Kirjoittaja Aihe: nyt ois KDE4.0.x saatavilla  (Luettu 37495 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest158

  • Vieras
nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« : 11.01.2008 - klo:12:03 »
...vaikka vähän nurkan takaa haettavana...? ...isompia ruuhkia aiheuttamatta...

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: joko ois KDE4.0.x saatavilla?
« Vastaus #1 : 11.01.2008 - klo:12:11 »
Suurin osa paketeista on jo versiossa 4.0-1, lukuunottamatta osaa extragear-*-paketeista jotka seuraavat perässä.

KDE4 asennuslähteiden osoitteet löytyvät sivulta http://opensuse.fi/KDE_asennuslähteet
« Viimeksi muokattu: 11.02.2008 - klo:05:21 kirjoittanut jmp »
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: joko ois KDE4.0.x saatavilla?
« Vastaus #2 : 11.01.2008 - klo:13:04 »
joo, ne oon havainnut kyllä.
Mutt tota kautta ladatessa KDE ilmeisesti päivittyy?
Onko Suselle saatavissa sellasta valintamahdollisuutta käynnistää joko nykyinen KDE 3.5.8 tai halutessaan 4.0.x?

Mitä se 1-klikkaus-asennus tekee?

guest158

  • Vieras

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: joko ois KDE4.0.x saatavilla?
« Vastaus #4 : 11.01.2008 - klo:15:24 »
joo, ne oon havainnut kyllä.
Mutt tota kautta ladatessa KDE ilmeisesti päivittyy?

No näin on minulla tapahtunut koko kehityskaaren ajan ;)

Lainaus
Onko Suselle saatavissa sellasta valintamahdollisuutta käynnistää joko nykyinen KDE 3.5.8 tai halutessaan 4.0.x?

On

Lainaus
Mitä se 1-klikkaus-asennus tekee?

Asentaa valmiiksi määritetyt paketit koneellesi
 
« Viimeksi muokattu: 11.02.2008 - klo:05:22 kirjoittanut jmp »
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #5 : 11.01.2008 - klo:17:31 »
OK - vastasit just niihin, joita kysyin, mutt ajattelin tai toivoin jopa saavani tarkempaakin tietoa, miten tuo 'rinnalle asentaminen' taphtuis sillee luontevammin ja luotettavammin, vaikkas graafisesti (tai vaikkas ilmeisesti tykkäämällänne zypperillä)?

Kovasti hyvältä se kun näyttää, mutta yhtä kovasti kun sotkeutumisen pelkoa aiheuttaa...

Asentaako se '1-klikkaus' KDE4:n sen 3:n rinnalle vai tilalle?
Defaultin lisäksi voi asentaa ilmeisesti pelit-paketin, vai onko itsessään default+pelit -paketti?

Jos päivittää Yastin kautta, niin mikä eli mitkä vai kaikkiko paketit olis syytä valita?

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #6 : 11.01.2008 - klo:17:38 »
Asentaako se '1-klikkaus' KDE4:n sen 3:n rinnalle vai tilalle?
Defaultin lisäksi voi asentaa ilmeisesti pelit-paketin, vai onko itsessään default+pelit -paketti?


Juuri asensin jmp laittamista linkeistä ja rinnalle asentu.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #7 : 11.01.2008 - klo:20:56 »
OK - vastasit just niihin, joita kysyin, mutt ajattelin tai toivoin jopa saavani tarkempaakin tietoa, miten tuo 'rinnalle asentaminen' taphtuis sillee luontevammin ja luotettavammin, vaikkas graafisesti (tai vaikkas ilmeisesti tykkäämällänne zypperillä)?

