Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire 5022wlmi ja Wlan  (Luettu 3971 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dukex

  • Vieras
Acer Aspire 5022wlmi ja Wlan
« : 14.12.2006 - klo:12:09 »
Eli minulla on openSUSE 10.2, ja otsikonmukainen kannettava jossa on Broadcomin bcm4318 langaton verkkokortti. Ongelmana on se että kannettavan "antennia" ei saa päälle koska windowssissa se kytketään etupaneelissa olevasta napista. SUSE ei tätä nappia ymmärrä vaan sillä täytyisi asentaa jokin ohjelma. acer_acpi on mielestäni paras vaihtoehto tähän, on toki olemassa myös acerhk. Mutta ongelmaksi on tullut acer_acpin asennus. Olen tottunut asentamaan sen ubuntussa komennoilla make, make install jne jne mutta SUSE:ssa se ei minulla toimi. make komento antaa jotain virheilmoituksia. Tiedän että tämä pitäisi korjaantua joidenkin pakettien asentamisella mutta minulla ei ole mitään tietoa mitä pakettia pitäisi asentaa. Siis jos jollain on hyviä ehdotuksia niin antaa tulla. Ubuntussa tämä toimi ok mutta ubutnua en halua käyttää.

Toisena asiana olisi atin radeon x600 näytönohjain (mobility radeon) onko minulla mitään amhdollisuuksia saada kyseistä korttia toimimaan täydellisesti susessa? eli esim 3d kiihdytys on vissiin aika työn takana. Tähän en ole niin paljoa keskittynyt (vielä) mutta apuja otetaan tietysti vastaan.

Kiitoksia etukäteen.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Acer Aspire 5022wlmi ja Wlan
« Vastaus #1 : 14.12.2006 - klo:12:21 »
Olen tottunut asentamaan sen ubuntussa komennoilla make, make install jne jne mutta SUSE:ssa se ei minulla toimi. make komento antaa jotain virheilmoituksia. Tiedän että tämä pitäisi korjaantua joidenkin pakettien asentamisella mutta minulla ei ole mitään tietoa mitä pakettia pitäisi asentaa.

Asenna kuvio Peruskehitys

YaST2 -> Ohjelmisto -> Ohjelmistonhallinta

Vasemmasta yläreunasta valitse Suodin: Kuviot
Ja sitten Kehitys kohdan alta Peruskehitys
Ja napsauta Hyväksy

Lainaus
Toisena asiana olisi atin radeon x600 näytönohjain (mobility radeon) onko minulla mitään amhdollisuuksia saada kyseistä korttia toimimaan täydellisesti susessa? eli esim 3d kiihdytys on vissiin aika työn takana. Tähän en ole niin paljoa keskittynyt (vielä) mutta apuja otetaan tietysti vastaan.

Kiitoksia etukäteen.

ATIn uusi ajuri julkaistiin eilen (13.12), ohjeet tähän löytyvät osoitteesta
http://www.suse.de/~sndirsch/ati-installer-HOWTO.html

Toivottavasti ATI seuraa Nvidian esimerkkiä ja tarjoaa käyttäjilleen asennuslähteen.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Dukex

  • Vieras
Vs: Acer Aspire 5022wlmi ja Wlan
« Vastaus #2 : 15.12.2006 - klo:12:25 »
Jeps. eli acer_acpin asennus onnistui ja ndiswrapperin avulla sain wlanin toimimaan ok, mutta nyt ongelmana on että joudun joka käynnistyksen jälkeen antamaan komennot:

modprobe acer_acpi
chmod 777 /proc/acpi/acer/wireless
echo "enabled: 1">/proc/acpi/acer/wireless

Olen seurannut http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224349&highlight=acer_acpi sivun ohjeita alkaen kohdasta "make". Kaikki on onnistunut hyvin mutta komentoa "update-rc.d" ei SuSE hyväksy.

Onko kenelläkään mitään neuvoja?

Ja tuon ATI:n ajurien kans kaikki meno ok, mutta asennettuani Xgl:n ja compix:n niin Xgl sanoo että 3d kiihdytys ei ole käytössä, vaikka oikeasti onkin. Sain kuitenkin desktop effecktit toimimaan ohittamalla nämä. (voin antaa linkin myöhemmin).

kannettavan radeon x600 korttini antaa glxgearssista 5300fps eli kyllä mielestäni kaikki pelaa niinkuin pitääkin.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Acer Aspire 5022wlmi ja Wlan
« Vastaus #3 : 15.12.2006 - klo:12:48 »
Lisää tuo moduuli /etc/modprobe.conf.local-tiedostoon.

Tai YaST2 -> Järjestelmä -> /etc/sysconfig-muokkain

Napsauta Hae ja kirjoita INITRD_MODULES tuohon.
Lisää sitten tuo acer_acpi siihen.

Tämän jälkeen komenna su -c mk_initrd
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)