Kirjoittaja Aihe: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!  (Luettu 10583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest53

  • Vieras
openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« : 19.04.2008 - klo:21:32 »
Olen yrittänyt saada maalaiskunnan kirjastoa hankkimaan linuxin asennuslevyjä. Kerran jo vein sinne Ubuntun asennuslevyn ja ohjeen. Ne oli oikein virallisen näköiset, koska olin ostanut ne Netistä lyhyen ohjekirjan kera. Suomenkielisenä, tottakai (vaikka jo peruskoulussa englantikin opitaan). Kirjastoporukka onnistui jotenkin sotkemaan lahjoittamani pakkauksen hukkaan. Varmaan pelästyivät ...

Nyt puhuin maalaiskunnan kirjastotoimen johtajan kanssa ja hän ilmeisesti jotenkin ymmärsi, mistä linuxissa on kyse. Vein hänelle Ubuntun uuden version (kutsumanimi Gutsy) ostetun cd:n ja ohjekirjan. Ilmeisesti tällä kertaa asennuspakkaus tulee kirjaston uutuushyllylle josta sen toivottavasti joku lainaakin.

Suse on mielestäni myös oikein hyvä valinta linuxsiksi. Sain tietää, että SUSEsta on demolevy ja nyt tuli paksu kirje, jossa on kymmenen Promo-dvdtä. Miten käyttää ne tehokkaimmin?

Koska minulla aikaisemmin ollut Suse 10.3 on sopivasti häippässyt koneeltani (olen distrohyppelijä), asensin 10.3:n Promolta KDE-työpöydällä. Asennan myöhemmin KDE 4:n, mutta toistaiseksi olkoon vaka vanha versio.

Asennuksessa oli pientä sotkua, mikä johtui kai siitä että dna:n nettipalvelussa oli sotkua. Ohjelmalähteiksi oli asentunut vain "eval"-lähde, mikä tarkoitti asennusdvd:tä. Nyt aloin lisätä lähteitä. Se ei onnistu aloittelijalta. Pitää tutkia ohjeita englanninkielisestä wikistä. Kehutun Yastin kanssa saa räplätä, ennen kuin keksii, miten koodi kirjoitetaan. Koska se Netissä annetaan http:nä niin tulee Yastissa rastineeksi http:n ja silloin http pitääkin puuttua osoitteesta ja hakemisto pitää ilmoittaa erikseen. On toki kätevämpikin valinta ja lopulta sen keksin.

Liitin ja päivitin lähteet OSS, NON-OSS, Update ja JAVA 1.6. KDE-lähteet merkkaan myöhemmin kun se 4-versio asennetaan.

Testisivu http://www.yle.fi/pikkukakkonen/ toimii, mutta ääntä ei kuulu. Minun pc-koneeni äänipiiri tuottaa joillekin linuxille vaikeuksia. Asian voi korjata imuroimalla uusimman Alsan ja kääntämällä sen. Toimii Mandriva 2008.0:ssa, mutta Susessa en ole asiaa kokeillut kun musiikki kuuluu paremmin hifilaitteestani kuin mikrosta.

Mielipiteenne siitä, voiko Promo-dvdn panna jakeluun kansalle?

guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #1 : 20.04.2008 - klo:08:09 »
Uusimman Alsan -> http://download.opensuse.org/repositories/multimedia:/audio/openSUSE_10.3_Update .
Mikä lie kansio "multimedia:audio.repo"?

Alsa-nimikkeisiä rpm-pakkauksia on kaksikymmentä. Mitkä pitää tai kannattaa asentaa ???

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #2 : 20.04.2008 - klo:11:01 »
Asiasta mitään tietämättä, niin aitoon suomaiseen tapaan kommentoin kuiteskiiiii ;)
ja kun oon lisäks vielä kielivammainenkin...
mutt silti must vaan tuntuu, ett promo-sana sen dvd/cd/:n yhteydessä saattais sittenkin viitata esittelyvideoon. Eli sillä olis tarkotus vaan näyttää kuin erinomainen ko tuote onkaan. Tuskin sitä on edes tarkotettu asennettavaksi ja normaalikäyttöön otettavaksi.
Siksi sen asennuksen yhteydessä ei esim päivityslähteet ilmesty automatic mukaan.
No ne toki saa itse laitettua kenties ja muutakin kikkailua voi käyttää, mutt miks tolla itseänne ja muita kiusaatte?
Ottakaa käyttöönne ihan normaali dvd ja asentakaa siitä.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #3 : 20.04.2008 - klo:11:34 »
mutt silti must vaan tuntuu, ett promo-sana sen dvd/cd/:n yhteydessä saattais sittenkin viitata esittelyvideoon. Eli sillä olis tarkotus vaan näyttää kuin erinomainen ko tuote onkaan. Tuskin sitä on edes tarkotettu asennettavaksi ja normaalikäyttöön otettavaksi.

http://en.opensuse.org/PromoDVD

Kyllä se on tarkoitettu asennettavaksi. Tuo palvelinluettelo-linkki on ilmeisesti jäänut testausvaiheessa vaihtamatta oikeaan.

Lainaus
Siksi sen asennuksen yhteydessä ei esim päivityslähteet ilmesty automatic mukaan.
No ne toki saa itse laitettua kenties ja muutakin kikkailua voi käyttää, mutt miks tolla itseänne ja muita kiusaatte?
Ottakaa käyttöönne ihan normaali dvd ja asentakaa siitä.

Normaali DVD ei sisällä kahta liveä ja normaalia asennusohjelmaa.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #4 : 20.04.2008 - klo:12:05 »
anteeksi, mutta mitä tuo loppu tarkoitti "...kahta liveä..."
Ei kai - normaali dvd:hän on normaali asennuslevy
live on erikseen tietty ja promo-levy lie juuri sen kaltainen esittely-live-cd...
ja jos promossa on virheelliset päivityslinkit, niin heittäkää ne levyt kiireesti roskiin!
Ei sellasilla saa mahd uusia kokeilunhaluisia käyttäjiä kiusata.
Niistä on vain hallaa koko tuotteelle.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #5 : 20.04.2008 - klo:12:26 »
anteeksi, mutta mitä tuo loppu tarkoitti "...kahta liveä..."
Ei kai - normaali dvd:hän on normaali asennuslevy
live on erikseen tietty ja promo-levy lie juuri sen kaltainen esittely-live-cd...
ja jos promossa on virheelliset päivityslinkit, niin heittäkää ne levyt kiireesti roskiin!
Ei sellasilla saa mahd uusia kokeilunhaluisia käyttäjiä kiusata.
Niistä on vain hallaa koko tuotteelle.


Luitko tuota antamaani linkkiä?
PromoDVD sisältää normaalin asennusohjelman lisäksi KDE ja Gnome livet.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #6 : 20.04.2008 - klo:14:28 »
miks tolla itseänne ja muita kiusaatte?
Ottakaa käyttöönne ihan normaali dvd ja asentakaa siitä.
Ihan hyvä kommentti. Minulla on myös jo aikaisemmin imuroitu Suse 10.3 DVD. Tein siltä kerran Susen asennuksen.
Promo DVD:tä käyttäisin linuxin levittämiseen. Novell-logolla ja vihreällä kameleontilla koristeltu kiiltävään kansioon pakattu Promo DVD on komean ja virallisen näköinen. En saa samaa aikaan polttamalla itse 10 kipaletta DVD:tä, enkä tietenkään ole oikeutettu printtaamaan niihin "Novell"ia ;)

Mitä mieltä olette, jos/kun käyn kiinnittämässä kirjaston ilmoitustaululle tosi ison plakaatin "Tiedon valtatie on avoinna kaikille" ja liisteröin plakaatiin Saksasta saamani pahvisen kuoren sisältäen 9 kpl openSUSE 10.3 Promo DVD:tä. Ja kuoreen iso teksti:"Ota tästä!" Lisäksi kirjoitan joka DVD-kansioon "http://opensuse.fi/keskustelu/index.php" ???