No jos haluat tuon oletustyöpöytä version niin komenna

zypper sa http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/KDE4:/STABLE:/Desktop/openSUSE_10.3/ KDE4
zypper in -t pattern 'KDE 4.0 Basis'



Tai jos haluat lisää tuo asennuslähde ja avaa

YaST2 -> Ohjelmisto -> Ohjelmistohallinta

Valitse Suodin: Ohjelmistoryhmät

ja avautuvasta luettelosta KDE 4.0 Desktop Environment

Voit aina päivittää järjestelmän avaamalla YaST2 ohjelmistohallinnassa Suodin: Asennuslähteet
valitse siitä KDE4 ja yläreunasta Paketti -> Kaikki tästä luettelosta -> Päivitä, jos uudempi versio on saatavilla
« Viimeksi muokattu: 11.02.2008 - klo:05:25 kirjoittanut jmp »
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #8 : 12.01.2008 - klo:12:53 »
Jos nyt asennan tuon nelosen tän "tuotantokoneen" kolmosen rinnalle, ja poistan kun havaitsen sen minulla toimivaksi, päivitän kolmosen neloseksi, niin mitä sanotte, onnistuuko ongelmitta. On tuo nelonen nyt asennettu testikoneeseen joka on yläkerrassa, eikä viitsis aina juosta sinne. Vai rakennanko hissin ;D
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #9 : 12.01.2008 - klo:13:12 »
Jos nyt asennan tuon nelosen tän "tuotantokoneen" kolmosen rinnalle, ja poistan kun havaitsen sen minulla toimivaksi, päivitän kolmosen neloseksi, niin mitä sanotte, onnistuuko ongelmitta. On tuo nelonen nyt asennettu testikoneeseen joka on yläkerrassa, eikä viitsis aina juosta sinne. Vai rakennanko hissin ;D

Kolmosta ei voi varsinaisesti openSUSEssa päivittää neloseksi. Tämä johtuu siitä että KDE3 asennetaan hakemistoon /opt/kde3,
kun taas KDE4 sijaitsee /usr-hakemistossa. KDE3 ja KDE4 voidaan siis asentaa samaa koneeseen, niiden suuremmin häiritsemättä toisiaan.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #10 : 12.01.2008 - klo:13:26 »
Jos nyt asennan tuon nelosen tän "tuotantokoneen" kolmosen rinnalle, ja poistan kun havaitsen sen minulla toimivaksi, päivitän kolmosen neloseksi, niin mitä sanotte, onnistuuko ongelmitta. On tuo nelonen nyt asennettu testikoneeseen joka on yläkerrassa, eikä viitsis aina juosta sinne. Vai rakennanko hissin ;D

Kolmosta ei voi varsinaisesti openSUSEssa päivittää neloseksi. Tämä johtuu siitä että KDE3 asennetaan hakemistoon /opt/kde3,
kun taas KDE4 sijaitsee /usr-hakemistossa. KDE3 ja KDE4 voidaan siis asentaa samaa koneeseen, niiden suuremmin häiritsemättä toisiaan.


Kiitos selvennyksestä. asennan siis nelosen tähän ykköskoneeseenkin.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest158

  • Vieras
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #11 : 12.01.2008 - klo:18:59 »
juu-u, niin minäkin asensin niistä linkeistä, mutt tuo kolmonen tähän vaan aukeaa...
Tosin oon siihen määritelly ehken automaagiloggauksen.
Vaikuttaakohan se ettei nelonen näy vaihtohtona?
Missä vaiheessa se valinta pitäis olla näkyvissä?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #12 : 12.01.2008 - klo:19:59 »
juu-u, niin minäkin asensin niistä linkeistä, mutt tuo kolmonen tähän vaan aukeaa...
Tosin oon siihen määritelly ehken automaagiloggauksen.
Vaikuttaakohan se ettei nelonen näy vaihtohtona?
Missä vaiheessa se valinta pitäis olla näkyvissä?


Siinä missä kirjaudut sisään, alareunassa on Istuntotyyppi, tätä napsauttamalla näet mahdolliset vaihtoehdot mihin kirjaudutaan.

Tietysti voit muokata kotihakemistosta löytyvää tiedostoa .dmrc, siten että siinä lukee

[Desktop]
Session=kde4
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #13 : 12.01.2008 - klo:20:10 »
Jes! - hitsi ehdit ensin sittenkin, vaikka just ihan melkein itse keksin (muistin) ton saman. Mut OK
Nyt on KDE 4.0 käynnissä eikä mun tarvi olla sen takia hetken kuluttua kännissä... Heh, heh tuota runosuonta ;-)

eikun kurkkimaan ja ihmettelemään ekaks noita työpöydällä olleita kymysmerkkejä oman tietokoneen, openSUSE:n Tulostimen ja roskiksen kohdalla... Tekstit onneks on alla ihan på finska

Kantsinee ilmeisesti ottaa käyttöön myös se developperi-päivitys(kö)?
kehitys kun kaiketi jatkuu suht kiivana vkonlopun julkaisu-juhlinnan jälkeen?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #14 : 12.01.2008 - klo:20:44 »
Kantsinee ilmeisesti ottaa käyttöön myös se developperi-päivitys(kö)?
kehitys kun kaiketi jatkuu suht kiivana vkonlopun julkaisu-juhlinnan jälkeen?


