Kirjoittaja Aihe: Distron vaihtoa - sama /home?  (Luettu 10568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Distron vaihtoa - sama /home?
« : 02.12.2006 - klo:05:54 »
Mulla on nyt Kubuntu alla. Jos päätän kokeilla Susea, onko mun mahdollista käytää mun nykyistä /home osiotani asetuksineen? Vai onko Susessa joku juttu joka estäis sen?
« Viimeksi muokattu: 02.12.2006 - klo:06:02 kirjoittanut Owdy »

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #1 : 02.12.2006 - klo:08:36 »
Ei pitäis olla ongelmaa, mutta kuten aina , niin varmuuskopiot kannattaa ottaa.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

presidentti

  • Vieras
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #2 : 02.12.2006 - klo:09:16 »
Itsellä oli joskus tässä vähän ongelmia. Kuitenkin distroissa on aina vähän eroja. Eri varmuuskopiot vaan messiin.

juippis

  • Vieras
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #3 : 02.12.2006 - klo:11:18 »
Tein saman hypyn. Ei tarvinnut oikeastaan kuin ~/.kde -hakemisto tuhota, mutta sekin johtui siitä, että käyttäjän 'joonas' ID oli muuttunut distron vaihdossa. Oikeudet oli jotenkin sekaisin... no nyt toimii.

Eli toki kannattaa ensin kokeilla samoilla asetuksilla, mutta jos jotain kummallisuuksia sattuu, kuten asetukset eivät tallennu vanhoista uusiksi, niin sitten kannattaa siirtää vanha hakemisto pois ja aloittaa asetusten laitto alusta. Toki jo olemassa olevat asiakirjat kannattaa chownata ja chmodata uudelle käyttäjälle, jos sinulle käy kuten minulle (ID). Mitään muuta ongelmaa en ole löytänyt enkä keksikään.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #4 : 02.12.2006 - klo:13:11 »
Ok, kiitoksia. Toinen juttu mikä mietityttää Kubuntu käyttäjänä, on sudo. Susessahan ei sudoa ole (?), joten miten esim admin tiedostojen editointi yms tapahtuu? Pystykö ajamaan esim Kwriteä roottina ilman rootin kirjautumista jne? Susessahan oli root tunnus oletuksena,eikös? Sori jos kyselen tyhmiä. Onko jotain SuseN00b wikiä tms olemassa?

« Viimeksi muokattu: 02.12.2006 - klo:13:24 kirjoittanut Owdy »

juippis

  • Vieras
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #5 : 02.12.2006 - klo:13:23 »
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vaan tyhmiä kysyjiä. Sinä olet tietämätön, et tyhmä. On hyvä, että otat asioita selville ennen asennusta. Kunpa jokainen tekisi niin...

Eli kyllä openSUSEen saa sudon. Se taitaa itse asiassa tulla oletuksena mukana ja olla ensimmäisellä asetetulla käyttäjällä oletuksena päällä. Itse olen käyttänyt sudo-komentoa openSUSE-asennuksessani... 497 kertaa tällä hetkellä. Eli se on ollut aika tarpeellinen ;-).

KWriteä ei kai voi ajaa sudon yli, koska se vaatii X-palvelimen ID:n käyttäjältä. Todella kevyttä ja hyvää tekstieditoria, leafpadia, sen sijaan voi. Jos et tykkää nanosta tai vimistä, suosittelenkin leafpadin käyttöä tärkeiden tiedostojen muokkaamiseen.

Pääkäyttäjän tunnus (root) on mukana ja kyllä sitä välillä kannattaakin käyttää. Itsekin asetin Ubuntussani root-käyttäjälle salasanan, sillä kaikkea ei ole kiva tehdä sudon kanssa. Sitten on vielä se, että tässä openSUSEn sudossa pitänee antaa root-käyttäjän salasana.
Koodia: [Valitse]
joonas@ultima:~ > sudo echo testi
root's password:
testi
tuon saa kaiketi vaihdettua jostain asetuksesta. Ei ole ollut tarvetta vaihtaa, ihan hyvä muistella paria eri salasanaa.