Valitettavasti plakaati on Ubuntun, mutta ei kai ne tykkää tästä huonoa kuitenkaan?

DVD on ihan hyvä asennuslähde. Siitä laittamani Suse toimii ihan hyvin. Ja koska minä osasin asennuksen tehdä niin osaa muutkin.

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #7 : 20.04.2008 - klo:18:57 »
kyllä mä silti oon sitä mieltä, että tutustuja, erityisesti linuxia osaamaton, tarvitsee kunnolla toimivan eikä kunnolla korjattavaa asennus-dvd:n.
Paskat roskiin tai osaavammille! 

guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #8 : 23.04.2008 - klo:09:10 »
Ennen kuin ripustin "Tiedon valtatie on vapaa kaikille" - lakanan Tyrnävän maalaiskunnan Myllykirjaston avoimelle ilmoitustaululle soitin varmuuden vuoksi kirjaston johtajalle. Hän oli pöyristynyt: Mitä hän tekee, jos "muutkin" (Bill Gates?) käyvät ripustamassa moisia mainoksia.

Ehdotin aikaisemmin, että Outi-kirjastojen johtajien yhteisessä kokouksessa olisi käsitelty tiedoittamista vapaasta ohjelmakoodista ja linux-levyjen hankkimista kirjastoihin. Johtajaporukka oli yhteisesti todennut: "Emme voi suosia yhtä järjestelmää muiden kustannuksella!"

Sanoin kirjaston johtajalle, että Outi-porukka ei ollut ymmärtänyt, mistä linuxissa on kysymys. Koska olen maalaiskunnan kulttuuritoimikunnan varajäsen (siis kunnan luottamushenkilö 8) ), pyysin johtajaa järjestämään minulle luvan kertoa kulttuuritoimikunnalle mitä ovat vapaa ohjelmakoodi ja linux. Menenkin huomenna kello 16 toimikuntaan täyttämään tämän tärkeän tiedoitustehtävän. Mitä kerron heille ???

guest158

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #9 : 23.04.2008 - klo:10:17 »
Kerro, ett Turussakin järjestettiin oikein avointen ohjelmistojen tapahtuma-päivä, jossa oli useita luentoja aiheesta ja näyttely avointen ohjelmistojen tuetteille ja laitteille.

Ja että perusohjelmat eivät maksa mitään ja että niitä toimittaa todella moni alan yritys.
Joten kyseessä ei ole mikään yhden järjestelmän suosiminen. Paketoinneissakin kun tulee jopa tuhansia maksuttomia ohjelmia (sovelluksia), joista useat toimivat sekä Windowsissa, Mac:ssa että linuxeissa, ym.


guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #10 : 26.04.2008 - klo:10:27 »
Tungin siis itseni kunnan Kirjasto- ja kulttuuritoimikunnan kokoukseen, jonka varajäsen olen. Tällainen kärttyisä ukkeli ei kuitenkaan liene paras mahdollinen valinta tiedoittamaan vapaasta ohjelmakoodista ja linuxista. Tiedoittajaihmisethän ovat yleensä nättejä ja taitavia naisia.

Ilmassa leijui epäilys, että linuxista tiedoittaminen ei kuulu kirjastoille. Mitä sitten tehdään, jos Microsoftkin ryhtyy vaatimaan tilaa kirjaston ilmoitustaululta?

