Kirjoittaja Aihe: usb mount doplhin v???r? merkist=  (Luettu 4898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jboman

• Vieras
usb mount doplhin v???r? merkist=
« : 28.10.2008 - klo:12:24 »
Tuossa opensuse11 ja doplhin selaimessa on sellanen ikävä bugi että mountatessa usb-tikkua merkistö menee sekaisin.
Pitäis saada usb-tikusta poltettua data dvd:lle ja sitten lukea sitä win koneella niinkuin usb-tikkua.
Ääkkösistä ei voi luopua, joten pitäs saada ratkaistua muulla tavalla.
(Tuolla convmw:llä homma toimii mutta ei ole sen jälkeen enää identtien backup, joten unohdetaan se)
Aikaisemmin opensuse 10.x:llä homma toimi mutta ei enää, tämä on jokin bugi dolphinissa/kde4
Pitäs varmaan mountata käsin, mutta siinä tuli ongelmia kun käytin nls -optiota nls=utf8, ei ole enää käytössä tms. virheherja.

Olisko kellään ollut vastaavia ongelmia ja ratkaisua siihen ?

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
Vs: usb mount doplhin v???r? merkist=
« Vastaus #1 : 28.10.2008 - klo:14:21 »
yksi ratkaisu on asentaa kde3 siinä ääkköset toimivat oikein.

pertt-UP-

• Vieras
« Vastaus #2 : 28.10.2008 - klo:22:00 »
Itselläni oli samainen ongelma, kun ensimmäistä kertaa asensin openSusen kde4:lla. Vaihdoin sitten samantien kolmoseen ja homma rupes pelittään. Nyt ongelma on tullut tähänkin.

Muuten toimii ääkköset, mutta usb-tikkujen kanssa on ongelmia. Yritin myös käsin mounttaamista, muttei se vaikuttanut mitään, voi kyllä olla, etten tehnyt sitä oikein.

Poissa Rantarosvo

• Jäsen
« Vastaus #3 : 29.10.2008 - klo:11:47 »
Miulla on Dolphin ollut hiukan outo jo useamman päivän. On tainnu mennä rikki jostain päivityksestä. No onneks Konguerorilla voi tehdä samat hommat ja sen voi asentaa ilman kokonaista 3.5 sarjan KDE:tä ;)
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

pertt-UP-

• Vieras
« Vastaus #4 : 29.10.2008 - klo:17:59 »
Mulla Konquerorkaan ei osaa näyttää ääkkösiä muistitikulta, valittaa että "Tiedostoa tai kansiota ei ole olemassa"

Edit: Nyt tapahtui jotain kummaa. Olin joskus mennnyt poistamaan Konquerorin ja asensin sen nyt uudelleen. Samalla asentui ilmeisesti kde4, johon kone käynnistyi buuttauksen jälkeen. Nyt sekä Dolpin, että Konquerior näyttää ääkköset oikein! Menee vähän yli tällaiselta aloittelijalta, mutta hyvä että toimii..  :D
« Viimeksi muokattu: 29.10.2008 - klo:19:48 kirjoittanut pertt-UP- »

jboman

• Vieras
« Vastaus #5 : 30.10.2008 - klo:08:26 »
Sain ääkköset toimimaan manuaalisesti mounttaamalla:
mount /dev/sdd1 /mnt/usbtikku -t vfat -o iocharset=utf8
Tuota ei oikein voi pistää fstab-tiedostoon, koska mulla on useita usb-laitteita (usbtikkuja,usbkovalevyjä), jossa käytössä myös ext2.

Voikohan tuota jotenkin kiertää ts. pistää johonkin että vfat tyyppiset usbit käyttäisivät aina tuota ylimääräistä optiota iocharset=utf8 ?
Tuohon saattaa kyllä tulla parannus, jos olen oikein ymmärtänyt kde4 bugi-kannassa olevien keskustelujen perusteella.

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
« Vastaus #6 : 30.10.2008 - klo:11:53 »
Sain ääkköset toimimaan manuaalisesti mounttaamalla:
mount /dev/sdd1 /mnt/usbtikku -t vfat -o iocharset=utf8
Tuota ei oikein voi pistää fstab-tiedostoon, koska mulla on useita usb-laitteita (usbtikkuja,usbkovalevyjä), jossa käytössä myös ext2.

Voikohan tuota jotenkin kiertää ts. pistää johonkin että vfat tyyppiset usbit käyttäisivät aina tuota ylimääräistä optiota iocharset=utf8 ?
Tuohon saattaa kyllä tulla parannus, jos olen oikein ymmärtänyt kde4 bugi-kannassa olevien keskustelujen perusteella.

Periaatteessa toi on mahdollista muokkaamalla/luomalla udev/hal (/etc/udev/rules.d/) sääntöjä. Tosin noiden säätäminen vaatii hieman asian tuntemusta että ei sotke koko systeemiä. Lisäksi kernel/udev päivityksessä voi tiedostot päivittä. Eli kannattaa kopioda muokattu sääntö talteen jonnekkin josta sen voi tarvittaessa palauttaa.

Googlella löytynee paljonkin esimerkkejä. Tosin jos asiaa ollaan korjaamassa kde4:n puolella kannattaa harkita haluaako lähteä noita sääntöjä muuttamaan.