjänä

Koodia: [Valitse]
service haldaemon restart

Lainaus
Kysymys yrittää olla leikinomainen, mutt mä oon tosissani ja mua ottaa oikeikeesti pannuun tollanen toimimattomuus!

Jos kyse on tuosta mitä epäilen, niin vika löytyy myös upstreamin hal:ista, korjaus ongelmaan tulee kun sellainen löytyy. 

Lainaus
Ja jos Linux ja openSuse, tms oikeesti halutaan työpöydille, niin multimedian monet toiminnot on toimittava ja näytönohjaimien ajuriasia on saatava kuntoon ajantasalle ja ajan mukaiseksi. Muussa tapauksessa tekijät 'kuseskelee omille varpailleen'

Edelleen, suljetut ajurit/kodekit eivät ole jakeluiden vastuulla. Olisihan se hienoa jos kaikki toimisi out-of-box, mutta se nyt vain ei niin mene.
 
Suljetut ajurit ovat syvältä, niiden ongelmia ei kukaan muu voi korjata kuin niiden valmistaja.
Näytönohjain ajurien kehittäminen on vaikeaa vaikka käytössä olisi laitteiston tarkat speksit ja dokumentaatio.
Ja voit miettiä miten hankalaa on ohjelmoida ajuria ilman speksejä ja dokumentaatiota, yritys ja erehdys periaatteella.
Jos tuon ylläolevan tekstin luettuasi pidät jakeluiden tekijöitä vielä vastuussa heikoista ajureista, et todellakaan ymmärrä mistä kysymys.

Täysin toinen asia on multimedia, kodekkien lisensointi kysymykset ovat monimutkaisia ja osasta kodekkeja täytyisi maksaa että ne voisi jakeluun mukaan laittaa.
Osa käyttäjistä ei halua jakeluaan "myrkytettävän" suljetuilla, ei vapailla binääri-paketeilla. Huomaa että tällaisiakin käyttäjiä löytyy. 
Mutta joka tapauksessa sinulla on vaihtoehtona joko hankkia multimedia-paketit joltain kolmannelta osapuolelta "ilmaiseksi" tai ostaa tarvittavat kodekit -> http://www.fluendo.com/shop/category/end-user-products/
Valinta on sinulla, tee mitä haluat, mutta älä oleta että kaikki haluaisivat samaa kuin sinä.

Ymmärtäisin, jos kohdentaisit valituksesi oikeaan osoitteeseen, mutta nyt juttusi menevät täysin metsään.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #5 : 23.12.2008 - klo:13:30 »
Kyllä minäKIN ymmärrän, että suljettuja ajureita muut kuin oikeuden haltija eivät saa kopeloida ja uskon, että ajureiden teko 'sokkona' on vaikeaa. Ei noista ole epäselvyyttä.

Mutta tuo tieto ei mitenkään poista sitä faktaa, että näytönohjainten ajuritilanne on linuxin osalta surkea, koska yhtään kunnolla toimivaa ajuria ei ole olemassa. Ja linux-tukisten ajureiden kehitys laahaa vuosia muiden perässä. Tekee niitä sitt kuka tai mikä organisaatio tahansa.

Atin ajurispeksejä 'ruinattiin' kauan ja kovin lupailtiin niiden kehittyvän (piankin) ainakin samalle tasolle kuin muiden alustojen vastaavat. Nyt niiden ajureiden vapaaseen käyttöön saannista lie kulunut jo parikin vuotta eikä 3D-kiihdytyksestä oo tietoakaan, kuten monestakin lähteestä voi lukea.

nVidian hitaudesta tai haluttomuudesta en tiedä, mutt joku syy sillekin on oltava, esim linuxin vähyys työpöydillä, jota ajuripuute vaan varmistaa. Enkä minä tiedä miten tuo solmu avattaisiin, mutt niin kuin totesin, JOS linux halutaan työpöydille merkittävässä määrin, niin ajuriongelma on pakko ratkaista tavalla tai toisella. Joko 'itse tekemällä' tai jonkun oikeuksien omaavan toimesta. Muuten tilanne ei muutu.

Toivottavasti tästä ei oo erimielisyyttä.

Kehitys ja 'paraneminen' lähtee vain tosiasioiden tunnustamisesta, vaikka se kipeää tekisikin.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #6 : 23.12.2008 - klo:13:44 »
Tässä ohjeet vaivaasi:
http://www.microsoft.com/finland/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/default.mspx

Kyseiselle tuotteelle laitevalmistajat tuottavat ensimmäisenä viralliset laiteajurit.

Edit, tässä 3D edistystä:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ati_r500_3d&num=1

"Compiz is now working on R500 graphics cards using the open-source xf86-video-ati and the latest Mesa git."
« Viimeksi muokattu: 23.12.2008 - klo:14:04 kirjoittanut letkume »

guest158

  • Vieras
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #7 : 23.12.2008 - klo:14:25 »
Kiitos ehdotuksistasi, mutt mun kotikoneissani ei oo koskaan, ei milloinkaan ollut Windowsia eikä muuten tuu nytkään...  ;)

ja onko noita ATI:n kortteja, joihin radeonit viittavat, enää kaupoista edes saatavina?
...voi siis ollakin...


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #8 : 23.12.2008 - klo:19:55 »
Atin ajurispeksejä 'ruinattiin' kauan ja kovin lupailtiin niiden kehittyvän (piankin) ainakin samalle tasolle kuin muiden alustojen vastaavat. Nyt niiden ajureiden vapaaseen käyttöön saannista lie kulunut jo parikin vuotta eikä 3D-kiihdytyksestä oo tietoakaan, kuten monestakin lähteestä voi lukea.

Ei ihan paria vuotta, ei edes vuotta.
Ja 3D:hen tarvittavia speksejä uusille korteille ei ole julkaistu, joten ei ole mikään ihme että kiihdytystä ei ole saatu aikaan.

Lainaus
nVidian hitaudesta tai haluttomuudesta en tiedä, mutt joku syy sillekin on oltava, esim linuxin vähyys työpöydillä, jota ajuripuute vaan varmistaa. Enkä minä tiedä miten tuo solmu avattaisiin, mutt niin kuin totesin, JOS linux halutaan työpöydille merkittävässä määrin, niin ajuriongelma on pakko ratkaista tavalla tai toisella. Joko 'itse tekemällä' tai jonkun oikeuksien omaavan toimesta. Muuten tilanne ei muutu.

Ongelma, kuten jo tuon multimedian kanssa mainitsin, on suljetut osat ja niiden lisensointi. 
Ei AMD tai Nvidia voi julkaista mitään sellaista johon heillä ei ole omistusoikeutta.
Eli jos joku kolmas osapuoli omistaa osia koodista tai jonkin toiminnallisuuteen tarvittavan patentin, julkaisusta tulee ongelma.
 
Se tosiasia että tuki multimedialle ja 3D-ajureille on huonossa jamassa EI OLE Linux-kehittäjien ja/tai -käyttäjien vika, syypäätä ongelmiin voi hakea jostain toisaalta.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #9 : 26.12.2008 - klo:00:21 »
Jes - tulihan se sieltä ...omia sanojasi (joskus aiempia) lainatakseni - mut tosiaan kaikessa ystävällismielisyydessä.
Minä en (juuri) milloinkaan hae syyllisiä edes työelämässä, saatika täällä, vaikka ihmettelenkin 'ääneen' asioita - (liiankin) usein niitä negatiivisia - ilmeisesti pottumaisesta luonteestani johtuen, mutt kuitenkin niidenkin avulla jonkinmoista rehellisyyttä tavoitellen.
Olkoon sitt vaikk vähän asenteellista, mutt ei valheellista.

Mutt onneks aina on vaihtoehtoja ja usein myös toiveita paremmasta, niinkuin nyt nVidian 180.xxx-ajureiden tulon myötä, niinkuin jotkut on jo kokeiluissaan havainneet ja julkituoneet. Sen mukaan pitkäaikainen riesa (OpenOfficen KDE 4.x:ssä aiheuttama) olisi korjautumassa. Olkoon vaikka kaikkein 'fundamenttilistesimpien' kiusaksi binääriajuri. Mulle käyttäjänä on tärkeämpää sen avulla saatava toimivuus.

Se, että wintoosasta jäljessä kuljetaan, ei oo mailmaa(ni) mullistava eikä edes sotkeva, koska peliriippuvuus ei oo mun ongelma ja se on muutenkin jopa hyväksytty 'puute'/ominaisuus linux-maailmassa. Eihän linuxia oo niin kovin pelialustaksi toistaiseksi oo haviteltukaan. Mieluummin hyöty-käyttöön erilaisissa medioissa ja laitteissa. Ja se kehitys on kovassa vauhdissa. :)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Sussu oikkuilee
« Vastaus #10 : 26.12.2008 - klo:18:22 »
Mutt onneks aina on vaihtoehtoja ja usein myös toiveita paremmasta, niinkuin nyt nVidian 180.xxx-ajureiden tulon myötä, niinkuin jotkut on jo kokeiluissaan havainneet ja julkituoneet. Sen mukaan pitkäaikainen riesa (OpenOfficen KDE 4.x:ssä aiheuttama) olisi korjautumassa. Olkoon vaikka kaikkein 'fundamenttilistesimpien' kiusaksi binääriajuri. Mulle käyttäjänä on tärkeämpää sen avulla saatava toimivuus.

Njoo, toki tuota OO.o-ongelmaa ei ole avoimilla ajureilla.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)