Ilmoitustaulu onkin kuten aina täpötäynnä pikkuilmoituksia ja isoja "lakanoita". Entisenä virkamiehenä olisin tosin vastaavassa tilanteessa käyttänyt valtaani siirtämällä tilapäisesti syrjään joitakin vähämerkityksellisiä mainoksia. Hyvään poliitikkotapaan minulle kuitenkin ehdotettiin kompromissia: Luovun kohtuuttomasta painostuksesta, mutta kirjasto ottaa jaettavaksi kymmenkunta openSUSE 10.3 Promo DVD:tä. Hyvä tulos kuitenkin. Minussa on kuin onkin ainesta poliitikoksi 8)

Muutoin kirjasto- ja kulttuuritoimikunta oli sitä mieltä, että linuxia pitäisi esitellä asiantuntijoille. Luulisin atk-asiantuntijoiden linuxin jo hyvin tuntevan. Minusta valistusta tarvitsisi erityisesti "tavallinen kansa" ja kunnan ja valtion päättäjät kaikilla tasoilla.

Toimikunnan varapuheenjohtaja kysyi miksi Microsoftin tuotteet ovat vallalla jos kerran linux ja vapaat ohjelmat ovat paljon parempia kuin Windows ja sen oheistauhka. Sitä ei olekaan helppo selittää.

Kysyttiin myös ovatko linuxin tuotteet yhteensopivia Microsoftin ohjelmien kanssa. Vastasin rehellisesti, että valitettavasti eivät aina. Esimerkiksi jotkin Microsoft Officen makrot eivät toimi Open Officessa ja on muitakin ongelmia.

........................
Joskin Tyrnävän kunnan kirjaston ilmoitustaululla ei valitettavasti ole "Tiedon valtatie on auki" - lakanaa, onnistuin katalasti ujuttamaan julisteen Kempeleen kirjaston sivuosaston ilmoitustaululle. Asiaa ehkä edisti se, että sivukirjaston nimi on Tietotori ja siellä on monta mikroa, joissa koululaiset innolla pelailevat. Kirjastoamanuenssi jopa ystävällisesti kehoitti etsimään sopivan kohdan ilmoitustaululla. Toivottavasti hän ei saa satikutia ylemmältä taholta ...


Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #11 : 26.04.2008 - klo:15:54 »
Hyvä Fossiili! :D

fsu

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #12 : 26.04.2008 - klo:16:16 »
heh, oikein.. ;)

guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #13 : 29.04.2008 - klo:16:22 »
Nyt "Tiedon valtatie on vapaa" roikkuu myös Tyrnävän kunnan Temmeksen sivukirjaston ilmoitustaululla. Tai roikkui ainakin sunnuntaina kun sen sinne kiinnitin.

vms100

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #14 : 05.05.2008 - klo:17:58 »
Meilläpäin on kirjastossa mm. redhatit 1.0 - 9.0, sit on spectra linuxeja, sot linuxit, ubuntu, opensuse.....

Aspo

  • Vieras
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #15 : 06.05.2008 - klo:07:42 »
Jep.. Kyllä noita kirjojen mukana julkaistuja linuxeja löytyy muutaman vuoden takaa kirjastoista.. Esim juuri redhat tai sot...
Käteevää olisikin jos jonkun kattavan suse-oppaan mukana jaeltaisiin uusinta susea.. Mutta enpä tiedä löytyykö sellaista julkaisua...

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 10.3 Promo DVD kymmenen kappaletta!
« Vastaus #16 : 06.05.2008 - klo:11:52 »
Jep.. Kyllä noita kirjojen mukana julkaistuja linuxeja löytyy muutaman vuoden takaa kirjastoista.. Esim juuri redhat tai sot...
Käteevää olisikin jos jonkun kattavan suse-oppaan mukana jaeltaisiin uusinta susea.. Mutta enpä tiedä löytyykö sellaista julkaisua...

No kaikki mukaan kirjoittamaan ohjeita/oppaita tuonne wikiin, niin saadaan siitä nopeasti hyvinkin kattava openSUSE opas ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)