Itse owdy käytän AMD Phenom X4 9850 ja emona on Asus M3A-H/HDMI , ja hyvin toimii, emolevy maksoi sen ~76€ ja prossu sen ~168€ ja hyvä yhdistelmä on, eli jos haluaa hyvän emon alle satasella, niin M3A-H/HDMI on yksi todella hyvä vaihto-ehto.
Toimiiko toi ATIn integroitu näyttis hyvin susessa?
Ei toiminut vielä silloin kun mulla toi M3A78 pro oli, tuki on ilmeisesti saatu mukaan sen jälkeen.
Joka tapauksessa kannattaa ottaa sellainen mikä tukee noita 140W prossuja, osa noista Phenomeista ja nopeimmat x2 on sellaisia jotka vaatii sellaisen.
hiukan on erilaisia tarpeita ja tavoitteita ihmisillä - tietty.
Minäkin hankin, tosin työkoneekseni - uuden ja siinä tavoitteena oli hiljaisuus ja mulle riittävä teho - siis suht vaatimaton riitti. Ja siksi mä päädyin ton nyt suosittelemasi 140 W:sen sijasta AMD:n 45 W:een... Mä kun voin paistaa munat paistinpannussa liedellä, jos tarpeen...
Riippuu mitä pidät hiljaisena. Enemmän ääntä omassa koneessani lähtee kiintolevyistä, kuin prossun tuulettimesta. En suositellut 140W prossua vaan emo joka tukee sellaista.
Mutta totta jos kyseessä on ihan peruskäyttöön(internetselailu/openoffice.org jne.) tarkoitettu laite niin ei kannata edes ajatella ostavansa muuta kuin noita halvempia komponentteja.
Mutta jos haluat jossain vaiheessa ostaa uusia komponentteja, tuo valitsemasi emo ei välttämättä tue kaikkia.
Esim. jari88 mainitsema emo+prossu yhdistelmä ei pitäisi toimia(?), emo kun ei tue 120W prossuja. Mutta jos homma toimii niin se on hyvä juttu.
Yhden koneen kasaamista katsoin, ja yritin sanoa että ei tule toimimaan, koska prosessorina oli nimenomaan tuo 9850(120W) ja emona M3A-H/HDMI. Kone lähti käyntiin ja mulle kerrottiin että olin väärässä, emohan tukee tuota prosessoria.
Myöhemmin illalla sain pari mailia jos sanottiin että:
Sain tuossa sen Vistan asennettua koneeseen ja nyt olen sitten
pyörittänyt 3DMark06:sen läpi ja tällähekellä menossa on SuperPi
ohjelmalla piin desimaalien laskeminen (16M) Nyt tässä katselin sitten
prosessorin käyttöä Vistan tehtävienhallinan kautta ja se näyttää
suorittimen käyttöasteeksi 50%, jotenkin tuntuu oudolta koska ko.
ohjelmanhan pitäisi ottaa kaikki irti prossusta. Kone on vakaa eikä
jumittele mitenkään, mutta en osaa vielä sanoa varmaksi mistä tämä vain
50% suorittimen käyttö johtuu. Johtuuko se vain siitä että Vistakaan ei
osaa käyttää oikein 4-ytimistä prossua sitä en vielä osaa sanoa.
Elikkä tässä nyt testien jälkeen totosimme että ko. prossu toimii siinä
M3A lankussa, mutta vajaa tehoisena.
Onneksi ei kuitenkaan rikkonut prossua tai emoa.
No niinkuin sanottu: tarpeet ja tavoitteet on kovin erilaisia eri ihmisillä.
Niin, jos on kyse peruskäytöstä on turha ostaa mitään kallista konepakettia.
Pelaajille suosittelen yleensä konsolia