Kirjoittaja Aihe: nVidia julkaisi uuden ajurin  (Luettu 12228 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest158

  • Vieras
nVidia julkaisi uuden ajurin
« : 09.10.2008 - klo:18:13 »
Vihdoin on tullut julki se kauan odotettu, kaikki KDE 4.x:n ongelmat korjaava nVidian ajuri 177.80 :)
http://www.detector-pro.com/2008/10/new-nvidia-linux-drivers.html

...toivottavasti näin tapahtuu ja saatais pian myös OpenSusen repoista ladattavaksi

leke63v

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #1 : 09.10.2008 - klo:19:14 »
Vihdoin on tullut julki se kauan odotettu, kaikki KDE 4.x:n ongelmat korjaava nVidian ajuri 177.80 :)
http://www.detector-pro.com/2008/10/new-nvidia-linux-drivers.html

...toivottavasti näin tapahtuu ja saatais pian myös OpenSusen repoista ladattavaksi

Pieni varoituksen sana tuolta alueeta ladattaessa:
Katsokaa, että virusasiat ovat kunnossa...monulla yritti "tehdä pesää"
kun latasin ja yritin sitten asennusta XP:ssä.
Onneksi oli torjunta ja hoksottimet kohdallaan...joten selvisi
pelkällä säikähdyksellä...täpärästi... ;D

guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #2 : 09.10.2008 - klo:20:00 »
onpas outoa - linkki löytyi kyll ihan linux-foorumilta
...mutt yritiks sä asentaa sitä ajuria winkkariin? ...XP:ssä... niin kuin kirjoitit

leke63v

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #3 : 09.10.2008 - klo:21:49 »
onpas outoa - linkki löytyi kyll ihan linux-foorumilta
...mutt yritiks sä asentaa sitä ajuria winkkariin? ...XP:ssä... niin kuin kirjoitit

Jotain kalua winkkariin latasin...varoitus jo linuxissa
f-secure nappasi troijalaisen...hukkasin tarkan lähtösivun...
tuli ehkä lievä paniikkireaktio..


guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #4 : 09.10.2008 - klo:22:19 »
Siis HUOM! Minähän halusin kertoa VAIN sen ajurin julkaisemisesta.
Sitä ei oo vielä esim openSusen repoista saatavissa. Mutt tulossa on.
Eikä sitä kantsi(ne) muualta yrittää asentaakaan, koska se tarviinnee myös sen kernel-moduulin, toimiakseen.

Uutisen lähtö täältä: http://www.linuxtoday.com/infrastructure/2008100900735NWHW

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #5 : 09.10.2008 - klo:22:23 »
Vihdoin on tullut julki se kauan odotettu, kaikki KDE 4.x:n ongelmat korjaava nVidian ajuri 177.80 :)
Noniin, enää ei tarvi kiistellä kenen softassa se vika oli?

guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #6 : 10.10.2008 - klo:11:36 »
aika ovela 'lainaus' - jätit loppuosan viestistäni pois...
sen: 'toivottavasti niin tapahtuu'... ;)

guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #7 : 12.10.2008 - klo:14:20 »
Vaikkei vielä montaakaan aikaa oo kulunu nVidian ajuripäivityksestä, niin joko joku on ehtinyt kokeilla tai peräti testata sen _odotettua_ 'kaikki-korjaavuutta'?
Minä joudun, taidottomuuttani, odottelemaan sen ilmestymistä susen 'normi'päivitykseen mahd tarvittavine kernel-moduuleineen, mutt jotkut lienevät osaavanpia tässäkin asiassa, joten heidän kommenttejaan omaa vuoroani odotellessani kyselen.

Korjautuiko KDE 4.x - OpenOffice -renderöinti-ongelmat?

Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #8 : 12.10.2008 - klo:14:55 »
Moro,

Voit kokeilla myös itse, lataa ajuri -> http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk
64bit http://uk.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/177.80/NVIDIA-Linux-x86_64-177.80-pkg2.run
32bit http://uk.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/177.80/NVIDIA-Linux-x86-177.80-pkg1.run

Koodia: [Valitse]
init 3kirjaudu ruuttina sisään
Koodia: [Valitse]
sh ./NVIDIA-Linux-x86_64-177.80-pkg2.run
sax2
ruuttina myös seuraava
Koodia: [Valitse]
nvidia-xconfig
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #9 : 12.10.2008 - klo:15:06 »
OK - mutt jos oot sen itelles jo asentanut, niin miten toimii?
Korjasko ongelmat?
...vai sotkeeko OpenSuse vielä kälin?

Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #10 : 12.10.2008 - klo:16:18 »
Moro,

OpenOfficen kun käynnistää niin alapalkki ainakin käyttäytyy 'oudosti'.  :(

Muoks.: kokeiltu 64 bittisessä ympäristössä.
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #11 : 12.10.2008 - klo:17:24 »
tää sekoilun 'korjautuminen' oli se, johon halusin vastauksen - toki toisenlaisen, mutt kiitos.

Ja terveiset niille, jotka ovat mua liki luopiona pitäneet, kun olenkin mennyt epäilemään, ett vika ei ehken sittenkään ole nvidian ajurissa välttämättä.

Mut onneksi, nyt voidaan tietty sanoa, ett nVidia ei osannut vieläkään korjata ajuriaan... ? ;)

Mutt edelleen, kyll muitakin 'syyllisiä' eli syitä voi ongelmaan olla. Vaikka X:ää ja plasmaa ja KDE 4:ää on moneenkin kertaan korjailtu.

terveisiä vaan ...no jaa olkoon... ;)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #12 : 12.10.2008 - klo:17:43 »
Ja terveiset niille, jotka ovat mua liki luopiona pitäneet
nakki, kaikki ei ota tätä asiaa ehkä ihan niin vakavasti kuin sinä. ;)

guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #13 : 12.10.2008 - klo:18:14 »
ikävä kuulla, jos noin on.
Se kun on taas yksi syy yrityksille olla siirtymättä linuxiin...

Vaikka näytönohjaimen tällainen toimimattomuus ei kotikäyttäjiä niin haittaisikaan. He kun eivät ehken niin paljon käytä/työskentele OpenOffice-sovellusten kanssa, niin yrityselämä suhtautuu taatusti asiaan toisin. Heille kun ko:n kaltaiset softat ja toimivuus ovat jokapäiväisessä käytössä ja toimivuus siksi jopa elinehto.
...dokumentit, raportit, laskutukset, tilastot, esitteet, ym...


Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #14 : 12.10.2008 - klo:18:47 »
Moro,

Tälläiset kuvankaappaukset sain työpöydästä officella ja ilman.

Kuva1

Kuva2
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #15 : 12.10.2008 - klo:19:01 »
ikävä kuulla, jos noin on.
Se kun on taas yksi syy yrityksille olla siirtymättä linuxiin...

Yritysten Linux käytöllä ja sinun 'pidätte minua lähes luopiona' -asenteella jne on aika vähän toistensa kanssa tekemistä...

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #16 : 12.10.2008 - klo:20:10 »
Ihan vain kommenttina, tuota ajuria olen beta vaiheessa testannut ja se ei kyllä vakuuttanut millään tavalla.
Ja tietyillä säädöillä KDE4 menee sekaisin ilman GTK-sälääkin.

Se kun on taas yksi syy yrityksille olla siirtymättä linuxiin...

Ehkä tämä nyt ei ole päällimmäisin syy.

Lainaus
Vaikka näytönohjaimen tällainen toimimattomuus ei kotikäyttäjiä niin haittaisikaan. He kun eivät ehken niin paljon käytä/työskentele OpenOffice-sovellusten kanssa, niin yrityselämä suhtautuu taatusti asiaan toisin. Heille kun ko:n kaltaiset softat ja toimivuus ovat jokapäiväisessä käytössä ja toimivuus siksi jopa elinehto.
...dokumentit, raportit, laskutukset, tilastot, esitteet, ym...

Kotikäyttäjälle nuo työpöytätehosteet ja 3D-toiminnot ovat varmasti tärkeämpiä kuin yrityskäyttäjille.

Näytönohjaimen 3D toimintoja ei tarvita asiakirjojen, raporttien, laskutusten, tilastojen, esitteiden kanssa, tai sitten olen ymmärtänyt homman ihan väärin.

edit: hups, tekstistä puuttui pätkä.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2008 - klo:22:26 kirjoittanut jmp »
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #17 : 13.10.2008 - klo:08:59 »
Joillain on erinomainen taipumus johdatella keskustelu/väittely vikaraiteille esim argumenttien vähetessä.

En minä mitään efektejä/liehutteluja ole esittänyt _yritys-pc:ihin_. Kotikoneissa niistä kyllä pidän ;)
Mutta KDE 4.x:n yksi merkittävimmistä muutoksista (kehityksistä) on kaiketi plasma ja sen mukana plasmoidit.
Juu ne ovat monilta osiltaan mukavia tai turhanpäiväisiä efektejä, joita jotkut kaipaavat, jotkut inhoavat, mutta kaikki tarvitsevat - halusivat tai eivät. Siis loppukäyttäjät, jotka graafista käliä käyttävät. ...kun nuo ikonit ja alapalkkikin nyt sattuvat olemaan plasma-sellaisia... Ja niiden näkyminen ja toimiminen on _minun_mielestäni_ kyllä tärkeää myös yritysten pc:issä.