Ja taidat olla valmis openSUSEn asentamiseen :-). Kysy pois jos tulee jotain "tyhmiä kysymyksiä", pyrimme vastaamaan niihin. openSUSE voi aluksi tuntua oudolta Kubuntuun verrattuna, mutta kun totut siihen, et halua vaihtaa takaisin. Tervetuloa openSUSEn käyttäjäksi!

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #6 : 02.12.2006 - klo:13:26 »
Tein saman hypyn.
Ihan mielenkiinnosta, miksi? Hyvää, huonoa?  :)

openSUSE voi aluksi tuntua oudolta Kubuntuun verrattuna, mutta kun totut siihen, et halua vaihtaa takaisin. Tervetuloa openSUSEn käyttäjäksi!
Täytyy jatkaa ensin testailua wmvarella. Se että Novel tukee tätä projektia, ei voi olla huono asia. Siksi tää kiinnostaakin :)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #7 : 02.12.2006 - klo:14:25 »
Ok, kiitoksia. Toinen juttu mikä mietityttää Kubuntu käyttäjänä, on sudo. Susessahan ei sudoa ole (?), joten miten esim admin tiedostojen editointi yms tapahtuu? Pystykö ajamaan esim Kwriteä roottina ilman rootin kirjautumista jne? Susessahan oli root tunnus oletuksena,eikös? Sori jos kyselen tyhmiä. Onko jotain SuseN00b wikiä tms olemassa?

Juippiksen vastaus sisälsi lähes kaiken, lisään vain että oS10.2 sisältää YaST2 moduulin jolla voit halutessasi muokata sudon toimimaan kuten ubuntussa.
Moduuli löytyy nimellä yast2-sudo

wikiä odotellessa ;-)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #8 : 02.12.2006 - klo:14:35 »
Juippisille: Olikohan se niin ettei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vaan tyhmiä vastauksia. Sitten Owdylle. Voi myös käyttää esim. "kdesu kwrite" komentoa.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #9 : 02.12.2006 - klo:14:49 »
Ok. Mitens pakettienhallinta. Onko Susessa keskitettyjä pakettivarastoja vai metsästetäänkö ohjelmia pitkin nettiä kuten Winblowssissa?

Nyt alko oikeasti kiinnostamaan Suse. Ihan senkin takia että se on /tai sen sisarprojekti on suunnattu yritysmaailmaan ja mulla on tavoitteena joskus tienata elantoni tällä alalla. Ja 'yritysdistron' hallinta olis hyvä osata silloin.

juippis

  • Vieras
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #10 : 02.12.2006 - klo:15:34 »
Owdy: Koska olen käyttänyt SuSEa, SUSEa ja openSUSEa niin pitkään kun vain muistan. Kerran Smart tuhosi uuden asennukseni ja päätin suutuspäissäni kokeilla Kubuntua. Ah, kutsu kävi kuitenkin kotiin. Tosiaan, SUSElla on se tapa, että kun siihen tottuu, niin sitä ei halua vaihtaa. Ei edes Ubuntuun.

Arijoutsi: "There are no stupid questions, only stupid questioners." Ja kaipa näitä voi vääntää siihen muotoon kuin haluaa.

Owdy: Ei, lähes kaiken saa lisäämällä pari isoa asennuslähdettä. Muutaman ohjelman olen joutunut itse kääntämään, tosin tänä päivänä nekin löytyvät jo Build Servicestä. Sanoisin, että pakettien kohdilta asiat on hyvin.

Kyllä eri Linux-käyttikset kannattaa osata. Ei ne ainakaan haitaksi ole töissä.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #11 : 02.12.2006 - klo:18:54 »
Ok, kuulostaa hyvältä. Mitens itse asentaminen. Kuinka paljon kannattaa jättää järjestelmäosiolle tilaa? KDE:n meinaan asentaa.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #12 : 02.12.2006 - klo:19:13 »
Ok, kuulostaa hyvältä. Mitens itse asentaminen. Kuinka paljon kannattaa jättää järjestelmäosiolle tilaa? KDE:n meinaan asentaa.