Jos tuon asennuslähteen nimesit KDE4, niin voit sen päivittää zypperillä komentamalla

zypper up -t package -r KDE4

Eilisen jälkeen oli tullut jo 38Mt uusia päivityksiä ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #15 : 12.01.2008 - klo:21:34 »
Niin joo, toivotaan että tuo KDE4.1 julkaistaan ennen kuin openSUSE 11.0 jäädytetään.
Muuten on hyvin mahdollista että KDE työpöytänä on 3.5.x vakailla KDE4:n ohjelmilla.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #16 : 12.01.2008 - klo:22:05 »
ekan tunnin parin kokeilu on ollu sekä hauskaa ett hapuilevaa (...käynnistys) aina välillä teidän muiden kommentteja seuraten.
Pikkupuutteita toki on, mutt siihen mahdollisuuteen piti olla myös varautunut, jos vähääkään seuras prosessin etenemistä.

Ja vaikka ennakko-odotukset oli hinattu korkealle, niin kyll selkeä positiivisuus on vieläkin vallalla. Tää näyttää niin upeelta ja on ilmeisesti suht vakaakin ja jatkossa ne luvatut toiminnalliset 'kivat' (efektit, ym) lisääntyy. Ja mukaan tulee uusia 'vallankumouksellisia' sovelluksia, kuten KOffoce ja Krita, ym kilpailemaan esim OpenOfficen kanssa ja Gimpin kanssa käyttäjien suosiosta.

Onkos joku muuten saanu mustan taustan kuvakkeiden takaa pois tai läpinäkyväksi.
Minä kun yritin läpinäkyvyyttä lisätä, niin eipä tuo moiseen suostunut, vaan herjalla paiskas.

...eikä sen kummempia efektejäkään oo sattumalta vilahtanu mun näkyviin
Onks niitä compizmaisia läpinäkyvyyksiä, tms...?

guest158

  • Vieras
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #17 : 13.01.2008 - klo:01:21 »
Bugi lienee tääkin, kun muutin työpöydän kuvakkeiden kokoon pienemmäksi KDE:n asetuksista, niin eikös seuraavalla buutilla niitä ollutkin tuplamäärä.
Eli ei ilmeisesti ois saanu muuttaa niiden työpöytäkuvakkeiden kokoa sieltä, vaan kuvakkeesta, josta niitä tosin taitaa voida vain suurentaa...

No katellaan kun opitaan lisää

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #18 : 13.01.2008 - klo:07:40 »

Onkos joku muuten saanu mustan taustan kuvakkeiden takaa pois tai läpinäkyväksi.
Minä kun yritin läpinäkyvyyttä lisätä, niin eipä tuo moiseen suostunut, vaan herjalla paiskas.


Tuo musta tausta on osittain läpinäkyvä. Luulenpa että aivan tarkoituksella tehty noin.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest158

  • Vieras
Vs: nyt ois KDE4.0.x saatavilla
« Vastaus #19 : 14.01.2008 - klo:09:28 »
Miksi mulla ei efektit käytössä? Suse (?) herjaa, ett ei mun kokoonpanossani haluua efektejä näyttää.
- prosu vanha AMD 2500+
- näytönohjain vanha karvalakkimalli, nVidia 7600 GS
- muistia vaivaiset 1 Giga

Säätöpaikan kyll löysin, muttku ei

mutt kyll Compiz-Fusion tolla toisella vaihtolevyllä pyörii iloisesti ja näyttää haluamiani efektejä
esim Dodge, joka on erityinen suosikkini, eikä se heiluva läpinäkyvyyskään paha oo... ;-)