Kirjoittaja Aihe: Ei se halua sulkeutua  (Luettu 3603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anne

  • Vieras
Ei se halua sulkeutua
« : 23.06.2008 - klo:23:43 »
Varoituksen sana heti alkuun, olen hieman tampio näissä hommissa...

Valitsin Yastilla Hardware Information ja tulin samantien katumapäälle. Abortti tuli ilmeisesti suoritettua liian myöhään ja Qt on surrannut paikallaan jo jokusen tovin. Koneen käyttöä se ei estä, mutta masiinaa ei saa suljettua. Toisaalta ihan ymmärrettävää, sillä pitäisi käydä tuolla Ikkunan puolella.

Ei pitäisi koskea mihinkään, ellei tiedä mitä on tekemässä... Löytyisikö pientä vinkkiä, miten saan tuon Qt:n quit.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ei se halua sulkeutua
« Vastaus #1 : 24.06.2008 - klo:00:32 »
Ctrl+alt+backspace. Jos ei auta:

Ctrl+alt+f1 -> tekstitila aukeaa -> kirjaudu pääkäyttäjänä (root) -> sitten komento  reboot ja kone buuttaa.

On varmaan helpompiakin tapoja tappaa prosesseja mutta toi toimii ainakin :D

qwertyy

  • Vieras
Vs: Ei se halua sulkeutua
« Vastaus #2 : 24.06.2008 - klo:03:01 »
Ubuntussa joskus tehnyt hiukan vastaavasti, eli suoraan normaaliin päätteeseen tai jos X on sekoillut Ctrl + Alt + F1 yhdistelmällä tekstitilaan (tty). Sitten komento
ps -A tai
Koodia: [Valitse]
ps -A | more jos litania on oikein pitkä. Sitten jos olen huomannut haluttavan tapettavan ohjelman esim
Koodia: [Valitse]
8182 ?        00:00:00 firefox, olen katsonut numeron sen edestä (PID sarake) ja esim seuraava tappaisi firefoxin
Koodia: [Valitse]
kill 8182
Viimeisin taitaa vaatia sudo tai root oikeudet, toisin sanottuna joutuu kirjoittamaan openSUSEssa su ja enter ennen kuin tuon aloittaa. Toivottavasti on sovellettavissa.

MikP

  • Vieras
Vs: Ei se halua sulkeutua
« Vastaus #3 : 24.06.2008 - klo:09:37 »
Ctrl+alt+backspace.

Ei ole enää 11.0:ssa oletuksena käytössä.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Ei se halua sulkeutua
« Vastaus #4 : 24.06.2008 - klo:09:52 »
Ok, tuli selkäytimestä. Mulla se pelaa, oon varmaan itse lisännyt sen jossain välissä.

anoa

  • Vieras
Vs: Ei se halua sulkeutua
« Vastaus #5 : 24.06.2008 - klo:09:57 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Owdy - tänään kello 00:32
Ctrl+alt+backspace.
Lainaus
Ei ole enää 11.0:ssa oletuksena käytössä.

Tommonen löytyy julkaisutiedoista..

<laina>
Paina Ctrl-Alt-Askelpalautin päättääksesi X-palvelimen suorituksen
 
Ctrl-Alt-Askelpalautin -näppäily ei enää päätä X-palvelinta GNOME-, KDE- tai muussa graafisessa työpöydässä. Jos painat Ctrl-Alt-Askelapalautin toistamiseen kahden sekunnin sisällä, X-palvelin pysäytetään. Useimmilla laitteistoilla kuulet ensimmäisen painalluksen jälkeen äänimerkin.
 
Aikaisemmin oli mahdollista pysäyttää X-palvelin vahingossa tällä näppäinyhdistelmällä. Jos kuitenkin haluat jatkossakin käyttää tätä näppäinyhdistelmää X-palvelimen pysäyttämiseksi, poista tiedoston /etc/X11/xorg.conf osassa ServerFlags oleva rivi:
 
Option "ZapWarning" "on"
 
Löydät lisätietoja man-sivulta xorg.conf.
</laina>

Anne

  • Vieras
Vs: Ei se halua sulkeutua
« Vastaus #6 : 24.06.2008 - klo:10:02 »
Komentotulkilla shutdown auttoi. Kiitos kuitenkin avusta!