Oma "käyttis"-levy on osioitu niin että jokaisen jakeluversion juuri (/) on noin 15Gt. Siinä on ylimääräistä aika paljon.
Tämän hetkinen oS 10.2 RC1 asennus (Gnome+KDE+BB+kehitystyökalut+muuta sälää) vie noin 5Gt tilaa.
Tuosta saa jonkinlaisen käsityksen tilantarpeesta.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #13 : 02.12.2006 - klo:23:52 »
Ok, Kubuntu on deletoitu ja tilalla on Suse. Huh, alkujärkytyksestä selvitty, kyllä se tästä. Nyt säätämään! :D Pakettienhallinnasta etsin Grsync ohjelmaa, en löytänyt. Onko jotain hyvää synkronointisoftaa jolla tekis backuppeja? Mistähän mä saisin Bitsream fontit, ne oli hyvät Kubuntussa?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #14 : 03.12.2006 - klo:01:01 »
bitstream-vera löytyy asennusmedialta

Grsync on löytynyt scorotin repoista, mutta häneltä ei vielä ole tullut 10.2 paketteja
http://ftp-1.gwdg.de/pub/linux/misc/suser-scorot/
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #15 : 03.12.2006 - klo:01:23 »


bitstream-vera löytyy asennusmedialta
Ohjelmistonhallinta ei löytänyt sitä haulla.

Lainaus
Grsync on löytynyt scorotin repoista, mutta häneltä ei vielä ole tullut 10.2 paketteja
http://ftp-1.gwdg.de/pub/linux/misc/suser-scorot/

Kiitos! Eli ton vaan laittaa YAstista 'asennuslähteeksi'?
« Viimeksi muokattu: 03.12.2006 - klo:01:34 kirjoittanut Owdy »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #16 : 03.12.2006 - klo:01:47 »
Kiitos! Eli ton vaan laittaa YAstista 'asennuslähteeksi'?

Kyllä, osoitteeseen pitää lisätä vielä oikea hakemisto, mutta kuten mainitsin sitä ei vielä ole olemassa.
10.1 paketti saattaa toimia, tai sitten ei.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

juippis

  • Vieras
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #17 : 03.12.2006 - klo:10:37 »
Ok, kuulostaa hyvältä. Mitens itse asentaminen. Kuinka paljon kannattaa jättää järjestelmäosiolle tilaa? KDE:n meinaan asentaa.

Itselläni /-hakemisto on 12 Gt, josta 4 Gt käytetty. KDE asennettu.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #18 : 03.12.2006 - klo:10:44 »
Tää alkaa jo näyttää ihan hyvältä. Vielä kun oppii ton pakettienhallinnan niin alan olla aika tyytyväinen. Nää hallintatyökalut on tosi monipuoliset.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Distron vaihtoa - sama /home?
« Vastaus #19 : 04.12.2006 - klo:22:05 »
KWriteä ei kai voi ajaa sudon yli, koska se vaatii X-palvelimen ID:n käyttäjältä. Todella kevyttä ja hyvää tekstieditoria, leafpadia, sen sijaan voi. Jos et tykkää nanosta tai vimistä, suosittelenkin leafpadin käyttöä tärkeiden tiedostojen muokkaamiseen.
Kyllä kwritekin käynnistyy, tosin virheiden kanssa:

Koodia: [Valitse]
osku@dhcppc0:~> sudo kwrite
root's password:
Error: "/var/tmp/kdecache-osku" is owned by uid 1001 instead of uid 0.
Link points to "/var/tmp/kdecache-root"
Link points to "/var/tmp/kdecache-root"

Toinen pikkueditori 'Kedit' taas käynnistyy virheittä.