Muut > Yleinen keskustelualue

openSUSE vanhemmille ihmisille

(1/3) > >>

juippis:
Kyllä se nyt on niin, että Kickoff on maineensa arvoinen kapistus. Olen viettänyt kaksi päivää katsellen Betterdesktopin videoita:
http://www.betterdesktop.org/wiki/index.php?title=Data

Voi että... kaikkea sitä on tultu nähtyä. Ihmisillä, jotka tekivät testiä käyttäen vanhaa KDE:a ja sen valikoita, kesti joissain tehtävissä todella kauan. Tajusin noita katsellessani, että KDE:n vanha valikko todellakin oli melko sekava. Samat tehtävät Gnomella tehtynä kesti kaksi kertaa vähemmän.

Tutkin Kickoffia ja siinä on aika hyvin otettu huomioon noiden videoiden tuoma tieto. Betterdesktop on siis saavuttanut jotain.

Karuimmissa videoissa nähtiin miehen repivän itseltään hiuksia päästä ja naisen itkemässä. Miksi en ole koskaan ajatellut, että helpoimmatkin tehtävät saattavat olla joillekin toisille vaikeita? Ei sitä noin vain tajua.

Kuitenkin: Jos asennatte vanhemmillenne distroa, niin
a) Laittakaa Gnome. Tai näyttäkää ainakin hieman KDE:a, jos meinaatte sen laittaa
b) työpöydälle paljon pikakuvakkeita, pätee myös KDE:ssa
c) Sanokaa, että tämä ei ole Windows. Beagle-hakutoiminnosta pikakuvake työpöydälle myös nimellä "Etsi", eikä "Beagle"
d) Yrittäkää nimetä ohjelmat kuten ne olisi Windowsissa, esimerkiksi Firefoxin työpöytäkuvakkeen nimeksi voisi laittaa "Internet", ja Bansheen "Musiikkisoitin"

Nämä nyt on vain omia ehdotuksiani. Mitäs mieltä te olette? Oletteko asentaneet vanhemmillenne tai kavereillenne distron ja huomanneet, että he joko ymmärtävät siitä jotain tai ei ymmärrä mitään? Mitä teitte?
Minä en ole.

harmie:
Itse olen suosiolla jättäytynyt sukulaisten mikrotuki tehtävistä.
Joskus menin sen virheen tekemään ja puhelin tukena sai olla jatkuvasti ja kyseessä oli Suomen kielinen Windows.

Mutta sen kyllä allekirjoitan, että on vaikee ymmärtää "vanhuksia" / muuten vähemmän tietokonetta käyttäneitä ihmisia kun jotkut asiat on itselle vaan niin itsestään selviä.

Kun yrittää neuvoo niin ei vaan oikein osaa vääntää sitä rautalankaa oikeelle mutkalle...

arijoutsi:
Mulla oli ja on vieläkin tuota jonkinverran tuota tukea win käyttäjille. Lähinnä sukulaisille ja tutuille. Pari vuotta sitten ilmoitin, että nyt maksaa 25 eetua tunti, ota tai jätä  ;D Tosin kyllä selitin että mistä sitä tietoa saa ja samalla suosittelin Linuxia. Pari yrittäjää tarttu tilaisuuteen ja muutama muu on "harjoittelemassa" Linuxia. Tuo ikä ei tosiaankaan ratkaise mitään. Olen käynyt opettamassa ihmisiä tietokoneen käyttöön ja niissähän oli Windows. Ihan sama vaikka olis ollut Linux tai vaikka mäkki. Opetus kuitenkin piti alkaa alkaa ihan alusta, eli siitä kuinka hiiri toimii. Tässä vaiheessa on ihan sama mikä käyttis on. Ihan off topiccina, minä olin jo täyttänyt 45 kun vasta näin "livenä" ekan tietokoneen. Nyt ollaan jo eläkkeellä. Täytys varmaan vaihtaa nickki fossiili 2  :D

juippis:
Hehheh.

Tosiaan, voihan sekin olla, että testeissä olleet nuoremmat tekijät olivat jo tuttuja tietokoneiden kanssa, kun keski-ikäiset ja siitä vanhemmat ei. Ei tietenkään voi olettaa, että kukaan olisi seppä syntyessään.

guest53:

--- Lainaus käyttäjältä: harmie - 06.01.2007 - klo:13:44 ---Kun yrittää neuvoo niin ei vaan oikein osaa vääntää sitä rautalankaa oikeelle mutkalle...

--- Lainaus päättyy ---
Minä olen koettanut neuvoa 6 vuotta vanhempaa systeriä. Ei tuu mitään ... syy lienee, että olen pikkuveli. Siskollani on tallessa vanha päiväkirja vuodelta 1940: "Opetin tänään Heikkiä hiihtämään. Se meni oikein hyvin."

Nyt minä olen tehnyt hänelle yksinkertaisia harjoitustehtäviä, jotta hän oppisi perusasiat (esimerkiksi mitä merkitsevät - x neliö ikkunan oikeassa yläkulmassa, mikä on toimintanäppäin F1 jne.)  Ei tee niitä, "kun ovat tylsiä". Tylsän pikkuveljen tekemiä :P

PS: Oikein mielelläni etäneuvon muita kalkkiksia, jos osaavat edes käyttää mailia ja/tai skypeä ettei tule puhelinkuluja. Ottakaa yhteyttä. Referenssit: sisar :'(

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta