Otan taas tämän aiheen esille, kun on taas tullut kuvattua jonkin verran ja näitä kuvia olen nyt arkistoinnut. Eli tämä sama ongelma on vielä, joka aika tavalla häiritsee. Päivämäärä näyttää ainakin KDE:lla väärin. Eli kuukaudet ja päivät ovat väärin päin, joka tietysti ei ole hyvä, jos joskus haluaa tietää arkistoissa olevasta kuvasta milloin se on otettu.
Onko tämä ongelma siis siinä, että jos KDE ei tue tiettyä kameraa, niin se ei osaa näyttää päivämäärää oikein? Minulla on NIKON coolpix s8000, joka ei ollut tuolla järjestelmän asetukset --> Laitteisto --> Digitaalikamera listalla.
Olen testannut myös kamerasta vaihtaa nuo päivämäärät toiseen järjestykseen, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Pitää vielä windowssin puolella käydä katsomassa, että näkyykö siellä oikea päivämäärä. Ikävä asia olisi, jos ne kuvat olisi tallentunut väärillä päivämäärillä :-(
Lisäys:Windowssin puolella näkyvät onneksi oikein myös arkistoissa olevien kuvien päiväykset.
Lisäys2: Onhan tämä nyt outo asia. Tuolla on päiväys oikein: Järjestelmäasetukset -> Alue ja kieli -> Kellonaika ja päiväys -välilehti.
Gwenview --> liitännäiset --> kuvat --> metatiedot --> edit EXIF --> date & time on myös päivämäärä oikeassa järjestyksessä. Silti kyseinen ohjelma muuten näyttää päiväyksen väärin.
Tuolla on tämä päiväys väärin: Yast --> järjestelmä --> päiväys ja aika. Mitenkähän sen sais muutettua? En löytänyt sieltä sellaista täppää, josta päivämäärän muodon saisi vaihdettua.