Ja ne sotkeutuvat käytettäessä OpenOfficea KDE 4.x-työpöydällä/käyttöliittymässä (=kälissä)

Kuvien näyttämien virheiden korjautumisesta olin kiinnostunut ja kyselin.



Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #18 : 13.10.2008 - klo:09:41 »
Mie oon mielessäni ihmetellyt tätä käliongelmaa joka Nakilla on. Itellä kun Nvidia käytössä ja ongelmasta ei tietoakaan OpenOfficea käytettäessä. No nyt selvis syy siihen :) miulla ei oo yhtään kuvaketta työpöydällä, eli ne ei sen takia oo kadonnut mihinkään  ::)

Tykkään enempi työpöydän esiin kaivamisen sijasta k-valikossa olevasta tietueesta jossa on kaikki eniten käyttämäni ohjelmat.
Se syntyy helposti klikkaamalla k-valikon tunnusta hiiren kakkosella ja valitsemalla valikkomuokkaimen, siellä on mukava kopioida ja pastailla hetken aikaa.

Huom!! en sitten vähättele Nakin kokemaa ongelmaa millään lailla!
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: nVidia julkaisi uuden ajurin
« Vastaus #19 : 13.10.2008 - klo:14:18 »
Joillain on erinomainen taipumus johdatella keskustelu/väittely vikaraiteille esim argumenttien vähetessä.

En minä mitään efektejä/liehutteluja ole esittänyt _yritys-pc:ihin_. Kotikoneissa niistä kyllä pidän ;)

No tulihan se sieltä. Tätä olen yrittänyt useasti kysyä.

En ole nähnyt konetta(windows) yrityksessä jossa olisi nvidian uusin 3D ajuri asennettuna.(puhun koneista joilla tehdään noita mainitsemiasi tehtäviä)
Yritysmailmassa arvostetaan vakautta. Ja tuo nvidian oma ajuri ei niitä vakaimpia suljettuja mokkuloita ole.
Tästä syystä tuo nvidian ajuri ei varmasti vaikuta yritysten siirtymiseen Linuxin käyttöon.

Lainaus
Mutta KDE 4.x:n yksi merkittävimmistä muutoksista (kehityksistä) on kaiketi plasma ja sen mukana plasmoidit.
Juu ne ovat monilta osiltaan mukavia tai turhanpäiväisiä efektejä, joita jotkut kaipaavat, jotkut inhoavat, mutta kaikki tarvitsevat - halusivat tai eivät. Siis loppukäyttäjät, jotka graafista käliä käyttävät. ...kun nuo ikonit ja alapalkkikin nyt sattuvat olemaan plasma-sellaisia... Ja niiden näkyminen ja toimiminen on _minun_mielestäni_ kyllä tärkeää myös yritysten pc:issä.

Ja ne sotkeutuvat käytettäessä OpenOfficea KDE 4.x-työpöydällä/käyttöliittymässä (=kälissä)

Kuvien näyttämien virheiden korjautumisesta olin kiinnostunut ja kyselin.

OpenOffice.org (ja kaikki muutkin softat jotka nvidian ajuria käytettäessä aiheuttavat sekoilua) toimii KDE4:ssa täysin ilman ongelmia.
Ongelmat poistuvat kun käytät nv-ajuria nvidian sijaan. Menetät tehosteet mutta muut mainitsemasi ominaisuudet pelaavat täysin.
Ongelma on helppo korjata, poistat vain SaX2 ohjelmassa valinnan 3D-kiihdytys kohdasta.

Jos taas välttämättä haluat käyttää KDE4 ja työpöytätehosteita niin silloin tuon kanssa vain täytyy elää, tai vaihtaa näytönohjainta.

Tietysti yksi vaihtoehto on käyttää KDE3 tai Gnomea.

Eli kyse on valinnoista. Itse en enää osta yhtäkään näytönohjainta nvidian piirisarjoilla ennen kuin yhtiö muuttaa kantaansa vapaista ajureista.
Useat yritykset ovat alkaneet julkaista vapaita ajureita tai antavat kehittäjille tietoja laitteistaan. Tuen itse mielummin sellaista yritystä joka näin ymmärtää tehdä.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)