10.2:n kanssa kannattaa tutustua tähän:
http://opensuse.fi/Nopeampi_ohjelmistonhallinta
Mitä tuossa wikissä ei ole mainittu, niin kannattaa myös tarkistaa, ettei oss ja non-oss -lähteitä päivitetä joka kerta pakettienhallintaa käytettäessä. Asetus löytyy yastin asennuslähteiden hallinnasta. Peilipalvelimet ovat myös toinen ongelma. kannattanee katsoa, että on nopeat palvelimet käytössä. vinkki: ftp.suse.com on hidas..
Tuo ZMD:n poisto ei sinällään kauheasti auta, sillä Yastilla päivitettäessä se vaa on raskasta ilman ZMD:tä tai ZMD:n kera. Toistaiseksi itse käytän silloin tällöin smarttia, joka on edes jo jonkinlainen tuossa nopeudessa vaikkei sekään vielä hirveän nopea ole, mutta sentään nopeampi kuin zypper joka sekin raahaa kuin raksuttava 486.
Ja siis ajattelen vaan peruskäyttäjän näkökulmasta, kun tuossa perusasennuksessa tulee semmoinen sontaläjä että aivan hirvittää. Jos perusasennuksen jälkeen joudut kikkailla itse kaikenlaista että saat päivitykset toimimaan edes "jotenkin", niin silloin mennää harakoille. Paljon on siis matkaa opensusella vielä debianin aptiin, enkä usko että 10.3 versiokaa kilpailee edes lähelläkää. Itse en edes uskalla siihen vielä siirtyä, sillä uskon että jotain hajoaa kuitenkin.. Sillä tällä hetkellä 10.2 versiolla pelittää kone todella ok, lukuunottamatta tätä pohjamutien paketinhallintaa.
Tiedän että täällä keskustelupalstalla on fanaattisiakin opensusen kannattajia, jotka yrittävät puolustella asioita jopa tästä paketinhallinnasta. Mutta tosiasiat täytyy kuitenkin todeta ja havaita, sillä minusta paketinhallinnan nopeuteen mikään puolustelu ei riitä. Se on umpikökkönä julkaistu, eikä se paremmaksi muutu. Mutta on Opensusessa todella paljon hyvää, enhän sitä muuten edes käyttäisi.
Siis kritiikkinä itse sanon, että 10.2 versiota ei minun mielestäni olisi saanut julkaista noin umpisurkealla default paketinhallinnalla. Se on minun pointtini tässä asiassa.